Gå til innhold

Er egentlig Pattegrisen en så fantastisk flue som mange skal ha det til ?


sandefjordingen

Anbefalte innlegg

  • Svar 119
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

For å konkludere mine innlegg. Jeg tror at Pattegrisen er en så fantastisk flue som mange vil ha det til hvis den bindes riktig. Eksempel fra påsken. En langgrunnet vik hvor jeg observerte at det beitet sjørret. Hadde flere timer til rådighet og prøvde diverse mønstre. Den eneste jeg fikk lugg eller tilslag på, var Pattegrisen, bundet etter Lars Vegas anvisninger her på tråden. Lugg, tilslag? Vannet var grisekaldt, og  bittet løst. Gleder meg til neste uke. Håper på bedre forhold!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å høre, selv om mønsteret riktignok tilhører Claus Eriksen, men godt å se at bindebeskrivelsen brukes :)

Opplever du mye lugging så skal du ikke være redd for å sette fart på flua. Selv om vannet er kaldt så vil en sulten prikkefant sette inn høygiret, så stripp kjapt, gjerne etterfulgt av et stopp på et par sekunder. Da smeller det ofte. Trekker du for sakte så hender det at de bare er borte og småsmaker på fiberne :) Husk at selv dobbelttrekk ikke overgår vanlig haspelfiske i hastighet, og selv de står og drar sjøørret vinterstid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter minst 10 år i indere Oslofjord uten pattegrisen, fikk jeg vel en eller to fisk i året. Etter og ha fiska med pattegrisen denne sesongen har jeg fått fler og større SØ enn jeg har fått tilsammen på alle disse årene. Må vel innrømme jeg har fiska mer og målretta i år enn tidligere, men jeg har ivhertfall funnet min favorittflue, pattegrisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest hvor fortreffelig denne fluen er - kjøpte jeg en mengde grå og rosa ifjor.

Ikke èn SØ satt på de  :-\ :-\ , men hadde flere hogg.

Når jeg skiftet til fluer som ikke hadde "en meterlang hårdrakt" - satt de.

I ettermiddag var jeg ute for første gang etter SØ i år, og så noe som minnet om ørret i vannflaten.

Pattegrisen i rosa - ble kastet noen ganger - og fikk et skikkelig hogg til slutt.

Men - det var det.

Tror jeg lager en krok i bakenden på den  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest hvor fortreffelig denne fluen er - kjøpte jeg en mengde grå og rosa ifjor.

Ikke èn SØ satt på de  :-\ :-\ , men hadde flere hogg.

Når jeg skiftet til fluer som ikke hadde "en meterlang hårdrakt" - satt de.

I ettermiddag var jeg ute for første gang etter SØ i år, og så noe som minnet om ørret i vannflaten.

Pattegrisen i rosa - ble kastet noen ganger - og fikk et skikkelig hogg til slutt.

Men - det var det.

Tror jeg lager en krok i bakenden på den  ;)

må slenge meg på og dele retning med lars vegas her, desverre er det sinnsykt mange av kjøpe variantene ikke inneholder speyhackle og er dressa som spanjol på nordpolen. en lett dressa pattegris hvor den har en tydelig profil som en pil spiss er sjelden et dårlig valg. send meg adr di på pm så dukker det snart opp et par eksemplarer  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål til dere som har peil på pættpættpææææættegrisen: Hva er så fantastisk med speyhackelet? Den livlige gangen i vannet? Trur dere at man får mindre fisk på f.eks en reke med pattegrisfarget cdc?

Har ikke dette pattegrisfargede speyhackelet. Har faktisk ikke sett det i butikk heller. Koster det rundt tusenlappen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål til dere som har peil på pættpættpææææættegrisen: Hva er så fantastisk med speyhackelet? Den livlige gangen i vannet? Trur dere at man får mindre fisk på f.eks en reke med pattegrisfarget cdc?

Har ikke dette pattegrisfargede speyhackelet. Har faktisk ikke sett det i butikk heller. Koster det rundt tusenlappen?

spey hackle er relativt dyrt når en kjøper det inn men man får vannvittig mange fluer på en nakke. det ligger normalt på rundt 800kr for en nakke. i danmark er det butikker som selger 1/2 salomon pink og 1/2 grizzley som en hel nakke og da er man godt dekket for noen år. når det gjelder cdc så er dette som sagt tidligere en killer det men de er ikke like i vannet og cdc`n er en del kortere en hva spey hacklet er. sist men ikke minst (og det er idiotisk...) man må jo ha trua på flua en knyter på  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål til dere som har peil på pættpættpææææættegrisen: Hva er så fantastisk med speyhackelet? Den livlige gangen i vannet? Trur dere at man får mindre fisk på f.eks en reke med pattegrisfarget cdc?

