Gå til innhold

Er egentlig Pattegrisen en så fantastisk flue som mange skal ha det til ?


sandefjordingen

Anbefalte innlegg

Min erfaring er at pattegrisen er en "lugge" flue :rolleyes: liker å fiske med mindre reker som semigrisen til banden gutta. Det sagt så er selvsagt pattegrisen en god fiskefinner da den lager mye liv i vannet. Den er også som sagt over av andre her en god allrounder da den i stor fart kan se ut som en fisk. Dette sier jeg bare fordi jeg ikke har råd til speyhackel neida ;) Jiggy er også en flott fiskefinner flue som har en tendens til å bli lugga i. Innimellom så tar forøvrig SØ disse fluene brutalt og det er absolutt det artigste jeg vet når fisken tar i ett hissig drag i flua, og du får det berømte stoppet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 119
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

For min del så har jeg aldri bundet en patte, men de jeg har kjøpt fra f.eks skittfiske har funka utmerket..

De er veldig dressa når du kjøper de, men de mister litt dress etterhvert og da er de kanonbra.. Er det SØ der, så tar de den!! Det er min tanke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så har jeg aldri bundet en patte, men de jeg har kjøpt fra f.eks skittfiske har funka utmerket..

De er veldig dressa når du kjøper de, men de mister litt dress etterhvert og da er de kanonbra.. Er det SØ der, så tar de den!!

Etter å ha vært på flyttefot i fjor tok det laaang tid før fluestæsjen kom opp av flyttekassene, så da jeg fikk kommet i gang med sjøørretfiske ble det tatt noen snarveier via SkittFiske i form av Pattegrisen (PG).

De funker de også  :rolleyes: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig at den er dyr når den ligger i handle kurven men man får en en sinnsyk mengde fluer på den som med alle andre nakker så den betaler seg selv. tror igrunn ikke craft fur er noe rimeligere når man samenligner anntall fluer man får! og jeg har funnet en snar vei på grisen....  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har problemer med kroppshacklet som fester seg i krokspissen. "Halen" går greit, men kroppshacklet har en tendens til å tukle seg inn i krokspissen. Til tross for dette har jeg fått fisk på mine Pattegriser, så jeg vet ikke hva det har å si for fiskeligheten. Litt irriterende er det dog, og etter råd fra andre her har jeg prøvd å binde en kule ytterst på krokstammen. Har også prøvd med en mer markant tapering av kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er den egentlig så bra ? jeg vet ikke ???, for meg er det fiskeren som og hans tru på flua som er avgjørenede , eller ?  8)

jepp.det er den. får nesten fisk kun på den. varierer farge til ulike forhold, men det er akkurat den flua som har alltid gitt meg utelling når alt annet har sviktet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har problemer med kroppshacklet som fester seg i krokspissen. "Halen" går greit, men kroppshaclet har en tendens til å tukle seg inn i krokspissen. Til tross for dette har jeg fått fisk på mine Pattegriser, så jeg vet ikke hva dette har å si for fiskeligheten. Litt irriterende er det dog, og etter råd fra andre her har jeg prøvd å binde en kule ytterst på krokstammen. Har også prøvd med en mer markant utforming av kroppen.

Strekker du ut fiberne på hackelet før du spinner det rundt kroppen (trekk fingerne mot fiberne slik at de står rett ut fra stammen)? Hvis ikke kan fort hackelet gå skrått ut mot siden under kroppen og da er det fort gjort at du får mer hackle som legger seg opp på den ene sida av krokbøyen. Pass på så du ikke overdresser heller. 2, maks 3 runder hackle bør være tilstrekkelig (men tilpasses selvfølgelig ut i fra fluens størrelse) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig at den er dyr når den ligger i handle kurven men man får en en sinnsyk mengde fluer på den som med alle andre nakker så den betaler seg selv. tror igrunn ikke craft fur er noe rimeligere når man samenligner anntall fluer man får! og jeg har funnet en snar vei på grisen....  ;D

Vil du dele snarveien med oss eller, jeg skal begynne å binde fluer så fort stikka ankommer så det kan være greit å lære DEN bindeteknikken ;)

Sorry OT forresten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Trodde diskusjonen handlet om Pattegrisen. Den er riktignok en rosa rekeimitasjon, men som flere sier her så har jeg opplevd at den er litt "skremmende" for en ømfindtlig sønese på blankt vann. Er det urolig og bølgete så kan den fange mer. Generelt sett har jeg hatt mer utbytte med de mindre rosa rekevariantene i glitter og stas og ofte meget lett dresset. Har i mange år brukt nesten kun rosa reker til sjøørret. I år tenkte jeg at det er på tide å legge dem bort for å prøve litt annet og endte opp med Sandreka som et KANON alternativ! Bruttern fikk en SØ på 74 cm her om dagen med den og jeg har hatt mye bra sø med denne selv på speilblanke dager når den vanligvis er litt vrien. Den funker som f iallefall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde diskusjonen handlet om Pattegrisen. Den er riktignok en rosa rekeimitasjon, men som flere sier her så har jeg opplevd at den er litt "skremmende" for en ømfindtlig sønese på blankt vann. Er det urolig og bølgete så kan den fange mer. Generelt sett har jeg hatt mer utbytte med de mindre rosa rekevariantene i glitter og stas og ofte meget lett dresset. Har i mange år brukt nesten kun rosa reker til sjøørret. I år tenkte jeg at det er på tide å legge dem bort for å prøve litt annet og endte opp med Sandreka som et KANON alternativ! Bruttern fikk en SØ på 74 cm her om dagen med den og jeg har hatt mye bra sø med denne selv på speilblanke dager når den vanligvis er litt vrien. Den funker som f iallefall...

