Gå til innhold
  • 0

Backing...er det så nøye??


Paul West

Spørsmål

Hei. Etter å ha begynt som fluefisker i vår, føler jeg at læringskurven har vært relativt bratt, og at det som sto for meg som en jungel av utstyr for bare noen måneder siden, nå begynner å bli relativt oversiktlig. Mye av grunnen er nok at jeg tilfeldigvis har hatt muligheten til å kjøpe meg litt forskjellig utstyr og fiske relativt mye. Ikke fått særlig med fisk ennå riktignok, og ingen store, men det kommer vel.

Det eneste jeg ennå ikke skjønner av meg selv er hvorfor man bruker akkurat den typen snøre som man gjør til backing. Har kjøpt meg noen sneller, og det har vært montert både line og backing på samtlige, men på den ene var det litt dårlig plass. Man kunne risikere at alt stoppet hvis man ikke var litt nøye under innsveiving. Det går jo ikke, så jeg byttet backingen med en god slump med multifilament. Ligner veldig på Fireline, men er kjøpt fra ebay til en tidel av prisen. Denne er jo så sterk at jeg neppe klarer å slite den av med håndmakt, men samtidig bare litt over 0,20mm tykk.

Spørsmålet er; hvorfor ikke bare bruke dette på alle snellene? Nå har jeg som sagt ikke trengt å bekymre meg over prisen på backing, men bare tykkelsen er for meg en faktor som gjør spørsmålet aktuelt. Siden det ikke er dårlig plass på mer enn en snelle av de jeg kjøpte brukt, har jeg ikke skiftet backingen på noen av de andre. "Det er sikkert bedre med en backing som er spesielt beregnet på dette", har jeg tenkt. Men har det virkelig noe å si i praksis? Er det så nøye??

Jeg spør fordi jeg ikke vet, men noen av dere har sikkert opplevd å se backingen rase ut.. Noen synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0

Har multifilament lav levealder? Hva er det som skjer med den da? Kan knappest være slitasje fra aktivt bruk på mine sneller i hvert fall... :rolleyes: Er med på at den kan slites på en haspelsnelle, hvor den blir sveivet inn, rykket løs fra tanga og kastet ut igjen hundre ganger pr fisketur, men som backing?

Eller råtner den av å stå på snella?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Terje Refsahl

Har multifilament lav levealder? Hva er det som skjer med den da? Kan knappest være slitasje fra aktivt bruk på mine sneller i hvert fall... :rolleyes: Er med på at den kan slites på en haspelsnelle, hvor den blir sveivet inn, rykket løs fra tanga og kastet ut igjen hundre ganger pr fisketur, men som backing?

Eller råtner den av å stå på snella?

Jepp, monofilament kan råtne rimelig fort.

Det beste er å bruke en fletta type backing, den holder i årevis.

Kjøp Dynema eller Gavia på ca 0,25 til 0,30 hos henholdsvis Biltema eller Clas Ohlson. De koster

rundt hundrelappen og varer i mange mange år.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Terje Refsahl

Tror du leste feil. Det er ikke monofilament jeg spør om, men nettopp multifilament a la fireline. Fireline er vel også laget av dyneema, som også er navnet, eller betegnelsen, på den jeg kjøpte fra ebay.

Da var jeg for kjapp gitt :D

Multifilament ala fireline og dynema burde kunne vare i mange år etter min erfaring.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

multifilament har lang levetid på ei fluesnelle der den har en stille tilværelse, minst i 10 år

50 meter til ørretfiske minst 100m til laksefiske bør snella romme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

multifilament har lang levetid på ei fluesnelle der den har en stille tilværelse, minst i 10 år

50 meter til ørretfiske minst 100m til laksefiske bør snella romme

Nettopp. Så hvorfor bruke gul spunnet backing som både er dyrere og tar mer plass? Det er vel som regel et mål at snella er så lett, og dermed så liten som mulig? Finnes et virkelig vektig argument for tradisjonell backing kontra multifilament.. som også kommer i gult eller hvilken som helst annen farge. I hvert fall hvis du handler fra ebay; jeg vet ikke om det fås i norske butikker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

fargen er likegyldig bortsett dra at de sprakende fargene er godt synlige....... Dacron heter det materialet som er vanlig til backing......nye "trådfibre" blir utviklet hele tiden  http://www.biltema.no/no/Fritid/Fiske/Fiskesene/Fiskesene3/ er en grei backing som mange bruker

Snella bør ikke være minst mulig, den skal ballansere stanga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Noe av grunnen til at det blir brukt tykkere type backing på snellene er at det er mye snillere med fingre hvis du skulle komme borti snøret ved utras. Kanskje spiller det ikke så mye rolle med ørret som er ganske snill sammenlignet med tropiske fiskearter, men fireline på full fart ut og en finger i veien kan bli riktig stygt. Rent bortsett fra det er det mange som bruker type fireline som backing og er fornøyd med det. Meg selv inkludert. Jeg anbefaler dog en rund type eller hul type ala powerpro eller jerry brown da den ikke skjærer og sliter så fælt på stangringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Multifilament er helt ok, men ikke velg tynnest mulig. Fluesnella har ingen kryssleggingsmekanisme som en haspelsnelle har og tynn multifilament kan fort skjære seg ned i underliggende snøre og sette seg fast. Det skjer ikke før den virkelig store fisken sitter på. Har opplevd dette med fireline på laksesneller, så nå foretrekker jeg dacron så lenge det er plass på snella. Multifilament er også mye dyrere enn dacron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Multifilament er helt ok, men ikke velg tynnest mulig. Fluesnella har ingen kryssleggingsmekanisme som en haspelsnelle har og tynn multifilament kan fort skjære seg ned i underliggende snøre og sette seg fast.

