Gå til innhold

Bambus, en nybegynners tabber og seire.


Hermann

Anbefalte innlegg

En bambusstokk på 12 fot som har blitt delt og splitta til 4 deler på 6 fot. De to halvdelene til venstre på bildet skal forhåpentlighvis bli en E. C. Powell B8.7 tapering. Det er en såkalt "Straight taper" hvor økningen for hver femte tomme er den samme. For B8.7 taperinga er økningen 0.35 mm pr. 5 tomme med en spiss på 1.77 mm, hvilket tilsier at finhøvlingsforma må settes til 0.88 mm. på justeringstasjon 1.

[attachimg=1]

De to utvalgte halvdelene på arbeidsbenken. Den ytterst på bordet skal bli til 2 toppdeler og den andre til bunndel.

[attachimg=2]

Noder, eller bladknuter er noe dritt og må slipes ned. Til det brukte jeg ei fil og sandpapir, og det synes jeg var en ganske så trivelig jobb. Jeg plassererte rompa i en stol med bambusen i fanget og filte forsiktig bladknutene mens jeg koste meg med en Hansa pils. Forsiktighet er et nøkkelord her så en ikke sliper vekk de viktige spenstfibrene ytterst mot emaljen. Bladknutene kommer til å medføre mye arbeid også lenger frem i bygginga. Legg også merke til den stygge bladkransen rett nedenfor bladknuten på den ene stokken. Den må jeg unngå ved å splitte stokken rundt den. Her en stokk hvor bladknuten er slipt ned, og en hvor den ikke er slipt.

[attachimg=3]

Bladknutene må fjernes på innsiden av stokken også. Først slo jeg vekk det værste med en hammer, og så brukte jeg et stemjern og ei bua fil som jeg har limt fast med epoxy til et utskjært håndtak. På den ene stokken er bladknuten fjernet og på den andre ikke.

[attachimg=4]

Stanga vil jeg ha litt "flambert" så da var det frem med en propanbrenner. Jeg synes resultatet ble ganske bra.

[attachimg=5]

Ok, til nå har det vært en ganske rett frem jobb, men med bladknutene filt ned på innsiden og utsiden og ferdig merket for topp og bunn starter spenninga. Splitting av stokken til ribber. Her har jeg stående tilbud om praktisk trening hos Vidar Steimler, men skal det bli en tråd med både tabber, og de kommer, samt gleder, må jeg gjøre det uten veiledning.(Har uansett tenkt å takke ja til Vidars tilbud ved en senere anledning, og han har allerede hjulpet meg mye ved å svare på alle mine spørsmål). Jeg har bestemt meg for å splitte stokken først i tre like brede ribber og så splitte de tre i to. Dette gikk faktisk veldig greit med hjelp av en litt tykkbladet kniv, ei klubbe og ei skrustikke. På bildet under er de 6 delene jeg har splittet ut så langt. Disse skal igjen splittes i to slik at jeg får 12 ribber alt i alt. 6 til hver av toppdelene.

[attachimg=6]

post-3493-13949884521778_thumb.jpg

post-3493-13949884522421_thumb.jpg

post-3493-13949884522922_thumb.jpg

post-3493-13949884523402_thumb.jpg

post-3493-13949884523861_thumb.jpg

post-3493-13949884524369_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Spennende Hermann! Vi er i samme båt, jeg har nettopp mottatt noen stokker bambus og skal til å bygge min første. Kjekt at du lager denne tråden så kan vi andre plukke opp noen tips og triks. Håper de etablerte byggerne deltar med sin kunnskap og erfaring. Det har forresten overrasket meg hvor villige de er til å dele av sin viten og hvor positive de er til nye stangbyggere. Man blir inspirert av slikt!

Venter spent på fortsettelsen...

Mvh Sjur

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy, dette . . . Fra hvor kjøper dere bambus-emnene, og har dere god kontroll på hvilken kvalitet det er på disse ?

Altså, varierer prisen mye på slike rør ?

Selve bambusen er det rimeligste innen cane-bygging. Jeg kjøper bambusen fra Stefan Løfmark. Han tar 250 svenske kroner stokken for en "Very Good" stokk og 350 for en "Excellent". http://www.stefanlofmarksplitcanerods.se/Bambooo.html

I og med at en bør få ut to stenger med to toppdeler fra en stokk blir ikke materialkostnadene for bambusen mer enn ca. 150 kroner pr.stang. Man kan også importere hele bunter(20 stokker) fra foreksempel Demarest(http://www.tonkincane.com/) eller hos The Bamboo broker (http://www.bamboobroker.com/). Prisene her ligger på ca. 200-500$ for en bunt avhengig av kvalitet. Sjøl foretrekker jeg Stefan. Da får jeg bambusen levert rett på døra og dessuten er han en veldig trivelig fyr.

