Gå til innhold

simms produkter!


Anbefalte innlegg

Rart at noen  blir overrasket over at tekstilprodukter er produsert i Kina.

Selv Simms ser vel på kostnadsbildet i hele prosessen og ønsker seg mest mulig profit på totalen.

De har merkenavnet og kvalitetsstempelet og så lenge de fortsetter å levere produkter folk er fornøyd med så spiller det ingen rolle om de er made in china eller made in usa for de fleste.

Det er ingen problem å få bestilt 99% like kopier via produsenter i østen.

Sikkert moro å ha en vadebukse som står merket "Harrkongen" eller "Sjølvaste" på.

Når vadebuksa som koster flesk i Norge med Simms logoen på kan produseres som kopi i Kina med ditt eget merke for 50 dollar så høres jo dette fantastisk billig ut.

Men utvikling av logo både her i Norge og ikke minst det produksjonsselskapet i kina tar for utvikling og printoppsett for tekstilene der nede koster penger.

Også må man gjerne bestille 100-200 stk av hver bukse/jakke pr størrelsen.

Litt kjedelig å ha 100 stk på lager i størrelse XL som passer deg selv. Så mange bukser/jakker klarer du vel neppe å bruke i løpet av ett år.

+ At frakt og mva av slike sender blir kostbart.

La oss si at du ønsker å ha denne ene vadebukse modellen i 4 størrelser for salg.

400 bukser totalt må kjøpes inn.

50 dollar pr stk. + frakt + cutom logo + mva

så koster buksene fort 550 -600 kroner pr stk inklusiv alt.

Kvaliteten på buksene er normalt noe under det vi forventer og reklamasjonene på sånne produkter er relativt hyppige om kvaliteten da ikke er like god som orginalen. Så at man må erstatte eller reparere 20-30% av produktene man selger er nok ikke helt unormalt om kvaliteten på produktet ikke er super god.

Skal man dekke inn alt dette og selge disse produktene i butikk bør prisen ligge på 3000+ for at du som importør og butikken som selger dette begge skal ha brukbar fortjeneste på produktene. Alikevel skal du nok selge 50% minimum av innkjøpet for at dette skal være noen butikk for deg.

Og det vil nok ta mange år å bygge opp en merkevare som skal konkurreere med alle andre på like premisser og priser. Og Norge er ett lite land å bygge en ny merkevare i innen fluefiske.

All ære til de som har klart det, ingen tvil om at det ligger mye penger og tid bak dette.

Selvom produktene er produsert i østen så er de ikke direkte ifra alibaba som oftest men lengre tids utvikling.

Hadde det gått ann å kjøpe 1 stk jakke / bukse via aliexpress så hadde det nok bare vært gøy å prøve for å se  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Alibaba hadde noe for seg for noen år siden. Desverre er hele greia ødelagd av svindlere og useriøse.

Men uansett så tro jeg at jeg går for denne breathable wadern neste år :) Får iallefall puste ut hullet i halsen.

http://www.alibaba.com/product-gs/234487773/breathable_fishing_wader.html

;D ;D

Ta inn ett parti av den så kjøper jeg den helt sikkert.

Knall å ha når man fisker i bellyen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller denna feks.... ;)

det er denne jeg har og som koster 4500 kr i norge  :)

http://www.alibaba.com/product-gs/234027267/breathable_fishing_wader.html

for 40 dollar stk.... 8)

Hadde vært artig å se hva du fikk når du bestillte dette. :) Skal love deg at det ikke er en Simms jakke for å si det sånn. Og når du da sender en mail og klager på dette blir det nok ikke lange mailutvekslingen heller er jeg redd...

Ellers så skjønner jeg at det reageres på "villedende markedsføring". For min egen del vet jeg at Made in USA brukes som salgsfremmende info og baserer seg på gammel østenskepsis. At ting som lages i Kina er dårligere er en gammel myte jeg trodde de fleste hadde fått med seg ikke lenger eksisterer. Man får drit og man får aller beste kvalitet. Det er opptil de som operer i Kina å definere kvaliteten på sine varer og ofte er produkter bare satt sammen i Kina da det er arbeidskraften som er billig der. Selve materialene kan være laget alle andre steder.

