Gå til innhold
  • 0

Hjelp til Fluefiske i store vatn. Vestlandet.


Lotusblom

Spørsmål

Hei. Eg er gutt på 18 år som elsker å fluefiske, men har helt ærlig aldri fått en fisk på flua i store vatn, familien min og eg har en hytte på vestlandet, og et stort vatn 20 meter fra hytta. Ser det vaker ganske mye, går ut med fluestanga, men får aldri noe. Hva gjør eg galt? I garn har vi fått aure på 1 kg og opp til 9.25 kg. Har fult fluefiske sett med fluer, men trur det er hva type fluer eg bruker, kanskje feil? Hadde faktisk en god opplvevelse i fjor da eg kastet et perfekt kast og flua hadde nett landet, der hoppet en Ørret på 1 kg eller mer over flua, men var så stressa at den stakk av. Det eg trenger er tips om fiske i STORE vatn, har fått bra med små fisk i små vatn. Hva type fluer eg skal bruke etc. Takke for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0

Dersom det er et vann med mye vegetasjon rundt, er fiske fra båt eller belly nesten nødvendig. De store ruggen trekker gjerne inn mot land og spesielt dersom det er store lauvtrær som henger ut over vannet. Her detter det ned mye godsaker, som store insekter og larver spesilet om det er litt vind. Mine erfaringer er at her er Renaflua eller en annen vårflueimitasjon, maur eller en Daddy Longleg helt uimotståelig. Etter som du ligger på utsida fra 20 til 40m fra land, vil du ha full kontroll på vakbildet også.

jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Dersom det er et vann med mye vegetasjon rundt, er fiske fra båt eller belly nesten nødvendig. De store ruggen trekker gjerne inn mot land og spesielt dersom det er store lauvtrær som henger ut over vannet. Her detter det ned mye godsaker, som store insekter og larver spesilet om det er litt vind. Mine erfaringer er at her er Renaflua eller en annen vårflueimitasjon, maur eller en Daddy Longleg helt uimotståelig. Etter som du ligger på utsida fra 20 til 40m fra land, vil du ha full kontroll på vakbildet også.

jens

party

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Dersom det er et vann med mye vegetasjon rundt, er fiske fra båt eller belly nesten nødvendig. De store ruggen trekker gjerne inn mot land og spesielt dersom det er store lauvtrær som henger ut over vannet. Her detter det ned mye godsaker, som store insekter og larver spesilet om det er litt vind. Mine erfaringer er at her er Renaflua eller en annen vårflueimitasjon, maur eller en Daddy Longleg helt uimotståelig. Etter som du ligger på utsida fra 20 til 40m fra land, vil du ha full kontroll på vakbildet også.

jens

Godt poeng  ;D Selv pleier jeg å prøve en Hvitvinge akkurat ved slike tilfeller  :) Særlig når det lir ut mot juli/august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Eg syns egentlig ikke noen her inne har kommet med et særlig bra svar til en som tilsynelatende er veldig nybegynner ! Enkleste rådet man kan gi til en nybegynner er rett å slett følgende :)

1: D kryr av Vatten på vestlandet :)

2: Begynn med ei flue som heter Montana..den er bankers uansett hvor å når du fisker :)

3: bruk gjerne 0.15 fortom helt i enden

4: fisken er sky, så tramp forsiktig, begynn med å kaste 1 meter fra land ( fisken står ofte helt inntil land ) så sant du ikke trassker deg helt frem til vannkanten før du har fått utpå flua:)

5: Tålmodighet må du ha..fisker du med tørrflue så la gjerne flua ligge helt i ro 2-4 minutter.

6: fiskevatten på vestlandet som anbefales ( da tenker jeg stort vatten å stor fisk ) Vigdarvattnet  i sveio kommune har utrolig mye fisk, stor fisk ..14 kg tror jeg rekorden var på ørret der ! Ellers har du Bokn, der er d bedre fiske enn noen annen plass jeg har fisket på vestlandet :)

7: drit i båt elle sånn badering :) d beste for deg er å lære hvordan man angriper fra land uten å skremme fisken, da tenker jeg på å lese vannet, hvor står fisken å hvorfor står den der ! Ofte bak en stein ligger d en luring å venter på no godt :)

8: ska du fiske med tørrfluer, så må eg si at eg har en favoritt å det er Europea12 , rakkelhane om d er litt bris på vannet eller en caddis :)

9: Lykke til :)

Sorry; men i din iver etter å gjøre det LETTERE for en nybegynner, er lista med forslag langt under middels mht. å få fisk- Å drobbe båt/belly etc. er IKKE et godt forslag (bla.)  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Å drite i belly har jeg ikke prøvd, og kommer heller ikke til å prøve  ;D ;D

Å kaste fra land i tett vegetasjon kan være en utfordring, også for svært gode kastere. En ting er å få flua ut, men greier du det uten å skremme fisken? Sliter du i dagslys så blir det garantert ikke enklere i mørket.

