Gå til innhold

Nytt Videokamera . . . . . .


Tor Arne

Anbefalte innlegg

Når skattepengene endelig kommer, vurderer jeg å oppgradere litt på videofronten...

Jeg har et Canon Legria HF200, og er temmelig fornøyd med det. Jeg kunne tenkt meg noe litt mer avansert.

Har kikka endel på bruktmarkedet, og sett på Canon XH-A1, Canon XL2 osv. Disse kan man dumpe borti for en riktig så fin pris.

Noen her som har erfaringer med disse kameraene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

hadde telefon igår av filmfotograf..... på videofronten pr. idag så er Panasonic det ledene merket i mellomsjiktet særlig...... men det var små nyanser i styringsmenyene og logikken......

Sånn ellers så kan man studere dette opptaket for å lære litt om steadycam, regi (5000 mennesker er involvert)....

noe å strekke seg etter!  Heleopptaket er tatt i en smæle altså uten et klipp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canon XH-A1 er meget bra. Har brukt det i rundt 4 år, før det ble byttet ut med et Sony EX1. (Dvs jeg har Canon kameraet ennå. Bra til fiskefilming pga tape og overlegen optikk. Men i praksis er det pensjonert nå... :'(). Desidert mest for pengene når mans er hva de koster brukt nå.

XL2 kan du glemme, siden det kun er miniDV. Forskjellen mellom det og XH-A1 er enorm!

Panasonic? Vel, HVX'en var ledende en stund, men ble totalt parkert når Sony kom ned sitt EX1. Du vil ikke se forskjell på HVX og XH-A1, men du vil se merkbar forskjell på Ex1/3 og HVX.

De 3 store (Sony, Panasonic, Canon) har alle kommet med nye kameraer i AVCHD format og som bruker SD kort. Forskjellene på dem blir mest en smakssak. Skulle JEG valgt en av disse ville det blitt Canon XF300.

Men som sagt, XH-A1 gir mest for pengene i bruktmarkedet for øyeblikket. Hvis du kan leve med at det er tape.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Canon XH-A1 er meget bra. Har brukt det i rundt 4 år, før det ble byttet ut med et Sony EX1. (Dvs jeg har Canon kameraet ennå. Bra til fiskefilming pga tape og overlegen optikk. Men i praksis er det pensjonert nå... :'(). Desidert mest for pengene når mans er hva de koster brukt nå.

XL2 kan du glemme, siden det kun er miniDV. Forskjellen mellom det og XH-A1 er enorm!

Panasonic? Vel, HVX'en var ledende en stund, men ble totalt parkert når Sony kom ned sitt EX1. Du vil ikke se forskjell på HVX og XH-A1, men du vil se merkbar forskjell på Ex1/3 og HVX.

De 3 store (Sony, Panasonic, Canon) har alle kommet med nye kameraer i AVCHD format og som bruker SD kort. Forskjellene på dem blir mest en smakssak. Skulle JEG valgt en av disse ville det blitt Canon XF300.

Men som sagt, XH-A1 gir mest for pengene i bruktmarkedet for øyeblikket. Hvis du kan leve med at det er tape.

Fulgte jo ditt råd for 2-3 år siden og har aldri angra. KNIVSKARPE bilder er bare fornavnet med XH-A1. Dessuten er jeg jævli glad det er tape....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canon XH-A1 er meget bra. Har brukt det i rundt 4 år, før det ble byttet ut med et Sony EX1. (Dvs jeg har Canon kameraet ennå. Bra til fiskefilming pga tape og overlegen optikk. Men i praksis er det pensjonert nå... :'(). Desidert mest for pengene når mans er hva de koster brukt nå.

XL2 kan du glemme, siden det kun er miniDV. Forskjellen mellom det og XH-A1 er enorm!