Men det er klart om man tar utgangspunkt i en vadejakke som noen selger til 40 dollar og tror dette er Simms med ekte Goretex og dermed kvalitet og baserer seg på dette når man skal uttale seg om Kinaprodukter så blir det veldig feilaktig og et latterlig lite grunnlag å diskutere på...

skjønner att du blir irritert nicco...jeg bare fant det på disse sidene ;)...om det er kopier eller ikke får vi aldri vite, så sant jeg ikke kjøper 200 av disse der og sjekker , eller ber om en vareprøve da....hehe. . 40 dollar er bare siste prisen noen betalte, anntallet sies det ingenting om. . men tipper det var en del. .

Selv driter jeg i hvor det produseres bare det er kvalitet for penga, og jeg tviler ikke på kineserne sånn sett for og si det sånn  :)

Denne tråden startet jeg da bare fordi Jeg trodde alt var laget i USA, ikke bare vadebuksene...men så surfer jeg heler ikke så mye inne på simms sine sider...jeg bare antok att det var USA made alt sammen  :) ikke det att jeg kommer til og brenne simms guide jakka mi for den grunn  :D r

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Irritert? Hehe.. Det er jeg vel ikke. Tenkte bare å si det som det er. At du har oppfattet at alt av Simms er "made in USA" tyder egentlig bare på at de er vellykket i sin markedsføring. Simms er superduperkvalitet uansett hvor det er laget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Bare en tanke:

Når Simms produserer noe av sitt sortiment i Kina så regner jeg med at det er fordi det billigere for

dem å produsere i Østen.

Burde ikke da vi da dra nytte av dette når vi kjøper Simms produkter her i Norge, slik at vi i det minste får kjøpt produktet til samme pris som amerikanere kjøper produktet for.

Et eksempel:

Jeg kjøpte meg Simms G3 convertible vadebukse for ikke lenge siden. Den koster 400 dollar i usa (ca 2200 norske kroner, kom på ca 3000 med frakt og moms) mens den i Norge koster ca 4500 kroner. Nå vet jeg ikke om denne buksa er produsert i USA eller Kina men det ser ikke ut som om det hjelper oss det spøtt om den er produsert i Kina eller USA for vi betaler fortsatt alt for mye for Simms produkter her i Norge etter mitt syn.

Dette gjelder i for seg for alle Simms produkter. De er stort sett langt billigere i USA enn i Norge selv med frakt og moms.

En skulle jo tro at Simms produkter som er laget Østen lages fordi det er billigere å produsere, men vi her oppe i nord nyter iallefall ikke godt av det for når det ankommer Norge er det ofte det dobbelte av det en amerikansk fluefisker betaler.

Nå er jeg godt fornøyd med de Simms produktene jeg har, men for meg er det en langt mer interessant diskusjon hvilket prisnivå Simms ligger på i Norge vs USA. For hvis dette fortsetter så er det flere av oss som kommer til å kjøpe våre Simms produkter rett fra USA og det også uten å ha dårlig samvittighet for jeg har iallefall ikke råd til å være idealist når jeg skal kjøpe fluefiskeutstyr enten det er bekledning eller annet.

Det er på tide at man begynner å se på hvordan man kan få presset prisene i Norge på Simms og annet utstyr, for vi som forbrukere skal faen ikke sitte å ha dårlig samvittighet fordi vi valgte å spare vår egen økonomi for unødvendige utgifter :rolleyes: ::)

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irritert? Hehe.. Det er jeg vel ikke. Tenkte bare å si det som det er. At du har oppfattet at alt av Simms er "made in USA" tyder egentlig bare på at de er vellykket i sin markedsføring. Simms er superduperkvalitet uansett hvor det er laget :)

ja tviler ik på kvaliteten til simms nei. . . tipper den kinesiske husmora er like god om ikke bedre på og sy dette sammen :-) så enig med lars att vi får være glad att dette blir masseprodusert i kina, eller så hadde nok ikke

vi vanlige døde hatt råd til mange av disse varene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en tanke:

Når Simms produserer noe av sitt sortiment i Kina så regner jeg med at det er fordi det billigere for

dem å produsere i Østen.

