Gå til innhold

Får dere stor ørret på tjekkisk?


Børge

Anbefalte innlegg

Ser dette er en effektiv metode for harr og mindre ørreter som kanskje ikke er så nervøse av seg, men får dere to kilos kubber rett ved beina? Jeg har fått mang en fin fisk på nymfe, men da på lengre hold. Så derfor spørr jeg dere som er gode på tjekkisk/fransk o.l. får dere stor fisk? ;D Og er det i tilfelle i raske/mindre elver og gjerne uten for bra sikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Pers i utlandet ca. 4,5 og i Norge ca. 1,7. Men jeg fisker for lite etter storfisk på denne måten her på berget. Har en tendens til å dra frem tørrflua der jeg fisker til vanlig. Dessuten er ikke tsjekkisk det store der jeg ferdes, hehe. Liiiiitt lettskremt fisk kan man si.

Veit forresten at Erlend fikk en på ca. 4 her i landet på kortline, men aner meg at det var mer over mot fransk med en liten Erlend-vri. Men der han tok den vil den størrelsen tilsvare bortimot 7 i elva "mi" om man skal sette det i perspektiv. Helt sjukt om du spør meg. Men han er nå også noe utenom det vanlige den karen.

Uansett så funker det så fint så. Bare ikke overalt. Men slik er det vel med det meste. Riflestrøm og gjerne noen større steiner så øker sjansen. Så er det sollys, bakgrunn, din posisjon, dine bevegelser, presentasjon osv. som avgjør resten.

Edit.

Kom plutselig på at jeg har en på ca. 2,3 i Hemsil på fransk 3-4m unna meg. Litt juks da jeg så fisken hele tiden og kunne justere etter reaksjonen til fisken på de forskjellige fluene og driftene. Kult å stå så nære en så stor fisk!

Edit2.

Pokker også, dette ser jo nesten ut som om jeg vil skryte. Ikke bra! La oss si det slik at over så lang tid så må man jo nesten ha flaks en gang iblant. Men er nok best å holde seg til den vanlige versjonen om at ingen passerer kiloen. Da er det nemlig svært få som spør om hva, hvor og hvordan man fikk fisken. Under kiloen = uinteresant ser det ut til.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at du svarte på denne Erik. Jeg var nemlig en tur i Sør Afrika og bodde hos en kompis, Korrie Broos. Han sa han hadde møtt deg på en landslagsamling eller no, men hadde ikke snakket mye etter det jeg skjønte. Uansett så var jeg med han noen dager i noen små klare elver der nede og fisket regnbuer. Han viste meg fransk teknikk, og jeg fikk etterhvert litt forståelse av teknikken. Usedvanelig lærerrikt å ha en som sier når du gjør noe riktig eller feil. Blir liksom ikke det samme å se en film. Likte virkelig den spiralindikatoren. Men måten det fiskes på er underlig for meg som "vanlig" flue fisker. Men som sagt hadde jeg nok suksess på såppass stor ørret at jeg ble fasinert av at det gikk ann å komme så nære. Derfor ble jeg også nysgjerrig på om dette er en måte som fungerer bra på brunørret også.

Det er en 10 fot treer fra streamstix på vei i posten fra et forummedlem, så da er det bare å sette igang.

Koker du fortommen til fransk du Erik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy Børge :)

Vi hadde en kjempefin tråd her inne som het Kortlinefiske.

Mye kjekt for en slik flink fisker som deg der, du skjønner nok noe av det som står skrevet enda bedre siden du har opplevd det "live" :)

Og ja, det funker selvsagt på ørret, her jeg bor er det nettopp bare ørret :), det er vel egentlig derfor jeg fisker slik i mindre og halvstore elver, og i partier av større elver.

Og jeg er også en helt ordinær /vanlig fluefisker som fisker på alle andre måter i tillegg.

Vet ikke hva Erik gjør, men selv kokte jeg fortommen for et par år tilbake, nå bruker jeg bare Hends Camou og Tiemco heavy butt....slipper koke :) :)

Og istedet for spiralindikator bruker jeg personlig nå mer og mer den geniale indikatoren med tofarget "hi vis" fra Hends.

Da kan nemlig fortom brukes i sin helhet både til vanlig tørrflue/nymfe/våtflue fiske samt det trivelige kortline/dragfrie fisket.

Stig

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stig!

