Gå til innhold

Katastrofal kasting.


jompa90

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og noen kompiser har vært nedover svenskesiden for litt sjøørret fiske i helgen (vi fikk forøvrig beskjed i den lokale fiskesjappa i strømstad at vi bare burde sette oss på svaberget og nyte en kald pils i sola istedenfor å fiske, da det har vært utrolig dårlig bett).

Men i denne sammenhengen skulle jeg selvsagt prøve mitt nye flueutstyr. Jeg har vært ute av gamet en goood stund og kastingen var til å blir flau over. jeg trodde ikke det var mulig å kaste så kort... jeg må ha sett ut som tidenes mentalpasient.

Så jeg er egentlig bare ute etter litt generelle nybegynner tips, så hvis noen kunne avse litt tid hadde jeg vært evig taknemlig. skal hvertfall se rett linje noen 10-20 ganger nå...

regner vel med at fluen var noe overkill for en 5# stang http://nfisk.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=388&Category2ID=435&List=1&Level=2&ProductID=7199 men skal vel ikke ha så mye å si?

Mvh

Mads L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

tunge øyne.... mye av kasteproblene stammer fra kombinasjonen flue / aftm........ du fisker tung streamer med den vanligste tørrfluelassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Staffan har nok rett som vanlig. Den flua i kombinasjon med for lang og/eller tynn fortom og femmersnøre kan få hvem som helst til å føle seg rimelig på bærtur.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe mulig det, er så tiltak å gjøre sånt alene (eneste i kompis gjengen med flue).

når det gjelder fortom var det forøvrig 40-60cm med 0,28 monosnøre rett på fluelina. Var det eneste som var mulig å oppdrive der og da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig generøst tilbud av deg! Da forelesninger er over for vårsemesteret har jeg egentlig tid når som helst, og er ikke vond å bed. Hvor i oslo tenkte du?

Mads L. Takknemlig 21-åring

Har ingen anelse. Jeg jobber på tyvholmen og bor på en råtten brakkerigg oppe på lørenskog sammen med 1/4 av befolkningen i øst-europa. Men å finne en egnet plass kan ikke by på store problemer.

Du får gi beskjed  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Kjør til teknisk museum på Frysja og gå ned til elva.

Der er det best. Også for å trene kast i strømmende vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe mulig det, er så tiltak å gjøre sånt alene (eneste i kompis gjengen med flue).

når det gjelder fortom var det forøvrig 40-60cm med 0,28 monosnøre rett på fluelina. Var det eneste som var mulig å oppdrive der og da...

Neste er vel at snøret var 5 meter av en klessnor siden det også var det eneste å oppdrive.

Greit nok at ikke utstyret betyr alt, men det er greit at det grunnleggende er på plass. En skikkelig fortom og balanse mellom snøreklasse og flue er helt nødvendig for å kunne kaste bra, så dette må du bare ta deg tid til å få fikset. Stikk innom Nordisk fiskeutstyr på Lysaker brygge så hjelper de deg sikkert med det du trenger av fortomsmateriale til ditt oppsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere sier: Timeglassøyne er tungt og vanskelig, og tar mye energi ut av stangen om man er ørlite uheldig med timingen - eller bare for tungt, avhengig av str på manualøynene. Prøv med en ufortynget bucktail (ikke for stor) på femmer'n før du konkluderer. Det er slettes ikke sikkert at du er helt på jordet.  ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"når det gjelder fortom var det forøvrig 40-60cm med 0,28 monosnøre rett på fluelina" DET i kombinasjon med clouser og femmerutstyr er sjølve oppskriften til en elendig kasteopplevelse.. ;)  Prøv med en 9fots ferdigtapert fortom(2x) og ei lettere flue så skal du nok se at det går seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for mange gode og utfyllende svar!

Det 0.28 snøret var rett og slett "man tar hva man har" når butikken i strømstad var tomt for alt av fortomsmateriale (skulle vel ikke tro det var mulig..)

Den flua var forøvrig noe jeg kjøpte med stanga hos nordisk fiskeutstyr (han i butikken som plukket ut).

Jeg følte litt at den var for tung når jeg prøvde den også men trodde liksom ikke det hadde så mye å si. Svenske butikken også var tom for rekeimitasjoner så jeg fikk liksom ikke prøvd med det jeg hadde tenkt på forhånd.

Alt i alt ser det ut som det mange feil gjort langs veien her... Men min kasteteknikk gjorde nok ikke saken noe bedre, det er sikkert og visst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Du skulle kjøpt 3 spoler med "sluksene" og tapert selv. KURS i sammensetning av utstyr er ofte like viktig som selve kastekurset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har da vært ute en tur igjen med min lille 5'er! må si det gikk atskillig bedre med guideline 9ft 2x tapered fortom og en mindre hvit reke av noe slag.

MEN det skorter fortsatt stort på kasteteknikk og dessverre ble vinden etterhvert litt for kraftig. De værste tingene er kanskje at jeg bruker veldig mange "tørrkast" for å få ut line, og selve utskyting er høyst varierende.

prøvde meg også litt på dobbeltrekk og synes faktisk jeg fikk det ok til bakover, når jeg prøvde forover derimot ødela jeg bare kastene totalt  :-\

Mads L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

jeg har da vært ute en tur igjen med min lille 5'er! må si det gikk atskillig bedre med guideline 9ft 2x tapered fortom og en mindre hvit reke av noe slag.