Beklager ot av meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strekker du ut fiberne på hackelet før du spinner det rundt kroppen (trekk fingerne mot fiberne slik at de står rett ut fra stammen)? Hvis ikke kan fort hackelet gå skrått ut mot siden under kroppen og da er det fort gjort at du får mer hackle som legger seg opp på den ene sida av krokbøyen. Pass på så du ikke overdresser heller. 2, maks 3 runder hackle bør være tilstrekkelig (men tilpasses selvfølgelig ut i fra fluens størrelse) :)

Takk for gode råd. Jeg skal være ekstra nøye med disse momentene neste gang jeg binder opp noen Pattegriser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nicolaj!

Må si at pattergrisen er ikke kun rosa reke, den kan bindes i alle mulige fager og størrelser. Slik at den kan brukes under ulike forhold.

Det er riktig at den første som Claus Eriksen laget eller begynnte å fiske med var rosa eller salmon pink, men som med alle andre fluemønstre så er det kun fantasien som stopper fargene, størrelsen og utsende som den kan bindes i.

Men det har vært masssssse fokus i media og på dette forum samt flere andre forum, så er det pattegrisen i fargen salmon pink som  det er fokusert på, det er vel den som har egner seg veldig godt på bilder også.

Min erfaring med pattegrisen er at den fisker veldig godt til tider, men det er ikke den rosa som er best bestandig. Jeg har vel den i fire fager ice dubbing(hvit), sand, mørkebrun og rosa. Se på go-fishing.dk for flere eks.

Men det er da også flere rekemønstre som fisker godt er det ingen tvil om heller, og som er mye enklere å binde. Men jeg synes at det er verd tiden man bruker på en pattergris i forhold til hvor godt den fisker til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Frode!

Ja, Det jeg har erfart at den er den flua som jeg får mest fisk på igjennom hele året, ikke bare sjøørret med havabborren liker den veldig godt, samt andre fiskeslag også." Teste "ett år å fikk  jeg vel over halvparten av alle sjøørreten på denne og 40 havabbor av 60, det var ett år med kanon godt havabbor fiske, det er ikke vannlig hvert år nei. :(

Men jeg fisket også mest med denne flua det skal jo også være sagt, det var ofte den ble satt på først. Så da blir jo resultatet påvirket av det. ;D

Det er den flua jeg bare må ha i boksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter å ha lest denne tråden er pattegris helt klart en flue jeg må prøve, men hvordan skal man fiske den for best resultat? mye fart? firtt flyt eller sakte inntrekk?

abbsolutt verdt å teste ut, den henger på enden av fortomen min 95% av tiden jeg er ute. varierer litt i farge og str. i dagene som er nå så fisker jeg mye med en i str 10 (på tmc 777sp krok kan det nesten betegnes som en mellom ting av 6-8 krok..) og har den siste uken satt godt fart på flua for å få fisken til å ta. veldig klart og lavt vann her i vestfold om dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fiske pattergrisen?

Den kan fiske på alle mulige måter,  men når en reke svømmer så "glider" den igjennom vannet, men når den skal stikke av så "hopper" den veldig hurtig 1, 2 eller 3 ganger bort over.

Jeg starter med å dra den 2-3 ganger hurtig med forholdsvis korte drag, pause 1-3 sek og 2 lange drag som går i ett rolig men jevnt tempo, pause 2 hurtige osv.  Kjenner du det napper eller lugger(ikke slå til her)  dra 1-2 korte hurtige drag å la flua få en god pause. Da smeller det. ;D8) i 8-10 ganger. Her er det bare å prøve seg frem og husk varier inntrekk hele tiden.

Tenk på hvilke flue du har på og hvordan dette byttet til fisken beveger seg i vannet. Prøv å gjøre inntrekket mest mulig likt dette til å begynne med, hvis det da ikke skjer noen på en stund så må man begynne å variere inntrekk. Eller så kan det være lurt å bytte plass, mulig det ikke er fisk der du er ;D.

IKKE DRA ALLE FLUENE LIKT. Variasjon i inntrekket er ofte den utløsende faktor er min erfaring.

Du klarer aldri å dra så fort at en sjøørret ikke klarer å ta flua di hvis den har tenkt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

quote author=Lars Vegas link=topic=18707.msg410197#msg410197 date=1332753479]

Strekker du ut fiberne på hackelet før du spinner det rundt kroppen (trekk fingerne mot fiberne slik at de står rett ut fra stammen)? Hvis ikke kan fort hackelet gå skrått ut mot siden under kroppen og da er det fort gjort at du får mer hackle som legger seg opp på den ene sida av krokbøyen. Pass på så du ikke overdresser heller. 2, maks 3 runder hackle bør være tilstrekkelig (men tilpasses selvfølgelig ut i fra fluens størrelse) :)

Det funka det, Lars Vegas. Hertelig! Men hvor viktig er det å binde inn det første hacklet (som skal danne "halen") i spissen? Allers helst ville jeg bundet det inn ved den tykkere stammen som jeg pleier. Sparer mye tid og er langt enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å høre!

Det er ikke viktig :) Bare å binde inn den veien du selv ønsker. Jeg binder inn spissen rett og slett for at de lengste biberne da vil bli lagt over de korteste. Men kan ikke se at det er et stort problem om du gjør det motsatt :) Så stor forskjell er det ikke på lengden med speyhackle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...