Gå til innhold

Hurdalsåsene og Hurdalselva 2011


knutis

Anbefalte innlegg

Drister meg til å starte denne tråden i håp om at det skal bli noe å rapportere etterhvert. Om andre tar turen oppi åsene rundt her er det flott om dere legger inn en rapport. Og om noen skulle ha lyst til å ta turen er det bare å ta kontakt for noen tips. Plass til flere ved vanna her!

På dagens joggetur slang jeg innom nærmeste vann. ca 400moh. Isfritt! 14 dager før normalt! Med andre ord er det mulig å starte sesongen allerede nå. Synd de neste 14 dagene er breddfulle av jobb og semesteroppgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Isfritt på 400 moh allerede ja – det var tidlig. Har prøvd meg på noen vann der oppe for noen år siden uten de store resultatene, men jeg er jo ikke så godt kjent der oppe da.

Tar kontakt jeg vettu vis jeg tar meg en tur.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mange ganger kjørt forbi og lurt på om det er fiskbart i elva som renner inn i hurdalsjøen.

Lurer på om den heter hurdalselva, den renner iallefall igjennom hurdal sentrum og ut i hurdalsjøen.

Noen som har testet med flue??

Ola

Har prøvd der for mange år siden ble noen små fisk,det var nede ved utløpet.Pleier jo og være lite vann i elva sommerstid.Kjører stadig vekk forbi der selv,kanskje det hadde vært bryet og ta en tur innom og sjekket en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mange ganger kjørt forbi og lurt på om det er fiskbart i elva som renner inn i hurdalsjøen.

Lurer på om den heter hurdalselva, den renner iallefall igjennom hurdal sentrum og ut i hurdalsjøen.

Noen som har testet med flue??

Ola

Har prøvd der for mange år siden ble noen små fisk,det var nede ved utløpet.Pleier jo og være lite vann i elva sommerstid.Kjører stadig vekk forbi der selv,kanskje det hadde vært bryet og ta en tur innom og sjekket en dag.

Det er jo storørretstamme i vannet, så regner med det iallefall går opp noe på sensommern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mange ganger kjørt forbi og lurt på om det er fiskbart i elva som renner inn i hurdalsjøen.

Lurer på om den heter hurdalselva, den renner iallefall igjennom hurdal sentrum og ut i hurdalsjøen.

Noen som har testet med flue??

Ola

Har prøvd der for mange år siden ble noen små fisk,det var nede ved utløpet.Pleier jo og være lite vann i elva sommerstid.Kjører stadig vekk forbi der selv,kanskje det hadde vært bryet og ta en tur innom og sjekket en dag.

Det er jo storørretstamme i vannet, så regner med det iallefall går opp noe på sensommern

Ja helt garantert stor fisk der Ola,kunne vært lurt og bli litt kjent der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går en god del stor fisk på elva på ettersommeren og høsten hvis vannstanden er bra. Det ble tatt flere pene i høst, men så langt jeg kjenner til ingen av de helt store. Vanlig str er 1-3kg med enkelte slengere på opptil 5-6kg.

Stort sett blir de tatt på sluk, men elva egner seg bra for flue også. Min beste er på 1,45.

Enkelte år har det vært telleapparat i trappa ved Hurdal Verk. Så vidt jeg vet er det da registrert opptil 300 fisk, men en del av disse er etter fredninga 15 september. Jeg bor 50m fra elva så jeg har god oversikt over forholda. Bare å spørre!

Står enkelte ok fisk i elva ellers også, men det er langt mellom dem og det er generellt lite vaking.

Områdene rundt utløpet kan forøvrig være ok for gjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellsjøen er et helt ok ørretvann med fisk på opptil ca 600g, men større finnes selvsagt. Det er ett av vanna som klarer seg uten utsetting av fisk. Har en mistanke om at det er i ferd med å bli litt mye der. Forhåpentligvis skal vi få prøvefisket der i løpet av sesongen. Er det litt mye er det fint å få gjort noe med det før det blir direkte overbefolket.

Vulgata finnes ja. Har ikke oversikten ettersom jeg stort sett har konsentrert meg om noen få vann med større fisk i den perioden. Min erfaring så langt tilsier at vulgataen finnes i de fleste vann som ikke er typiske myrvann. Den skal blant annet finnes i Fjellsjøen. Flytering er forøvrig tillatt.

Er mer vulgata enn fluefiskere oppi her for å si det slik, har mange ganger opplevd å ha vulgatavann med bra mulighet for kilosfisk helt for meg selv midt i beste sesongen. Trivelig det! Men vi skulle gjerne solgt litt mere fiskekort og da er fornuftige fluefiskere å foretrekke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hvordan er det å kjøre innover forbi fjellsjø - bommpenger eller er det full stopp? (driver å sjekker kart )

Da jeg var der måtte jeg parkere en plass før Fjellsjøen og sykle innover. Dette vet vel knutis mere om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt bom der. Parkering en liten kilometer før sjøen, rett ovenfor Gjødingseter. 20 (?)kroner å betale i bompenger. Som 2m skriver er det fint å sykle veien innover. Men tar ikke mer enn 15 minutter å gå heller. På sørsida er det en gapahuk som er ok å overnatte i.