Burde ikke da vi da dra nytte av dette når vi kjøper Simms produkter her i Norge, slik at vi i det minste får kjøpt produktet til samme pris som amerikanere kjøper produktet for.

Et eksempel:

Jeg kjøpte meg Simms G3 convertible vadebukse for ikke lenge siden. Den koster 400 dollar i usa (ca 2200 norske kroner, kom på ca 3000 med frakt og moms) mens den i Norge koster ca 4500 kroner. Nå vet jeg ikke om denne buksa er produsert i USA eller Kina men det ser ikke ut som om det hjelper oss det spøtt om den er produsert i Kina eller USA for vi betaler fortsatt alt for mye for Simms produkter her i Norge etter mitt syn.

Dette gjelder i for seg for alle Simms produkter. De er stort sett langt billigere i USA enn i Norge selv med frakt og moms.

En skulle jo tro at Simms produkter som er laget Østen lages fordi det er billigere å produsere, men vi her oppe i nord nyter iallefall ikke godt av det for når det ankommer Norge er det ofte det dobbelte av det en amerikansk fluefisker betaler.

Nå er jeg godt fornøyd med de Simms produktene jeg har, men for meg er det en langt mer interessant diskusjon hvilket prisnivå Simms ligger på i Norge vs USA. For hvis dette fortsetter så er det flere av oss som kommer til å kjøpe våre Simms produkter rett fra USA og det også uten å ha dårlig samvittighet for jeg har iallefall ikke råd til å være idealist når jeg skal kjøpe fluefiskeutstyr enten det er bekledning eller annet.

Det er på tide at man begynner å se på hvordan man kan få presset prisene i Norge på Simms og annet utstyr, for vi som forbrukere skal faen ikke sitte å ha dårlig samvittighet fordi vi valgte å spare vår egen økonomi for unødvendige utgifter :rolleyes: ::)

Terje

enig i det :-) i mitt hode så er det nok pga flere mellomledd. . . så spørst vel hvor stor del tundra tar da. . . 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Irritert? Hehe.. Det er jeg vel ikke. Tenkte bare å si det som det er. At du har oppfattet at alt av Simms er "made in USA" tyder egentlig bare på at de er vellykket i sin markedsføring. Simms er superduperkvalitet uansett hvor det er laget :)

ja tviler ik på kvaliteten til simms nei. . . tipper den kinesiske husmora er like god om ikke bedre på og sy dette sammen :-) så enig med lars att vi får være glad att dette blir masseprodusert i kina, eller så hadde nok ikke

vi vanlige døde hatt råd til mange av disse varene :-)

tja..... det virker jo ikke som det hjelper oss at sydama er fra Kina, for her i Norge skulle en trodd at de var sydd av administrerende direktør i Simms himself :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg godt fornøyd med de Simms produktene jeg har, men for meg er det en langt mer interessant diskusjon hvilket prisnivå Simms ligger på i Norge vs USA. For hvis dette fortsetter så er det flere av oss som kommer til å kjøpe våre Simms produkter rett fra USA og det også uten å ha dårlig samvittighet for jeg har iallefall ikke råd til å være idealist når jeg skal kjøpe fluefiskeutstyr enten det er bekledning eller annet.

Det er på tide at man begynner å se på hvordan man kan få presset prisene i Norge på Simms og annet utstyr, for vi som forbrukere skal faen ikke sitte å ha dårlig samvittighet fordi vi valgte å spare vår egen økonomi for unødvendige utgifter :rolleyes: ::)

Terje

Helt enig Terje.

