Gå til innhold

Vegars byggetråd


Harr

Anbefalte innlegg

For et par måneder siden bestilte jeg mitt første stangemne, Gatti FRC 803-PA #2-3.

Orginalt levers klingen med en mørk safir-blå farge, men var ikke altfot begeisret for fargen så jeg sente en mail til

Sandro Gatti i Italia og spurte om han kunne levere den i svart. Fikk mail samme dag med beskjed om at den kunne være klar om en uke uten ekstra kostnader. Pakken ble sendt seks dager etter bestilling og var i Norge to dager senere. Det kaller jeg god service! :D

Hittil har jeg gått løs på håndtaket og her er en liten beskrivelse av hvordan jeg gikk frem:

Først sagde jeg ut en 10 mm skive med amboyna burl og pusset den glatt på begge sider,

deretter sagde jeg av hjørnene og brukte sandpapir for å få en nokså rund form.

5387705001_f5d5a191c4_z.jpg

Så tilpasset jeg hver korkring til emnet og limte alle korkringene nedfor trebiten sammen på en gammel avsagd stangdel. Når dette hadde tørket ferdig i pressa limte jeg fast trebiten på samme måte, og til slutt den siste korkringen hvor snellefeste skal inn i. Det svarte inlegget er burnt burl cork som er sagd i en tynn skive og pusset på samme måte som treinlegget.

5407433635_d9a1dfe746_z.jpg

Etterpå festet jeg håndtaket på en 6 mm stålstang bygd opp med teip og pusset det ned på en hjemmesnekra dreiebenk, først med en grov fil og så sandpapir(220,400,600,1000 grit). Siden både Amboyna og burnt burl er hardere enn korken så måtte jeg bruke en pussekloss for å få en jevn overgang.

5414122318_af48fcbf17_z.jpg

treinlegget matcher ikke helt med snellefestet men er likevel veldig fornøyd med resultatet :)

Neste steg blir å lage en winding check i amboyna hvis det lar seg gjøre

Kommer nok til og plage dere med mange spørsmål fremover :P

Her er et med en gang, noen som har et godt forslag til treolje som også egner seg for kork?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treolje som fungerer til både kork og tre tror jeg ikke finnes. De ulike materialene har helt forskjellige egenskaper, noe som gjør dette nærmest "umulig". Trevirke (de fleste) trekker til seg olje godt, men kork gjør dette i svært liten grad. Er redd du blir sittende igjen med kork som blir misfarget og klissete.

Trikset her er å dreie kork og tre hver for seg. Olje treverket, og så lime det hele sammen.

Siden du nå tydeligvis allerede har limt, ville jeg ha maskert med tape på begge sider av treinnlegget, og oljet kun treinnlegget. Korken vil jeg beholde urørt (fin kvalitet på korken din, forresten). Du vil sannsynligvis oppleve at treverket sveller noe når du oljer det, men det får du evt pusse ned etter hvert strøk.

Danish oil vil fungere fint til en slik oppgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, oj....for et flott håndtak.  Kribler litt når en ser slikt godt håndarbeid.  Vidar snakke om å olje trebitene før liming...Litt usikker der faktisk.  Men Vidar vet nok best her garantert.  Tenkte egentlig på om hvis trestykket ble for "fett" så limer det dårligere slik at korken "slipper" og man får uønsket slitasje/sprekker etterhvert.

Flott Vegar, dette gav en god følelse i kroppen å se slike bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er fonøyd med den JB, kjøpt på ebay for rundt 200 kroner :D

Veldig hyggelig og høre Imago-S. Det kan hende det stemmer for alt jeg veit, nå som jeg har limt alt sammen først så blir hvertfall ikke det et problem :) blir nå til at jeg dekker korken og oljer trebiten som Vidar fåreslo

Ble akkurat ferdig med winding checken

5415446665_7f30fb7aaf_z.jpg

5415446379_888d9bc003_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble jo litt intressant dette her Vegar.  Er år og dag siden en snekret håndtak selv.  Du nevner "burned cork", hva er dette? Synes det ble veldig dekorativt og gav noen ideer her. En ting er at ting skal se dekorativt ut, men jeg liker at ting også holder og ikke går i stykker når en bruker ting. Derfor lurer jeg litt på kvaliteten på det du kaller burned cork.

Lekker dreibenk!

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev vist feil nedenfor.. burned burl cork heter det.. er hardere en vanlig kork så tror den skal holde veldig bra :) her er linken: <br tulltull_0&hash=item483be12540[/url]

takk for det, funker som fy ;D

Det er jo helt greit forklart.  Fant nå en annen som synes det kan være fint å bruke dette også...

http://www.rodbuildingforum.com/index.php?showtopic=25918

Var mye rart innen håndtaker på den siden der. Klikket på linken til marcia, så "gallery homepage" og så "reel seats and grips". Men synes Vegar`s sitt er av de beste så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde med rødsprit nå, takk for tipset! Surringene ble ganske mørke ja. Fargen til høyre ble så å si svart så den er utelukket, begge de andre syns jeg ble flotte, men den midterste fargen passet best med treinlegget ja, så blir nok den jeg bruker :)

Er Ravi og Perfect lakken fra jotun den du har anbefalt i en annen tråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...