Gå til innhold

Nordmarka


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Fra torsdag 9 juni til søndag 12 juni skal jeg og en kompis til Nordmarka for å fiske.

Vi skal ligge på en av Løvenskjold sine hytter som ligger tett ved Langvann og Trehørningen. Hytta ligger midt imellom disse vannene.

Vi har kjøretilatelse da kompisen jobber hos Maxbo som eies av Løvenskjold. I tillegg har vi med oss kajakker til bruk i de vann det eventuellt er tilltatt å padle. Vi kommer ikke til å fiske fra kajakk, men tar den med for å kunne padle fra A-B hvis mulig.

Er det noen som kunne være behjelpelig med å anbefale noen gode ørretvann i nærheten av det område vi skal bo eller andre steder i nordmarka siden

vi har mulighet til å kjøre et stykke innover i marka tidlig om morgenen før kjøreforbud inntreffer ca 09.00.

Det beste hadde vært å fiske i vann med kun ørret, men vi kan leve med at det er andre arter i vannet hvis det også er bra med fin ørret der. Vi tar imot alle gode tips med takk da vi ikke er veldig godt kjent i området for å si det sånn.

Vi var der for en 8-10 år siden, og mye har sikkert endret seg siden den gang. Derfor trenger vi ny informasjon om gode fiskevann i Nordmarka og ikke minst i nærheten av der vi skal bo.

Jeg tar gjerne forslag på gode ørretvann på PM, da jeg regner med at det er bedre enn å avsløre gode steder i denne tråden.

Håper noen kan hjelpe oss med noen gode anbefalinger.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Anbefaler å ta en tur innom Nordmarka-delen av forumet til OFA(Oslo Fiskeadministrasjon) http://ofaforum.no/forum/viewforum.php?f=6

Søker du litt der finner du helt sikkert god informasjon vedr. vann i nærheten av Løvenskjoldhytta ved Trehørningen.

Kjøper du i tillegg fiskekarboken til OFA har du all info du trenger om vannene i dette området. Er uansett en god investering om du har planer om å besøke Oslo-marka ved senere anledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hei.

Anbefaler å ta en tur innom Nordmarka-delen av forumet til OFA(Oslo Fiskeadministrasjon) http://ofaforum.no/forum/viewforum.php?f=6

Søker du litt der finner du helt sikkert god informasjon vedr. vann i nærheten av Løvenskjoldhytta ved Trehørningen.

Kjøper du i tillegg fiskekarboken til OFA har du all info du trenger om vannene i dette området. Er uansett en god investering om du har planer om å besøke Oslo-marka ved senere anledninger.

Takker så mye for tipset :D

Det er herved notert.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både langvann og elvannet har store klekkinger av vespertina, men begge vanna har blitt kraftig nedtappet de siste årene så insektlivet skal ha blitt ganske redusert. men snittstørrelse på ørreten skal være god.

Store Gørja kan være bra. Har vært der i samme periode for en del år siden og opplevd veldig godt vulgatafiske, men blir vel kansje i tidligste laget i år. Er også noen småvann/pytter i området som også kan overaske. Hadde på en sværing i et av de, men den røk etter et godt utras.. sliter enda med den merker jeg  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Både langvann og elvannet har store klekkinger av vespertina, men begge vanna har blitt kraftig nedtappet de siste årene så insektlivet skal ha blitt ganske redusert. men snittstørrelse på ørreten skal være god.

Store Gørja kan være bra. Har vært der i samme periode for en del år siden og opplevd veldig godt vulgatafiske, men blir vel kansje i tidligste laget i år. Er også noen småvann/pytter i området som også kan overaske. Hadde på en sværing i et av de, men den røk etter et godt utras.. sliter enda med den merker jeg  ;D

Takker og bukker, Vegar :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elvann/Langvann er det kun bellyfiske men padling er ok.Leptoklekkingene er på hell på den tiden men Trehørningen(båtvann) har nok fortsatt klekking.