Man har en tendens til å bli uglesett, ja kanskje regelrett buet ut dersom man bestiller Simms fra statene. Sparte selv så og si på krona 2000,- på en G4 bukse, og da er noe riv ruskende galt. I tillegg går toppmodellene til halv pris enkelte steder hver høst, så marginene bør være solide hos forhandler og/eller importør. Har ingenting i mot at den lokale sjappa tjener penger, men det er heller ikke lov til å operere med ranspriser. Men åpenbart er det prissamarbeid hvor det settes veiledene priser som er den samme i enhver butikk. Om det er de som sitter på agenturet som har bestemt dette eller andre skal jeg ikke spekulere i. Men jeg kjøper kun Simms her hjemme på salg. Utover det så går bestillingen over vannet. 1500-2000,- er møe penger som kan investeres i fruen for å få mer fisketid. Dessuten blir ikke skriket så høyt dersom fruen kommer over en kvittering fra USA fremfor her hjemme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke overrasket over at Simms produserer varer i Kina, når det gjelder tekstilproduksjon er det ikke mange land som kan konkurrere med dem. At Simms er dyktige markedsførere og beholder deler av produksjonen i USA bidrar til å la markedet tro at alt er "USA". Det er vel heller ikke alle som sjekker produksjonsland før de handler Simms.  Det viktigste er at kvaliteten holder riktig nivå, selv om vi som forbrukere burde merke på prisen at produksjonskostnadene er lavere.

Selv om jeg i de fleste tilfellene handler slike produkter hos norske forhandlere, både fordi at jeg ønsker et norsk forhandlernett og det kan oppstå garantispørsmål, så er av og til prisforskjellene sammenlignet med å bestille fra USA totalt urimelige. Kjøpte Korkers vadesko i Norge i sommer, og betalte ca det dobbelte av hva jeg betalte for samme skoen i USA for to år siden. For et par år siden kjøpte jeg Simms vadebukse fra USA, og den kom på nøyaktig halvparten av norsk pris. Jeg tror vel nødvendigvis ikke det er de lokale sjappene som drar inn for mye på varene, men man betaler mange ganger for mye penger i forhold til produksjonskostnadene.

Når det gjelder kopiprodukter fra Kina, så må man skille mellom to typer koiper. Noen er kopier som ikke kan sammenlignes i kvalitet (kjøp en Levis T-skjorte på Gran Canaria så vasker du logoen av i løpet av et par uker), mens andre produkter kommer fra samme fabrikk som orginalen, noen ganger med orginal logo, andre ganger med et annet navn. Disse produktene er kommer til verden ved at fabrikken for eksempel får en ordre på 10 000 dresser til Hugo Boss, og produserer 15 000, hvor de ekstra 5 000 selges på svartebørs og i noen kjøpesentra (Shanghai er et glimrende sted å finne slike produkter, de er ikke lovlige, men i enkelte områder kan man få slike "orginaler" og myndighetene ser vel lett gjennom fingrene når det gjelder dette salget). Disse kopiene kan man av og til kjøpe til 20% av orginalene.

Men, jeg synes det er litt tragisk at tekstilindustrien i Europa og USA ikke klarer å konkurrere med Kina, men det endres nok litt etterhvert som Kina gradvis må betale høyere lønninger og dermed vil produksjonskostnadene øke (om 15-20 år).

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt på linje med Terje og Lars Vegas her . . . Kunne ikke falle meg inn å kjøpe Simms til veil. pris i norge, når forskjellen er så stor fra feks usa.

Der får man G3 gore-tex buksa til samme pris man må ut med for Freestone her i landet, og da går jeg ikke for sistnevnte bare for å være lojal mot sjappa i norge . . . Det har jeg rett og slett ikke råd til.

Når man også tar i betraktning at prisene på Simms produkter ble satt ned over hele fjøla her i landet for ikke lenge siden, og forskjellen fortsatt er så stor, da kan man begynne å lure.

