Gå til innhold
  • 0

Hjelp til Fluefiske i store vatn. Vestlandet.


Lotusblom

Spørsmål

Hei. Eg er gutt på 18 år som elsker å fluefiske, men har helt ærlig aldri fått en fisk på flua i store vatn, familien min og eg har en hytte på vestlandet, og et stort vatn 20 meter fra hytta. Ser det vaker ganske mye, går ut med fluestanga, men får aldri noe. Hva gjør eg galt? I garn har vi fått aure på 1 kg og opp til 9.25 kg. Har fult fluefiske sett med fluer, men trur det er hva type fluer eg bruker, kanskje feil? Hadde faktisk en god opplvevelse i fjor da eg kastet et perfekt kast og flua hadde nett landet, der hoppet en Ørret på 1 kg eller mer over flua, men var så stressa at den stakk av. Det eg trenger er tips om fiske i STORE vatn, har fått bra med små fisk i små vatn. Hva type fluer eg skal bruke etc. Takke for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0
Gjest staffan@epost.no

Båt eller flytering er viktige hjelpemidler, ved klekkinger hvor dy tydelig ser insektene kan imitasjoner være virkningsfult både over og under vannflata........dersom du vil "ha" fisk og størst mulig ville jeg gått for streamerfiske med ulike synkegrader på linene / klumpene......fiske i mørket er effektivt, men også i lysbrytningene morgen og kveld......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvor høyt over havet ? (eller enda enklere:hvilket vann?)

Hva/hvilke fluer har du prøvd,vanskelig å si hva som kan virke,hvis vi ikke vet hva som er prøvd.

Har du prøvd metallsreamer(sluk ol.) ? Det er jo ikke helt uvanlig å dorge når man har båt. ;)

Mageprøver av garnfanget fisk.

Det er rett og slett analysearbeid som må til engang iblant.

Streamere ligger,som Staffan sier,veldig nært når det gjelder såpass til fisk som du beskriver her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

mygg, mygg, mygg og tynn fortom. spesielt tidelig i sesongen! Ellers som andre sier her, streamer funker bra i vann sjenerelt.

Ikke minst er tålmodighet en veldig god egenskap i vann :)

Lykke til, og ca hvor på vestlandet er dette? Du vet, vestlandet er større en østlendingnene tror :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

tror at disse store vannene i den marine sonen  har en bestand av større insektsbeitende fisk, men nå og da under vårflueklekkinger kan det være lurt å jakte i vannets grunne deler...... men dersom du vil fange de tunge så er det synkesnøre og store streamere som gjeller vil jeg tro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Da får jeg si som Erik i en snutt vi hadde om Skogseidvatnet,et lite tips,og det er opprinnelig fra Herr Eikre: Torills Killer !

I det vannet har jeg sett fluefiskere kaste fra drivende båt,inn mot land,helt klart streamerfiske,og det virket som fiskeren var erfaren,og at strandsonen,særlig under utoverhengende greiner var det hete området.Vegetasjonen var såpass at det var nesten umulig å fiske fra land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tørrflue er egentlig ikkje spesielt effektivt, det er mykje meir effektivt å fiske under vatn, stort sett heile tida.

I ditt tilfelle hadde eg enten stripa ein stor vårfluge imitasjon (streaking caddis) i vindige parti eller ein standard streamer i str 6-10 langs marabakken i kveldinga. Flytesnøre funker supert kveldstid, eg ville vurdert synkesnøre dagtid. Eg vil sei at det er same kva streamer du brukar men at det er viktigare korleis du fiskar den, ser det er nemnd fleire gode streamere over.

Lukke til, hugs å gje ei tilbakemelding på forumet korleis det går :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Tørrflue er egentlig ikkje spesielt effektivt, det er mykje meir effektivt å fiske under vatn, stort sett heile tida.

I ditt tilfelle hadde eg enten stripa ein stor vårfluge imitasjon (streaking caddis) i vindige parti eller ein standard streamer i str 6-10 langs marabakken i kveldinga. Flytesnøre funker supert kveldstid, eg ville vurdert synkesnøre dagtid. Eg vil sei at det er same kva streamer du brukar men at det er viktigare korleis du fiskar den, ser det er nemnd fleire gode streamere over.