Vulgataklekkinger starter lenger innover på den tiden dere er der,både Måsjøene og Gørjene/Kalvsjøen er det nok så smått i gang. Måsjøene er blitt dårligere de senere år grunnet stort fiskepress. Som nevnt av Vegar er Elvann/Langvann vært veldig nedtappet de senere år og vannene var max tappet allerede for 2-3 uker siden. Det har blitt mindre størrelse på røya i Elvann men det er mye av den,bare å kakke.

Detaljer tar vi på PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Takker for info, Knut :D

Jeg har et spørsmål til dere som er kjent i Nordmarka angående bruk av kajakk.

Når vi var der sist for en god del år siden, så var det fiskeforbud fra båt/kajakk/kano i mange vann, men vi fikk beskjed om at det var tillatt å padle

i de fleste vann i Nordmarka.

Er det fortsatt slik at padling er lov, og da tenker jeg mest på muligheten for å ta seg fra A til B.

Fisker ikke fra kajakk så jeg er kun interessert i å vite om lovligheten av å padle i de vann som er store nok til at det er aktuellt.

Vi fåt tilatelse til å frakte kajakkene våre med bil.

Er det noen som kan svare meg på hvordan dette er pr i dag?

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for info, Knut :D

Jeg har et spørsmål til dere som er kjent i Nordmarka angående bruk av kajakk.

Når vi var der sist for en god del år siden, så var det fiskeforbud fra båt/kajakk/kano i mange vann, men vi fikk beskjed om at det var tillatt å padle

i de fleste vann i Nordmarka.

Er det fortsatt slik at padling er lov, og da tenker jeg mest på muligheten for å ta seg fra A til B.

Fisker ikke fra kajakk så jeg er kun interessert i å vite om lovligheten av å padle i de vann som er store nok til at det er aktuellt.

Vi fåt tilatelse til å frakte kajakkene våre med bil.

Er det noen som kan svare meg på hvordan dette er pr i dag?

Terje

Padling er fullt lovlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Padle kan man gjøre over alt i marka,men fiske fra kajakk er kun lov i båtfiskevann. Det nærmeste er Trehørningen og derfra er det mulig å bære/kanotralle frem til Helgern som er Storørretvann,dog ømfindlig for vind da dette er et av de større vannene i Nordmarka.Maursverming her kan være et aldri så lite sjokk :o

Langvann og Elvann er Bellyvann,dvs.at eneste fremdrift er svømmeføtter. Padle kan man gjøre for å komme raskere til fiskeplassene da disse vannene er ganske store.

Dessverre er det ikke Vulgata i Langvann/Elvann/Trehørningen men lenger inn er det brukbare forhold i de mindre vannene og klekkingene starter akkurat på den tiden dere er der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trehørningen er jo bare rett oppe i bakken. Bruk kajakken til å snoke litt rundt kriker og kroker av vannet. Bruker å være bra aktivitet der i starten av juni, selv om det ikke er vulgata der. Og igjen, maur! Ikke største gjennomsnittsstørrelsen på fisken der heller, men det kan finnes noen større eksemplarer.

Som nevnt før, kartboka til OFA er gull.

Kan dere kjøre bil er det jo verdt å prøve seg i de større vannene med vulgata i også. Sjekk OFA forumet for når det vanligvis klekker i de ulike vannene og der blir det som regel oppdatert utover våren om klekkingene har startet i de ulike vannene.

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekorden fra Trehørningen er 8,7 Kg så det er helt klart muligheter ;)

I de større vannene er det for tidlig i perioden 9-12 juni vedr.Vulgataklekkinger. Begynner normalt St.Hans og varer langt inn i juli,men fine Leptoklekkinger kan finne sted på lokale plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Oslomarka er fantastisk fiskemessig. Her er det mye å glede seg over, OFA er suverene !  Pen ørret mer eller mindre overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Terje Refsahl

Jeg vil takke alle som kom med gode forslag i denne tråden og på PM.

