Gå til innhold

Fordeler/ulemper med 9' vs 9,6'


kurt floer

Anbefalte innlegg

ka som e best lenge til fiskin, tenker da på #5 og #6...  :) fordeler og ulemper med 9' og 9,6'...

Beste legDe til fiskinG ? ;D Kommer helt an på forholdene. Den halve foten kan være en fordel, på de lengste kastene, om du for eks. står utvadet, eller at du trenger en høy baksleng.

Er det trangt der du driver, kan det være en ulempe å gå med for lang kjepp ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta en tur ut til en forhandler, be om å få prøve de forskjellige, så ser du selv hva som passer ditt behov. :)

ja vet at det e bare å reise å prøve.. men det e ingen som selger i nærheten, uten å måtte kjøre et stykke...

ville bare høre litt synspunkter.... har noen stenger æ skal ta å peøve, blant annet eirik eikre stengene i #6...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg sitter på nøyaktige tall, vil jeg anta at det selges relativt få stenger i klasse 5# og 6# som er lenger enn 9 fot. Inntrykket mitt er at lengden oftere overstiger 9 for når det er tale om stenger i klasse 7# og 8#. Dette er også lengder som ofte benyttes i elv, etter laks, hvor den ekstra lengden er god og ha ved mending.

I tyngre klasser blir det lett for tungt med legre stenger, med mindre man tar 140 i benkpress  ;D Enkelte stenger til det tyngste saltvannsfiske er gjerne kortere enn 9 fot.

Poenget er at det er en grunn til at det selges klart flere setnger på 9 fot enn på 9,6' i de aktuelle klassene.

Blandt de alternativene du nevner, hadde jeg gått for ei stang i klasse 6 på 9' fot til sjøfiske.

Men det beste du kan gjøre er alltid å prøve flere stenger, gjerne med flere snører, og finne den kombinasjonen du liker best.

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra lengde er greit å ha for å få mer kontroll på snøret under selve fisket. F.eks. ved nymfing og spesielt i større elver. Det lages stenger lengre enn 10 fot i klasse 4 for slikt fiske. Hvis man nymfer mye i mellomstore til store elver er 9 fot i korteste laget.

Til vanlig norsk tørrfluefiske er det greit med 9 fot som en allround lengde. I sjøen bruker jeg stort sett 9'6" #7 hvis jeg vader mye og 9 fot hvis det er mest svabergfiske. Men viktigere enn lengden er aksjonen på stengene, når det gjelder høye bakkast. En stiv og/eller toppet 9' stang vil gi høyere bakkast enn en dyp 9'6" stang. Så aksjon er viktigere enn lengde sånn sett. 

Til syvende og sist er det personlige preferanser som avgjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jeg skjønner hva du mener Tore,men det er du,og ikke stanga som bestemmer

hvor høyt bakastet ditt skal være. :P

Tom.

Nå ble jeg sittende å lure. Sett at du gjør det samme kastet med identiske vinkler (bortsett fra vannrett da - kjenner deg nok til å ta med den - la oss si et standard GA-kast) på en 5 fot og en 20 fot. Blir høyden den samme? Hvis ikke, vil ikke det samme gjelde for to stenger med redusert lengdeforskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener Tore,men det er du,og ikke stanga som bestemmer

hvor høyt bakastet ditt skal være. :P

Tom.

Jo Tom. Alltid!  ;)

Men jeg regner med at selv du får høyere bakkast lettere med en 18-foter enn med en 7'1" foter?

Det samme gjelder for en 9-foter og en 9'6"-foter, men i mindre skala.  ;D

Men som sagt er aksjonen mer avgjørende enn lengden når det er snakk om så små forskjeller. Det er lettere å lage høye bakkast med en rask, stiv 9-foter enn en moderat og myk 9'6"-foter. Men enda lettere med en rask, stiv 9'6"-foter.  :D

Hovedfordelen (eller 'hovedforskjellen' - kan fort være en ulempe i små elver...) med lengre stenger er under avfiskingen.

Generelt så er det kombinasjonen aksjon/lengde som avgjør hva stanga er beregnet til som fiskeredskap. Så det blir litt feil å se på lengde isolert sett og trekke generelle konklusjoner på det grunnlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hva som er best?

I utgangspunktet en #5 - 9 ft.

Og det er fordi at en kortere og lettere stang i utgangspunktet er letter å kaste med enn en lengre stang.

De stakarslig 15 cm. ekstra gir deg omtrent nothing etter min mening.

Hva skal du fiske etter da?

Tom.

Nothing? Bedre mendingskontroll. Lettere å utføre underhåndskast. Mye bedre løft ved "hang" under båtfiske. Ved samme bevegelser litt høyere snøreføring og litt høyere hastighet. Litt raskere kroking. Tåler bedre fluer med stor luftmotstand (større fluer).

Men: Mindre feilmargin under kasting. Vil på alle måter føles tyngre. Kan føre til for hard kroking. Kan føre til litt "høy kjøring" av fisk. Litt verre å håve fisk. Mindre "feel".

Dette er altså hvis 9'6" er rimelig lik 9'0" i stivhet og aksjon. Ved ulik stivhet og/eller aksjon vil noen av punktene forsterkes eller utlignes.

Så jeg ville valgt etter disse kriteriene:

Båtfiske, stor fart på overflaten (mending), store fluer, tre fluer samtidig, ikke for intenst fiske over lang tid, lange kast fra land, roligere vindforhold (ikke god nok teknikk til like kontrollerte "trange" kast), "rolig" fisk => 9'6".

Til alt annet => 9'0".

Vanlig tørrfluefiske => 9'0" #5 og så spørs det hva man skal fiske, hvor man skal fiske, hvordan man skal fiske og hvilke værforhold som oftest gjelder under dette fisket.

Husk at dette gjelder meg og ikke nødvendigvis deg. Og for å ha sagt det så f.eks. strides de lærde fortsatt om hva som er best av 9'0" og 9'6" ved sjøørretfiske i sjøen. Og selv om det kan synes som om tmags og jeg er enige om det meste så er vi også fullstendig uenige i enkelte saker. Og ofte har begge rett. For vi snakker om egen situasjon og opplevelse. Så derfor: Prøv selv. Bare husk at 9'0" nesten alltid vil føles lettere under testkasting og at alle egenskaper ikke kommer frem før under praktisk fisking. Ikke for noen av dem.

Rart det der forresten. Prøvde ei Winston stang i går. Kjentes stiv ut. Veldig jevn da. Men når jeg vaset ut i midten av elva og fikk vann oppunder armhulene så var den like god som ved vann til knærne. Surprise! og "skikkelig god stang det der". På jordet bak ville den fått "ok". Jeg kunne altså tatt grundig feil om jeg ikke hadde gjort dette noen hundre ganger før. Han som eide stanga er ingen fersking for å si det mildt. Så da visste jeg egentlig hva som ville skje. Og det er jo litt annerledes.

Uansett så husk at 1-99% vil være uenig med meg om det meste her. Det vil altså alltid være noen som er det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener Tore,men det er du,og ikke stanga som bestemmer

hvor høyt bakastet ditt skal være. :P

Tom.

Tom, kanskje ikke helt spot-on det du tenker på, men i denne testen målte vi lengdekast med 9' og 10' fots stenger, med og uten et håndballmål i bakslengen. I denne testen, så det ut til at det var lettere å legge bakslengen høyt med en lengre stang:

http://www.fluefiske.net/saker/utstyr/451-stanglengde-vs-kastelengde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...