Når det gjelder dette alibaba-tullet så tror jeg man får det man betaler for  ;D

Er neppe noe gore-tex i bekledningen derfra, for Gore setter utrolig strenge krav til de som vil benytte deres membran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Markedstilpasset prissetting........ Simms produkter kan rett og slett ikke koste mere i USA fordi at lønninger er forholdsvis lave i USA........ vil tro at simms også er sin egen grossist i det amerikanske marked...... husker på 90 tallet at vi kjøpte kroker fra Mustad i chile...... for der kunne man kjøpe krokene for 1/3 av norsk pris......... tror at vi i guldlandet norge norge må godta høyere priser med tradisjonell handel....... eller at ivar, bjørn, hans, reidar, sturla, (navn tatt utav lufta) må ta den tunge veien til NAV dersom vi ikke handler fra bedriftene de jobber i...... jo vi er i en ond sirkel her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ønsker å lage plagg i goretex så skal plagget, produsenten og merket godkjennes av Gore. Derfor er de bildene du finner på Alibaba osv garantert billige kopier i såkalt "Kina-tex." Hvis du tar sjansen på å bestille så vil du se at plaggene faktisk ikke ligner originalene en gang. De bruker bildene for å lure til seg lettlurte forhandlere av ymse slag. De aller fleste som selger på slike sider er agenter som driver hjemme fra stua.

De få fabrikkene i Kina som er godkjent av Gore har noen av verdens mest kjente og beste merker som kunder. Du finner garantert IKKE disse produsentene på slike nettsider.

Simms produserer i USA pga politikk og markedsføring. Det er ingen kvalitetsforskjell på et goretex produkt produsert i USA og et som er produsert i Kina. Men hadde jeg vært amerikaner så hadde jeg garantert holdt meg til "Made in the USA." Ihvertfall i disse tider, hvor Kina eier 36% av landets utenlandsgjeld (and counting...).  :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så goretex er forbeholdt utvalgte fabrikker i kina? hvor produseres så gore tex da ?  så det du sier er att det er vanskelig og få tak i i kina for og lage vadebukser feks?  :)

Nei, gore-tex er forbeholdt hvem som helst, om de innfrir kravene som settes, enten det er i kina eller på toten  ;)

Selv sysler jeg med planer om å utvikle fluestenger i gore-tex, og dermed bli den første som kan friste med pustende fluestenger.

Utrolig at ingen har tenkt på dette før . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stenger med Gore-tex må da være millionbutikk  :o

Kanonidé -Lars- !

Har selv planer om å lage websider med Gore-tex og melde meg på Skaperen på TV2. Kjenner lukten av dollars allerede. Nå skal jeg jaggu inn på porsche.no og se hvilken bil jeg skal kjøpe meg så snart jeg har sikret meg patenten  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner egentlig ikke hva som er så j..lig dyrt med Simms..?

Patagonia, Guideline, Orvis m.fl (for å nevne noen) er jo ikke spesielt billigere, kvaliteten tatt i betraktning.

Selv er jeg typisk lavlønnet (selvvalgt), men har råd å unne meg ei norskkjøpt Simms-bukse.

Det er jo bare å prioritere bort den stanga man egentlig ikke har bruk for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir dog en liten digresjon, men likevell en tanke jeg føler er verdt å dele med alle.

Jeg vil først og fremst si at jeg er student, lever på 10 000 kr i mnd for å dekke alle mine kostnader og vil tro at jeg er av de på dette forumet som har minst å rutte med.

Det er for meg en merkelig tanke dette med å kjøpe fiskeutstyr i USA og andre lavkost land, sammenliknet med Norge. I USA tjener en gjennomsnittlig arbeider annslagsvis 220 000 kr, i Norge ligger gjennomsnittslønnen for alle lønnsmottakere på 440 000 kr. Selvfølgelig her vil mange si at bolig er dyrt i Norge, mat er dyrt osv osv, men summa sumarum sitter en gjennomsnittlig nordmann igjen med mer enn en gjennomsnittlig amerikaner.

I USA ligger en G4 pro bukse på 529 dollarsh, ca 3000 kr. Legger vi på 300 kr frakt pluss mva= ca 4000 kr. I Norge koster samme bukse i overkant av 5000.

