Gå til innhold
  • 0

Tapered fortom + annet om fortom


jompa90

Spørsmål

Hei

Jeg har i det siste blitt litt i tvil på ting og lurte på om noen kunne rydde opp for meg.

Vanlig tapered fortomer er det beste å ta loop til loop rett på fluelina? ikke noe mellomledd eller spiss?

Kan en fortom bare være så enkelt som monofilament (spiss/tippet?) rett på loopen til fluelina?

har også noen flettede fortomer ligende, hva er bruksområdet for disse? har både flyt og synk, og skjønner at disse trenger monofilament spiss på seg. fordeler ulemper med disse?

hva anbefales generellt?

hadde satt stor pris på litt utfyllende om fortomer, tenker det er flere nybegynner som kanskje er litt i ørska her da det virker som vanvittig mange forskjellige løsninger  :-\

mvh

Mads L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0

Har vært diskutert en del ganger før og det er mange meninger så dette kan sikkert bli en lang tråd.

For å si det enkelt så må du ihvertfall ha en tapering for å klare å ivareta energien fra snøret over i fortommen, ellers vil du ha problemer med å klare å slå over. Om du taperer selv med f.eks 1meter 0,45 - 0,5 meter 0,35 - 05 meter 0,25 - 0,5 m 0,20 - 0,5 m 0,18 (du finner mer avanserte oppskrifter om du søker litt) og så en spiss eller kjøper ferdig taperte er opp til deg.

Jeg er selv ikke noen tilhenger av taperte fortommer. Ihvertfall ikke de du får kjøpt som er rundflettet. De samler for mye vann og spruter for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Ferdig taperte fortommer (eks.12 fot) er fantastisk gode og anvendelige (ikke alle merker er like gode). Du skjøter på spiss etter ønske selvfølgelig. Er spissen som er "slitedelen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

Om man vil binde sine egene fortommer kan man gå etter disse oppskriftene........med moderne stenger kan man øke lengdene propesjonalt til man har oppnådd lengden man vil ha.

Oppskriftene er hentet fra Preben Torp Jacobsens TØRRFLUEFISKERI[attachimg=1]

post-0-1394988740876_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

7 forskjellige stenger som kaster lenger eller AFTM klasse 7 til tørrfluefiske? Altså #7 snøre og dertil egnet stang? Vi er forskjellige skjønner jeg (hvis jeg har forstått det riktig). Ikke noe galt i det. Bare lurte på hva du mente. Det viktigste er at man trives med det man bruker. :)

Selv bruker jeg tapert fortom (12 eller 15 fot), ring og spiss som alternerer mellom 0.18, 0.15 (mest) og 0.12mm. Jeg syns det er enkelt og passer meg bra. Til "vanlig" tørrfluefiske altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Det hørtes mest ut som du tok en meter 0.30, knøyt rett i fluesnøre og fiska alle arter dundrende effektivt :)

(Ikke Erik altså, beskrivelsen hans er topp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest fredrik hoffmann

Marbakken er så lite trofast mot akkurat de mytene at det er nærmest frekt.

Jeg bruker som regel en eller to tykkelser. På tørrfluefiske må jeg tapere bittegrann, men jeg bruker heller et litt tyngre snøre og stang fks #7 og overdrevent lang fortom. Da går tørrflua dit du vil. Jeg er veldig glad i 6-7-8 stenger, de fikser alt, får mer fart og fortommene strekker seg lettere. Samt du kan ha lengre fortom. Man trenger egentlig ikke stenger under 5

Hmmm, ja det meste funker jo.

Men det virker som du bruker "kanon-prinsippet" for å banke flua fram til målet.  

Det er mye mere rasjonelt og benytte seg av en passende AFTM-klasse og benytte prinsippet: "nøye tilført energi til at tapering på snøre og fortom ruller snøre/fortom/flue til målet"

Dette har vel vært ett av grunnprinsippene i 150 år  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det hørtes mest ut som du tok en meter 0.30, knøyt rett i fluesnøre og fiska alle arter dundrende effektivt :)

(Ikke Erik altså, beskrivelsen hans er topp)

Haha, jeg gjorde dette i helgen  :P 40-60cm 0,28 med en altfor tung clouser på en 5'er. siden jeg tross alt er amatør trodde jeg dette skulle funke hvertfall "litt", realiteten var en helt annen, særlig sammen med antagelig godt under middels teknikk...

Mads L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

Takk for oppklaringen marbakken! :)

Om jeg når et vak 5 meter lengre ut med det du kaller banketeknikk(aner jeg en subtil forfom?) og noen sliter med disse lette stengene så er det jeg som får fisken......