MEN det skorter fortsatt stort på kasteteknikk og dessverre ble vinden etterhvert litt for kraftig. De værste tingene er kanskje at jeg bruker veldig mange "tørrkast" for å få ut line, og selve utskyting er høyst varierende.

prøvde meg også litt på dobbeltrekk og synes faktisk jeg fikk det ok til bakover, når jeg prøvde forover derimot ødela jeg bare kastene totalt  :-\

Mads L.

Her er det nok endel å ta tak i... Husk å ikke sette inn dobbelttrekket før stanga passerer skuldren. (Dvs mot slutten av stangbevegelsen.) Det er vel det som plager framkastet ditt. Sørg også for at snøret er rengjort, smurt så det glir lett.

Ellers er jeg enig i det med instruksjon, det har jeg også hatt behov for fra tid til annen tidligere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Husk å ikke sette inn dobbelttrekket før stanga passerer skuldren. (Dvs mot slutten av stangbevegelsen.)

sikker10.gif

Ellers er jeg enig i det med instruksjon, det har jeg også hatt behov for fra tid til annen tidligere....

utlart10.gif

;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg så alt for godt igjen jompa. Enkelte dager virker det som ikke noe funker og neste dag sklir hele snøret rett ut. Min personlige erfaring er at jeg kaster dårligst om jeg er stressa og på død og liv skal kaste lengst mulig før jeg har fått "varmet opp", da glemmes ofte alt som har med timing og rytme å gjøre. Da er det bare å sette seg ned å roe det hele ned. Ellers har jeg fått rettet på timingen en del ved å la andre filme meg når jeg kaster. Å se seg selv kaste, kan gi noen aha-opplevelser. Ellers er det ikke, som andre her også sier, noe som er bedre enn kastekurs eller instruksjon. Det kan være gull verdt.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste budskapet her til trådstarter og andre med samme problemer, er vel at man skal ha en jevn akselerasjon mot stoppen og at stoppen er absolutt. Da jeg fikk studert min egen teknikk på video, fikk jeg se at jeg helt ubevisst fortstatt hadde en liten bevegelse av stanga i kasteretningen etter stoppen. Tror ikke dette er en helt uvanlig feil hos en del nybegynnere. Tilsvarende at jeg ikke greide å følge etter med overkropp og armer bakover som en glidende forlengelse av bakslengen. Er det ikke det som på fagspråket kalles Drifting og som er en dyd av nødvendighet for å oppnå de laange kasta. Dersom du starter ny tråd om dobbelttrekke Henning, kan du ikke ta med Drifting også, om det er det det heter?

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei igjen!

Jeg og noen kompiser fikk endelig somlet oss ut til et lokalt vann!

Målet mitt der var vel egentlig å få inn litt kasteteknikk som jeg før her har beskrevet med mindre pene ord, men denne gangen skulle jeg ikke gi meg før dobbeltrekket satt!

Etter en stund satt det faen meg også! herregud så enkelt det var... (selvfølgelig ikke perfekt gjennomføring hver gang) neste bare sur for at jeg ikke har fått det til før...

Selv om jeg sikkert så ut som en full sjømann som lekte med en trosse gikk vel kastelengden fra 7m til nærmere 20. virker som dobbeltrekket er nødvendig for å få litt lengde?  :rolleyes:

Må virkelig si jeg likte nykjøpet VT2 590 svææært godt  ;D, svært spenstig og følsom. Men jeg tok også med min gammle stang bare for å føle forskjellen, dette er da en Orvis STREAMline 690 (2 delt). Den og jeg var aldri kjempe gode venner men med dobbeltrekk synes jeg faktisk ikke denne var så gæærn heller.

Den virket faktisk litt mer tilgivende for kastefeil, er dette noe som stemmer generelt med mykere stenger?

Noe annet jeg merket med den gammle var at den virket svæært topptung, og tokk ikke mange kastene med den før handleddet begynte å verke. kan dette være pga. noe så enkelt som at det bare sitter en lett billigplast snelle fra GL på den? at det rett og slett ikke er nok motvekt?

Men det var uansett herlig å føle litt kasteglede igjen! det var til og med et par abbor som bet på under treningen på en tilfeldig utpekt olsen våtflue. Når det ble litt sent på kvelden begynte det selvsagt å vake som bare faen + heeelt vindstille. men da hadde jeg ødelagt fortommen og myggen begynte å strømme på. da var det bare en ting å gjøre for t-skjorte kledde gutter uten myggmiddel, nettopp å komme seg til bilen.

for ikke å snakke om at homse-gutta begynte å grine over at det var kaldt, måtte bajse, var sultne og rett å slett hele hylekoret fra baksetet i en familiebil....  :-\

Mvh

Mads L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Mykere stenger er met tilgivende i nybegynnerfasen. Etterhvert foretrekker de fleste noe raskere stenger ettersom timingen innarbeides..

DEt med snellevekt vil ikke hjelpe i betydelig grad på Orvisen din. Det kan føles noe medre balansert. Men kastingen blir mer eller mindre det samme. Det er mere en komfortsak.

Sage VT2 'en din er fantastisk. Så den skal du beholde. Det blir ikke særlig bedre enn denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...