Har ikke dette pattegrisfargede speyhackelet. Har faktisk ikke sett det i butikk heller. Koster det rundt tusenlappen?

spey hackle er relativt dyrt når en kjøper det inn men man får vannvittig mange fluer på en nakke. det ligger normalt på rundt 800kr for en nakke. i danmark er det butikker som selger 1/2 salomon pink og 1/2 grizzley som en hel nakke og da er man godt dekket for noen år. når det gjelder cdc så er dette som sagt tidligere en killer det men de er ikke like i vannet og cdc`n er en del kortere en hva spey hacklet er. sist men ikke minst (og det er idiotisk...) man må jo ha trua på flua en knyter på  ;D

http://shop.go-fishing.dk/category/whiting-sadler-nakker-mm-21/

I tillegg mener jeg å huske at Stramline og Nordisk har disse inne i halve nakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

På Stram line kan du spørr om å få delt opp en hel nakke for så å bare kjøpe halve. Perfekt å gjøre som pættis sier å kjøpe to forskjellige farger så er man dekket for lang tid fremover. Skal sies at fiskens tenner nøter sønder fler enn man mister av andre grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sist men ikke minst (og det er idiotisk...) man må jo ha trua på flua en knyter på  ;D

Det er slettes ikke idiotisk! Det er kanskje det viktigste spør du meg :)

kom muligens litt galt ut det der... det jeg skulle skrivd er at fryktelig ofte vil prikkefanten ha en flue som har blitt tygd på og spytta ut flere ganger fremfor en splitter ny.... om det var opp til meg så ville jeg knytti på en ny gris hver gang jeg dro ut kun fordi jeg syntes det er moro og gå igjenomm boksen og finne den flotteste kreasjonen en selv har laget  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

er den egentlig så bra ? jeg vet ikke ???, for meg er det fiskeren som og hans tru på flua som er avgjørenede , eller ?  8)

Claus Eriksen, som fant opp pattegrisen, mener at flua fungerer så bra siden den er en fusjon av to ting: synlighet og naturtro imitasjon. Claus lagde først flua i naturtro farger, men han mener den først ble en veldig god flue etter at han ved en tilfeldighet lagde den i lakserosa. Essensen i det han mener er at man ved en god naturtro imitasjon kan øke synbarheten ved å lage den i lakserosa. Fargene rosa og orange, mener han gir for mye synlighet.

Dette er veldig intersant, på mange måter, men mest fordi jeg er helt uenig. Etter min mening er det fargen som hovedsakelig gjør pattegrisen til en god flue. Det er etterhvert svært mange andre fluer i lakserosa, eller liknende farget, som fungerer like godt.

I en artikkel om kystfluer påpeker han dette selv: flua ble først en favoritt idet den ble bundet i lakserosa, men så roter han seg inn i et resonnement med ekstra farger på naturtro imitasjoner. Det er etter min mening feil. Hadde det vært slik ville lysegrønne, lyseblå eller lysegule fluer fungert like bra. Det gjør de ikke. Det som etter min mening gjør at flua utløser huggrefleksen er at fargen tiltrekker sjøørreten, og at flua i seg selv ligner et bytte. Men dette bytte trenger altså ikke være laget som pattegrisen. Det kan være langt enklere rekeimitasjoner, for eksempel. Prøv selv!

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er den egentlig så bra ? jeg vet ikke ???, for meg er det fiskeren som og hans tru på flua som er avgjørenede , eller ?  8)

Claus Eriksen, som fant opp pattegrisen, mener at flua fungerer så bra siden den er en fusjon av to ting: synlighet og naturtro imitasjon. Claus lagde først flua i naturtro farger, men han mener den først ble en veldig god flue etter at han ved en tilfeldighet lagde den i lakserosa. Essensen i det han mener er at man ved en god naturtro imitasjon kan øke synbarheten ved å lage den i lakserosa. Fargene rosa og orange, mener han gir for mye synlighet.

