Gå til innhold

Fluebinding hos Bjørn. Pluss noe ganske imponerende. Med bilder!


Gjest Oliver

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg var en tur på besøk hos Bjørn i går, og skulle preike litt drit og binde litt fluer.

(Må legge til at bildene i denne tråden ikke er redigert, da jeg har redigert de på min jobbPC, og den er fargen helt fucka på. Så de er kun croppen. Så tar forbehold om at de kanskje ser litt BAD ut på nett, men dette redigerer jeg når jeg kommer hjem :) )'

Bjørn har en sønn som heter Sindre. Han er 10 år. Jeg har vel alltid ment at han er litt over gjennomsnittet kjapp til sinns, og nå viser det seg at det er ikke lenge til vi ikke trenger binde egne fluer heller. Helt fra den dagen for 4-5 år siden når Sindre fortalte meg hvordan ventilen på propanflaska/gassgrillen fungerte fra A-Å har jeg hatt en bange anelse om at han har grunnlag for det meste :)

Bjørn lagde en superpuppan, og Sindre skulle prøve etterpå.

PS: Hele jobber har han gjort selv, uten en hjelpende hand fra verken meg eller Bjørn.

Her er resultatet av Sindre sin (som jeg tror er hans første) første superpuppan. 10 år, og allerede mester på superpuppan :)

5426875145_86968b7025_b.jpg

Skal bli spennende å se hva Sindre fikser på bindebortet i tiden som kommer :)

Så på denne kvelden har vi også fått konstatert at jeg ikke trenger lage fluer med hackle lenger. Det er over, jeg har mistet det, og er som en nybegynner å regne når det ommer til hackle. Spesielt da parashute.

Så jeg holder meg til klekkere og cdc.

Først ut er en cdcmyggen, lett dressa, med biots kropp.

5426875283_9a976fc196_b.jpg

Så kliner jeg til med en klekker med biot kropp, og cdc dusk.

Et bilde fra hver side.

5426876025_4fa66d77e2_b.jpg

5426876165_d11f7d27a4_b.jpg

Når det kommer til Bjørn, så er han en meget dyktig binder. Spesielt med de jævlige hendene han har.

Svær mann som binder små fluer.

Her er en klekker som Bjørn har laga.

5426875389_f6a833e10c_b.jpg

Åsså er det Bjørn og hackle da. Meget irriterende å ha ledd av hans digre hender i flere år, for så å bli passert så til de grader når det kommer til binding. En smekk over fingrene om du vil :) Men men, jeg får vel tåle det.

Her er div bilder fra en helt normal, tilfeldig utplukka standart parachute fra Bjørn. Bindeteknisk perfekt etter mitt syn.

5427480468_b463c4df59_b.jpg

Og det er vel slik som dette et hackle skal se ut?

5427480666_57d94a8db2_b.jpg

5427480820_9afb5f7857_b.jpg

Og slik såg det ut på bordet når jeg måtte ta kvelden :)

5426876533_96c30f3c1c_b.jpg

Bildene er tatt med flue i venstra, og kamera i høgra, så de er som snaps å regne

Alt i alt en fin fin kveld, og meget imponer over 10 åringen Sindre. Kommer til å bli en dyktig kar, sann mine ord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojj, trivelig tråd på morgenkvisten!

Du skulle tatt ett bilde av den parachuten i ytterligere en vinkel til, slik at vi hadde fått sett om hackelet virkelig lå flatt :D

Neida, å kalle det strøkent er vel en understatement!

Er også imponert over superpuppan til guttungen! Selv om det ikke er verdens mest kompliserte flue så binder han den langt penere enn mange garvede fluebindere. Keep up the good work!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojj, trivelig tråd på morgenkvisten!

Du skulle tatt ett bilde av den parachuten i ytterligere en vinkel til, slik at vi hadde fått sett om hackelet virkelig lå flatt :D

Neida, å kalle det strøkent er vel en understatement!

Er også imponert over superpuppan til guttungen! Selv om det ikke er verdens mest kompliserte flue så binder han den langt penere enn mange garvede fluebindere. Keep up the good work!

Ja, skulle gjort det :) Men de er helt perfekte de parachutene til Bjørn. Så det er hos han jeg skal snike i boksen når vi nermer oss sesongen.

Og superpuppan til Sindre er like bra laget som om jeg skulle gjort det selv. :)

Trivelig tråd og strøkne fluer  :D Ikke minst bra bilder Henning. På frihånd da gitt!!  :o

Takk for det :) Vi hadde det litt morro jeg og Bjørn når vi snakket om fluebilder, med studio, lys, alufolie, flitzer, stativ, vindretning osv, når jeg holdt "flueholderen" i venstra, et alt for stort kamera i høyra, skalv som faen og tok bilder. men ble greit resultat, og tror at et bra lys før bildet ble tatt er medvirkende til bildekvaliteten :)

Gutten til Bjørn kan ha det gående for seg innen kort tid.

Flotte bilder Henning. Hva er det i kroppen til myggen?

Enig der :)

Jeg har brukt en bit som jeg knabba hos Bjørn. Vet ikke hvilket merke det er, men det kan sikkert Bjørn svare på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til her, og som jeg angrer litt på i dag.

Thea, datteren til Bjørn, lager også fluer. HELT på egenhand, og når Bjørn ikke er til stede en gang :)

"Prinsesseflua" og "nisseflua" med flere er komt fra den kanten :)

Tror Thea er 8 år, men der kan Bjørn korrigere igjen.

Saken er i hvert fall den at disse glemte jeg å ta bilder av i går, og de skulle jeg så gjerne hatt med i denne tråden i dag :)

Skal passe på å få en par bilder av disse neste gang jeg er der, og legge de ut her. Tipper mange kommer til å bli imponerte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det biot det også da? Eller kalle vi dette noe annet ? :)

Biot er kortsia, quill er "aresia". Rookies.... ;)

He he :) Ja, men du må da ikke gjøre slik at nybegynnere slik som meg ikke tør å stille spørsmål. Du må jo lære i fra deg da grinebiter :)

Hva kalles et ribba påfuglherl da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det biot det også da? Eller kalle vi dette noe annet ? :)

Biot er kortsia, quill er "aresia". Rookies.... ;)

Må skjønne det vettu at du er overkvalifisert nørd og at i den amerikanske populærkulturen hadde du fått grisebank og buksevann for å sitte med sånn kunnskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, da var Henning komt på besøk igjen :)

Glasset nede til venstre tester vi ut mengde CDC på

myggklekkere.

Ellers så har vi løyst dei fleste mysterier innen tørrfluefiske

så vi er godt budde til sommaren.

Henning har nett laga verdens finaste klekkerkropp.

Denne kroppstypen blir årets hotteste myggklekkerkropp :-\

Bjørnen.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

post-652-13949885970687_thumb.jpg

post-652-1394988597117_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...