Panasonic? Vel, HVX'en var ledende en stund, men ble totalt parkert når Sony kom ned sitt EX1. Du vil ikke se forskjell på HVX og XH-A1, men du vil se merkbar forskjell på Ex1/3 og HVX.

De 3 store (Sony, Panasonic, Canon) har alle kommet med nye kameraer i AVCHD format og som bruker SD kort. Forskjellene på dem blir mest en smakssak. Skulle JEG valgt en av disse ville det blitt Canon XF300.

Men som sagt, XH-A1 gir mest for pengene i bruktmarkedet for øyeblikket. Hvis du kan leve med at det er tape.

Fulgte jo ditt råd for 2-3 år siden og har aldri angra. KNIVSKARPE bilder er bare fornavnet med XH-A1. Dessuten er jeg jævli glad det er tape....

Det er XH-A1 som står høyest på ønskelista, det er bare så synd at det ligger en 5.000 kr. over det budskjettet jeg klarer å forsvare for Hus-ulven.... ;D Hu mener jo selvfølgelig det er altfor mye penger å bruke på et kamera...

Selv forsvarer jeg det med at det blir brukt mye... Jeg har en sønn som spiller hockey, og jeg filmer stort sett alle kampene, og lager "Sesong DVD" til gutta på vårparten. Det blir også mer og mer filming når jeg fisker eller er på tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Canon XH-A1 er meget bra. Har brukt det i rundt 4 år, før det ble byttet ut med et Sony EX1. (Dvs jeg har Canon kameraet ennå. Bra til fiskefilming pga tape og overlegen optikk. Men i praksis er det pensjonert nå... :'(). Desidert mest for pengene når mans er hva de koster brukt nå.

XL2 kan du glemme, siden det kun er miniDV. Forskjellen mellom det og XH-A1 er enorm!

Panasonic? Vel, HVX'en var ledende en stund, men ble totalt parkert når Sony kom ned sitt EX1. Du vil ikke se forskjell på HVX og XH-A1, men du vil se merkbar forskjell på Ex1/3 og HVX.

De 3 store (Sony, Panasonic, Canon) har alle kommet med nye kameraer i AVCHD format og som bruker SD kort. Forskjellene på dem blir mest en smakssak. Skulle JEG valgt en av disse ville det blitt Canon XF300.

Men som sagt, XH-A1 gir mest for pengene i bruktmarkedet for øyeblikket. Hvis du kan leve med at det er tape.

Fulgte jo ditt råd for 2-3 år siden og har aldri angra. KNIVSKARPE bilder er bare fornavnet med XH-A1. Dessuten er jeg jævli glad det er tape....

Det er XH-A1 som står høyest på ønskelista, det er bare så synd at det ligger en 5.000 kr. over det budskjettet jeg klarer å forsvare for Hus-ulven.... ;D Hu mener jo selvfølgelig det er altfor mye penger å bruke på et kamera...

Selv forsvarer jeg det med at det blir brukt mye... Jeg har en sønn som spiller hockey, og jeg filmer stort sett alle kampene, og lager "Sesong DVD" til gutta på vårparten. Det blir også mer og mer filming når jeg fisker eller er på tur...

Du kommer IKKE til å angre. Hva er budsjettet ? (Send meg gjerne en PM hvis du lurer på noe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budskjettet er litt diffust, men rundt omkring 15.000. Bruktmarkedet er eneste vei for meg, og til den prisen dukker det stadig opp kameraer, gjerne med litt utstyr også. Det lå et XH-A1 til salgs i vinter, med noen store batterier, 2 Sennheiser mygg-sett, skikkelig stativ, bag osv til mellom 15 og 20.... angrer som faen på at jeg ikke handla da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Det burde du ha gjort. Kompis av meg solgte bare kamera for litt siden (som nytt). Fikk 24000,- for det. Fotovideo tar fortsatt 32000,- for et nytt. Men så er ikke dette et "utdatert" kamera i det hele tatt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde du ha gjort. Kompis av meg solgte bare kamera for litt siden (som nytt). Fikk 24000,- for det. Fotovideo tar fortsatt 32000,- for et nytt. Men så er ikke dette et "utdatert" kamera i det hele tatt.....