Hehe, om Pål sliter med en femmer så hjelper det ikke meg stort å bruke en sjuer for å si det slik. Da er det best å holde seg hjemme. Men han er rimelig ekstrem, så han er kanskje ikke beste eksempelet i så måte.

Men jeg lurer på hvordan du kjører en fisk på eksempelvis 0.13 fortomsspiss (du nevnte jo at du også bruker tynnere enn 0.15) og ei sjuerstang (hva nå det er) dersom det er en sprek jævel av riktig god størrelse. Er det ikke fare for fortomsbrudd når den nærmer seg håven og den plutselig slår seg vrang, eller bruker du en spesiell teknikk for å unngå dette? Jeg vil i så fall gjerne lære den.

Men vi bør vel ta den forklaringen et annet sted i forumet ettersom dette ligger under "nybegynner"-delen i forumet. Og hverken du eller jeg er å regne for nybegynnere lenger. Tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

Tror du må lære meg å fiske jeg marbakken. Ser av svaret ditt at jeg gjør mye feil. Der ser du, man lærer så lenge man har lever. Eller hva det nå heter...

Noen sjanse for at du er i nærheten så jeg kan få en liten leksjon til sommeren? Bor i Hemsedal, men kan selvsagt kjøre litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

jeg hører Finnmark i Marbakken, selvom jeg ikke bruker #7 stang er en #6 favorittklassen til mitt n-norgesfiske, nettop for å kunne fiske i vinden, i regnet, ja i forholdet som vi betegner som drittvær. da er det ikke så farlig med noe....... derimot vet jeg at det n-norske dulvefiske også funker godt i fjellet sørpå også........ kanskje bedre enn forfinet nesa i sky fiske som man utfører i krystallklare elver i dalbunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

Ikke sarkastisk. Litt undrende kanskje, men det er mer av nysgjerrighet. Har forlengst skjønt at vi alle er forskjellige og fisker på forksjellige steder osv...

Jeg har selv alltid prøvd å få fisk på så tykk fortom som overhode mulig for nettopp å få den inn så raskt som mulig. Men det er ikke alltid den tar på hva jeg vil den skal ta på, dessverre. Ikke noe å gjøre med det annet enn å tilpasse seg eller gå videre. Hvilket jeg også ofte gjør. Men for meg er det mye lettere å kjøre en fisk trygt og hardt på en "femmerstang" enn på en "sjuer". Jeg føler faktisk jeg har mye bedre kontroll på alle måter med femmer. Også ved kroking (som ikke alltid er på 20m+, men også under 10m fra der jeg står). Jeg må også ofte håve der jeg står. Ikke alle som har ei strand å gå inn på hver gang ser du. Dessuten liker jeg ikke at fisken ruller seg i sand, grus eller tørt gress.

Men som sagt: Vis meg gjerne hvordan du gjør det. Så kanskje jeg også gjør som du etterpå. Tviler, men kanskje. Om vi skulle treffes så må du kanskje være forberedt på at det også kan slå andre veien. Man vet jo aldri. ;)

PS. Jeg snakker altså nå kun om tørrfluefiske og ikke noe annet.

PS2. Bare ikke begynn å snakke om hvem som har baller. Det er ikke nødvendig og kan slå feil ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest fredrik hoffmann

Jeg har drevet å eksperimentert med hva som funker siden jeg begynte med fluefiske og de første årene var det nesten bare innlandsfiske jeg drev med. Tror jeg fikk frem at en klasse 7 stang med 7 snøre er helt suverent.

Jeg har aldri skrivt at jeg knyter 0,30 rett ifortommen, jeg skrev at jeg har 0,45 og så etter forholdene taperer jeg meg til ønskelig spissdiameter.

Jeg bruker selvsagt passende vekt på snøret altså aftm....Men jeg er opptatt av å mestre vind, vak som er langt ute osv.

Om jeg når et vak 5 meter lengre ut med det du kaller banketeknikk(aner jeg en subtil forfom?) og noen sliter med disse lette stengene så er det jeg som får fisken.......

Så kan de stå å nyte den flotte energioverføringen basert på 150 år gamle grunnprinsipper. Dagens 7 stenger er meget lette faktisk.

Som om jeg bruker et annet prinsipp, hva mente du egentlig, jeg bruker jo nødvendigvis det samme prinsippet. Forskjellen er at jeg muligens ekspanderer prinsippets potensiale. Det handler jo om å legge flua der enn ønsker. Og med klasse 7 er det lettere.

Jeg har sikkert misforstått hva du mener. Beklager hvis jeg var flåsete. 