Jeg begynte å lese den kortline tråden, men den er jo så grenseløs lang  :) og det skinte litt igjennom at det ble mye smått. Det er ikke slik at jeg trenger to kilos fisk for at det skal være morro, men jeg vil helst ha fisk som jeg kjenner, si halvkilo og opp.

Blir morro og se om det er noe jeg får dreisen på, eller ikke. Spørs om jeg må på Koppangtreffen og øve på harr, selv om det kanskje ikke ser ut som fisket er det sentrale der;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, helt klart Børge...men som vi sier; bedre med mange små enn ingen store ;)

Vi fisker jo stort sett i elver/bekker som er bebodd av mange små..noen store, og disse større fanger man godt når de står på plasser hvor en slik fiskeform er fordelaktig.

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=13982.1170

hadde jeg mao ikke fisket kortlineteknisk med ditto fluer, hadde nok jeg ikke sett denne fisken (og andre)...ihvertfall ikke hvis jeg skulle sittet rolig og ventet til den vaket..en gang i mai...dette var i januar :)

bare som et hint; kortlinefiske i elvers urolige partier kan være godt tilskudd/ventefiske når man egentlig har lyst å fiske tørt på de blanke partiene under full døgnflueklekking fra kl 1300 og utover :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hei Stig!

Jeg begynte å lese den kortline tråden, men den er jo så grenseløs lang  :) og det skinte litt igjennom at det ble mye smått. Det er ikke slik at jeg trenger to kilos fisk for at det skal være morro, men jeg vil helst ha fisk som jeg kjenner, si halvkilo og opp.

Blir morro og se om det er noe jeg får dreisen på, eller ikke. Spørs om jeg må på Koppangtreffen og øve på harr, selv om det kanskje ikke ser ut som fisket er det sentrale der;D

Som liten gutt drev jeg mye med kortlinefiske. Jeg fikk en lang bambus kjæpp av onkel`n min med en kort line, krok og mark i enden. Du trenger ikke å lese hele kortlinetråden for å gjøre dette. Gå ut i skauen, finn deg en passe kraftig kjepp, sett på en kortline og en krok med en saftig mark så er du igang, Børge :D :D Akkurat samma greia ;D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som liten gutt drev jeg mye med kortlinefiske. Jeg fikk en lang bambus kjæpp av onkel`n min med en kort line, krok og mark i enden. Du trenger ikke å lese hele kortlinetråden for å gjøre dette. Gå ut i skauen, finn deg en passe kraftig kjepp, sett på en kortline og en krok med en saftig mark så er du igang, Børge :D :D Akkurat samma greia ;D

Terje

DUST ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva Erik gjør, men selv kokte jeg fortommen for et par år tilbake, nå bruker jeg bare Hends Camou og Tiemco heavy butt....slipper koke :) :)

Og istedet for spiralindikator bruker jeg personlig nå mer og mer den geniale indikatoren med tofarget "hi vis" fra Hends.

Da kan nemlig fortom brukes i sin helhet både til vanlig tørrflue/nymfe/våtflue fiske samt det trivelige kortline/dragfrie fisket.

Et kjapt spørsmål stig hvor kjøper dere alle hends produktene? jeg har ingen butikker i nærheten som selger produkter fra hends..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva Erik gjør, men selv kokte jeg fortommen for et par år tilbake, nå bruker jeg bare Hends Camou og Tiemco heavy butt....slipper koke :) :)

Og istedet for spiralindikator bruker jeg personlig nå mer og mer den geniale indikatoren med tofarget "hi vis" fra Hends.

Da kan nemlig fortom brukes i sin helhet både til vanlig tørrflue/nymfe/våtflue fiske samt det trivelige kortline/dragfrie fisket.

Et kjapt spørsmål stig hvor kjøper dere alle hends produktene? jeg har ingen butikker i nærheten som selger produkter fra hends..

http://www.flue.no/epages/Store.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/Nicco/Categories/%22Fortommer/Tippets%22/Hends

Der har du iallefall denne stig snakker om  :)

kortline og jordstreamer er effektivt på stor fisk  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Terje, det har ingenting med levende agn å gjøre og det vet du, hehe.

Relativt stor laks har også blitt tatt på kortlinefiske så det handler bare om muligheter og, i motsetning av hva Terje tror og mener, dyktighet. Det er som med det meste, lett å lære og masse trening for å bli virkelig god. Det hender at en fersk "kortlinefisker" får en del fisk og tror at nå kan han det, men skjønner nok fort at det ikke alltid er så lett. Som med strike i bowling. Alle kan få det til, men ikke dermed sagt at man kan spillet skikkelig. Det er gøy uansett hvilket nivå man er på da. Bare man får ristet av seg tørrfluenisselua. Den sitter dessverre så langt nedpå at den skygger for øya på litt for mange.