Hermann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig digg. Gleder meg til å se fortsettelsen på dette. Har selv en straight taper. Blir litt for mykt og vinglete for min smak, men utrolig morrsom å kjøre fisk på

Må arrestere deg her Sigve.

Det at stangen har straight taper er ikke ensbetydende med myk. Det er stigningen på taperingen som avgjør det. En Powell B7 som Herrmann er i gang med er vel sånn ca medium.

Straight tapers kan bygges så raske at selv de mes ihuga IMB fans vil rødme ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddbjørn: Garrison, tilnærmet ST, men med noen modifikasjoner, som tapers flest.

Hermann, ser at du innledningsvs har valgt en litt annen fremgangsmåte enn meg. Det finnes, som kjent, mange veier til Rom. Den du har startet på fungerer greit, men jeg avviker litt fra Garrison her. Jeg forvalter ingen sannheter, men du er fortsatt hjertelig velkommen på besøk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddbjørn: Garrison, tilnærmet ST, men med noen modifikasjoner, som tapers flest.

Hermann, ser at du innledningsvs har valgt en litt annen fremgangsmåte enn meg. Det finnes, som kjent, mange veier til Rom. Den du har startet på fungerer greit, men jeg avviker litt fra Garrison her. Jeg forvalter ingen sannheter, men du er fortsatt hjertelig velkommen på besøk :D

Du tenker på den utvendige filingen av nodene går jeg ut fra? Har valgt å følge Cattanach sin fremgangsmåte der, med en forsiktig filing av leppene. Har en stokk som har sprukket ukontrollert så jeg har tenkt å prøve med litt forskjellige fremgangsmåter der. Bare file/pusse, bare presse eller file/pusse+presse. Jeg er jo livredd for å pusse ned noe av spenstfibrene ytterst så det er mulig jeg bare går for pressing med en forsiktig pussing etterpå.

Hermann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg fått gjort litt igjen. På bildet under har jeg fått splitta ut de 6 ribbene som skal bli bunnseksjonen på stanga. Det høres kanskje enkelt ut å splitte bambus. Det er det ikke for en nybegynner. Det vet jeg nå :D Uansett er jeg ganske godt fornøyd med det jeg har fått ut av denne stokken siden den hadde masse ukontrollerte sprekker før jeg satte kniven i den. Jeg har også forskjøvet ribbene i en 2x2x2 konfigurasjon. På den måten har jeg to ribber uten bladknute på hver side av knuten. Det finnes flere måter å gjøre dette på men jeg har altså valgt 2x2x2. Jeg merket opp faktisk lengde på seksjonen med blyant men jeg kappet ikke ribbene til den eksakte lengden enda. Jeg la til noen tommer ekstra både i toppen og enden.

[attachimg=1]

Så var det til med å rette/presse bladknutene. Først varmet jeg bladknutene med en varmepistol. Dette hadde jeg lært jeg skulle gjøre til bambuen ble som gummi. Det gjorde den ikke.

[attachimg=2]

Men etterhvert fant jeg ut av varmepistolen, trur eg.

[attachimg=3]

Deretter slipte jeg bladknutene forsiktig, SteimlerWay, og la ribbene i grovhøvelforma. Det føltes jævlig digg og endelig kunne ta fatt på høvlinga. Jeg begynte ikke med noen av de seks ribbene som faktisk skal brukes i stanga men en av ribbene jeg fikk til overs etter splittinga(Jeg føler at jeg trenger mange til overs ;D) Bildet viser en ribb i grovhøvelforma med pressa og deretter filt node. Jeg er ganske så fornøyd så langt. I morgen har jeg tenkt å begynne på de ribbene som faktisk skal i bunnseksjonen på stanga.

[attachimg=4]

Følte jeg måtte ta med dette :-[ Sånn ser hånda di ut etter å ha høvlet litt bambus. Skarpe greier sju, bruk hansker.

[attachimg=5]

post-3493-13949884583578_thumb.jpg

post-3493-13949884584133_thumb.jpg

post-3493-13949884584613_thumb.jpg

post-3493-13949884623652_thumb.jpg

post-3493-13949884640836_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se blod ;D Det er jo et blodslit hele greia. I sommer skal jeg bygge bod i hagen. Blir kanskje form på meg og snart :)

Ja, kantene på bambusen blir barberbladskarp når man høvler dem. Bare dumt å ikke bruke hansker men jeg synes liksom jeg får litt bedre kontroll uten. Ikke nøl med høvelform Sigve, kjøp med en gang. Du har jo allerede vist at du har talent for stangbygging :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg "billettørknotter", slike man trer på fingertuppene. Bruker det selv på venstre tommel, pekefinger og langfinger (med hull ytterst på de to siste, fra Biltema).

Gir nok friksjon til å holde splitten på plass, og du har mer enn nok følsomhet igjen.