Lukke til, hugs å gje ei tilbakemelding på forumet korleis det går :-)

Det er IKKE det samme hva slags streamer du bruker :) Og tørrflue KAN være kanoneffektivt. Viktigste er at du gjør deg kjen der DU skal fiske. Ingenting slår testing og erfaring.

Enig i at synkesnøre er et godt valg på dagtid, særlig ved båtfiske som er hinsides mer effektivt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Store vann har ellers alltid strømmer. Vannet sirkulerer og flytter på seg. Leter du finner du nabber der du kan være tålmodig og vente på fisk som patruljerer. På mange vann er pålandsvind ofte det beste, da det samler seg mye næring i bølgene langs strandlinjen. På sommeren er det ofte også å ha et blikk for fralandsvind. Spesielt hvis det svermer maur og biller. Disse blir gjerne fortært med store plask også på store vann. Da er tørrflue tingen. Når stokkmauren er til stede, vil du også finne de på de nabbene jeg beskrev i starten.

Er du så heldig å ha partier med stupbratte kanter, gjerne berg ned i vannet. Kan du være sikker at fisk går klin inn i landet og smeker i seg alt mulig som faller ned i vannet her. Bruk da båt og fisk inn mot land. Gjerne i kveldingen/ skumringen. Store stygge tørrfluer er utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Store vann har ellers alltid strømmer. Vannet sirkulerer og flytter på seg. Leter du finner du nabber der du kan være tålmodig og vente på fisk som patruljerer. På mange vann er pålandsvind ofte det beste, da det samler seg mye næring i bølgene langs strandlinjen. På sommeren er det ofte også å ha et blikk for fralandsvind. Spesielt hvis det svermer maur og biller. Disse blir gjerne fortært med store plask også på store vann. Da er tørrflue tingen. Når stokkmauren er til stede, vil du også finne de på de nabbene jeg beskrev i starten.

Er du så heldig å ha partier med stupbratte kanter, gjerne berg ned i vannet. Kan du være sikker at fisk går klin inn i landet og smeker i seg alt mulig som faller ned i vannet her. Bruk da båt og fisk inn mot land. Gjerne i kveldingen/ skumringen. Store stygge tørrfluer er utmerket.

Enig! Og glem ikke vindgatene. Når det blåser en del danner det seg ofte en eller flere vindgater på litt større vann. Vindgater er de merkelige, blankere feltene som strekker seg på langs av vindretningen under konstante vindforhold. Det pleier alltid å patruljere noen fetinger i kanten av disse, og selv i stiv kuling kan fisken tas på tørt, gjerne på skikkelige bustefluer. En klassisk hotspot i fjellvann er der vindgata treffer land på pålandsvindsida. Der står det gjerne en skikkelig puck som ikke sier nei takk til ei feit tørrflue;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Bjørnar har gode poeng. En annen tommelfingerregel når du fisker fra båt er å fiske der du kan se/skimte bunnen. Er det dypere går det MYE lenger tid mellom hver fisk...... Grunne bukter, bekke/elve innløp etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Fiske inn mot bratte fjell fra belly er alltid moro :)

:)

bjorni

Eller fra oppe på fjellskrenten  :)

Bjørnar har noen gode poenger som jeg også har god erfaring med. Det ser litt ut som mange dropper å fiske fra land der vinden står på, kanskje fordi det er vanskeligst å kaste derfra. Men det er ofte beste plassen. For eksempel på Island/ høyfjellssjøene fisket vi alltid der vinden stod mot land. Hvorfor? Fordi døde og halvdøde stingsilder drev hitover, og ørretene patruljerte selvsagt da her  ;)

Og ved vindkast sommerstid er ofte fralandsvind bra. Særlig hvis det er tett skog. Her blåses alt av bugs ut på overflata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Eg syns egentlig ikke noen her inne har kommet med et særlig bra svar til en som tilsynelatende er veldig nybegynner ! Enkleste rådet man kan gi til en nybegynner er rett å slett følgende :)

1: D kryr av Vatten på vestlandet :)

2: Begynn med ei flue som heter Montana..den er bankers uansett hvor å når du fisker :)

3: bruk gjerne 0.15 fortom helt i enden

4: fisken er sky, så tramp forsiktig, begynn med å kaste 1 meter fra land ( fisken står ofte helt inntil land ) så sant du ikke trassker deg helt frem til vannkanten før du har fått utpå flua:)

5: Tålmodighet må du ha..fisker du med tørrflue så la gjerne flua ligge helt i ro 2-4 minutter.

