Gå til innhold

#3 eller #4 ?


Håvard

Anbefalte innlegg

Har en fluestang fra Vision (extreme #5) fra før av og ønsker å kjøpe meg ei ny stang da i klasse 3 eller 4. Har helst lyst på en 4ér men tenker kanskje at forskjellen fra 5 til 4 er for liten opplevelsesmessig, om dere skjønner hva jeg mener :-) og at en 3´er vil gi meg "nye" opplevelser. Fisker i skogsvann og medium store elver.

Prisnivå: 2000-3000 kr. ca.

Den stanga jeg har kikka litt på er : http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=55901

Har fisket med flue i ca 7 år men de siste 2 åra har jeg vært veldig fraværende på utstyrsfronten så er derfor veldig usikker på dette valget.. 

Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de andre her, gå for en #3. En #4 og en #5 kan bli for like.

Husk at mange stenger takler flere snøreklasser slik at med en #3 og en #5 stang kan vil du kunne bruke snører i klasse fom. 3 tom. 6. Da dekker du så godt som alt ørretfiske.

I den prisklassen bør du kanskje også ta en titt på Scierra og Eikre-Fly om du har muligheten.

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som ErlendH kan du godt vurdere en noe kortere stang i # 3    8,2 - 8,6" du kan og velge deg en "fiskestang" trenger ikke en kastemaskin det har du jo #5 stanga til. jeg har en #5 med litt rygg og #3 8,4" og #1 7,6" fiskestenger til kosefiske  ;D

#5 benyttes bare i større elver og i mye vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar alle sammen.

Ser ut til at flertallet ville gått for en 3 er.

Neste sprøsmål blir da, hvilke stang (#3) ville dere gått for ? Skjønner at det er masse å velge mellom, men hadde vært fint å fått noen anbefalinger å gått etter..

Olav H : Finner ikke en 3´er i loop evotec serien, du tenker ikke på loop opticreek?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav H : Finner ikke en 3´er i loop evotec serien, du tenker ikke på loop opticreek?

Nei, prater om evotec. :)http://www.looptackle.com/website1/1.0.1.0/800/1/ Det spørs jo hva slags aksjon du trives best med, men jeg synes evotec mf 9`#3 er ei kjempestang. I påsa og sekk, "kastemaskin" som er deilig å fiske med..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav H: Fant den bare ikke på skittfiske.no. Skal sjekke ut denne mere, ang. aksjon tenker jeg å gå for medium/rask aksjon.

Hadde jo vært spennende med en kortere stang enn det jeg er vant med(9") men hva er den største forskjellen ved å gå ned på lengden? Jeg tenker at det blir mere krevende å få til de lengste kasta..?

Bare ett tillegsspørsmål til denne tråden:

kan få kjøpt en orvis battenkill gold 3-5, utstillingsmodell til 1500 kr. Er dette en bra pris for denne snella?

Sorry at det velter ut med spørsmål fra meg, men må si at jeg er veldig imponert over den interessen det er å hjelpe en litt rusten fluefisker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største forskjellen med å gå ned på lengden er at stanga oppleves lettere.

Anbefaler deg absolutt å gå ned på lengde for å få lett-utstyr opplevelse.

Sår du i vann til livet er det lettere å kaste langt med en lenger stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor ikke en #6? Langt viktigere enn tannpirkere!

Sikkert fint det og, men tenkte med en 3 eller 4er at selve fiskeopplevelsen ble større med ei mindre og lettere stang og det var nettopp det jeg var ute etter denne gangen.

Noen konkrete forslag på en 3er da ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

Hadde jo vært spennende med en kortere stang enn det jeg er vant med(9") men hva er den største forskjellen ved å gå ned på lengden? Jeg tenker at det blir mere krevende å få til de lengste kasta..?

Bare ett tillegsspørsmål til denne tråden:

kan få kjøpt en orvis battenkill gold 3-5, utstillingsmodell til 1500 kr. Er dette en bra pris for denne snella?

Største forskjellen er nok det at du kommer nærmere vannflata med en kortere stang når du vader dypt. Ellers er det fullt mulig å kaste langt med kortere stenger også.

Det er ingen upris for den snella, den er lett, har god brems og passer fint til en #3 stang såvel som en #5 stang. Har en selv som jeg har brukt til begge deler, men den er nå satt "permanent" til en #5 stang.

Jeg har forresten en rimelig bra stang til salgs under salgsdelen, en Scott G2 8'4" #3 - 4 delt stang. Der har du stang for pengene og ett utmerket valg av #3 stang.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Til fjellvann (på kne i lyngen-fiske) og ved vading/belly liker jeg best 9-fotsstenger. Så til mitt fiske er lange 3'ere førstevalget. I mindre elver er kortere stenger herlig. Hørt skryt av evotec'en i kl 3 jeg også, men liker personlig ikke håndtaket. Det står ei 9 fots Zpey Lean green #3 til salgs på forumet (se evt fluefiske.net). Knallstang. Jeg har denne og er kanonfornøyd. Den tåler også firersnører, men er en rett klassifisert 3'er. Jeg har også ei pent brukt Harvest Traveler 8,6 fot i #3. Også det ei knallstang. Kan nok selge denne.

Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Jeg ser at noen gir forslag om treer med trøkk i, men jeg vil nesten si gå andre veien. Når jeg kjøpte min så ville jeg egentlig ha en Z-Axis da jeg liker den så godt i #5, men som den kloke mannen på Urban Angler sa, "hvorfor kjøpe noe så delikat som er så røft? Da forsvinner hele vitsen med å kjøpe en treer". Og så her i etterkant er jeg enig! Det ble en ZXL o jeg er superhappy og gla for at jeg valgte noe så delikat.

Ang #3 eller #4, helt klart 3 hvis du allerede har femmern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Blir mye forskjellige navn her og er bra det. Jeg er vel fortsatt litt usikker på hvilke stang jeg skal gå for, men har prøvd å sett etter loop evotec #3 på nettbutikker, noen som vet hvem som selger denne stanga over nett (helst norsk nettbutikk) ?

Jeg ser vel etter å ha lest innleggene at en 9 fot passer meg best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...