Dersom man synes 1000+ er en stor forskjell på et slikt produkt burde man tenke seg litt mer om. For å få optimal bruk av en slik bukse i 4-5000 kr klassen er det en forrutsetning at man har rett størrelse, derfor det finnes 24 forskjellige størrelser. Velger du feil størrelse foringer du buksas levetid grunnet unødvendig slitasje og alternativet vil dermed være gunstigere rent økonomisk. Hva om det er noe feil med en søm på buksa ? Du må sende den tilbake til USA, det koster 300 kr, retur 300 kr. Det er 600 kr. I tillegg til dette får man ikke mulighet til å prøve buksa, med mindre man er så frekk at man prøver produktet hos en norsk forhandler ( her ser du med en gang at det er noe feil dersom det er synlig). Hva om det er enda værre og du skal på en ukestur og finner ut at buksa lekker uka før du skal ut å dra. Opplevde selv dette i år og fikk låne bukse av Bjørnar hos Jarle og Bjørnar i Lillestrøm den uka jeg skulle nordover, hvordan løser man det når man kjøper utstyret i USA ?

Et annet viktig poeng er følgende: Dersom du går til din lokale forhandler å sier at du skal kjøpe nye vadere, og har vurdert å kjøpe de i fra USA skal du ikke se bort i fra at han slår av noen kroner slik at forskjellen ikke bli så stor alikevell. Hvertfall ikke dersom du er en stamkunde, noe mange av dere som handler alt stæsjet på nett ikke får anledning til å oppleve ;)

Så kommer den berømte "rosinen i pølsa", norsk kjøpslov! Vi i Norge er så priveligerte at vi er dekket i hue og ræva hva kommer til forbrukerkjøp, og de retslige forholdene rundt dette.

Dersom man er opptatt av å spare penger på fisket sitt er det flere andre tilltak som vil være mye mer innbringende i den forstand. F.eks vil det være galskap å kjøpe fiskerett i noen norske lakselver! Tjuvfiske vil være eneste som kan forsvares, forutsatt at man ikke blir tatt. Det vil f.eks være meget mye mer økonomisk forsvarlig å kun binde en type fluer, da materialkostnaden vil kunne holdes nede og ved å f.eks kun fiske med fluer som består av flyrite nr 5 og brunt hækkel, da vil man komme langt med en nakke og 4 poser dubbing pr sessong. Dersom du bestemmer deg for å kun fiske med krok strl 12, markkrok selvfølgelig da de er noe billigere viss du kjøper 250 stk av gangen i fra Japan, vil nok besparelsen her alene komme opp i flere tusen på kort tid.

Det jeg skal frem til er at når du har kommet dit som fluefisker at du vurderer å kjøpe deg vadebukse som koster fra 500 dollar og oppover i USA så har du mest sannsynlig svidd av så mange tusen på "unødvendige" fiskerelaterte eller andre ting at det å forsvare det med at det er billigere faller på sin egen urimelighet.( Her finnes det selvfølgelig unntakt, men disse stiller i samme levekostklasse som Kiwi Bob og Tibetanske Munker).

Dette innlegget er ikke ment som noen form for personangrep, heller for å få litt klarhet i hvordan folk tenker.

Er det altså slik at dere som handler i fra USA gjør det konsekvent, og er like nøye med å holde kostnadene nede på alle andre områder i privatøkonomien ?

Nå er jeg av den typen som setter pris på service og er interessert i å betale for det!

Support your local dealer, det kan lønne seg i lengden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så goretex er forbeholdt utvalgte fabrikker i kina? hvor produseres så gore tex da ?  så det du sier er att det er vanskelig og få tak i i kina for og lage vadebukser feks?  :)

Spm. 1- Nei, Gt er forbeholdt utvalgte fabrikker, godkjent av Gore. Og av tekstilfabrikker i Kinaer det er kun noen få som er godkjent. De finnes selvfølgelig i andre deler av verden også. Norrøna f.eks. sydde sine klær hovedsaklig i Polen i mange år. Mulig de gjør det ennå.

Spm. 2- I Kina og USA. Av fabrikker som eies av Gore.

Spm. 3- Jepp, jeg vil si nærmest umulig, da Simms er stort sett de eneste som får lage vadebukser i Goretex. Ihvertfall de nyere tekstilene/laminatene. Cloudveil var heldige og fikk lisens, etter det jeg hørte pga felles bekjentskaper innen de to firmaene.

Når det gjelder inntekt etter skatt pr husholdning så er Norge nr 5 på lista. USA er nr 1. Når vi i tillegg vet at kun noen få stater har moms, og veldig lav sådan så sitter nok en gjennomsnittlig fluefisker i USA igjen med mer enn en i Norge. I tillegg er det meste billigere der, så det er liten tvil om at pengene strekker mye lenger i USA enn i Norge.

