Gå til innhold

Patagonia Chile 2011


Flemming

Anbefalte innlegg

Heisann!

De fleste tenker nok på Argentina når de hører om Patagonia. Argentina har markedsført sin del av Patagonia i ganske mange år, mens Chile (som har en litt lavere levestandard) ikke har vært like flinke til det. Ganske synd egentlig, for faktum er at mange Argentinere drar over grensen til Chile for å fiske ørret og laks der. Grunnen til det er enkel; Det er billigere fiske, stor fisk, og meget vakker natur! Fra havnivået på vestkysten av Chile ser man vulkanene og Andesfjellene stikke opp som paddehatter ca. 3000 meter rett til værs, og de gir mektige inntrykk når man kjører innover i fjordene og oppover dalene for å komme til fiskelodgen. Dalene er frodige og vakre, og de snøkledde vulkanene rundt gjør dette området til meget vakre fiskeplasser..

Jeg pleier vanligvis ha griseflaks med å time rett tid på rett sted, men ikke denne gangen! Fem uker med intens hetebølge hadde tørket ut de 5-6 sideelvene jeg hadde planer om å teste, og varmen hadde satt i gang smelting fra isbreene slik at den store hovedelva var farget helt grønn. Ikke bra for meg og Helge!

De to første dagene ble derfor brukt til å bli kjent med elva Rio Puelo, og området rundt. Selvfølgelig fisket vi, men resultatet var bare noen små ørreter, og en fin abbor i en av de spennende innsjøene. Den innsjøen var en opplevelse i seg selv, for der fisket vi faktisk over tretoppene av en gammel skog. Ja, du leste riktig! Et jordras laget for mange år siden en demning i enden av en dal, og bekken som gikk der ble demmet opp. Dette resulterte i at hele dalen ble fylt med vann, og nå fisket vi altså ørret og abbor i et krystallklart vann med store trær under oss. Tretoppene stakk opp her og der, og jeg kan vel bare være glad for at vi ikke fikk stor fisk her, bare mindre regnbuer. En stor fisk ville surret seg inn i tretoppene – og “bye bye”…!

Først dag 3 begynte det å løsne. Vi hadde gjort oss kjent med elva, og begynte å få større fisk på de grunne områdene av elva. Helge klinte til med en brunørret på ca. 3 kg, og i dagene som fulgte ble det flere ørreter fra 1kg til over 3kg. Dette til tross for at vi hadde elendige forhold pga varmen, null innsektklekking, og at vi dro på en tid der laksefisket hadde startet (noe jeg ville teste). De store klekkingene er tidlig og sent på sesongen – vi kom midt i mellom. De som fisket laks skuet litt rart på oss, og de lurte vel på hvorfor vi fisket “små” ørreter mens de halte og dro på blank Kongelaks på mellom 15 -25kg, og enda større enn det. Men sånn er det! Hver sin smak..

Jeg setter opp 2 testturer til i september/ oktober 2011, og Helge vil være “reiseleder”.

Noen som vil være med å teste?

Bilder kommer her nedenfor :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så jo riktig så flott ut der nede. Blir prisen omtrent det samme? Ser at de fleste tilbydere av fiske og overnatting har november til mars som høysesong. Er september- oktober off season?

Når det snakkes om "høysesong" er det ofte den populære laksen de snakker om - også er det lokale sesonger i hele patagonia. I denne elva er sept/okt og mars/april høysesong på ørretfiske - tiden i mellom for laksefiskere.. :)

Jeg sjekket prisene på de linkene dine - Herregud for noen priser, men flotte lodger da...  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal selv til chile og fiske i Rio puelo og rio petrohue i desember engang. Tråden og dine bilder gjør ikke ventingen noe mindre bedre nå.  ;D

Siden eg skal besøke familie primært blir det litt vanskelig å hive meg med turen deres men lykketil. Er så utrolige mange fantastiske elver i chile at man blir gal av å gjøre research.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flemming; Du har en grei jobb ;D

hehe.. jo takk!

Men det er en helvetes mye forarbeid og logistikk som ligger bak hver eneste kundes vellykkede tur også!

Det beste med jobben er når kunder kommer hjem. Jeg blir utrolig glad når kunder roser guidene, transportene, servicen og fisket opp i skyene. At de har hatt en fantastisk ferie og fisketur uten å støte på problemer og feil. Da føler man at man har gjort en god jobb, og det gjør jeg jo alltid... så godt jeg kan ihvertfall...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...