Gå til innhold

Fjell ørret umulig å få på flue?


Kenny Nguyen

Anbefalte innlegg

ble en fluefisker siden 2007, hvor det går mye mjøs fisk som Gjedde og brasme osv. Dette var jeg selvfølgelig lei, for jeg hadde utrolig lyst til å ta bruk disse tørrfluene. Har da fiska harr, men de er ofte veldig små.

Så 2008 fikk jeg da drømme turen med familien helt opp til namsskogan og opp til fjellet. Sjefen til muttern hadde visst leid noe hytter og plass for 15 000kr noe i den duren, i alle fall langt oppe i fjellet. Vi pakket ut og la oss i hyttene for å fiske dagen etter. Planen var å dra til Holmvatnet, jeg regner med at de som har vært oppi der har hørt om det. Holmvatnet og kalvvatnet osv, i så fall er det massivt med muligheter der. Vi var 7 stk, 5 helt ferske altså familien min. Og 2 som hadde vært der en god del. De hadde erfaring med haspel og spinner, og det ga resultater. Jeg ble jo med på dette, men hadde lyst til å fylle drømmen. Få kilos ørret på flue, spesielt her. Her var ørreten kolosalt sprek og sterk nesten som gjedda, bare at den hadde faktisk mer kondis. Problemet var jo da, at ørreten aldri tok flua mi. Hadde kjøpt fjellset fluer til 200 kr men den ble altså ikke rørt! vannet der er som regel stille, ikke rennede men det vaker utrolig mye. Jeg har satt på fluer som imiterer ganske likt, men hjelper ikke. Jeg har prøvd våtfluer, samme resultat ingenting. Det eneste jeg ikke har prøvd er faktisk popper, men det må jo være uaktuelt når fisken der er fortom, mennesker, skygger, fluesnøre sky! -.-

Så da ble det 4 dager fiske med spinner, masse fin ørret men litt små skuffa over meg selv. 2009 fikk jeg samme mulighet, og bestemte meg fast på kilo ørret på flua. Nå går jeg fort frem men, ja samme resultat. Skjønner ikke hva som skjer, nå var det 3 dager med haspel og 2 dager med flue. Spinnern ga ørret på 2 kg, flua ingenting. Er det noen der ute som har fisket på samme sted som meg, men med god opplevelse med fluestanga der oppe??

Kanskje noe tips til fluer jeg kan bruke til fjellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt litt med å få lurt ørretten selv. Må understreke at jeg ikke har vært der oppe så kan ikke uttale meg om plassen, eller om det er noe spesielt med den. Men kan fortelle om mine egne opplevelser. Jeg har som sagt slitt med å få ørret på kroken. Jeg har prøvd det meste. Men det som endelig gjorde at de løsnet var å bruke intermediat line og fiske på langgrunne området med rød streamer/våtflue, eller bare rød hale og lignende. Ørret har ikke vært problem siden jeg det til. Har også hatt vak på flua mi når jeg bruker streaking caddis(Tynt dresset) på kveldstid, dead drift/striping.

Men prøv streamere, når du sliter med tørrfluene så prøv det. Kan være smart. Har du bare flyteline invester i en som synker. Intermediat er greit men kommer jo helt an på hvor du skal fiske, om det er 2 m dypt eller 20m dypt.

Mvh

Morten Aa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Morten, lurt å ha andre muligheter enn kun tørt og flyteline(for oss som ikke er purister).

Et oppheng som gjør at du fisker i flere av vannets nivåer kan være gull under vanskelige forhold.

Nymfer(med/uten fortynging) kan også lure vrien fjellørret. Studer hvor fisken tar, i overflaten, rett under eller nede i vannet.

Ingen fasit, men greit å kunne prøve seg frem! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at du skriver at det vaket utrolig mye i vannene du fisket i. Det betyr at det må være gode muligheter å få fisk på flue på, i eller like under overflaten.

Har du funnet ut hvilke fluer som klekket der du var? Alternativt åpnet magen på noen av de slukfangete ørretene, og sett på mageinnholdet?

Med litt info om hva som sto på ørretens meny, så ville det vært lettere å anbefale noen gode imitasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høyt til fjells er dette da? Kommer man opp mot tusen meter så begrenses jo antall insektarter seg mye. Særskilt døgnfluene. Myggimitasjoner som shipmanns buzzer, palmer mygg o.l fungerer som regel på høyfjellet. Likeså er det gjerne en del vårfluer litt lenger på sommeren. Stankelbein og andre landinsekter som blåser ut på vanna pleier også å fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolmodighet er tingen....la flua ligge i mere enn 1 minutt før du gjør ett nytt kast  ;)

Ett annet problem kan jo være att fisken alltid vaker for langt ut, eller 1 vak der, så ett 20 meter borti der....