Dette er veldig intersant, på mange måter, men mest fordi jeg er helt uenig. Etter min mening er det fargen som hovedsakelig gjør pattegrisen til en god flue. Det er etterhvert svært mange andre fluer i lakserosa, eller liknende farget, som fungerer like godt.

I en artikkel om kystfluer påpeker han dette selv: flua ble først en favoritt idet den ble bundet i lakserosa, men så roter han seg inn i et resonnement med ekstra farger på naturtro imitasjoner. Det er etter min mening feil. Hadde det vært slik ville lysegrønne, lyseblå eller lysegule fluer fungert like bra. Det gjør de ikke. Det som etter min mening gjør at flua utløser huggrefleksen er at fargen tiltrekker sjøørreten, og at flua i seg selv ligner et bytte. Men dette bytte trenger altså ikke være laget som pattegrisen. Det kan være langt enklere rekeimitasjoner, for eksempel. Prøv selv!

:) :)

Kunne ikke vært mer uenig :)

Jeg får mest på den grå pattegrisen..

Den fisker mye bedre enn alt annet svært ofte.

Jeg er av den mening at fargen ikke har så mye å si til sjøørret fiske.

Eller nyanser av farger.

Om du ser en salmon pattegris i vannet der hvor det er naturlig å finne like store reker, så er det ikke noe unaturlig med den fargen og den er egentlig svært lik den fargen mange reker har.

Som attraksjon er salmon fargen fin, men ikke bedre enn andre provo farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenighet er bra  <<l Det er en forutsetning for fremskritt.

Du har en tredje mening, og er hverken enig med Claus eller meg. Claus har mener at den lakserosa fungerer best, iallefall på vinteren, våren og deler av høsten. Videre er hensikten fargen på flua at den ikke skal være naturtro. Den skal tiltrekke seg oppmerksomhet, ved å ha en annen farge enn en naturlige reker har.

Claus "fant ut" at lakserosa var effektivt som farge i pattegrisen i 2005. Det er svært mange andre, helt uavhengig av dette, har funnet ut det samme. Det gjelder uavhengig av om man fisker med sluk eller flue, og uansett hvor i Norge eller Skandinavia man fisker. Dette gjelder særlig vinter, vår og høst. Jeg tror det kan være vanskelig å være uenig i at lakserosa utløser hugginstingtet oftere enn andre farger, og da særlig på vinteren og våren.

Poenget mitt i første innlegg, var at jeg mener at Claus tar feil når han resonnerer over hvorfor pattegrisen er så effektiv. Det kan sikkert anførers at det er underordnet diskusjon, så lenge flua er effektiv, men det er det ikke. Hvis man tenker tilbake på glimmerreker som kom fra Danmark for 15-20 år siden så ble det samme gjort i den fluen, dog uten elementet av egenbevegelse i flua. Glimmerreker hadde originalt en rød (og hvit) farge, og var ellers en ganske naturtro imitasjon sett utifra størrelse, form og inntrekk. Sånn sett er det eneste nye Pattegrisen tilfører, er egenbeveglse i en rekeimitasjon.

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

er den egentlig så bra ? jeg vet ikke ???, for meg er det fiskeren som og hans tru på flua som er avgjørenede , eller ?  8)

Claus Eriksen, som fant opp pattegrisen, mener at flua fungerer så bra siden den er en fusjon av to ting: synlighet og naturtro imitasjon. Claus lagde først flua i naturtro farger, men han mener den først ble en veldig god flue etter at han ved en tilfeldighet lagde den i lakserosa. Essensen i det han mener er at man ved en god naturtro imitasjon kan øke synbarheten ved å lage den i lakserosa. Fargene rosa og orange, mener han gir for mye synlighet.

Dette er veldig intersant, på mange måter, men mest fordi jeg er helt uenig. Etter min mening er det fargen som hovedsakelig gjør pattegrisen til en god flue. Det er etterhvert svært mange andre fluer i lakserosa, eller liknende farget, som fungerer like godt.

I en artikkel om kystfluer påpeker han dette selv: flua ble først en favoritt idet den ble bundet i lakserosa, men så roter han seg inn i et resonnement med ekstra farger på naturtro imitasjoner. Det er etter min mening feil. Hadde det vært slik ville lysegrønne, lyseblå eller lysegule fluer fungert like bra. Det gjør de ikke. Det som etter min mening gjør at flua utløser huggrefleksen er at fargen tiltrekker sjøørreten, og at flua i seg selv ligner et bytte. Men dette bytte trenger altså ikke være laget som pattegrisen. Det kan være langt enklere rekeimitasjoner, for eksempel. Prøv selv!