Sykkel er forøvrig en kjekk sak å ha her. Er man avhengig av å kjøre helt inn til vanna er det mulig å leie bomnøkkel av HJFF. Dette kan du gjøre på YX rett nord for Hurdal Torg. Nøklene er ettertrakta så det kan være verdt å være ute i god tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Lite fangst å rapportere for min del foreløpig. Hovedgrunnen er manglende tid til fisking, Var imildertid ute en liten tur i dag for å sjekke et vann, daltjønn ganske langt nord. Ikke det vannet jeg så på som mest attraktivt, men et av vanna foreningen har pleid å sette ut fisk i så da er det greit å få litt oversikt over hvordan det står til med tanke på senere utsettinger. Konklusjonen min ble at det er et fint vann hvis du er ute etter å fyre opp grillen mens du har ei marktugge ute. Mye av vannet er nærmest ufiskbart pga gjengroing.

Hytte i Hurdal nord? I nærheten av Høversjøen? I så fall er vanna oppi Bjørnåsen fine hvis du er glad i å gå litt. Liten plass til bakslengen, men fisken kan ofte gå såpass nært land at muligheten er der uansett.

Åstjern, et av vanna til Feiring jff, har bra med ørret, men ikke storfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med sykkel har du da grei tilgang til flere vann. De fleste er Feiring jff vann. Åstjern har jeg allerede nevnt. Videre sørover har du vesle og store byua. Begge agavatna har ørret. Det nordligste står det stygge skilt om fiske forbeholdt grunneier pga drikkevann ved innkjøring fra Hurdalsida, men feiring selger fortsatt kort der. Damtjern vest for Aklangen er også et ok fluevann. Dette er et Hurdal jff vann. Steinsjøen skal visstnok ha en og annen bra sik.

Du har jo også flere vann nordover Totenåsenm men disse kjenner jeg lite til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatte med prosjektet mitt med å sjekke ut nye vann i området. Dagens mål var vesttjern/nordtjern, to vann som henger sammen. Kald vind og ingen vaking. Prøvde sluken litt for om mulig å få en anelse om hvordan fisken der er, men ikke noe på den heller. Uansett skal jeg tilbake dit. Når det gjelder mulighet for å svinge fluestanga var nemlig dette det klart beste vannet jeg har vært innom her i distriktet. Ser fram til å dra dit under fine flueforhold!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hender jeg er på de kanter i jobbsammenheng og kunne vært greit å kombinere med litt fisking innimellom. Prøvde å sjekke litt på nett angående hvilke fiskekort som gjaldt hvor. Fant ingen steder der det er lagt ut info om hvilke vann som kortsalget til HJFF dekker... Fant en oversikt over vann som dekkes av Mathiesen/Eidsvoll Verk, og enkelte vann innafor Hurdalsgrensa var vel nevnt der, men for HJFF fant jeg ingenting konkret...

Har du noen gode tips om hvor man kan finne det på nettet Knut?

-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet finnes det ingen oversikt på nettet, det er noe av det vi bør få på plass!

Kjapp oversikt:

Minnåsenområdet:

Tisjøen, Vålsjøen, Bundlitjern, Aklangen Morttjern har abbor og gjedde.

Opperudtjern og Damtjern har ørret og abbor, sistnevnte har ok fluemuligheter.

Steinsjøen har abbor, gjedde og sik. (rykter om stor sik)

Bjørnåsenområdet har ørret og abbor i alle vann:

Abborputten, Bjørnåstjern, Midttjern og Rødsteinstjern. Sistnevnte har plass til bakslengen

Fjellsjøen har Ørret og abbor. Fint bellyvann. (Visstnok vulgata) også noen muligheter fra land. eller kano.

Svartungsvassdraget har ørret og abbor + røye i svartungen. Mye smått her, men enkelte stoore kannibaler.

Malsjøen, Aurtjern, damtjern, osttjern og hagetjern har ørret og abbor.

Heggtjern og vesttjern/nordtjern har ørret og abbor.

Hurdalselva har storørret om høsten, samme med nedre del av Gjødingelva.

Ellers i området er vanna sør for Minnåsenveien eidsvoll fiskesamvirke sine. Øst for Tisjøen og videre nordover er det feiring jff. Øyangen, skrukkelisjøen og vanna vest for Øyangen er MEV sine. I tillegg har Hurdalsjøen eget kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...