Gå til innhold

Er egentlig Pattegrisen en så fantastisk flue som mange skal ha det til ?


sandefjordingen

Anbefalte innlegg

Veldig enig i det Tony Pedersen skriver her,pattegrisen er en super allround flue og kansje den beste "flua" til blindkasting. Jeg har ihvertfall ikke prøvd noen som har samme effekten på sjøørret og spesielt litt større sjøørret fra kilon og oppover.

Di gangene man ser hva sjøørreten spiser er det helt sikkert fluer som er mere effektive. Men hvor ofte er sjøørreten selektiv?..

Sjøørreten er oftere selektiv enn hva mange tror, de berømte nullturene kommer ofte av det..

Har merket i at fiskeåret 2010 var det ofte veldig sær sjøørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 119
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg bruker antron, og fortynger de ikke..

Interessant. Jeg har kjøpt alle mine pattiser fra en Dansk kompis og de har vært fortynget. Jeg fisker for det meste med synk (klar synk 1) og selv om de fisker helt supert så har jeg tro på at de ville gått enda bedre om de var ufortynget.

Har inntrykk av at Danskene bruker mye fortyngede fluer og flytende liner?

Har fått låvnad om noen rosa hackler så da regner jeg med at det blir binding av både rosa og grå/grizzly ufortyngede pattiser.

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker antron, og fortynger de ikke..

Interessant. Jeg har kjøpt alle mine pattiser fra en Dansk kompis og de har vært fortynget. Jeg fisker for det meste med synk (klar synk 1) og selv om de fisker helt supert så har jeg tro på at de ville gått enda bedre om de var ufortynget.

Har inntrykk av at Danskene bruker mye fortyngede fluer og flytende liner?

Har fått låvnad om noen rosa hackler så da regner jeg med at det blir binding av både rosa og grå/grizzly ufortyngede pattiser.

Grunde

Jeg syns de fisker bedre ufortynget, en jiggende reke ser ikke helt god ut spør du meg ;D

Men en del Dansker fisker mye flyt og blyreker.

Jeg bruker heller fluesnøret til å få ned fluene, og en ufortynget flue vil alltid se mer levende ut i mine øyne!

Om fisken er enig er jo vanskelig å si, men det handler om å ha mest mulig tro på det du holder på med..

Selv om det er dager da man ikke syns noen fluer fisker tilfredstillende, og da er det hjem til stikka ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Ja lager de selv, tar litt tid, men de blir akkurat som jeg vil ha dem..

best det, ingenting verre enn når flua er ikke etter ens egne kriterier.

han dansken i sø filmen binder de altfor overdressa, dine pattegriser ser ut som ordentilige reker i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men han igjen binder vel fluene sånn som han vil ha dem  :D. ? blander du i svart pulver eller tusjer øyne tony?

Når jeg lager mange på en gang, så farger jeg epoxy med akrylmaling.

Har jeg dårlig tid og bare trenger noen fluer, så er det svidd mono og tusj som brukes :)

Jeg liker slanke fluer Igor, syns de fisker best!

Kan i enkelte tilfeller nesten ikke bli for tynt dresset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Fått mest på originalfargen, men er ikke enig i at fargen er det som gjør dette til en bra flue. Oppbygningen/materialene i flua er utvilsomt også en avgjørende faktor. Har flere ganger stått skulder mot skulder med andre som har fisket med tilsvarende reke, dog med marabou og andre varianter. Enten har jeg et innrekk som appelerer til fisken eller så er det flua som gjør forskjellen. Tror jeg vet hvor det ligger  :D

Er forøvrig mange pattegris kopier der ute hvor eneste likheten med originalen er navnet. Ikke rart enkelte ikke oppnår resultater når de har kjøpt en sjokkrosa reke med marabou.  Litt usikker på originalen kan kalles rosa eller om den bør kalles rosa/orange eller hva nå enn det er for en fargeblanding Claus Eriksen kom opp med i sin versjon (skal sies at jeg er fargeblind  :P ). En fiskefanger er den likefullt, men anbefales som andre nevner at den bindes av noen som sitter på speyhackle fremfor å ryke på ulike kjøpefluer med annet materiale.