6: fiskevatten på vestlandet som anbefales ( da tenker jeg stort vatten å stor fisk ) Vigdarvattnet  i sveio kommune har utrolig mye fisk, stor fisk ..14 kg tror jeg rekorden var på ørret der ! Ellers har du Bokn, der er d bedre fiske enn noen annen plass jeg har fisket på vestlandet :)

7: drit i båt elle sånn badering :) d beste for deg er å lære hvordan man angriper fra land uten å skremme fisken, da tenker jeg på å lese vannet, hvor står fisken å hvorfor står den der ! Ofte bak en stein ligger d en luring å venter på no godt :)

8: ska du fiske med tørrfluer, så må eg si at eg har en favoritt å det er Europea12 , rakkelhane om d er litt bris på vannet eller en caddis :)

9: Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Eg syns egentlig ikke noen her inne har kommet med et særlig bra svar til en som tilsynelatende er veldig nybegynner ! Enkleste rådet man kan gi til en nybegynner er rett å slett følgende :)

1: D kryr av Vatten på vestlandet :)

2: Begynn med ei flue som heter Montana..den er bankers uansett hvor å når du fisker :)

3: bruk gjerne 0.15 fortom helt i enden

4: fisken er sky, så tramp forsiktig, begynn med å kaste 1 meter fra land ( fisken står ofte helt inntil land ) så sant du ikke trassker deg helt frem til vannkanten før du har fått utpå flua:)

5: Tålmodighet må du ha..fisker du med tørrflue så la gjerne flua ligge helt i ro 2-4 minutter.

6: fiskevatten på vestlandet som anbefales ( da tenker jeg stort vatten å stor fisk ) Vigdarvattnet  i sveio kommune har utrolig mye fisk, stor fisk ..14 kg tror jeg rekorden var på ørret der ! Ellers har du Bokn, der er d bedre fiske enn noen annen plass jeg har fisket på vestlandet :)

7: drit i båt elle sånn badering :) d beste for deg er å lære hvordan man angriper fra land uten å skremme fisken, da tenker jeg på å lese vannet, hvor står fisken å hvorfor står den der ! Ofte bak en stein ligger d en luring å venter på no godt :)

8: ska du fiske med tørrfluer, så må eg si at eg har en favoritt å det er Europea12 , rakkelhane om d er litt bris på vannet eller en caddis :)

9: Lykke til :)

Skulle gjerne sett deg fiske Skogseidvannet rundt.....fra land ! ;D

Men hvis trådstarter lurer på noe ang tips,så er det vel bare å utdype,ingen her som biter. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

hehe, var ikke meningen å pirke på noen ..men av å til blir ting for komplisert :) Skulle gjerne fisket i skogseidvattnet, mye mulig en må bruke belly boat eller noe lignende...men jeg synes man lærer mye mer av å fiske på tette steder hvor man kanskje har træra tett innpå slik at man må forandre litt på kaste teknikken..men alt ettersom :) Hva er greia med skogseidvattnet ? har jo hørt om d enda jeg er en vestlandsgutt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Diger pelletsrøye,2 stammer av storørret.

Ikke dårlig bare det siste. :)

Men vannet har en bredd som gjør deg nesten avhengig av båt,enten er det rett ned,eller greinene henger så langt utover vannet at det nesten kan være vanskelig å rekke innunder fra båt på de værste stedene.

Det går an å fiske fra land,men det er avgrenset,og ofte langt til neste spot,derfor er det en fordel å fiske fra båt el.

Men,det er et veldig fint vann,og absolutt verdt et besøk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...