Gå til innhold

Knapek kroker i ny innpakning.


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Jeg oppdaget i går til min store glede at Knapek har skiftet ut den gamle serien med både tørrfluekroker (D-serien) og klekker kroker(P-serien) til nye utgaver.

D-serien kroka helt sykt bra og fungerte godt på overhåndskalst men hadde den svakhet at de var i kraftigste laget i godset som medførte at det var veldig vanskelig å få flua til å flyte ved vannkast da den ofte sank som en følge av at godset ble for tungt når flua dro til seg vann. Det samme gjaldt i og for seg for P-serien men de var ikke riktig så kraftige i godset som D-serien.

Nå har Knapek D- serie og P- serie blitt tynnere i godset og skiftet farge til svart. Jeg tok en sjekk i stikka i dag for se om dette hadde noen innvirkning på styrken til kroken og kan egentlig allerede nå fastslå at det har det ikke.

Jeg liker å løfte krokskaftet opp litt for å åpne gapet noe mer samt å øke vinkelen på krokgapet en aning for enda bedre kroking. Det var et tips jeg plukka opp i fjor og som virkelig holdt stikk.

Til min store glede kjente jeg med engang at kroken er dønn solid selv om godset er tynnere når jeg bøyde til kroken. Dette gjaldt for begge typer, så her har vi en barbless krok med veldig gode egenskaper og som er solid og kroker sykt bra. Det blir ikke bedre enn det :D :D

Knapek og Hends kroker blir mitt førstevalg fremover, det er det ingen tvil om :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Spennende :) Hvem i norge selger disse krokene?

Jeg kjøpte dem hos Noroco (Drammen) på villmarsmessa i går, men jeg vet at Eikre fly importerer disse i Norge så det er bare å sjekke forhandlere på Eikre fly sine sider så skal du kunne få tak på dem der.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Et lite spørsmål ang. størrelse på disse krokene:

Opererer Knapek med en annen standard for størrelse? Kjøpte en eske av D-serien i str 12 for å teste, men synes skaftet var veldig kort. Til sammenligning var skaftet kortere enn TMC100 #14

Er det noe informasjon jeg har gått glipp av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål ang. størrelse på disse krokene:

Opererer Knapek med en annen standard for størrelse? Kjøpte en eske av D-serien i str 12 for å teste, men synes skaftet var veldig kort. Til sammenligning var skaftet kortere enn TMC100 #14

Er det noe informasjon jeg har gått glipp av?

Ja de har sin "egen" standard. Syns de er en størrelse mindre enn andre på D krokene.

En liten digresjon med tanke på bryddstyrken til de nye krokene.

Jeg har knukket 2 stk P under fiske i sommer. Og begge uten særlig hard kjøring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Hvis de har brukket kommer de sannsynligvis fra en serie med "rar" herding. Har ikke for vane å knekke disse...

Kanonkroker som nå er blitt ennå bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål ang. størrelse på disse krokene:

Opererer Knapek med en annen standard for størrelse? Kjøpte en eske av D-serien i str 12 for å teste, men synes skaftet var veldig kort. Til sammenligning var skaftet kortere enn TMC100 #14

Er det noe informasjon jeg har gått glipp av?

Nå er det vel ganske mange (gode)12'er-kroker som har kortere skaft en TMC 100 #14. ;)

Skalaen forteller forøvrig om str. på krokåpning,ikke skaftlengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...