Gå til innhold

Gjedde 2011


GjeddeNico

Anbefalte innlegg

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Det er muligheter i elva nå, lavt vann, god sikt, enkelt å bevege seg langs iskanten osv.. Flytesnøre anbefales. Brukte et par timer med stanga i stad, noe som resulterte i tre stk småtasser, største på 2,5 kanskje.. Gul muppet var dagens flue. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hellau!

Har tenkt meg på gjeddefiske i et ganske høytliggende vann midt-skandinavia i siste halvdel av mai. Pga av breddegrad og høyde over havet har isen sannsynligvis nettopp gått på det aktuelle tidspunktet.

Dert skal være bra med svær gjedde der (har sett bilder).

Har null peil på gjeddefiske, og lurer på et par ting:

- Er det sånn at gjeddefisket er bra rett etter isgang, eller må man vente litt før det beste fisket setter inn?

- Gjedda gyter vel på grunt vann på våren, ikke sant?. Er det gytende fisk man fisker på rett etter isgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Håvard

Japp, rett etter isen gått og før gytingen, det er greia. Gjedden blir ganske sær under selve gytingen og er ikke særlig interessert i mat. Sen er det en veldig bra periode presis Etter gytingen. Da tenker den bare på å spise seg opp og er fortsatt inne på grundt vann, langgrunde bukter - egentlig samme områder som under gytingen, før den drar seg ut på dypere vann i posisjon for sine jaktområder der den spanderer så lite energi som mulig for så mye mat som den kan få.

Jeg har fisket veldig mye gjedde i både midtsverige og høyt opp i norra Sverige (Piteå) og det er eksakt det samme tendenser.

Det er et veldig morsomt fiske.

Skittfiskesnakk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håvard

Japp, rett etter isen gått og før gytingen, det er greia. Gjedden blir ganske sær under selve gytingen og er ikke særlig interessert i mat. Sen er det en veldig bra periode presis Etter gytingen. Da tenker den bare på å spise seg opp og er fortsatt inne på grundt vann, langgrunde bukter - egentlig samme områder som under gytingen, før den drar seg ut på dypere vann i posisjon for sine jaktområder der den spanderer så lite energi som mulig for så mye mat som den kan få.

Jeg har fisket veldig mye gjedde i både midtsverige og høyt opp i norra Sverige (Piteå) og det er eksakt det samme tendenser.

Det er et veldig morsomt fiske.

Skittfiskesnakk!

Takk for meget bra svar, swedeElvis!

Vi skal på filme med J&FF på et sted i Nord-Sverige som visstnok skal ha svære gjedder i spritklart vann. Ut fra det du sier finns det ihvertfall håp om at vi kan lykkes på dette tidspunktet... Hadde vært fantastisk og fått et skikkelig visuelt sightfiske etter stor gjedde i klart vann på film.

Well, så heldige er vi neppe. Men det blir helt sikkert en artig tur uansett.

Takk igjen -

Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når gyter forresten gjedda?

Det varierer litt! Det kommer an på når vannverket slipper vannet i kraftstasjoenene oppover, sånn at öyern fylles opp+litt til. Da er det som regle gyting med en gang, så lenge det ikke kommer for seint, som i fjord.

Rundt 20 apr-10 mai er vel normalt, sikkert noen som kan justere den litt :) OBS! Litt avhengig av temperaturer også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen gjeddeeksperter som kan svare? Robban? Anyone? Hjelp!

Hei Håvard.

Vært på tur vøt, så derfor sent svar.

Synes nå Swede Elvis har pakka det så fint inn at det ikke er noe særlig å tilføye der.

Eneste måtte være at jeg har mest erfaring fra grumsevann, og de gangene jeg fisker i krystallklart(klart) vann, så må fargene ofte tones littegrann ned på fluene, matche byttefisken i område.

Har hatt best fiske med duse farger og gjerne mere reine fiskeimmitasjoner enn fantasifluer i klart vann.

Av en eller annen merkelig grunn så har faktisk reine flashfluer også fisket bedre i klart vann enn feks i gjørmevann.

Hvis du skal kaste isammen noen fluer til turen så ville jeg anbefalt SF blend som et fint materiale.

Kall det kunstig Bucktail, det er holdbart, billig og fin gange i vannet.

Kan aldri understreke nok ganger hvor viktig øyne på fluer er, etter predatorer, så det bør være på plass ;D

Lag noen varianter ala Pike Muppet uten marabou og sats på naturelle duse farger.

Du må lage noen fluer i helt sort, det er en farge som er universal, den funker godt overalt etter min mening, og lag den gjerne som Pike Muppet. Den(Pike Muppet) fisker kanskje bedre en noen annen i svært sakte strip, og ja , den fisker bra i alle tempoer.

Nøkkelord fra meg er at sort er en universalfarge etter gjedde.

Er det kaldt i vannet, og du vet at det er fisk der, stripp sakte, så sakte at du føler at du ikke fisker sjøl, jo mere tempraturen øker jo mere kan du veksle.

Et lite tips etter en lang dag, når mørke er en time unna, ta stanga under armen og dra til du blir blå.

Ofte gjedde har lada seg opp etter en lang dag med sol, og går helt bananas når den har sett dine vanlige fluer ca ørten ganger. Strider litt mot vanlig tankegang på vårfiske, men ikke vær redd for å prøve det.

Mitt beste råd: Prøv alt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert fordi øyerngjeddene er kresne og kun tar rød, svarte og hvite muppets.. ;D

De hvite, blå og rosa variantene funker nok godt etter sei og lyr på synk7 i sjøen på vestlandet til sommern også. :)

Hehe, sikkert :) Har fisket godt med de stort sett over alt, og er de fluene jeg binder oftest til gjedde fisket. Lette å kaste pluss at de vekker mye opmerksomhet med sitt "bling-bling". :)

Men ja, øyern gjeddene er nok mest glad i muppets ja, samt litt poppere i ny og ne.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

×
×
  • Opprett ny...