Gå til innhold

Er egentlig Pattegrisen en så fantastisk flue som mange skal ha det til ?


sandefjordingen

Anbefalte innlegg

Jeg binder mine griser på tmc 777sp fra #10-6. Enig at den blir voldsom på de store krokene. Tror nok spey hackel danser noe bedre en CF men CF Gjør da jobben om den er dresset riktig. Om du vil korte ned fibrene på et spey hackel funker det fint å gjøre dette med et barberblad etter du er ferdig med flua. CF regulerer man lengden på når man setter den i magic tool eller en papir klemme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 119
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ja man får vel nesten bare prøve å feile litt. Merker at det er stor forskjell på type krok man bruker blant annet. Brukt endel TMC 811S, men tester litt Owner Kappa nå. Begge fine, men forskjellige.

Har faktisk sett og bundet et par Semigriser. Veldig fin variant da. Også veldig enkel å binde. Kan fort binde opp et par om boksen skriker etter litt påfyll :). Dere har vel en variant dere kaller Femigris og som også ser fin ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Enkeltfisker/episoder er ingen "fasit" gitt i et fåtall/og-eller enkeltstående situasjoner. All forskning bør skje over tid, og dokumenteres..

Meeen, det driter vi i :) Det er jo "situasjonene" vi lever for. Er pattegrisen ei god flue? sikkert.. Spesielt for de som bruker den... Kan hver enkelt fisker avgjøre størrelsen på fisken som biter? NEI. Om den er 1 eller 5 kg spiller ingen rolle.... Skal man se på "dokumentasjon" på de fluene som fanger størst og mest fisk ville wooly bugger og sunray shadow banka ALT, både i størrelse og antall.

Fiske handler mye om presentasjon av flua, ikke nødvendigvis mønsteret. NÅR farge/størrelse har betydning så er det kun to faktorer som påvirker suksess, tilfeldighet eller erfaring..... (Eller en kombinasjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

He he he, morsomt at det er uenigheter fra 3 personer som får bra med sjøørret. Claus har fått mye sjøørret, det har jeg jo sett  ;D

Har selv bundet et par Øland Spey Shrimp i dag, for meg er det originalen. Pattegrisen er en variant syns jeg, samt at Øland`s er langt flottere visuelt sett.

Foretrekker helt klart Speyhackelet, beveger seg flottere og har en transparent utførelse jeg liker når bindes sparsomt. Craft Fur ”kladder seg” syns jeg.

http://www.partridge-of-redditch.co.uk/recipe/oland-spey-shrimp/19/

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer nok til å få godt med fisk på den Runar!

Kanskje du legger bort Jiggyen nå?? :rolleyes:

Ellers er jeg enig spey kontra C-fur, ser på det som to helt forskjellige fluer.

En sparsom og lett speyreke på lett krok, svever på en måte i vannet som man vanskelig oppnår med andre materialer.

Akkurat der tror jeg nøkkelen ligger i effektiviteten til mønsteret, og det er stor forskjell på en sparsom speyreke kontra en overdresset.

Om som de fleste fluer så blir de bare bedre etterhvert som man tar fisk på de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er vel ikke uenige om at pattegrisen og lignende fluer, er effektive. Det er vel mer en uenighet om hva som gjør den effektiv. Jeg mener at fargen og egenbevegelsen er det viktigste. Tony mener at fargen ikke er så viktig. Mens Claus har rotet seg inn i et resonement der perfekt synlighet i en kombinasjon med naturtro imitasjon, blir fremhevet som viktigst. Claus er helt sikket en utmerket mann og en dyktig fisker, men jeg tror han tar feil her.

Ellers er det veldig interesant å se hva Morten Øland har laget. Det var helt nytt for meg at han var først ute, og brikkene falt litt mer på plass. Før han igjen var det vist en Amerikaner som lagde stor spey reker, men Morten var først ute til å bruke de til sjøørret. Sånn sett var Morten den første til å lage sjøørret reker med stor egenbevegelse.

Selv har jeg nesten ikke fisket med Pattegrisen eller noen andre spey reker, men jeg fikk lyst til å lagen noen spey reker i den orginale versjonen.

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg husker riktig så var det Claus som ga Øland disse speyhacklene og ba han se hva han kunne komme opp med :)

Jeg fisker ofte etter en teori av Gary Lafontaine om at et bytte med lite farge eller grått, blast, fargeløst vil fange mer fisk enn skarpe og klare farger. Nettopp fordi et skadet bytte først mister evnen til å tilpasse seg omgivelsene, og derfor får et grålig og blast utseende. Dette vil for fisken indikere et skadet og lett bytte. Det gjelder særlig småfisk da :)

Men når man fisker etter sjøørret som ikke spiser særlig og er på vei mot elvene eller i munningsområder etc

Så er ofte fargen svært viktig, og mange ganger jo skarpere og hissigere jo bedre.

Den gamle regelen om slik farge under slik himmel osv osv bruker jeg aldri.

Når det gjelder pattegrisen som jeg har fisket så mye med at jeg nesten regner den som "min egen" :P

Så er det flere ting som gjør den så bra som det den faktisk er.