Jeg har hatt god erfaring med havfiskeline i flettet dacron som bakline. Tar mindre plass enn den "vanlige" baklina og skjærer seg ikke like lett ned som mono. Jeg har ikke prøvd Fireline eller annen multifilament, dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Med fare for å bli stemplet som bedreviter, må jeg være uenig med Staffan på at man ikke bruker multifilament til tropisk. Det er vel nettopp akkurat det de aller fleste gjør for å få på de mengdene backing som trengs. Selv bruker jeg gul power pro med 30 kg bruddstyrke til tarpon og tunfisk. Jeg har 500 meter backing på hovedsnella og bruker hard brems. surrer man på backingen hardt nok og bruker rund type og ikke flat (fire line er flat) så skjærer det seg ikke mye ned.

Når det er sagt, til ørretfiske er det mer hensiktsmessig med dacron hvis man har plass. 50m 20lbs backing burde holde godt for de aller fleste ørreteter her til lands, og er snella for liten for å holde det kan man trygt bruke multiline. Men ikke for tynn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

det kunne leses som om jeg også mente også tropisk fiske......... jeg mente storseifiske, av de få jeg har fått på vanlig 8-9 utstyr så har de tatt utraset  ikke 100 m ut, men 100 meter rett ned i mot bunnen........ da har jeg kunne bruke dacronsnøret som ordinært håndsnøre da fluestanga har vært for slapp til det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg bruker god gammeldags backing! Har tidligere lekt med tynnere backing, både for å få mere line inn på snella og for å utbedre plassen på snella. Jeg sluttet med det da jeg opplevde at lina ikke la seg ordentlig på snella etter et par lange utras, med det resultatet at det kilte seg og røyk fortommen senere.

Jeg har også erfart at det raskt blir "dårlig legg" på disse baklinene når snella blir våt - tørr - våt tørr flere ganger.

Men her er det sansynligvis ulike erfaringer. Dette er min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

det er en annen problematikk med monofilament...... den krymper når den blir våt og det sies av den kan "squise" snella.... vedr. multifilament og slitasje....... hvor mange virkelig heftige utras har man som skulle skade ringene på en ørretstang dersom man har normale tinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ser den Bjørnar. Men hva med skader på stangringer? Burde ikke ringene på en fluestang tåle litt monofilament?

Jeg ser folk skriver det, og har hørt om det, men kan ikke si at jeg har registrert det eller erfart det selv. Jeg vil anta at kjeramisk styrering og ordentlige snakeringer skal tåle dette. Det vil kansje være enda mere belastning på enbente ringer? Men folk med erfaringer på området må gjerne komme med det.

(jeg har også brukt monofil i sin tid. Min erfaring er at det er et dårlig alternativ. Levetiden er ikke å stole på. Husk at dette blir mye utsatt for vær og vind. Dessuten er det såpass lenge imellom at baklina får arbeidsvilkår, at de gangene jeg brukte dette - i tillegg var dette før storspola kom i hus - ble det et "minnehelvete" ut av en annen verden. Det minste sslakke så ble det fanitullen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

det er en annen problematikk med monofilament...... den krymper når den blir våt og det sies av den kan "squise" snella....

Seriøst? Dette har jeg liten tro på! Har noen opplevd at snella blir d-formert pga lina? Bruker selv kinesisk spectrabraid til 150 kroner for 1000 m. God holdbarhet og ringer og sneller er like hele!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

ikke har jeg opplevd dette.......ble innpoda det på 60 tallet og har ikke testa det, kanskje det første trikset "juksebransjen" dvs. fluefiskebransjen poda inn i oss.

vil tro at du med de ordene du skrev må ta på deg ansvaret for de snellene som som går til hælvete.... gidt å kunne deligere skytda på! Hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

det er en annen problematikk med monofilament...... den krymper når den blir våt og det sies av den kan "squise" snella.... vedr. multifilament og slitasje....... hvor mange virkelig heftige utras har man som skulle skade ringene på en ørretstang dersom man har normale tinger?

Tipper mekanismen er omvendt; at nylon utvider seg og øker elastiteten når den er våt. Sveiver du inn et langt, vått nylonsnøre stramt på snella, vil det krympe når den tørker og i teorien kunne sprenge spolen.

Til sammenlikning, sjekk en campingplass etter at det har regna. Alle telta henger salrygga. Nylonduken har utvida seg. Strammes opp igjen når sola tørker duken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...