Skulle gjerne svart på masse om dette nå, men tiden strekker ikke til foreløpig. Er litt stressa da jeg står foran en reise til et lite arrangement i Italia. Det tar dog litt oppmerksomhet om dagen. Jeg får prøve å huske å ta det igjen om litt over to uker.

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje, det har ingenting med levende agn å gjøre og det vet du, hehe.

Relativt stor laks har også blitt tatt på kortlinefiske så det handler bare om muligheter og, i motsetning av hva Terje tror og mener, dyktighet. Det er som med det meste, lett å lære og masse trening for å bli virkelig god. Det hender at en fersk "kortlinefisker" får en del fisk og tror at nå kan han det, men skjønner nok fort at det ikke alltid er så lett. Som med strike i bowling. Alle kan få det til, men ikke dermed sagt at man kan spillet skikkelig. Det er gøy uansett hvilket nivå man er på da. Bare man får ristet av seg tørrfluenisselua. Den sitter dessverre så langt nedpå at den skygger for øya på litt for mange.

Skulle gjerne svart på masse om dette nå, men tiden strekker ikke til foreløpig. Er litt stressa da jeg står foran en reise til et lite arrangement i Italia. Det tar dog litt oppmerksomhet om dagen. Jeg får prøve å huske å ta det igjen om litt over to uker.

Skitt fiske!

Hjelper det og spytte på nymfa/tsjekkern erik før fiske med kortline for og få stor fisk?  :-X

neida...hehe  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stig!

Jeg begynte å lese den kortline tråden, men den er jo så grenseløs lang  :) og det skinte litt igjennom at det ble mye smått. Det er ikke slik at jeg trenger to kilos fisk for at det skal være morro, men jeg vil helst ha fisk som jeg kjenner, si halvkilo og opp.

Blir morro og se om det er noe jeg får dreisen på, eller ikke. Spørs om jeg må på Koppangtreffen og øve på harr, selv om det kanskje ikke ser ut som fisket er det sentrale der;D

Som liten gutt drev jeg mye med kortlinefiske. Jeg fikk en lang bambus kjæpp av onkel`n min med en kort line, krok og mark i enden. Du trenger ikke å lese hele kortlinetråden for å gjøre dette. Gå ut i skauen, finn deg en passe kraftig kjepp, sett på en kortline og en krok med en saftig mark så er du igang, Børge :D :D Akkurat samma greia ;D

Terje

Som godt voksen gikk jeg over til tørffluefiske. Kjøpte en stang, ett flytesnøre og en tørrflue i enden. Var bare å pælme ut der fisken vaket og dra inn fisk, simpelt og dritenkelt. Du ser jo hvor fisken står og kan se hva den spiser.

En enkel og trivelig hobby.

... slik kan vel tørrfluefisket også beskrives...., ehhh.....

;) ;)

bjorni

Slik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva Erik gjør, men selv kokte jeg fortommen for et par år tilbake, nå bruker jeg bare Hends Camou og Tiemco heavy butt....slipper koke :) :)

Og istedet for spiralindikator bruker jeg personlig nå mer og mer den geniale indikatoren med tofarget "hi vis" fra Hends.

Da kan nemlig fortom brukes i sin helhet både til vanlig tørrflue/nymfe/våtflue fiske samt det trivelige kortline/dragfrie fisket.

Et kjapt spørsmål stig hvor kjøper dere alle hends produktene? jeg har ingen butikker i nærheten som selger produkter fra hends..

Da går du til din butikk og retter ønske om produktene...via EikreFly må de kanskje bestille.

Ellers tror og mener jeg Noroco i Drammen har stort utvalg, også Hemsedal sport fører nok det meste.

Sjekk www.eikre-fly.no for hva utvalget kan bestå av, usikker på om alle varelinjer er på sidene dog.

Slik gjorde jeg det her ute på Askøy, når Aktiv hadde fiskeutstyr...bestilte eikrefly saker og guideline saker, var ikke noe problem.

Men helt klart enhver butikk med respekt for seg selv bør ha highlights fra begge disse leverandørene inne...det kan du hilse dem å si. :)

Selv om de helt klart tjener mer på å selge en vader og noe lakseutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hei Stig!

