Gå til innhold

Hvorfor vaker ikke fisken??


Paul West

Anbefalte innlegg

Var en tur oppe i marka ved Jonsvatnet i Trondheim forleden kveld. Gikk til et lite vann et stykke østover. Har hørt at det er fisk der, og at det skulle være mulig å finne ørret av moderat størrelse. I det minste skulle det være småfisk. Været var nydelig. Det hadde regnet litt i løpet av dagen, men var bortimot skyfritt da jeg kom fram til vannet. Vannet var speilblankt, og det formelig krydde av insekter på vannet. Mest sånne "vannløpere". Vet ikke akkurat hva de heter, men det var det vi kalte dem da jeg var ung.(er nå en gammel mann på 30) Dere vet helt sikkert hva det er snakk om. De lager ploger på vannet og løper omkring hele tiden. Ser ut som om de slåss eller driver parringsdans. Løper ofte i ring sammen med andre. På lang avstand ser det nesten ut som om det vaker småfisk.

Vel jeg var jo optimist da jeg så det yrende livet i overflata, men det kunne nesten virke som om det var et tilfelle av "når katten er borte..", for det var ikke en fisk å se! Var ved vannet fra åtte til tolv på kvelden, og så ikke et eneste vak!

Jeg er blodfersk fluefisker, så jeg har ikke all verdens med kunnskap om fiskens atferd ennå, men det kommer seg. Dette er likevel en gåte for meg. Jeg vet at fisken spiser mye under overflaten, men når det er koldtbord der oppe burde den da vite sin besøkelsestid, eller hur?

Temperaturen i lufta var rundt 15 grader på dagen, ned under 10 på senkvelden.

Hva tror dere?

(Unnskyld hvis dette er et spørsmål som er blitt stilt en million ganger. I så tilfelle, legg gjerne ut en link eller tips meg om hva jeg kan søke på for å finne en aktuell tråd.)

På forhånd tusen takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannløpere lar ørreten være i fred. Iallefall har aldri jeg sett de bli tatt.

Har opplevd det samme mange ganger og hvorfor vet jeg ikke. Kan rett å slett være høytrykk, hvis det var det, som la fiskeaktiviteten brakk. Jeg har opplevd at et fjellvann har vært helt dødt mens nabovannet noen hundre meter borte har hatt full aktivitet.

Kommer ikke med noe fasit til deg dessverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fins vel heller ingen fasit på dette. men du sier at lufttempen lå på ned mot og litt under 10 på kvelden. jeg kan se for meg at vanntemperaturen ligger under dette og om det er for kaldt i vannet, vil nok ørreten spare på energi til det kommer lettere bytter enn vannløperne. Har heller aldri sett at ørreten tar disse, men kan se for meg at det er mye strev og tapet av energien er større enn gevinsten.

Det kan jo også ha forekommet gode klekkinger tidligere på dagen noe som ofte legger en demper på aktiviteten på kveldstid igjen.

Ikke gi opp vannet om du vet det er bra fisk der. Opplevet det siste turen i marka selv.. vannet er ikke kjent for noe vakvann, men likevel sprutet det løs med vårluer på kveldstid og fisken var villig oppe..

Prøv med noen stripende caddiser for å tiltrekke litt oppmerksomhet til overflaten og hjelper ikke det får du ty til nymfer og slikt :)

Lykke til neste gang:)

MVH

Waksvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

ofte skyldes det at ørreten har enklere tilgang på nymfene og det blir urasjnonelt for den å beite i overflaten.

som hovedregel er fiskens aktivitet et resultat av insektenes aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannløpere lar ørreten være i fred. Iallefall har aldri jeg sett de bli tatt.