En spesiell stor takk til Knut som jeg møtte der ute i Nordmarkas skoger og som gav masse

god og nyttig informasjon. Takker så mye for veldig hyggelig prat og gode tips, Knut :D :D

Vi satte alle stor pris på det, og invitasjonen til Rena gjelder når du måtte ønske :D

Fiskemessig ble det mildt sagt en håpløs affære med svært labre klekkinger og trøstesløst vær.

Ikke hjalp det at jeg fikk en ørret på ca 120 gram og 4 stygge abbor (ja abbor er stygg og skulle vært forbudt i et ørretvann :D) og måtte reise hjem med tittelen "THE BASSMASTER" :D :D

Er så nedpsyka nå etter å ha fått denne tittelen at jeg nå seriøst vurderer å selge flueutstyret ;D ;D

Etter denne helga så må jeg nok bare innse det jeg trodde nemlig at stillevannsfiske ikke er min greie, jeg blir rett og slett litt motløs av å stirre utover et vann som hvor det er 500 meter over til andre siden :D

Nå er det forhåpentligvis snart klart for fluefiske slik jeg liker det med rennende vann, døgnfluer i hopetall og vakende ørret som holder seg sånn nogenlunde på samme plassen :D

Turmessig var det en fin helg med gode venner, men dette var bare oppvarming til det som virkelig betyr noe:

TØRRFLUEFISKE I ELV :D :D

Det ble mye venting, mer enn selv jeg er vant med ;D

Da hjalp det litt å se de store Vulgata´ne poppe opp i ny og ne og at både svaler og Andefamilien

fikk seg en "Biff" til middag :D

Her sitter Jørn og ser familien Kvakk Kvakk fore på Vulgata inne i Vika........

5833728273_b5aa646fd6_b.jpg

Roy sin positur illustrerer igrunn godt hvordan helga var, ekstremt mye venting og labre klekkinger

men avslappende var det i høyeste grad :D

5833729127_12080c0d52_b.jpg

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport,og fine bilder "The Bassmaster" ! ;D

Synd med den litt labre fangsten,selvom OFA har gjort en kjempejobb,med å foredle abborvann med prikkete skapninger som kommer i tillegg til abbor.

Hvordan kan man bli så "prippen" når man bor ved siden av Mjøsa ? ;D

Marka-abboren er dessuten utmerket mat,og bør fortæres ved kveldsbålet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Oslomarka er som andre steder Terje. Skjer det lite trekker man på skuldrene.

Men når det smeller i Oslomarka da er det ikke sikkert du vil dra andre steder.  (DEt er som de sier i Nordmarksekvensen i Tørrfluelandet 2, "man må være der når det skjer")

Og jeg er også først og fremst elvefisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig Terje, synd klekkingene aldri tok av. Evnt.en senere anledning håper jeg Vespertinaen ruler. Mye mer forutsigbart og steady aktivitet i timesvis.

Regner med at du kommer deg raskt ovenpå igjen etter en tur til Rena Terje. Abbor er ikke min greie heller men vi kunne jo trenge deg til å tynne litt i bestanden i Nordmarka ;D

Takk for hyggelig selskap alle sammen.

Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Bare hyggelig Terje, synd klekkingene aldri tok av. Evnt.en senere anledning håper jeg Vespertinaen ruler. Mye mer forutsigbart og steady aktivitet i timesvis.

Regner med at du kommer deg raskt ovenpå igjen etter en tur til Rena Terje. Abbor er ikke min greie heller men vi kunne jo trenge deg til å tynne litt i bestanden i Nordmarka ;D

Takk for hyggelig selskap alle sammen.

Knut

Rena lar vente på seg, det er sykt mye vann i elva nå :o

Vannet rant inn i skauen både på oversiden og på nedsiden av hytta så her vil nok ta litt tid før elva

er nede på et vettu nivå.

......... og jeg som satte ut igjen Nordmarka abboren da gitt, hva fanken tenkte jeg på :D :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...