Ligger flere til mellom 15 og 20 nå også, men da uten noe særlig utstyr...

Det er et XL-H1 med masse utstyr til 26.500....

Det blir litt for drøyt for meg, men....

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=27461004

Ekstra batterier er et must, værtetting er også kjekt, stativ, bag osv.... det renner på noen kroner her ass....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=28737483

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=28665102

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=27719198

Ser det er Panasonic HVX200 til salgs for rundt 20 lapper også, inkludert P2 kort. Meget bra!

Lars Monsen brukte dette i Canada På Tvers, og På Tur Med Lars programmene:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=28520366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

eg bare referete til meninga til en NRK fotograf jeg da.

NRK bruker stort sett Sony EX1 i mellomklassen...

Vet det, men hva fotografen mener er vel en annen sak.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Tor Arne  :) Har du ikke vurdert speilrefleks?

I de siste to-tre dagene har jeg hatt gleden av å bruke så ulike kameraer som

Panasonic HVX200 (DVCPRO HD på P2-kort), GoPro HD SURF og Nikon D3s med en god Sennheiser trådløs.

Snakk om ulike kameraer - men til hver sin greie  ;D

Og det er ikke tvil om hva jeg synes er morsomst. D3s'n ruler big time  :)

Selv et ganske så fantastisk kamera som Panasonic HVX200'n vet jo ikke engang hva selektiv fokus og dybdeskarphet er  :) Eller rettere sagt, det eneste den vet om er "uendelig" dybdeskarphet. Og i skumring/dårlig lys så "skinner" speilrefleksen ganske overlegent. Særlig med lyssterk f/2,8 eller f/1,8- optikk.

Bakdelen er at det er mye mer omstendelig å filme med speilrefleks. Men gud hvilke muliheter også på den annen side, synes nå jeg.

Så i hvert fall noe å tenke på. Det kan i hvert fall sies at det er utrolig kult å kunne duse ut all bakgrunn med f/2,8 og 24p. Jeg synes det blir skikkelig kult, og når man får det litt i fingrene, så går det jo forholdsvis kjappt synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg bare referete til meninga til en NRK fotograf jeg da.

NRK bruker stort sett Sony EX1 i mellomklassen...

Jeg har brukt både EX1 og EX3. Foretrekker utvilsomt sistnevnte av de to. Men skulle jeg valgt et kamera og tatt med pris i betraktningen, så er jo Sony sitt NX5 en knallsterk kandidat i dag. Det er iallefall min soleklare oppfatning.

Men, til tross for at EX3 er et knallgodt kamera som også leverer på flere områder, så er jeg i stor grad mer fornøyd med bildene fra mitt Nikon D7000(DSLR). Gleder meg sterkt til Nikon slepper sitt neste fullformatskamera, da det muligens vil inneha enda mer video-fokus enn de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=28737483

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=28665102

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=27719198

Ser det er Panasonic HVX200 til salgs for rundt 20 lapper også, inkludert P2 kort. Meget bra!

Lars Monsen brukte dette i Canada På Tvers, og På Tur Med Lars programmene:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=28520366

Det er vel viden kjent at NRK utstyrte Monsen med et Sony HVR-A1E? Det mener jeg å ha sett en drøss med referanser på tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Tor Arne  :) Har du ikke vurdert speilrefleks?

I de siste to-tre dagene har jeg hatt gleden av å bruke så ulike kameraer som

Panasonic HVX200 (DVCPRO HD på P2-kort), GoPro HD SURF og Nikon D3s med en god Sennheiser trådløs.