Jeg begynte å lese den kortline tråden, men den er jo så grenseløs lang  :) og det skinte litt igjennom at det ble mye smått. Det er ikke slik at jeg trenger to kilos fisk for at det skal være morro, men jeg vil helst ha fisk som jeg kjenner, si halvkilo og opp.

Blir morro og se om det er noe jeg får dreisen på, eller ikke. Spørs om jeg må på Koppangtreffen og øve på harr, selv om det kanskje ikke ser ut som fisket er det sentrale der;D

Som liten gutt drev jeg mye med kortlinefiske. Jeg fikk en lang bambus kjæpp av onkel`n min med en kort line, krok og mark i enden. Du trenger ikke å lese hele kortlinetråden for å gjøre dette. Gå ut i skauen, finn deg en passe kraftig kjepp, sett på en kortline og en krok med en saftig mark så er du igang, Børge :D :D Akkurat samma greia ;D

Terje

Som godt voksen gikk jeg over til tørffluefiske. Kjøpte en stang, ett flytesnøre og en tørrflue i enden. Var bare å pælme ut der fisken vaket og dra inn fisk, simpelt og dritenkelt. Du ser jo hvor fisken står og kan se hva den spiser.

En enkel og trivelig hobby.

... slik kan vel tørrfluefisket også beskrives...., ehhh.....

;) ;)

bjorni

Slik

Jepp, bare pælmer ut flua og fanger stor ørret i Rena. Så enkelt og så gøy er det :D :D :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Mr Eikre får få en utfordring med å dele noe av sin nymfelære når han kommer seg hjem ifra pastalandet. I bytte mot ett eller annet  ;D

For jeg har nemlig hatt mye av samme opplevelsen som Børge tydeligvis har fått.

Og i perioder som vi er inne i nå med lite klekkinger og dårlig fiske så har det hendt at tørrflueene har druknet med vilje og fanget store fisker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Litt vittig er det jo at det alltid er tørrfluenisser som angriper nymfetråder og fiskemetodene der og ikke motsatt.

Ikke noe angrep denne gangen, kun min erfaring med kortlinefiske ;D ;D ....... og selvfølgelig i all vennskapelighet :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har ikke opplevd å komme ned til elva\vannet og møtt et speil, ikke et vak, absolutly nothing...to see. Dette skjer gjerne med en fargerik kveldshimmel og et lavtrykk på vei. Eller kroppen verker og du må bare ut i øs pøs regn.

En liten gullskalle kan være redningen da.. og lavtrykkene har jo dominert i sommer, i alle fall der jeg bor.

Ja, du får en del småfisk på kortline, men det synes jeg en gjør på tørrt også... :rolleyes: ::) Å få stor fisk på kortline er i alle fall moro :)

:D

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri fått småfisk på tørt, men det har jeg ikke tenkt å få på nymfe heller ;D

fisk er fisk....og de større har en tendens til å nærmest kroke seg selv...hvor ligger utfordringen da; selvsagt i å ikke skremme den først, så få den i håven, så få lagt ut bildet i "kilosfisketråden" :)

Men å lure selve fisken til å ta fluene, når den er sær og småspist, ja da er det faktisk verre å kjenne/føle småfisken.

Så reint fisketeknisk (som i type dragfri flyt med tørrfluer) får man rimelig stilig utbytte ved å fange noen småfisk på denne teknikken ;)

Omtrent som ved buzzerfiske i stille vann. Mindre fisk krever mer nøyaktig oppsett på fortom, og enda mer varsom hand.

Men helt klart; rekreasjonsutbytte måles jo oftere enn ikke i størrelse for mange.

jeg trives med både de store og "enkle" fiskene og de små vanskelige heldigvis ;)

Aller best hadde det vært om all min fisketid var bestående av "halvstore og halvvanskelige situasjoner" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fisk er fisk....

Respekterer deg stort som fluefisker, Stig, som jeg respekterer alle andre fluefiskere, men jeg er totalt uenig med deg  :)

Fisk er ikke fisk for enhver pris. På et vis. Et helt bestemt vis. For meg.