Dersom du mener sjuerstang til fjellbruk i vind, så er jeg ikke fremmed for det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

Marbakken, jeg har ikke til hensikt å drite ut noen, langt ifra. Bortsett fra meg selv da selvfølgelig. Det klarer jeg titt og ofte. Det jeg vil frem til er at det ikke er likt for alle og likt alle steder. Du ville mest sannsynlig fått problemer med ei sjuerstang i Hemsil og jeg ville ganske sikkert slite mer enn nødvendig i sjøen med en femmer. Ikke verre enn det. Til fjellet bruker jeg alt fra treer til sjuer. Oftest 5 eller 6. Kommer selvsagt an på forhold og hva slags fiske det er snakk om. Jeg er kanskje også mer allsidig enn jeg kan virke som... ;)

Men her var det altså en som spurte om fortom. Tapert + spiss. Hvilket også er avhengig av hva slags fiske, ustyr osv. Det finnes, så langt jeg kan se, ingen fasit, men man kan vel si at noe er mer "vanlig" enn andre oppsett. Og mest vanlig oppbygging av tørrfluefortom til innlandsfiske for meg har jeg altså beskrevet.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kutt ut diplomatiet her gutter og snakk som om dere har "et par"!  ;D

Å anbefale 7'er snøre til generelt innlandsfiske etter ørret i Norge er tullball i mine øyne. Snøret lander for tungt og snittstørrelsen på fisken gjør kjøring av fisk mindre gøy. Fluestørrelse tilsier også at 7'er er veeeldig drøyt. At man bruker 7'er når man er på fjellet en gang eller to i året er greit, og sikkert fornuftig. Men det er unntak for de fleste.

At man selv av ulike grunner foretrekker 7'er, eller 9'er eller 2'er er greit, selvfølgelig. Men hvis Marbakken hadde jobbet i MIN sportsfiskebutikk og prøvd å prakke på en 7'er stang for innlandsfiske til en nybegynner så hadde han blitt pinlig avbrutt, med påfølgende samtale "på kammerset".  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Men så hadde jeg møtt vedkommende du hadde narret til å kjøpe femmerstang i det virkelige fisket, tror han hadde kommet tilbake og kjøpt en syverstang.

Men nå har ikke jeg ambisjoner om å selge fluestenger, ej har jeg lyst til å møte deg på kammerset ditt.. ;)

Ser plutselig for meg de tomme blikkene fra vi-menn kalenderen.....

Tomme du meg. Det er jenter med DYBDE!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

tmags har jo helt rett. De salgsargumentene hadde ikke nådd kammerset engang, og feriepenger kunne du driti i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Prøver dere alle å ødelegge tråden til han som har startet den? Hvor mye klokere tror dere han er nå?

Her har du en fin ferdig tapert: http://www.nfisk.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=394&Category2ID=466&List=1&Level=2&ProductID=7752

Så kan du sette på ønsket spiss. Mest brukt til B.ørret er: 0,12 0,15 0,17, prøv deg frem. Mange bruker tynnere spiss på mygg og maur fisket som vi er inne i nå, men 0,12-0,15 bør gjøre jobben. Husk at jo større/tyngre fluen er jo tykkere spiss trenger du for å få fortom og spiss til å slå helt over dvs at flua ligger helt ytterst.

Noen ganger skriver vi 0,12 andre ganger bruker vi betegnelser som 6x, her har du en tabell som forklarer dette:

dia.    inch          mm

0 X  0.011    0.2794

1 X  0.010          0.2540

2 X  0.009          0.2286

3 X  0.008          0.2032

4 X  0.007          0.1778

5 X  0.006          0.1524

6 X  0.005          0.1270

7 X  0.004          0.1016

8 X  0.003          0.0762

9 X  0.002          0.0508

10 X  0.001          0.0254

Så til snøre: Løkke i løkke mellom fluelina og tapert fortom, så kirurgknuten for å knyte på spiss ( http://www.animatedknots.com/surgeonsjoin/index.php?Categ=fishing&LogoImage=LogoGrog.jpg&Website=www.animatedknots.com ).

Ps: jeg fisker da med en 3# og en 5# stang.

Dette er mine meninger.... men du får bare prøve deg frem helt til du har funnet det som du liker best.

Lykke til!  ;D

Lars L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest fredrik hoffmann

På 80-tallet brukte jeg glassfiber #7-8 som de fleste andre. Tynn fortom var 0,20 mm ellers 0,25...

Fisk fikk jeg, i bøtter å spann.

Men de store ørretene (og røyene) som jeg har ligget i lyngen på elvebredden og plukket på 4-5 meter i moderne tid, de tror jeg ikke jeg hadde fått med 80-tallsutstyret...

Nå skal det nevnes at glassfiberrajene fra den gangen var jo myk som kokt spaghetti, så fortomsbrudd var ikke noe problem, men bare det å se et åttersnøre deise ned i en stille kulp ville tatt motet fra meg i dag.

