Gå til innhold

Er egentlig Pattegrisen en så fantastisk flue som mange skal ha det til ?


sandefjordingen

Anbefalte innlegg

  • Svar 119
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Grisen må være riktig bundet for det første! Kjøpegrisene er for overdressa etter min og tydeligvis fiskens smak....fungerer best på tidligvår(rosa),grå gris er bedre på litt varmere vann og høsten.Slik er det ihvertfall for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med pistus. De skal være tynt dresset. Har fått mye på grisen i høst og vinter, men jeg binder grisen ufortynget og med kortere hackle enn originalen (ca. 5-7 cm). Ikke gitt at det er så mye bedre, men jeg opplever at fisken ikke får nappet i de lange fiberne og kroker seg lettere. I tillegg får den en mer pulserende gange da kortere fiber stritter noe mer. Mange fine kombinasjoner som fungerer, både grizzly, original og grå. De store variantene (origialen på ca. 10 cm) har jeg hatt dårlig erfaring med til grunne brakkvannsområder, men fungerer bedre ute mot åpent hav. Vel, det er nå mine erfaringer i alle fall  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

er den egentlig så bra ? jeg vet ikke ???, for meg er det fiskeren som og hans tru på flua som er avgjørenede , eller ?  8)

Folk tillegger flua ALT for mye verdi, så svaret er nei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel at den er rosa.

Fått mest på originalfargen, men er ikke enig i at fargen er det som gjør dette til en bra flue. Oppbygningen/materialene i flua er utvilsomt også en avgjørende faktor. Har flere ganger stått skulder mot skulder med andre som har fisket med tilsvarende reke, dog med marabou og andre varianter. Enten har jeg et innrekk som appelerer til fisken eller så er det flua som gjør forskjellen. Tror jeg vet hvor det ligger  :D

Er forøvrig mange pattegris kopier der ute hvor eneste likheten med originalen er navnet. Ikke rart enkelte ikke oppnår resultater når de har kjøpt en sjokkrosa reke med marabou.  Litt usikker på originalen kan kalles rosa eller om den bør kalles rosa/orange eller hva nå enn det er for en fargeblanding Claus Eriksen kom opp med i sin versjon (skal sies at jeg er fargeblind  :P ). En fiskefanger er den likefullt, men anbefales som andre nevner at den bindes av noen som sitter på speyhackle fremfor å ryke på ulike kjøpefluer med annet materiale.

Funkerte i alle fall som bare det på flere turer i høst og da rotet jeg igjennom boksen og prøvde flere fluer, men så fort grisen kom på så kom jaggu fisken også. Men igjen er dette mine erfaringer og meninger. Mulig enkelte områder er bedre egnet til denne reka enn andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er den egentlig så bra ? jeg vet ikke ???, for meg er det fiskeren som og hans tru på flua som er avgjørenede , eller ?  8)

Folk tillegger flua ALT for mye verdi, så svaret er nei :)

Enig. Stanga er viktigst. Eller foressten, det er snella.

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Min erfaring med sjøørretfiske med flue er relativt kort, kun fire år. Gjennom den tiden har jeg prøvd meg igjennom mye. Etterhvert blir det jo sånn at man fisker med det som føles best. Det gjelder jo både stang, snelle og line. Og alt slikt er jo personlig. Jag begynte å fiske med pattegrisen etter å ha fått et par grå og rosa av Tony Pedersen på stranden på Jeløya. Det tok en stund før jeg brukte den, men ved et tilfelde så var det den som ble bundet på. Og det er den fluen jeg har plukket desidert best og størst fisk på. Sen kan det være tilfeldigheter, men jeg har vanskelig for å tru at fluen ikke har noen betydning. For meg har Pattgrisen blitt en nødvendighet i flueboksen. Går jeg tom har jeg en konstant følelse av at jeg ikke har alt med meg ut på turen.