En 100 grams ørret eller 100 blir aldri det samme som en sky kilos ørret. Eller en 1,5 kilos. For min del. For meg. Og mine følelser. Man kan respektere det eller ei. Men jeg respekterer at noen jager etter tilbakemeldingen fra de mange. Og man blir flink av det. Også. Jøss, det er kult og ikke minst lærerikt, det er sikkert. Men jeg lever gjerne godt uten å kjenne noe av fisk i to-tre dager eller mer med fiske og spotting. Gjerne mer. Og jeg har tid. Om jeg vet om en stor ørret. Om jeg vet at jeg jakter på en stor ørret. Jeg trenger ikke engang å få noen fisk på flere dager, bare jeg ser den ene vake et sporadisk vak én gang - én dag. En av dagene. Jeg er en jævel på tålmodighet sånn sett. Kan vente lenge. Da har jeg sett den er der. Jeg har det ikke travelt. Jeg trenger ikke noe kjapt svar. Jeg er klar for å vente. Jeg venter gjerne. For å hilse på den  - med et vak klokka halv fem. Så vaker den kanskje ikke mer den dagen. Jeg har god tid. Den har god tid. Ingen av oss trenger å bevise noe. Vi er bare her. Midt i det. Godfølelse det? Ikke sant?  :) Jeg synes det. God tid. God tid. Ofte lærerik tid også. Men først og fremst god tid.

de større har en tendens til å nærmest kroke seg selv...hvor ligger utfordringen da; selvsagt i å ikke skremme den først, så få den i håven, så få lagt ut bildet i "kilosfisketråden" :)

Jeg legger aldri ut bilder i kilosfisktråden.

Og ja - det er bare å få de store til å kroke seg selv, selv i Rena og Hemsila  ;D Bare spør de gutta som fisker i Rena 40-60 dager hver sesong  ;D Lett som bare det, hver dag  8) Not.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fisk er fisk....

Respekterer deg stort som fluefisker, Stig, som jeg respekterer alle andre fluefiskere, men jeg er totalt uenig med deg  :)

Fisk er ikke fisk for enhver pris. På et vis. Et helt bestemt vis. For meg.

En 100 grams ørret eller 100 blir aldri det samme som en sky kilos ørret. Eller en 1,5 kilos. For min del. For meg. Og mine følelser. Man kan respektere det eller ei. Men jeg respekterer at noen jager etter tilbakemeldingen fra de mange. Og man blir flink av det. Også. Jøss, det er kult og ikke minst lærerikt, det er sikkert. Men jeg lever gjerne godt uten å kjenne noe av fisk i to-tre dager eller mer med fiske og spotting. Gjerne mer. Og jeg har tid. Om jeg vet om en stor ørret. Om jeg vet at jeg jakter på en stor ørret. Jeg trenger ikke engang å få noen fisk på flere dager, bare jeg ser den ene vake et sporadisk vak én gang - én dag. En av dagene. Jeg er en jævel på tålmodighet sånn sett. Kan vente lenge. Da har jeg sett den er der. Jeg har det ikke travelt. Jeg trenger ikke noe kjapt svar. Jeg er klar for å vente. Jeg venter gjerne. For å hilse på den  - med et vak klokka halv fem. Så vaker den kanskje ikke mer den dagen. Jeg har god tid. Den har god tid. Ingen av oss trenger å bevise noe. Vi er bare her. Midt i det. Godfølelse det? Ikke sant?  :) Jeg synes det. God tid. God tid. Ofte lærerik tid også. Men først og fremst god tid.

de større har en tendens til å nærmest kroke seg selv...hvor ligger utfordringen da; selvsagt i å ikke skremme den først, så få den i håven, så få lagt ut bildet i "kilosfisketråden" :)

Jeg legger aldri ut bilder i kilosfisktråden.

Og ja - det er bare å få de store til å kroke seg selv, selv i Rena og Hemsila  ;D Bare spør de gutta som fisker i Rena 40-60 dager hver sesong  ;D Lett som bare det, hver dag  8) Not.

Jada, dette har vi diskutert i "fiskeglede tråden"...jeg snakker nå om teknisk utførelse i kortlinefiske :)

Tror du ikke at det er bedrevet kortlinefiske i Renas grunnere og mer urrolige partier...også større fisk som resultat selvsagt , rett og slett fordi de er der også? :)

I Hemsila, f.eks på Flaket kan man ikke forvente at noen gidder forsøke kortlinefiske...dette skjønner vel du også Andrè, eller kanskje ikke siden du drar frem slike sammenlikninger om "storfisk/enkel kroking" som jeg refererer til i grunne og mer urolige elvepartier

Ellers er jeg som nesten alltid helt enig med deg i nesten alt du måtte finne på å skrive :)

Har aldri sett deg med liten fisk i hånda.. ;)

Ikke noe å være flau over, vet du fanger dem nemlig..he-he

Stig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...