Som jeg ser det, på fjellet i nord, der norvesten kan ødelegge en hel fiskeferie på en annen måte enn den svale brisen i sør, Der tar jeg gjerne fram min TFO #6 (Ofte med et syversnøre.)

Så får det heller ligge at mindre erfarne fluefiskere ler av alt over #4-5   ;)

(Men til "vanlig" fiske, da bruker jeg at fra, Cane #4, Glassfiber #4, Grafitt fra #3-5) (Og det  gjelder vel 98 % av fisketiden vil jeg tro.)

Beklager off topic forresten !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

"Erfarne" fluefiskere bruker også mye klasse 6, og i enkelte tilfeller også 7 på værharde steder (blåser mer på Smøla 1 m over havet enn på høyfjellet).

I denne tråden har det kommet flere konstruktive forslag i samma gata du beskriver. Man må heller ikke glemme at spissen på den ferdigtaperte ikke må UNDERSTIGE spissen i diameter.

Men jeg nekter f---- i meg å bli mobba fordi jeg klarer meg med en klasse 5 til innenlandsfiske  :) Husk at en godt trenet fisker kaster helt greit med under klasse 5 i røffe forhold.... Ærlig talt; ække mye moro med halvkilos fisk på klasse 7.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Til fjellturer med overnatting i felt har jeg alltid med en stang som kan kaste et saktesynkende 7er-snøre. Som flere er inne på, når det blir skikkelig nordvest kuling over flere dager er den veldig fin å ha. Da bruker jeg f.eks marfloimitasjoner, klassiske våtfluer, vårfluepuppemønstre eller svære muddlere. Mickey Finn er også svært effektiv når det er grisete gråvær i fjellet nordpå. Mange har med seg en teleskopslukstang på for å kunne berge matfisken under sånne forhold, men det stiller jeg meg uforstående til.

Med sånt bruk kan man nemlig ha et artig fluefiske etter til dels stor fisk i temmelig hårete vær. Det er selvsagt mulig å bruke en femmer til dette formålet også, men når været er veldig stygt synes jeg det er mer hensiktsmessig med et litt tyngre snøre. Aksjonsradiusen blir jo også litt større med sånt utstyr. Viktig at det er en moderat/myk aksjon på stanga, og ikke en sånn smålaks/sjøørretstang, da blir det ikke noe feeling på innlandsfiske, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Prøver dere alle å ødelegge tråden til han som har startet den? Hvor mye klokere tror dere han er nå?

Her har du en fin ferdig tapert: http://www.nfisk.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=394&Category2ID=466&List=1&Level=2&ProductID=7752

Så kan du sette på ønsket spiss. Mest brukt til B.ørret er: 0,12 0,15 0,17, prøv deg frem. Mange bruker tynnere spiss på mygg og maur fisket som vi er inne i nå, men 0,12-0,15 bør gjøre jobben. Husk at jo større/tyngre fluen er jo tykkere spiss trenger du for å få fortom og spiss til å slå helt over dvs at flua ligger helt ytterst.

Noen ganger skriver vi 0,12 andre ganger bruker vi betegnelser som 6x, her har du en tabell som forklarer dette:

dia.     inch           mm

0 X   0.011    0.2794

1 X   0.010           0.2540

2 X   0.009           0.2286

3 X   0.008           0.2032

4 X   0.007           0.1778

5 X   0.006           0.1524

6 X   0.005           0.1270

7 X   0.004           0.1016

8 X   0.003           0.0762

9 X   0.002           0.0508

10 X   0.001           0.0254

Så til snøre: Løkke i løkke mellom fluelina og tapert fortom, så kirurgknuten for å knyte på spiss ( http://www.animatedknots.com/surgeonsjoin/index.php?Categ=fishing&LogoImage=LogoGrog.jpg&Website=www.animatedknots.com ).

Ps: jeg fisker da med en 3# og en 5# stang.

Dette er mine meninger.... men du får bare prøve deg frem helt til du har funnet det som du liker best.

Lykke til!  ;D

Lars L

Nå begynner det å ligne på noe! fikk med to stk 5x fortomer på nfisk når jeg handlet nytt utstyr så regner med det er brukanes!

igår når jeg prøvd å lure fru blank var jeg også innom xxl å kjøpte en 2x fortom (til min forskrekkelse så jeg den var uten ferdig loop for sent :P), jeg kjøpte da også med 0.15 spiss til 5x og 0.20 til 2x.

setter min lit til at jeg slipper å styre mer med fortom nå!

ps. fhm chubby jenter er best, grrrrr.... ser ut som vi menn får leftovers :o

mvh.

Mads L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...