Prøv og finne en fisk som vaker seg "bortover" innen kastehold, dermed vet du hvilke retning den svømmer og studerer du den nøye kan du finne ut hvor langt den svømmer før den eventuelt kommer samme veien tilbake... :)

Ryddefisker kan jo være lette og lure/finne nær land :)

Tror ikke det er så mye i veien med fluene....kjøpfluer har en tendens til og være overdressa...men jeg tror vi snakker TOLMODIGHET her  :)

Skal du blindfiske sett på mini-zonker  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan var forholdene?  Siden det  var var mye vaking;  lå vatnet blikkstille? Da er det vanskelig å lure ørreten - desto lettere å skremme den, og skremt ørret spiser ikke.  Prøv når det er bra bris, eller om kvelden når det er blitt halvmørkt. Ørretfiske på blankt vann midt på dagen, gjerne i solskinn, kan synes komfortabelt - men er ikke det ideelle utgangspunkt for å få fisk.  Og prøv gjerne tidlig morrabett; som en venn av meg sier: Skal du ha mye fisk, kan du ikke ligge og purke kl 0500 om morran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på "mitt" fjellvann er ikke ørretene vanskelige å få. Bruker som regel palmermygg eller stankelbein/russeflue imitasjon og lar flua ligge opptil flere minutter for hvert kast. Fjellørreten er en utrolig flott fisk! blank utenpå og utrolig rød i kjøttet ( i mitt vann)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slike opplevelser som gjør at noen gir seg som fluefiskere, mens andre elsker utfordringen.

1. Vak=mulighet for fisk, men du må vite hva den tar. Her teller erfaring, men ikke alltid.

2. Det kan du finne ut ved å studere vannflaten nøye, gjerne med kikkert

3. Legg merke til hva som befinner seg i vegetasjonen rundt vannet, f. eks i edderkoppnett

4. Sjekk mageinnholdet i fisken du fikk på spinner.

Tålmodiget er en dyd, også på fjellet. Små mygg imitasjoner fungerer nesten bestandig. På ettersommeren er daddy longleg et must, den kan ligge lenge på vannet og etter 5 min er sjansen stor for at du sløver bort tilslaget når fisken endelig tar  :'(

I vind så gjelder bustefluer. Varier størrelsen.  Stor CdC caddiser fungerer som regel bra i mye vind. Små streamere og marflo imitasjoner hører hjemme i boksen hvis du fisker vått. Og MarchBrown silver har alltid fanget fisk. Spennt spinner er fluen mange glemmer å prøve.

Varier innterekk. Fisken står ikke alltid langt ute. Der røysa går ut i vannet kan det hende det lønner seg å hive paralellt med land. Oppsøk skyggepartier hvis det er sterk sol. Mye bråk, som pisking av snøre i vann, skremmer fisken på stille dager. Det er da kastetrening på land gir resultat :)

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaker fisken, så får du fisk. Så enkelt er det.

Men en må vite hva fisken tar, og imitere der etter.

Tørr påstå at det er en viss sjangse for å få fisk selvom det ikke vaker og. ;)

Synes du har fått mange gode råd.Til fjells kan det være store mengder fjærmygg,flere størrelser og minst 3 stadier,hvorav 2 i overflaten.Det kan faktisk også se ut som fisken vaker selvom den tar det tredje stadiet: myggpupper.

Fisken tar dem noen ganger så høyt i vannet(nymfer og,forresten)at den bryter med rygg og hale og det ser ut som vak.

Noen års erfaring,og du får sånn smått en viss peiling,og klarer kanskje å se forskjell på vakene.

Rådet med mageprøver er nok den raskeste måten å finne ut av .Det er nok(hvis du ikke har for store averesjoner  ;D )å fange fisk på sluk,rens fisken med en gang,ta magesekken,snitt øverst oppe ved spiserøret(her ligger den ferskeste maten),press det ut,ha det helst i en hvit plastskål el.,eller du kan ha det i hånden også,men du må tilsette vann,så du får løst det opp.Da vil du kunne se hva fisken spiser.

