Gå til innhold

Ørret og temperatur


Arnt

Anbefalte innlegg

Forskjell på nymfe/streamer og tørt?

Forskjell på døgnfluer og vårfluer?

Forskjell på elv og vann?

Nåvel, det er bare et inntrykk jeg har fått. Jeg tror nok det er som Heffalompen sier, at det skjer når temperaturen stiger over 7-8 grader. Men skulle jeg valgt en temperatur, ville det vært 14 grader. Jeg tror det har lite å si, så lenge temperaturen er mellom 12 og 18 grader, kanskje helt ned til 7-8 som Heffa sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell på nymfe/streamer og tørt?

Forskjell på døgnfluer og vårfluer?

Forskjell på elv og vann?

Nåvel, det er bare et inntrykk jeg har fått. Jeg tror nok det er som Heffalompen sier, at det skjer når temperaturen stiger over 7-8 grader. Men skulle jeg valgt en temperatur, ville det vært 14 grader. Jeg tror det har lite å si, så lenge temperaturen er mellom 12 og 18 grader, kanskje helt ned til 7-8 som Heffa sier.

Dette med "optimal" temperatur varierer også endel fra vassdrag til vassdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell på nymfe/streamer og tørt?

Forskjell på døgnfluer og vårfluer?

Forskjell på elv og vann?

Nåvel, det er bare et inntrykk jeg har fått. Jeg tror nok det er som Heffalompen sier, at det skjer når temperaturen stiger over 7-8 grader. Men skulle jeg valgt en temperatur, ville det vært 14 grader. Jeg tror det har lite å si, så lenge temperaturen er mellom 12 og 18 grader, kanskje helt ned til 7-8 som Heffa sier.

Dette med "optimal" temperatur varierer også endel fra vassdrag til vassdrag.

Mener jeg du har rett i Tor Arne,dvs. du har rett,det er bare å ta seg en tur til fjells det,og Rena er vel en sånn "kaldtvannselv" der det ideele kan ligge rundt 10 grader.

Selv har jeg fisket i elver der fisken begynner å jakte aktivt i +1,5 grad,og samme elva leverte i høye badetemperaturer,men da om natta.

Også i andre elver har jeg opplevd å fiske i "badevann" som har vært dødt om dagen,men har funket etter at det har blitt mørkt,og da skal det etter alle solemerker være enda litt varmere i vannet(treghet)

Vel,korter det ned til at idealtempen for ørret ligger mellom 10 og 14 grader(så 12 grader som gutta nevner her, æ'kke dumt),men siden jeg,særlig om våren,eller spesielt om våren er en utålmodig sjel,fisker jeg gjerne med både buzzere og tørre utgaver av arten i iskanten,og heldigvis for meg,så ha'kke fisken tid til å vente heller. ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Skal nevnes at dette kun er min oppfatning.

Jeg mener og tror at det er mer komplekst enn at vanntemperaturen ene og alene er avgjørende. Faktorer som lavtrykk/høytrykk, luftfuktighet, lufttemperatur over lengre tid er viktige faktorer. Dette både med tanke på byttedyrene som kan tilpasse seg slike faktorer og ørretens trifselsnivå. Og som vi fleste er enige om beveger ikke ørreten eller andre predatorer seg med mindre det er et mål ved adferden. Det vil også være store lokale forskjeller på hvordan disse faktorene påvirker et vassdrag/vann/sjø. Men vil på generelt grunnlag si at det i de fleste tilfeller er desidert best fiske i skillene mellom disse faktorene, går fra lavtrykk til høytrykk, større temperaturforskjeller mellom natt og dag enn tidligere i en begrenset periode en regnbyge midt i en varmeperiode som setter i gang flere prosesser i naturen. Så min mening rundt vanntemperatur er nok noe mer fleksibel en 10 eller 12 grader spesifikt. Jeg mener at så lenge temperaturen i vannet er slik at de kjemiske prosessene i ørretten ikke er hemmet av temperaturen i vannet ( fra 5/6 grader til 15/16) så er det de andre faktorene som er i fokus. Men dette er kun mine egne erfaringer og dere andre må gjerne være uenige.

For å nevne noe har jeg vært ute å fisket sjøørret i sjøslush som tok på tørt ;)- hvor å når får du aldri vite :=)

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørreten har jo som de fleste andre organismer et trivselsområde for temperatur. Tror dette var fra 9-16grader, uten å være for bastant. Dette kalles også organismens termonøytrale område. Dette er det temperaturintervallet hvor organismen bruker minst energi for å ha optimale funksjoner. Samtidig vil jeg si at jeg tror aktivitetsnivået og hva som er best egnet for ørrefiske, bestemmes mye av innsektsaktiviteten og aktiviteten av byttedyr generelt. Om gevinsten er større enn kostnaden ved å innta mat, så har jeg oppfattet at fisken stort sett kan være aktiv i de fleste forhold. Det som forøvrig kan ha mye å si, er mengden vann i vassdraget. Er det store mengder vann i bevegelse kombinert med kaldt vann, så skal det mer til for at fisken er aktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...