Snakk om ulike kameraer - men til hver sin greie  ;D

Og det er ikke tvil om hva jeg synes er morsomst. D3s'n ruler big time  :)

Selv et ganske så fantastisk kamera som Panasonic HVX200'n vet jo ikke engang hva selektiv fokus og dybdeskarphet er  :) Eller rettere sagt, det eneste den vet om er "uendelig" dybdeskarphet. Og i skumring/dårlig lys så "skinner" speilrefleksen ganske overlegent. Særlig med lyssterk f/2,8 eller f/1,8- optikk.

Bakdelen er at det er mye mer omstendelig å filme med speilrefleks. Men gud hvilke muliheter også på den annen side, synes nå jeg.

Så i hvert fall noe å tenke på. Det kan i hvert fall sies at det er utrolig kult å kunne duse ut all bakgrunn med f/2,8 og 24p. Jeg synes det blir skikkelig kult, og når man får det litt i fingrene, så går det jo forholdsvis kjappt synes jeg.

Jo, jeg har vurdert speilrefleks også.. Men jeg har ikke prøvd speilrefleks til litt mer "seriøs" filming. Det blir jo også endel dyrere, om man skal opp på F.eks 7D, med GOD optikk, mic, stativ osvosv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Tor Arne  :) Har du ikke vurdert speilrefleks?

I de siste to-tre dagene har jeg hatt gleden av å bruke så ulike kameraer som

Panasonic HVX200 (DVCPRO HD på P2-kort), GoPro HD SURF og Nikon D3s med en god Sennheiser trådløs.

Snakk om ulike kameraer - men til hver sin greie  ;D

Og det er ikke tvil om hva jeg synes er morsomst. D3s'n ruler big time  :)

Selv et ganske så fantastisk kamera som Panasonic HVX200'n vet jo ikke engang hva selektiv fokus og dybdeskarphet er  :) Eller rettere sagt, det eneste den vet om er "uendelig" dybdeskarphet. Og i skumring/dårlig lys så "skinner" speilrefleksen ganske overlegent. Særlig med lyssterk f/2,8 eller f/1,8- optikk.

Bakdelen er at det er mye mer omstendelig å filme med speilrefleks. Men gud hvilke muliheter også på den annen side, synes nå jeg.

Så i hvert fall noe å tenke på. Det kan i hvert fall sies at det er utrolig kult å kunne duse ut all bakgrunn med f/2,8 og 24p. Jeg synes det blir skikkelig kult, og når man får det litt i fingrene, så går det jo forholdsvis kjappt synes jeg.

Jo, jeg har vurdert speilrefleks også.. Men jeg har ikke prøvd speilrefleks til litt mer "seriøs" filming. Det blir jo også endel dyrere, om man skal opp på F.eks 7D, med GOD optikk, mic, stativ osvosv...

Jo, sant det, Tor Arne. Men de alternativene du driver å ser på nå er i hvert fall kvalitet så det holder det også, så det blir uansett kongebra!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg sikla egentlig på 7D og ei god 2,8-linse, men......... :o Med et par gode mygger, filtre og et godt stativ snakker vi IALLEFALL 30 laken... Og da er endel av det kjøpt brukt ;D

Det blir for mye pæng nå tror jeg ;D

Hvor stopper budsjettet da? Og hva tenker du lyd-egenskapene bør ligge på? Er det no poeng i trådløsmiccer, eller kan man nøye seg med en god zoom\kanon-mic?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg sikla egentlig på 7D og ei god 2,8-linse, men......... :o Med et par gode mygger, filtre og et godt stativ snakker vi IALLEFALL 30 laken... Og da er endel av det kjøpt brukt ;D

Det blir for mye pæng nå tror jeg ;D

Hvor stopper budsjettet da? Og hva tenker du lyd-egenskapene bør ligge på? Er det no poeng i trådløsmiccer, eller kan man nøye seg med en god zoom\kanon-mic?

Helst ikke noe over 20..... Jeg MÅ ikke ha trådløs mic, men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...