Gå til innhold
  • 0

Backing...er det så nøye??


Paul West

Spørsmål

Hei. Etter å ha begynt som fluefisker i vår, føler jeg at læringskurven har vært relativt bratt, og at det som sto for meg som en jungel av utstyr for bare noen måneder siden, nå begynner å bli relativt oversiktlig. Mye av grunnen er nok at jeg tilfeldigvis har hatt muligheten til å kjøpe meg litt forskjellig utstyr og fiske relativt mye. Ikke fått særlig med fisk ennå riktignok, og ingen store, men det kommer vel.

Det eneste jeg ennå ikke skjønner av meg selv er hvorfor man bruker akkurat den typen snøre som man gjør til backing. Har kjøpt meg noen sneller, og det har vært montert både line og backing på samtlige, men på den ene var det litt dårlig plass. Man kunne risikere at alt stoppet hvis man ikke var litt nøye under innsveiving. Det går jo ikke, så jeg byttet backingen med en god slump med multifilament. Ligner veldig på Fireline, men er kjøpt fra ebay til en tidel av prisen. Denne er jo så sterk at jeg neppe klarer å slite den av med håndmakt, men samtidig bare litt over 0,20mm tykk.

Spørsmålet er; hvorfor ikke bare bruke dette på alle snellene? Nå har jeg som sagt ikke trengt å bekymre meg over prisen på backing, men bare tykkelsen er for meg en faktor som gjør spørsmålet aktuelt. Siden det ikke er dårlig plass på mer enn en snelle av de jeg kjøpte brukt, har jeg ikke skiftet backingen på noen av de andre. "Det er sikkert bedre med en backing som er spesielt beregnet på dette", har jeg tenkt. Men har det virkelig noe å si i praksis? Er det så nøye??

Jeg spør fordi jeg ikke vet, men noen av dere har sikkert opplevd å se backingen rase ut.. Noen synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0

men nå har jeg en aftm 20 til formålet så det skulle vel gå ann å løfte dem..

ooofftopic

Hvor stivt er det ?

Går det an å kaste med,og hvor lang blir stanga ?

Ellers: Fornuftig problemstilling av en fersk fluefisker !

Det er det jeg sier,selv etter 45 år lærer jeg noen smånytt i ny og né. ;):D

der har du selvagt helt rett Geir...... ingeniøren taler!

Jepp,stram bardunene når det regner,og det blir så stramt og fint når sola kommer atte.... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Jeg bruker god gammeldags backing! Har tidligere lekt med tynnere backing, både for å få mere line inn på snella og for å utbedre plassen på snella. Jeg sluttet med det da jeg opplevde at lina ikke la seg ordentlig på snella etter et par lange utras, med det resultatet at det kilte seg og røyk fortommen senere.

Jeg har også erfart at det raskt blir "dårlig legg" på disse baklinene når snella blir våt - tørr - våt tørr flere ganger.

Men her er det sansynligvis ulike erfaringer. Dette er min.

DØNN ENIG. Tror jeg har testa det meste av annet. PØH  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg bruker god gammeldags backing! Har tidligere lekt med tynnere backing, både for å få mere line inn på snella og for å utbedre plassen på snella. Jeg sluttet med det da jeg opplevde at lina ikke la seg ordentlig på snella etter et par lange utras, med det resultatet at det kilte seg og røyk fortommen senere.

Jeg har også erfart at det raskt blir "dårlig legg" på disse baklinene når snella blir våt - tørr - våt tørr flere ganger.

Men her er det sansynligvis ulike erfaringer. Dette er min.

DØNN ENIG. Tror jeg har testa det meste av annet. PØH  :)

Enig! Jeg brukte 0,35 monofilament en periode. Det går stort sett bra, men hvis du får på en skikkelig stor fisk som gjør lange, raske utras er det ikke optimalt, spesielt ikke på standard arbor sneller. Det skjer et eller annet med monofilamentet når spolen går skikkelig fort rundt. Kanskje er det elastiteten som er problemet? Vet ikke, men det drar ujevnt, og backlash-faren er overhengende. Etter flere ulykker/nestenulykker i forbindelse med kjøring av storfisk på nylonbacking gikk jeg over til helt vanlig backing, og det synes jeg funker veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg bruker god gammeldags backing! Har tidligere lekt med tynnere backing, både for å få mere line inn på snella og for å utbedre plassen på snella. Jeg sluttet med det da jeg opplevde at lina ikke la seg ordentlig på snella etter et par lange utras, med det resultatet at det kilte seg og røyk fortommen senere.

Jeg har også erfart at det raskt blir "dårlig legg" på disse baklinene når snella blir våt - tørr - våt tørr flere ganger.

Men her er det sansynligvis ulike erfaringer. Dette er min.

DØNN ENIG. Tror jeg har testa det meste av annet. PØH  :)

Jeg og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...