Gå til innhold

Laks i Trysil


BjørnarF

Anbefalte innlegg

Her ligger det mange utfordringer mht utbedring av vandringsvei og menneskeskapte hindre før laksen etterhvert skal kunne returnere til elva og sine opprinnelige gytegrunner. Detta kommer til å ta tid. Prosjektet er konge, jeg er kjempeoptimist og veldig glad for at sånne tiltak blir iverksatt! :)

Vil dette ha noen innvirkning på ørret og harrfisket i Klara?

Skulle planen fungere, altså at dem greier å gjenopplive en grom lakseelv(stamme), så vil det nok bli dyrere.. Samt flere restriksjoner, soner, vald, brunt brennevin, fulle laksefiskere osv.. ;D Detta blir bare synsing og tull fra min side. Framtida vil vise, det skal bli spennende å følge med på utviklinga!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ligger det mange utfordringer mht utbedring av vandringsvei og menneskeskapte hindre før laksen etterhvert skal kunne returnere til elva og sine opprinnelige gytegrunner. Detta kommer til å ta tid. Prosjektet er konge, jeg er kjempeoptimist og veldig glad for at sånne tiltak blir iverksatt! :)

Vil dette ha noen innvirkning på ørret og harrfisket i Klara?

Skulle planen fungere, altså at dem greier å gjenopplive en grom lakseelv(stamme), så vil det nok bli dyrere.. Samt flere restriksjoner, soner, vald, brunt brennevin, fulle laksefiskere osv.. ;D Detta blir bare synsing og tull fra min side. Framtida vil vise, det skal bli spennende å følge med på utviklinga!

Synsing og synsing, har du noen gang sett en edru laksefisker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min grønne ungdom var vi på ferie i Trysil. Da fantes det laks der, fisken ble frakta med tanktbil forbi vandringshinderne, og sluppet ut i Trysilelva. Der stod tryslinger klar med nøter og jagagarn og skrøyt uhemmet av å ha "tatt alt som var". Ekte tradisjonell norsk fiskeforvaltning.

Dette får nok ikke noe som helst å si for harren i elva, ikke mer enn for haren i enga. De gyet ikke til samme tid, og ungene vokser opp på forskjellige steder i elva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier noe. ;) Det lille jeg har sett av laksefiskere har som regel vært fortapt, loslitt og alkoholisert..

Du glemte forlatt-ensom-stressede-herjet-dradd-plaget-parnoide-mistenksome og misfornøyde.

Hmm, synes jeg kjenner mange ørretfiskere også med de symptomene når ørreten en dag ikke er særlig vakvillig, det blåser litt for mye litt feil vei eller det er 2 grader for varmt eller 2 grader for kaldt. Den minst stressede av alle er laksefiskeren som har skjønt poenget. Han koser seg med kastinga og avfiskinga og vet at laksen kommer før eller seinere uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier noe. ;) Det lille jeg har sett av laksefiskere har som regel vært fortapt, loslitt og alkoholisert..

Du glemte forlatt-ensom-stressede-herjet-dradd-plaget-parnoide-mistenksome og misfornøyde.

Jammen glemte du ikke mange sjøl, gitt.. Som feks: plattfot, lutrygga, keivhendt, tusenmetersblikk, knokkelsvinn, grov hårvekst inni håndflatene, skeive hornhinner, dryppert....og sånn fortsetter egentlig visa for en skarve laksefisker..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier noe. ;) Det lille jeg har sett av laksefiskere har som regel vært fortapt, loslitt og alkoholisert..

Du glemte forlatt-ensom-stressede-herjet-dradd-plaget-parnoide-mistenksome og misfornøyde.

Jammen glemte du ikke mange sjøl, gitt.. Som feks: plattfot, lutrygga, keivhendt, tusenmetersblikk, knokkelsvinn, grov hårvekst inni håndflatene, skeive hornhinner, dryppert....og sånn fortsetter egentlig visa for en skarve laksefisker..

Tror vi avrunder med noe så enkelt som at de er gale..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Blir spennende og følge dette prosjektet ! har jo hvert snakk om i årevis men er nok mere seriøst mulig nå . Kan ikke si jeg er veldig optimist enda når det gjelder hvor mange år det kan gå før fisk vil komme i de øvre deler av elva men artig hadde det hvert .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...