Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Takk, de har gjort susen på både kort, medium og lengre line.

Jeg har laget den leptonymfa med fortynging som i det eksemplet med baetis lengre ned på siden og med litt mer kraftig kropp. Den har vært god når aurivillien og ignitaen har klekket og fisken har stått der nede.. Den varianten har jeg faktisk bindt mest på kurvet krok, type tmc 2487/2488 i str. 12 og 14. Nymfene drifter ofte sammenkrøpet... Men om det har noe stor betydning skal jeg ikke påstå. Ser bare litt fishy og hjelpesløs ut.. Når jeg fisker med den har jeg ofte en uforynget eller veldig lett fortynget som jeg fester i krokbøyen på den tyngre. Lang fortom og indikator.

Pokker! Nå fikk jeg lyst til å dra til Rena og prøve meg på noen store harrfanter. De har vært ganske på G på dette oppsettet.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyst å reise til Rena for å fiske harr??? (Harr)egud Rune :rolleyes:

Nei, drar ikke kun for det. Men vil gjerne gjøre både og der det er mulig.. Det er nok dødtid der uten vaking av stor ørret og den tia fyller jeg gjerne med noe annet enn å gnu høl i buksebaken  ;D I Rena er jo harr moro, dvs. de er over en viss str..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte jo lese da,første jeg gjorde på nett etter ei (nesten)uke i Ekso. ;D

Som du muligens har fått med deg er leptoer rimelig viktig i Ekso på forsommeren,og du har jo lagt ut mønsteret under Nymfe-artikkelen din..........Døgnflue-artikkelen var det kanskje.... :rolleyes:

Vel,det måtte jo prøves,og jeg bandt opp en 2-3 stykker.

Har selv et veldig brukandes mønster som jeg har brukt de siste årene med stort hell.Med selull og gode greier,for å skape gjennomskinneligheten i gjellebladene på bakkroppen.Uansett,den har gitt meg mye fisk både smått og stort. ;)

Koblet disse sammen på samme måte som du gjør,binder i krokbøyen med noen desimeters avstand.

Vel,din leptonymfe fisket ikke bare like godt som min,nesten litt bedre......

Byttet plass på fluene,sånn bare for å sjekke om at det var fordi flua kom sist eller først som hadde noe å si,uten at det påvirket frekvensen av interesse fra nymfende ørreter.Begge nymfene fortsatte å fiske omtrent like bra,med muligens en liten overvekt av interesse for Lepto-nymfa di.

Nesten litt irriterende : Her tror jeg at jeg har funnet den ultimate vespertina-nymfa,litt sånn passe rufsete og "rund" i stilen,også blir den fisket jamt med av den strøkne nymfa di.

Men slapp av,irritasjonen ble fort snudd til beundring:Ikke bare ser den bra ut,den fisker som fy også...... :)

Bare en ting som taler for et jeg skal fortsette med mine egne,nei to : De fisker omtrent like godt,og mine dubbede bakkropper holder bedre enn herl etter at mange ørretenner har slitt i dem...

Men,jeg skal nok ha noen Stokkebekk-nymfer i boksen også,just in case..... ;)

Men for dere andre,bare bind opp,dette er ei kanon-nymfe som funker under mange forhold,mange nymfer har de fargene . ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Willy,

Det var både hyggelig og spennende tilbakemelding. Takk for det.

Fluene må ikke være for solide, må være en viss utskiftning i boksen  ;)

Nymfa di høres også spennende ut, kan du ikke slenge ut et bilde a?

Er så dåålig på nærbilder..... ;D

Edit: En ting,mine nymfer fisker noen ganger bedre etterhvert som de blir slitt,og da kan jeg jo ikke skifte dem ut.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...