Funkerte i alle fall som bare det på flere turer i høst og da rotet jeg igjennom boksen og prøvde flere fluer, men så fort grisen kom på så kom jaggu fisken også. Men igjen er dette mine erfaringer og meninger. Mulig enkelte områder er bedre egnet til denne reka enn andre :)

Hmmm, satt for moro skyld å leste litt i en gammel tråd her, om noe som til daglig angår meg så lite som Pattegrisen  ;D Og jeg må si at jeg ble fascinert av det Lars og andre sier her.

Dere sjøørretgutta er jo jammen like opptatt av fluebinding som vi innlands fjellapene er jo  ;D Det er moro å se  :)

Virker etterhvert som det er veldig mange dedikerte og ivrige sjøørretfiskere.

Fascinerende - og et område jeg er blank på (ps kan man forresten bruke ørret-stillevanns-taktikker på sjøørret?  :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme lurer egentlig jeg også på Andrè, selv om jeg har fisket litt SØ.

Var på en tur på Smøla i fjor høst, og da var de ganske stasjonære i nærheten av elva. Prøvde ikke, men sikkert vært rått å tatt dem på tørt :D type streaking caddis kanskje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøørret i saltvann er nok ganske så annerledes enn fisket i strømmer og elver på Søla.

Men. Andre. På sommeren - gjerne slutten av juli og utover burde du ofre ei innlandshelg ved sjøen for innlandsfiske. De værste klekkingene er uansett unnagjort. Ørreten oppsøker fantastiske plasser i de varme badekveldene. Fisken pliukker glatt tørre innsekter på filmen. Jeg er gift med ei kone fra Porsgrunn. Området der er genialt for slikt fiske. I sommer skal jeg også ha min vanlige uke der nede (rundt 15 juli). Du får si fra, så kan vi prøve i lag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøørret i saltvann er nok ganske så annerledes enn fisket i strømmer og elver på Søla.

Men. Andre. På sommeren - gjerne slutten av juli og utover burde du ofre ei innlandshelg ved sjøen for innlandsfiske. De værste klekkingene er uansett unnagjort. Ørreten oppsøker fantastiske plasser i de varme badekveldene. Fisken pliukker glatt tørre innsekter på filmen. Jeg er gift med ei kone fra Porsgrunn. Området der er genialt for slikt fiske. I sommer skal jeg også ha min vanlige uke der nede (rundt 15 juli). Du får si fra, så kan vi prøve i lag!

Hehe, om du kan tilby en ørliten soleplass i Porsgrunn for kona mi, og en liten badeplass for 8-åringen min og innlosjering for oss 3, så høres det konge ut det, Bjørnar  :) Så kunne du og jeg ha snikt oss i veien og fisket sjøørret dagen lang  :D Hørtes egentlig virkelig trivelig ut  :) Du og jeg på sjøørretfiske. Det hadde vært moro  :) Du er en bra kar, Bjørnar, så noen dager med deg hadde jo vært ferie i seg selv  :)

Edit: Skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøørret i saltvann er nok ganske så annerledes enn fisket i strømmer og elver på Søla.

Men. Andre. På sommeren - gjerne slutten av juli og utover burde du ofre ei innlandshelg ved sjøen for innlandsfiske. De værste klekkingene er uansett unnagjort. Ørreten oppsøker fantastiske plasser i de varme badekveldene. Fisken pliukker glatt tørre innsekter på filmen. Jeg er gift med ei kone fra Porsgrunn. Området der er genialt for slikt fiske. I sommer skal jeg også ha min vanlige uke der nede (rundt 15 juli). Du får si fra, så kan vi prøve i lag!

Hvis du mente smøla, så fisker jeg kun i sjøen der :P De beste strømmene bør man ha båt for å komme lett til, og elvene er jo mer som bekker :) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...