Da kan bellyen være din venn. Du kan fiske tett inn til torvkanter med god rom for baksleng. Både i store og små vann står det gjerne fisk under overheng eller tett til bratte fjellkanter. Kast maur imitasjonen din i fjellveggen, la den "ramle" ned i vannet og følg med :).

Bellyfiske er fantastisk også i større vann. Med andre ord VELDIG enig med Pål her.

Er ikke E12 en imitasjon av en voksen vårflue da? Det er vel også Rackelhanen? Ehhhh..., altså  caddiser begge to... ;)  Gode fluer ja, men langt i fra  best i alle sitasjoner.

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Eg syns egentlig ikke noen her inne har kommet med et særlig bra svar til en som tilsynelatende er veldig nybegynner ! Enkleste rådet man kan gi til en nybegynner er rett å slett følgende :)

1: D kryr av Vatten på vestlandet :)

2: Begynn med ei flue som heter Montana..den er bankers uansett hvor å når du fisker :)

3: bruk gjerne 0.15 fortom helt i enden

4: fisken er sky, så tramp forsiktig, begynn med å kaste 1 meter fra land ( fisken står ofte helt inntil land ) så sant du ikke trassker deg helt frem til vannkanten før du har fått utpå flua:)

5: Tålmodighet må du ha..fisker du med tørrflue så la gjerne flua ligge helt i ro 2-4 minutter.

6: fiskevatten på vestlandet som anbefales ( da tenker jeg stort vatten å stor fisk ) Vigdarvattnet  i sveio kommune har utrolig mye fisk, stor fisk ..14 kg tror jeg rekorden var på ørret der ! Ellers har du Bokn, der er d bedre fiske enn noen annen plass jeg har fisket på vestlandet :)

7: drit i båt elle sånn badering :) d beste for deg er å lære hvordan man angriper fra land uten å skremme fisken, da tenker jeg på å lese vannet, hvor står fisken å hvorfor står den der ! Ofte bak en stein ligger d en luring å venter på no godt :)

8: ska du fiske med tørrfluer, så må eg si at eg har en favoritt å det er Europea12 , rakkelhane om d er litt bris på vannet eller en caddis :)

9: Lykke til :)

Sorry; men i din iver etter å gjøre det LETTERE for en nybegynner, er lista med forslag langt under middels mht. å få fisk- Å drobbe båt/belly etc. er IKKE et godt forslag (bla.)  :)

å fiske fra belly boat er ikke en enkel sak, heller ikke fra kajakk...syns eg forsto d slik at denne karen var helt fersk å sleit med kastinga..dårlig anbefaling å starte i bellyboat når du ikke har dreisen på kastinga.. du sitter lavt, å det er vel ikke akkurat en gunstig kaste stilling ?  Men jeg er nå heller ingen expert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Å drite i belly har jeg ikke prøvd, og kommer heller ikke til å prøve  ;D ;D

Å kaste fra land i tett vegetasjon kan være en utfordring, også for svært gode kastere. En ting er å få flua ut, men greier du det uten å skremme fisken? Sliter du i dagslys så blir det garantert ikke enklere i mørket.

Da kan bellyen være din venn. Du kan fiske tett inn til torvkanter med god rom for baksleng. Både i store og små vann står det gjerne fisk under overheng eller tett til bratte fjellkanter. Kast maur imitasjonen din i fjellveggen, la den "ramle" ned i vannet og følg med :).

Bellyfiske er fantastisk også i større vann. Med andre ord VELDIG enig med Pål her.

Er ikke E12 en imitasjon av en voksen vårflue da? Det er vel også Rackelhanen? Ehhhh..., altså  caddiser begge to... ;)  Gode fluer ja, men langt i fra  best i alle sitasjoner.

:)

bjorni

Kast maur imitasjonen din i fjellveggen, la den "ramle" ned i vannet og følg med .

Den kan eg like:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Lettere å kaste fra belly enn fra kano\kajakk synes jeg. I alle fall på stille vann. Spesielt vanskelig er det vel egentlig ikke. Poenget mitt er at for en nybegynner er det lettere å kaste fra en belly enn å kaste fra en trang posisjon mellom busker og kratt i land. Du trenger ikke kaste spesielt langt og du har gjerne mulighet for full baksleng. Vannkast er ikke det første du begynner med....

Men, når det er sagt så anbefaler jeg ingen å starte fluekasting fra en belly. Tørrtreningen skjer best på land. Greir du ikke å kaste fra land vil du slite i en belly også :)

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...