Hvis du sjekker øverste linje(Den under Fluefiskesiden.no-logoen)er det mange artikler om de forskjellige artene,lær disse og du skulle ha muligheten for å finne ut hva fisken lever av. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Fjellvann er krystallklare, og er det sol og blikkstille vises fluesnøre og fortom veldig godt. Bruk derfor så lang fortom som du behersker, og spissen bør ikke være tykkere enn 0,15 mm, enkelte ganger må man faktisk helt ned i 0,10 mm! Kaster fortommen skygge, kan du prøve flourcarbon som spiss, flourcarbonet synker og legger seg litt under overflata.

Fisker du med nymfer under slike forhold er det viktig at nymfene ikke er for store, bruk gjerne nymfer i krok 12- 16, og de skal fiskes sakte inn! De skal fiskes så sakte at fluesnøret og fortom ikke lager forstyrrelser på overflata. Jeg starter som regel med krok 14 og prøver forskjellige størrelser hvis jeg ikke får fisk. Det er også viktig at du ikke kaster rett i, eller over vaket, for da skremmes fisken, fisken skal jo helst se flua først. Forsiktighet og tålmodighet er en forutsetning for å få fisk under slike forhold.

Gode fjellfluer er stankelbein, klinkenhammer, palmermygg, elk hair caddis, superpuppan og russeflue i riktige størrelser. Vanlige døgnfluenymfer i krok 12- 16 fungerer også godt, fargen på nymfene bør være grå/brunaktige.

Er det vind og bølger legger man gjerne om taktikken, og under slike forhold er streaking caddis en suveren flue. Husk at ørreten er en rovfisk og den tar gjerne opp jakten på noe som prøver å stikke av. Prøv å gi streaking caddisen noen rykk som om den skal stikke av, og vær forberedt på et eksposjonsartet angrep fra ørreten. Nymfefiske i vind handler stort sett om å holde fluesnøret stramt slik at du kjenner nappet, bølgene sørger for at nymfa får nok bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye lærerikt her, stor takk til alle svar! Det er mye her som jeg ikke har tenkt over, fortom var ikke grunnen tenker jeg. Der var jeg nede på 00.15mm, flue utvalg tror jeg var problemet. Tillegg til kasting, inntrekking og tålmodighet.

Husker jeg riktig så prøvde jeg å kaste på alle vak jeg så, tok den ikke var det litt nytt kast med en gang. Åpne magen har jeg gjort, finner mye marflo og noen insekter som har litt rødt på seg(litt vanskelig å huske åssen insekt det var). Det rare var at når jeg satt på marflo så fikk jeg heller ikke noe. Han ene som var kjent der ga meg det tipset. Å åpne magen å sjekke hva de spiser.

Vær forholdene der er veldig tilfeldig, plutselig helt stille som om det var inne. Så plutselig masse vind, noen ganger en flau bris. Veldig tilfeldig, men fisken vaker altså ikke før det er helt stille. Og det er veldig høyt, her er det rein og noen snø flekker også.

Jeg tror jeg skal prøve de fleste fluene som er anbefalt, også ikke være helt gærn med kast og frustrasjon. Må nok ta meg en ekstra stor prell å chille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring fra fiske i fjellet kan deles i fire kategorier;

1. Flatt vann massiv klekking av mygg oppfatter jeg som det vanskeligste fisket. Fisken har mye å velge i og kan være svært lett å skremme bort. Du finner mye info om dette under temaet myggfiske skrevet at Rune Stokkebekk. Myggklekkere og/eller buzzere kan være løsningen. Dette er helst tidlig på sesongen og på kvelden.

2. Midtsommers med plaskvak og masse aktivitet kan bety gode klekkinger av vårfluer. Da er min erfaring at fisken er mindre selektiv, lett stripende fluer som Renaflua, Streaking Caddis o.l . kan være gode alternativer. Er det mye Bibio som pfs87 sier, kan det være lurt å ha noen imitasjoner av disse. Har også opplevd at det er bare det den tar. Fisken ligger ofte på lur bak steiner helt inne ved land og venter, slik at det kan være lurt å holde seg litt in på land. Med litt vind er dette det enkleste fisket.

3. I godværsperioder kan det også være gode klekkinger av stankelbein, fisken vaker da ofte inn under busker og kratt som strekker seg ut over vannet. Dette kan også gjelde for bjørkemålere og larver av disse.

4. Kaldt og dårlig vær med liten eller ingen vakaktivitet – da er det bare å ta fram sluk- eller markstanga. Eller ta fram noen nymfer, Montana etc. slukfiske med fluestang  ;D, men hva gjøre man ikke om man har gått flere timer og været og fisken slår seg helt vrang.

Har ikke glemt døgnflueklekkinger, men har ikke opplevd de store klekkinger av døgnflue på høgfjellet.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...