Jeg mener at den er en svært god karikatur av en reke, men med sin lange slanke kropp, om den fiskes hurtig uten stopp, så vil den også godt kunne gå for en liten fisk.

Og blir nok ofte tatt for nettopp det.

Den har om den er bundet riktig og lett, et helt fantastisk svev i vannet, hvor alle deler av flua pulserer og beveger seg. Det er nok ikke mye tvil hos sjøørreten om at den har et levende bytte foran seg.

Størrelsen gjør at den trekker fisk på lang avstand, det er veldig bra, men mange store fluer gjør det!

Men de blir ofte avvist på nært hold, da de ikke virker levende nok, det gjør sjelden pattegrisen.

Fargen er ofte viktig, men for meg ikke den lakserosa, den blir ofte for mye og fisken blir kritisk.

Men til fiske i uklart vann så er den svært bra, under slike forhold fiskes det jo svært ofte i Danmark.

Hvor det er mye sand og det skal ikke mye til før vannet blir en tanke uklart, derfor en nok sikkert salmonfargen kanskje best der, mange steder.

Blir mye tanker og litt løse teorier her, men for meg er det en trygg flue til sjøørreten.

Jeg kjenner den svært godt og jeg har lært meg hvordan jeg skal fiske den varianten jeg binder, så effektivt som mulig. For meg handler det nettopp om det, jeg "vet" når den fanger og når den ikke fanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer nok til å få godt med fisk på den Runar!

Kanskje du legger bort Jiggyen nå?? :rolleyes:

Å nei du, alt til sin tid. Jiggy og min egen CDC reke kommer ett godt stykke foran Pattegris/Øland Spey Shrimp.  ;D Nærmeste jeg vært fisk på de sistnevnte fluene var da jeg mistet en på Bornholm i fjor, stor sjøørret da, det skal sies.

Flua er vakker og jeg har sans for mønsteret, men så er det også det som har vært nevnt her inne tidligere. Det man har oftest på fortommen, får man flest fisk på. Så er det helt klart viktig hvordan fluene fiskes inn, ett inntrekk passer ikke alle fluer. De førstnevnte fluene har jeg fisket med i mange år og har lært å kjenne, vips, så blir det flex i klingen.

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pattegrisen bundet enkelt og uten altfor mye materiale er god, men er den bedre enn en wb....Ikke stor forskjell.

Jeg holder fremdeles min egne "superflua" som den beste til sjøørret. Men nå er det mer strender jeg fisker på enn dere østlendinger !;)

Der tar du feil lille venn :)

Om pattegrisen er bundet riktig så er det stor forskjell på de to fluene..

Om den ikke er bundet slik, men med fluffy fjær, så er det ikke store foskjellen.

Og da vil den ikke fiske bedre enn WB heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer nok til å få godt med fisk på den Runar!

Kanskje du legger bort Jiggyen nå?? :rolleyes:

Å nei du, alt til sin tid. Jiggy og min egen CDC reke kommer ett godt stykke foran Pattegris/Øland Spey Shrimp.  ;D Nærmeste jeg vært fisk på de sistnevnte fluene var da jeg mistet en på Bornholm i fjor, stor sjøørret da, det skal sies.

Flua er vakker og jeg har sans for mønsteret, men så er det også det som har vært nevnt her inne tidligere. Det man har oftest på fortommen, får man flest fisk på. Så er det helt klart viktig hvordan fluene fiskes inn, ett inntrekk passer ikke alle fluer. De førstnevnte fluene har jeg fisket med i mange år og har lært å kjenne, vips, så blir det flex i klingen.

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Der er vi helt enig Runar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor feil jeg tar vet ikke noen av oss, men jeg har såpass mange sjøørreter på samvittigheten at jeg tror jeg kan hevde at en riktig bundet WB fisker jævlig bra den også.

Men nå sammenligner jeg med min måte å lage pattegris og WB på.....

Craft fur grisen er også god men som RK sier så kladder det materialet og fibrene blir som en tjukk hale. Trikset med craft fur er å bruke ekstremt lite.

Min craft fur variant i gult og orange er faktisk en liten killer som har fungert veldig bra.

Alt i alt vil jeg si at fluevalget er det minste problem på sjøørretfiske, det er helt andre faktorer som er viktigere. Som valg av rett sted og strategi.

Rett mann med "riktig" måte å fiske på vil utfiske en med en perfekt pattegris om han så fisker med en march brown.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bruker ikke jeg wb særlig mye og jeg har for lengst funnet en strategi ang fluevalg som jeg stoler på. Det er klart at pattegrisen er god og den er blitt en populær flue. Det fortjener den faktisk også.

Skulle jeg valgt en flue til kysten, bare en. Da vet du hvilken jeg sikter til.

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bruker ikke jeg wb særlig mye og jeg har for lengst funnet en strategi ang fluevalg som jeg stoler på. Det er klart at pattegrisen er god og den er blitt en populær flue. Det fortjener den faktisk også.

Skulle jeg valgt en flue til kysten, bare en. Da vet du hvilken jeg sikter til.

;D

Ja vet det du ;)

Og wilmann, en hvit pattegris vil nok fiske helt flott på vinteren, ja sikkert ellers også..

Jeg har bare aldri funnet behov for å lage den i hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...