:) :)

Kunne ikke vært mer uenig :)

Jeg får mest på den grå pattegrisen..

Den fisker mye bedre enn alt annet svært ofte.

Jeg er av den mening at fargen ikke har så mye å si til sjøørret fiske.

Eller nyanser av farger.

Om du ser en salmon pattegris i vannet der hvor det er naturlig å finne like store reker, så er det ikke noe unaturlig med den fargen og den er egentlig svært lik den fargen mange reker har.

Som attraksjon er salmon fargen fin, men ikke bedre enn andre provo farger.

Er uenig at man katagorisk skal tro farge er uten betydning.. Tvert imot finnes det mange eksempler på at farge har ekstremt stor betydning, uansett mønster...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pattegris er kult mønster det.

jeg begynte først ifjor å fiske med mønsteret, har ikke gitt meg noen store aha opplevelser ennå, men har troen på fluen..helt klart grunnet dens bevegelse/pulsering i vannet ved rolig avfisking.

fisker man raskt kan man like gjerne bruke marbakkens superflue...fisken oppfatter bare noe odd som stikker lell :)

farge betyr mer enn mønsteret oftere enn sjeldnere, uansett flue.

Men klarer man finne riktig farge/mønsterkombi så er til og med Hegglia en uslåelig flue :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at farger er uten betydning, men at div små nyanser ikke gjør flua noe bedre.

Ihvertfall ikke på fluer for fiske i sjøen.

Jeg har fulgt Pattegrisen siden den så dagens lys og kjenner historien og tankene bak.

Jeg syns Pattegrisen er en svært vakker flue om den er pent bundet, jeg liker godt å binde den på fortommen og fisker svært mye med den.

Den er ofte overlegen andre fluer, Jiggy, Clouser, cdc reker og andre mye brukte fluer i sjøen.

Jeg hadde ikke tro på flua da jeg først tok den i bruk, den var for stor, for lang, for unaturlig i forhold til det jeg hadde av regler i mitt hode.

Men tvilen forsvant fort, den tok fisk overalt de første gangene jeg brukte den og det gjør den fortsatt.

Når man fisker sen sommer og høst i kilene her i Østfold og i enkelte sund og på grunne områder, så har vannet en ganske mørk farge. Det er også mengder store reker, mye større enn de Pattegrisene jeg binder. Og fluene er 10 cm lange pluss noen cm følehorn utover det.

Da er flua i sitt ess og fisken som er på jakt etter store reker tar Pattegrisen uten å nøle.

Fargen på vannet gjør ikke salmon fargen unaturlig, tvert i mot.

Jeg syns ikke den er særlig bra i klart vann da, da bør det være MYE vind.

Foretrekker grått under rolige forhold med god sikt og lite vind.

En salmon Pattegris blir ofte for mye i klart vann, hele året.

Det blir mye følgefisk, som refuserer flua i siste øyeblikk.

Det skjer ikke med den grå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite bindespørsmål(av Pattegris såklart :))

Jeg er relativt fersk som binder og bruker youtube endel for å se de gode binde kjente mønstre for så å kopiere å lære teknikkene på den måten. En ting jeg lurer på når det gjelder pattegrisen eller dens mer fattige brødre(fattiggris og Teppegris).

Er det en generell regel at pattegrisen skal være en relativt stor flue? Ser de fleste binder på str 2 kroker. Av og til føles det litt voldsomt å fiske med så store fluer. Kanskje på mer stille forhold blant annet. Ser liksom for meg at jeg skal fiske mer delikat da og med mindre fluer, men kan ta skrekkelig feil. Er vel aldri en fasit på noe uansett :).

Har prøvd å lage noen mindre versjoner på str 6, men merker at det ikke alltid er like lett å dimensjonere seg riktig når man da følger en kar som binder på str 2. Ofte for lange fibre i forhold til krokens størrelse. Men igjen, det har sikkert litt med mine skills å gjøre og :)

Hvor viktig er det å bruke speyhackle fremfor f.eks Craft fur. Er det mest oss som fluebindere som bryr seg om sånt eller har det stor påvirkning på hvordan flua blir værende og oppføre seg i vannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...