Jeg skrev et innlegg i bloggen om en sluk som jeg brukte i tiden da jeg fisket med sluk etter sjøørret når jeg fortsatt bodde kvar i Sverige. En i min øyne en magisk sluk som gjør hele forskjellen på en lykket fisketur, alt basert på mange turers erfaring og lignet med andre sluker, men som sikkert mange syns er bullshit. Den var like viktig for meg som Pattegrisen er. http://fiskesnakk.wordpress.com/2010/11/11/ludde-no-3/

Er enig med både Pistus og LΛRS om at det er stor forskjell på fasongen. Jeg kjøpte 20 fra originalmannen bak fluen, men må innrømme at jeg ble litt skuffet. Den føltes industribundet og de jeg får fra Tony Pedersen føles faen så mye bedre. Litt tynnere og ikke like lange og jeg ser tanken bak fluen han har bundet. Og det synes i vannet også.

Forutspår at dette blir en lang tråd med mange meninger. Hva dere enn sier så er den fluen essensiell i min flueboks og jeg stikker ikke til stranden uten et lager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg også Pattegrisen viktig!

Den har gitt meg så mye fisk, når mange andre fiskere og fluer har feilet.

Flere gang opplevd å få mye mer enn andre, når jeg brukte Pattegrisen, for så å bytte flue og få like lite som de andre.

Jeg har nå i ett lite år ikke fisket med Pattegrisen, da jeg forsøker å finne en flue som fisker jevnt over like godt.

Det har jeg ikke gjort enda :P

Det som gjør Pattegrisen god er adferden i vannet, det at den fisker både ved full fart og når den synker.

Eller synker er ikke riktig ord, den svever i vannet. Det gjør de fleste naturlige byttedyrene for sjøørreten også.

Det er ikke mange fluer som alltid og hele tiden virker levende i vannet, CdC reken gjør også det.

Men den er for beskjeden i størrelse til å være en god allround flue.

Så flere ting gjør Pattegrisen bra!

Det at den er en karikatur av en reke, gjør den jo ikke mindre fristende for reke spisende fisk.

Rekene er jo der alltid, og fisken tar de om den har mulighet.

Men den minner nok, særlig ved hurtige trekk om en liten fisk også.

Vi kjenner jo alle viktigheten av å overdrive viktige særtrekk ved de aktuelle byttedyr, LaFontaine gjorde oss jo veldig oppmerksom på dette!

Det gjør Pattegrisen på en utmerket måte, og da særlig av en reke.

Claus har truffet godt her, for en bedre allround flue i sjøen skal du lete lenge etter.

Og som søke flue er den overtruffen!

Nå blir det mye skryt her, men har fisket med en del fluer opp gjennom tiden.

Er veldig bevist på at effektiviteten av en flue varierer fra person til person, men Pattegrisen fisker godt for de fleste.

Det kommer av at du nesten ikke kan fiske den feil.. En ganske sjelden egenskap i en flue.

Minuset er at den er ganske tidkrevende å binde, forholdsvis dyre materialer og i perioder vanskelig å finne tak i..

I god nok kvalitet da ;)

For det er viktig!!

Også måten den er bundet på, her er det viktig med nok stivhet i hacklet, slik at fibrene stritter når den synker\svever.

Slik som en reke også gjør.

Svært ofte tar fisken nettopp i pausene.

Så til de som sammenligner den med en Wolly Bugger, de kan se ganske like ut i tørr tilstand.

Men i vannet ser du forskjellen, WB er også en god flue, men på en helt annen måte og til andre tider.

Det er jo selvfølgelig tider der Pattegrisen ikke er like bra, og dager da den blir for voldsom.

Men jevnt over, så er det sjelden feil om du binder den på fortommen! :)

post-3402-13949884887141_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Får boner når jeg ser fluen der Tony. Damn!

