Gå til innhold

Speilreflekskamera


Fluejoakim

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

greit....men det er da bare så mye lurere å finne det på bruktmarkedet og kanskje få råd til et ekstra objektiv eller større blitz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Du har sjansen til å få deg et flott speilreflekskamera for den summen, så her er et par forslag:

Canon 1100 D (hus) med 18-55 IS II

eller et

Nikon D5000 hus hvor du kjøper på et fastobjektiv, som Nikon 50mm f/1,8

Førstnevnte vil gi deg god bildekvalitet og et ganske bra zoomområde. Sistnevnte vil gi deg rå bildekvalitet med en fast brennvidde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Jeg hadde kjøpt brukt. Finnes ekstremt mye pent brukt der ute, og du får MYE mer igjen for pengene.

Men det er nå bare min mening da :) Jeg har til dags dato ikke kjøpt en eneste ting nytt og jeg har heller ikke hatt tull med noen ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Men kan man forsikre gammle kameraer?

Man kan helt sikkert det (til en pris), men jeg tror det begynner å bevege seg mot ikke-lønnsomt. Jeg har selv forsikret kamerautstyr for mye over 100.000, men det koster også en hel del hvert år. Og det må jeg dra av som minus hver gang jeg selger bilder.

Men tilbake til start: Om du går for et av kameraforslagene mine, som jeg nevnte i første innlegget mitt, så tror jeg ikke du kan trå så mye feil. Det man må huske på i bruktkjøp-forslagene er også at objektiver ikke forandrer seg like mye i pris eller prestasjoner som kamerahus gjør på et par-tre år. Ikke at det betyr noe/så mye, men jeg bare sier det som et faktum. Så punchlinen min er at jeg med det budsjettet ville ha kjøpt en D5000 og et 50 mm f/1,8-objektiv. Da har du faktisk proff kvalitet på optikken fra dag én.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med André hva gjelder valg av kamerahus. Husene blir utdatert på en helt annen måte enn objektivene. Derfor ville jeg lagt pengene i objektivet. Finnes mye eldre kvalitetsobjekter som du får gode priser på brukt. Det er vanskelig å anbefale et hus i denne prisklassen fordi det er så liten forskjell, alle er av god kvalitet og tar bra bilder, du kan ikke trå feil. Jeg ville uansett gått innom en fotobutikk og fysisk hold i de aktuelle husene. Ergonomien er forskjellig fra produsent til produsent og det er viktig at du finner et hus som ligger godt i dine hender. Hvis du ikke blir komfortabel med grepet, tar du færre bilder.

D5000 + 50mm 1.8 er en knallkombinasjon og gir kvalitetsbilder til en billig penge. Du mister zoomområdet til en standardzoom, men lærer du å bruke et 50mm objektiv er det ufattelig moro :)

Lykke til med valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt meg et brukt Nikon D300 eller Canon 5D! Begge får du til ca +/-5000kr(5D noe rimeligere), men begge er fantastiske kamera og er samtidig svært robuste i forhold til Canon 1100D eller Nikon D5000. Legger du i en tusenlapp ekstra får du en 35mm eller 50mm i f1.8.  Vil du ha fordelen av videofunksjon må du se bort ifra mine anbefalninger. Men som kamera du drar med deg på fisketur, er de nevnte kamera langt mer funksjonelle og sikre enn de noe enklere modellene du får kjøpt. De tåler mye og du slipper å være redd for at de blir fuktige. Dette har essensiell betydning under fisketurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Ville også gått for D300, og for å velge et objektiv, med fast brennvidde til en billig penge, så ville jeg valgt 50mm F1.8, eller 35mm (Litt kjekkere vidvinkel med tanke på fisketur)F 2.0

Jeg har 35mm selv. Har hatt 50mm men solgte den etter at jeg fikk meg 24-70. 35mm er liten, kjekk, og tegner enormt bra. Det gjør 50mmen også.

Et bilde tatt med D300. Men husker ikke objektiv. Antagelig 70-200 F2.8.

5172675558_98ebbeec78_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har testet de fleste kameraene i nikon-rangen nå, med unntak for D5100, som kanskje er det jeg ville anbefalt hvis man har råd (7000,- med kitlinse). Det er det sterkeste kameraet nikon har produsert hva anngår videokvaliteter, og er sterkere på lysstyrke enn hva D300 er. D5100 har ca. de samme iso-egenskapene som D7000, mulig det ikke er like solid men det er ihvertfall i nærheten. Ikke fått testet det i praksis tho, så ta et forbehold om det. Jeg har derimot testet og sett forskjellen fra bilde til bilde på D300 og D7000 hva anngår isoegenskaper, og det er faktisk helt sjokkerende. Soleklar seier til de nyeste :)

Ellers tror jeg Nikon D3100 er et av de kameraene som gir mest for pengene av de jeg har vært borti til nå. Spesielt hvis videofunksjonen er interessant for deg. Jeg lot meg iallefall imponere, selv om jeg syntes det er i minste laget.

Både D5100 og D3100 mangler et scrollhjul til pekefingeren. Noe som ville vært til irritasjon for meg ihvertfall. Da jeg skyter ihvertfall 70% av bildene mine på helt manuelle innstillinger. Og de resterende 30 prosentene kjøres på blenderstyring. Uansett om man velger et brukt D300 (forutsatt et godt kjøp), en D5100 eller D3100 så tror jeg man vil la seg imponere av bildekvaliteten. De to sistnevnte er mindre, vesentlig mindre. Men av hensyn til ergonomi er det som sagt noen negative sider av det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...