Høvlet bambus er så skarp at du aldri blir "herdet". Bare tull å prøve å være macho her ;)

Når det gjelder bladknutene. Ta et aluminium vinkeljern. Fil et spor i dette tilsvarende "leppen" på bladknuten (+ ca ørllite "utbuling" ved sidene). Sett dette i skrustikken når du retter.Dersom du studerer fasongen på en bladknute, vil du se at de er ganske like. Ekstreme varianter er det lurt å styre unna.

Du sparer filingen (som faktisk fort gir unødvendige sår dersom du ikke er ekstremt dyktig), og når knutene er rettet pusser du lett ned leppen + resternde ujevnhet med sandpapir/kloss.

Chattanacs bok er OK, men jeg mistenker den fyren for å gjøre ting unødvendig vanskelig, med vilje. Har også en video han laget i sin tid. Den bruker jeg når jeg har problemer med å sovne.... Det er jo ikke nødvendig å vise alle dragene med pusseklossen.. :rolleyes:

Så til fordeling av bladknuter. 2x2 fungerer fint, men hvorfor ikke gå for gull?

Dersom stokken er lang nok er Garrisons metode utvilsomt det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg "billettørknotter", slike man trer på fingertuppene. Bruker det selv på venstre tommel, pekefinger og langfinger (med hull ytterst på de to siste, fra Biltema).

Gir nok friksjon til å holde splitten på plass, og du har mer enn nok følsomhet igjen.

Høvlet bambus er så skarp at du aldri blir "herdet". Bare tull å prøve å være macho her ;)

Når det gjelder bladknutene. Ta et aluminium vinkeljern. Fil et spor i dette tilsvarende "leppen" på bladknuten (+ ca ørllite "utbuling" ved sidene). Sett dette i skrustikken når du retter.Dersom du studerer fasongen på en bladknute, vil du se at de er ganske like. Ekstreme varianter er det lurt å styre unna.

Du sparer filingen (som faktisk fort gir unødvendige sår dersom du ikke er ekstremt dyktig), og når knutene er rettet pusser du lett ned leppen + resternde ujevnhet med sandpapir/kloss.

Chattanacs bok er OK, men jeg mistenker den fyren for å gjøre ting unødvendig vanskelig, med vilje. Har også en video han laget i sin tid. Den bruker jeg når jeg har problemer med å sovne.... Det er jo ikke nødvendig å vise alle dragene med pusseklossen.. :rolleyes:

Så til fordeling av bladknuter. 2x2 fungerer fint, men hvorfor ikke gå for gull?

Dersom stokken er lang nok er Garrisons metode utvilsomt det beste.

Det med vinkeljernet var en god idè. Jeg hadde faktisk tenkt å file et hakk i selve skrustikka tilsvarende bladknuten men nå slipper jeg det. Nå er det ikke sånn at jeg følger Cattanach slavisk men jeg brukte hans metode for innledende filing av bladknutene. Har noen andre bøker samt "The best of the planing form I & II" som også brukes. Sistnevnte anbefaler jeg til andre nybegynnere, drøssevis med tips, løsninger og tegninger. Jeg tenkte på Garrison sin spiral metode først, men siden den stokken jeg splitta hadde såpass mye ukontrollerte sprekker samt noen nye bladskudd jeg måtte unngå, ble jeg litt i tvil om lengden. Nå i ettertid ser jeg at det nok hadde gått greit. Men nå har jeg altså brukt 2x2x2 og kuttet etter det, så da blir det for seint med Garrison denne gang. Har forresten tenkt å splitte en stokk i romjula til en tiltenkt Powell A eller C taper(Har ikke helt bestemt meg for hvem). Den stokken ser veldig bra ut. Tung, mye spenstfiber, god avstand mellom bladknutene og lite kritikkverdig ellers. Skulle ikke forundre meg om det blir Garrison sin metode på den. Forresten Vidar, hvor langt mot holken tillater du en bladknute? Jeg har satt den første ca. 5 tommer nedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Garrison skal man unngå bladknuter akkurat ved enden av holken (overgangen metall/bambus). Han fordelte selvsagt knutene etter sin egen metode.

Selv har jeg aldri opplevd problemer med bladknuter relativt nær holken. Risikoen  øker selvsagt med 2x2, og begynner å bli stor ved 3x3 fordeling.

Har du så stor avstand som 5'', er det ingen fare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

En utrolig digg tråd, Hermann :D

Nå mangler det bare at moderatorene tar til fornuft og lar Vidar få åpne opp igjen sin tråd, så kan vi alle lære noe om et meget spennende

fag fra en mann med mye kunnskap og lang erfaring.

Dette er noe vi fluefiskere kunne hatt stor glede å følge med på, og jeg mener bestemt at Vidar har så mye kunnskap å dele at det er mildt sagt

merkelig at hans tråd ble stoppa.

Når det er sagt så gleder jeg meg over at Hermann har satt igang denne tråden.

Gleder meg til fortsettelsen, Hermann.

Meget bra jobba :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...