Enig med Sigve her, har aldri sett at ørreten tar desse :)

At tempen ikkje var særlig høg på kvelden kan være ein forklaring, men ikkje sikkert. Såg du om det var andre innsekter som danset på vannet som feks mygg?? Kanskje buzzerfiske hadde vært ein ting du skulle prøvd?? Både høgt og lågt. Libellenympher e heller ikkje dumt og prøve, og neste tur, kanskje ein halv dag tideligere, så vil du få med deg eventuelle klekkinger som du ellers går glipp av på kvelden :)

Viss du tar ein tur til på kvelden, så kan det også være lærerikt og bevege seg til områder der vinden treffer land. Her vil du kunne finne diverse innsekter som ikkje heilt har klart seg under klekkingen, du finner også masse nympheskall eller innsekter som rettogslett e blitt blåst tilbake i vatnet og e halvdrukknet. Her kan du også ganske ofte finne ryddefisker " Fisk som roligt og behageligt rydder etter misslykkede klekkinger og andre innsekter som trudde dei var Jesus "  Kom deg opp til ein tidelig mårgen og rettogslett bruk ein dag ved dette vatnet, og eg e sikker på at du kommer til og lære meir enn du kunne trudd :)

Skitt fiske!!!

JonnyS...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskriften i denne tråden er forøvrig det viktigste spørsmålet i livet til alle "tørrfluepuristene" her inne. Det er det spørsmålet de stiller seg selv og andre mest, og det er et de aldri vil finne svaret på så lenge de lever. Eller rettere, de blir antagelig gjentatte ganger fortalt hva svaret ER, men de klarer ikke å akseptere det.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger er forholdene helt perfekte, men allikevel vaker ikke ørreten. Hva er galt? Stygt redd for at det er Tmags og andre nymfefiskere som har svaret her.

I Rena virker det av og til som ørreten rett og slett er mett også. Sikkert også tilfelle i andre elver hvor det er ekstremt mye insekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskriften i denne tråden er forøvrig det viktigste spørsmålet i livet til alle "tørrfluepuristene" her inne. Det er det spørsmålet de stiller seg selv og andre mest, og det er et de aldri vil finne svaret på så lenge de lever. Eller rettere, de blir antagelig gjentatte ganger fortalt hva svaret ER, men de klarer ikke å akseptere det.  ;D

Haha ;D ;D Vel sagt ;D

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskriften i denne tråden er forøvrig det viktigste spørsmålet i livet til alle "tørrfluepuristene" her inne. Det er det spørsmålet de stiller seg selv og andre mest, og det er et de aldri vil finne svaret på så lenge de lever. Eller rettere, de blir antagelig gjentatte ganger fortalt hva svaret ER, men de klarer ikke å akseptere det.  ;D

Velvalgte ord Tore. ;D

Når det gjelder vannløpere,har jeg fått fisk med vannløpere i magen,men det er ikke vanlig akurat.Vanligvis får de holde på i fred.Oppførselen kan nok ha noe med parring å gjøre,men de er faktisk aktive og agressive rovinsekter,kanskje de hopper på nærmeste skapning,just in case. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd dette mange ganger og undres like mye hver gang. Tilsynelatende ideelle forhold, bra med insekt aktivitet på overfalten, men ingen og lite fisk viser seg.

Påfallende ofte synes jeg dette skjer inn mot lavtrykk. Har det vært fint vær noen dager, gjerne med høy temperatur,  og det meldes mye nedbør neste dag, så virker det som det legger en demper på fiskens matlyst.

Dager etter f. eks kraftig maursverming, synes også være dårlige. På denne årstiden kan du oppleve kombinasjon av dette. Dager etter sverming og før kraftig lavtrykk er det bedre å bruke på familien enn fiske.

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Fisken beiter rett og slett uten å vake. Sånn har  i alle fall jeg sett det.

Vanskelig for purister å innse. Ser den.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisken beiter rett og slett uten å vake. Sånn har  i alle fall jeg sett det.

Vanskelig for purister å innse. Ser den.  ;)

Jeg er ingen purist. Fisker bare skjelden med nymfe. Jeg vil bare prøve å understreke at fisken tar pauser fra fødejakten og. Nymfe eller ei.

Trist at hver gang noen spør et spørsmål om vak og mangel på sådan så skal det bli 5-10 oftopic på trangsynhet blant tørrfluefiskere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd at fisk har stått på grunt vann og stura under "perfekte" forhold med gode klekkinger. Maten flyter rett over hue på fisken men den rikker seg ikke. Plutselig går den opp og tar en og annen for å så sture videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...