Jeg gjorde en liten betraktning i sommer når jeg var i Vollen, utenfor Oslo, og badet. Jeg kikket ned i en bøtte full av vann som noen barn drev å fyllte opp i med noe de fisket med en sånn der barnehåv i bambus. Til min overaskelse var den full av reker av alle størrelser, men mange på rundt 4-5 cm. Og de var alltså plukket av barn i vann som ikke rakk dem over kneet. Det fikk meg til å tenke på de små cdc-rekene som jeg ofte bruker, samt Pattegrisen. Det var like før jeg tok bøtta og tømte den rett i primusen for å gjøre meg et ferskt rekesmørebrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he  ;D Glad jeg kan hjelpe Fredrik!

Nei størrelsen er ikke unaturlig. jeg har ved flere tilfeller funnet reker i magen på sjøørret, eller som de har gulpet opp.

Som har vært veldig store, 5-6 cm kroppslengde. Og det er mye større enn de som vi finner naturlig å fiske med!

De vanlige rekefluene ser ikke særlig bra ut i så store størrelser, men Pattegrisen derimot er best på store kroker.

I Danmark er "standard størrelsen" på rekefluene ca krok 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med sjøørretfiske med flue er relativt kort, kun fire år. Gjennom den tiden har jeg prøvd meg igjennom mye. Etterhvert blir det jo sånn at man fisker med det som føles best. Det gjelder jo både stang, snelle og line. Og alt slikt er jo personlig. Jag begynte å fiske med pattegrisen etter å ha fått et par grå og rosa av Tony Pedersen på stranden på Jeløya. Det tok en stund før jeg brukte den, men ved et tilfelde så var det den som ble bundet på. Og det er den fluen jeg har plukket desidert best og størst fisk på. Sen kan det være tilfeldigheter, men jeg har vanskelig for å tru at fluen ikke har noen betydning. For meg har Pattgrisen blitt en nødvendighet i flueboksen. Går jeg tom har jeg en konstant følelse av at jeg ikke har alt med meg ut på turen.

Jeg skrev et innlegg i bloggen om en sluk som jeg brukte i tiden da jeg fisket med sluk etter sjøørret når jeg fortsatt bodde kvar i Sverige. En i min øyne en magisk sluk som gjør hele forskjellen på en lykket fisketur, alt basert på mange turers erfaring og lignet med andre sluker, men som sikkert mange syns er bullshit. Den var like viktig for meg som Pattegrisen er. http://fiskesnakk.wordpress.com/2010/11/11/ludde-no-3/

Er enig med både Pistus og LΛRS om at det er stor forskjell på fasongen. Jeg kjøpte 20 fra originalmannen bak fluen, men må innrømme at jeg ble litt skuffet. Den føltes industribundet og de jeg får fra Tony Pedersen føles faen så mye bedre. Litt tynnere og ikke like lange og jeg ser tanken bak fluen han har bundet. Og det synes i vannet også.

Forutspår at dette blir en lang tråd med mange meninger. Hva dere enn sier så er den fluen essensiell i min flueboks og jeg stikker ikke til stranden uten et lager.

Det du skriver er i alle veldig viktig. At man har tro på det man driver med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig i det Tony Pedersen skriver her,pattegrisen er en super allround flue og kansje den beste "flua" til blindkasting. Jeg har ihvertfall ikke prøvd noen som har samme effekten på sjøørret og spesielt litt større sjøørret fra kilon og oppover.

Di gangene man ser hva sjøørreten spiser er det helt sikkert fluer som er mere effektive. Men hvor ofte er sjøørreten selektiv?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

er den egentlig så bra ? jeg vet ikke ???, for meg er det fiskeren som og hans tru på flua som er avgjørenede , eller ?  8)

Folk tillegger flua ALT for mye verdi, så svaret er nei :)

Jeg mente altså ikke at man klarer seg UTEN flue :) Mener bare at HVORDAN man fisker flua ofte (ikke alltid) er viktigere enn selve "mønsteret"

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...