Gå til innhold

Bambus, en nybegynners tabber og seire.


Hermann

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt ut 3 filer og holder fortsatt på med buttdelen...

De filene jeg har slitt ut har antagerlig vært feil,for de har vært av en litt for grov variant(så våken som jeg er ,så tok det to stk før jeg oppdaget det) :-\

Har bestillt en mye finere fil nå,så regner med/håper den skal tåle mer....

Det er jo ingen som bruker slike filer lenger,så det må bestilles >:(.

Håper fila dukker opp hos pusheren i morgen,så jeg kan file i helgen.

Jeg har også fått tak i spirorør til ovn...200 mm og 75 mm,så jeg har nok å gjøre til helgen uansett :P!!

I tillegg må jeg mekke en "trådsurremaskin".

Lykke til videre med høvlingen Hermann :D.

Gleder meg til flere bilder her 8).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Det blir mye grovhøvling om dagen. Jeg har ikke fått ordnet meg noen ovn enda men siden jeg har et tilbud av Vidar om å låne hans så lenge, har jeg tenkt til å hvertfall grovhøvle til ei stang til i tillegg til B8.7 taperinga. Best å smi mens jernet er varmt ;D. Dessuten får man mye bra opptenningsmateriale ut av bambushøvling. Jeg har til nå grovhøvlet ferdig B8.7 taperinga. Det vil si, etter Garrison sin oppskrift, altså jevn tapering i grovhøvlingsforma. Grovhøvlingsforma er forøvrig en enkel affære. Et stykke tre med fire utskjærte spor. To for bunnseksjon og to for toppseksjon, hvor av to er 57 grader og to er 60. Grunnen til de 57 gradene er å hensynta bambusens naturlige omkrets siden jeg ikke sliper ned emaljen før senere. Men jeg vurderer sterkt å gjøre som Vidar, grovhøvle litt til mot eksakte mål for stanga i finhøvlingsforma + ca. en millimeter. Seksjonene vil dermed bli konisk før varmebehandling.(Hansa er som vanlig med på høvlinga en lørdagskveld ;D)

[attachimg=1]

Jeg begynner forøvrig å grovhøvle på ca. 0.15 mm. også avslutter jeg de siste takene på ca. 0.05 mm. (vil forøvrig gjerne ha en tilbakemelding på de målene Vidar, eller andre høvelfetisjer)

[attachimg=2]

[attachimg=3]

post-3493-13949884998246_thumb.jpg

post-3493-1394988499885_thumb.jpg

post-3493-13949884999431_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var tid for å surre sammen bunn og toppdeler til B8.7 taperinga før varmebehandling. Dette er noe jeg har vært litt spent på. Jeg har som før nevnt en såkalt Garrison binder. Denne har jeg satt opp på en litt annen måte enn Garrison som brukte et slags drivbelte i form av tråd som var knytt sammen. Dette "drivbelte" var påhengt lodd og gikk rundt diverse trinser. Problemet er at dette "drivbeltet" lett kunne ryke, og i tillegg hadde knuten på beltet en tendens til å henge seg opp. Jeg fant en annen måte i "The planing form", et såkalt "Endless belt". Det består rett og slett av ei svær spole med 1000 meter 20 punds backing som jeg har festet til en gammel toalettrull holder til venstre for binderen. Tråden går videre derfra til ei trinse med stramming, under ei trinse til og bort til sveiva. Selve bindetråden kommer fra ei anna spole via to trinser som man kan justere motstanden på slik at stangdelene kan bli bundet sammen passe stramt. For å si det sånn så har jeg backing nok i noen år, og jeg slipper å tenke på alle problemene med Garrison sitt "drivbelte". Binderen oppsatt med "Endles belt" under.

[attachimg=1]

Så var det å surre først den ene veien.

[attachimg=2]

Og så den andre for at ikke stangdelene skal vri seg.

[attachimg=3]

Og dermed har jeg ferdig bundet min første stangdel for varmebehandling.

[attachimg=4]

post-3493-13949885056576_thumb.jpg

post-3493-13949885057484_thumb.jpg

post-3493-13949885058282_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig kjekk tråd dette. Gleder med til å endelig se stangen ferdig en dag

Det gjør jeg også Sigve. Og om ikke annet skal det i hvertfall bli en duganes blomsterpinne. Men pytt, det er den første så det blir mye eksperimentering for å lære. Bare noe dritt at jeg akkurat har startet en ny praksisperiodepå et sykehus i tillegg til noen eksamener. Syke mennesker må forstå at jeg alikevel bare tenker bambus ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er noenlunde eksakt med matematikken, og noenlunde nøyaktig med høvelen, kommer trolig den første stangen din til å overgå det meste av "masseproduserte" canestenger du har prøvd (ift tilsvarende tapering).

Som jeg har sagt utallige ganger før: masseprodusenter tenker "time is money", småprodusenter tenker "pride & quality in details, fuck the money".

Det er slike holdninger som skaper det lille ekstra  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvordan går det Hermann? Venter i spenning  :)

Koser meg forøvrig med den siste stangen jeg fikk i posten av deg, og håper du er like fornøyd emd snella :)

Snella var helt fin den. Det går bra med høvlinga men det er en liten pause mens jeg bygger meg en ovn samt at jeg har begynt i praksis på et sykehus som tar mye tid i tillegg til to eksamener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

×
×
  • Opprett ny...