I tillegg er fluefiske i USA fortsatt en øvre middelklasse greie.

Inntekt pr hue er sterkt misvisende hvis man er ute etter å finne hva folk rundt omkring har å rutte med. F.eks. så lever min familie MYE bedre her nede på omtrent halvparten av inntekten jeg hadde i Norge. Og NZ ligger LANGT nede på lista når det gjelder inntekt.

Når det er sagt - her nede koster et par G4 vadere fra 5600 - 6000 kroner. Skal man bruke intekt pr hue metoden så tilsvarer det 10-12000 kroner!  :o

Forøvrig gode poenger av Enevols her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette innlegget er ikke ment som noen form for personangrep, heller for å få litt klarhet i hvordan folk tenker.

Er det altså slik at dere som handler i fra USA gjør det konsekvent, og er like nøye med å holde kostnadene nede på alle andre områder i privatøkonomien ?

Mange gode poenger og det får være opp til den enkelte hvor de handler. Det er tross alt handlefrihet, og det skal man ikke ha dårlig samvittighet for.

Hva jeg tenker?

Jeg skulle ha ny vadebukse og satt meg et budsjett basert på hva jeg følte jeg hadde samvittighet til å forsvare i lys av renovering av hus kombinert med rollen som småbarnsfar etc. Valget ble fryktelig enkelt når jeg så jeg sparte 2000,- (ikke 1000,-) på å kjøpe G4 bukse. 3 lapper kostet den ferdig levert på posten. Det var innenfor budsjett og jeg var happy. Alternativet var å støtte en forhandler her hjemme, men sorry: Så mye penger gir jeg ikke fra meg, god service eller ikke. Jeg har sjeldent så store problemer med vadeutstyret at jeg må sende det inn. Pinholes klarer man å fikse sjæl... Oppsiden ved å kjøpe i Norge er selvsagt forbrukervernet dersom man ender opp med en mandagsbukse rett fra fabrikken. Igjen, det får være opp til den enkelte å vurdere dette. Men trekker man i fra 600,- i frakt dersom så skulle skje så hadde jeg sittet igjen med 1400 i fortjeneste. Fortsatt en god slant. Nå skal det sies at jeg aldri har hatt problemer med Simms, selv om enkelte opplever det på lik linje med andre produkter. Ang. valg av størrelse så har Simms egen måltabell, så det er bare å trekke frem målebåndet så finner man kjapt ut hva som passer.

Om jeg handler konsekvent fra utlandet? Nope, det gjør jeg ikke. Stort sett gjelder det de gangene det er en god slant å spare på det, enten være seg fiskeutstyr, interiørartikler og bekledning generelt, og ikke minst når jeg har tid til å planlegge kjøpet. De gangene jeg trenger fluebindematerialer som jeg KAN spare mye på å bestille fra utlandet så blir det som regel kjøpt her hjemme rett og slett fordi jeg ikke alltid har kontroll på hvor mye jeg har igjen av de ulike materialene. Og når det går tomt og jeg trenger mer så er det kjappere å dra på lokale sjappa. Det samme gjelder kjøp av stenger. Det gjøres primært her hjemme mtp. retur ved brekk etc. og ikke minst mtp. å dra til feks. nordisk hvor man får testet seg frem til det man vil ha.

MEN poenget mitt er at jeg tviler på det er primært dyre vadeklær á la G4 etc. som butikkene tjener mest på. De blir ikke akkurat revet ned av veggen. Det de tjener på er alt det andre. Ser jo selv hvor mye jeg rasker med meg når jeg i utgangspunktet bare skulle innom og kjøpe fortomsmateriale  :P

Er man genuint interessert i å ivareta sin lokale forhandler så bør man vel også sitte på alt av utstyr til man finner veien under torva. Bruktmarkedet får nok butikkene til å blø mer enn en og annen high-end vadejakke eller bukse. Forumet her er jo et godt bevis på hvor mye bruktustyr som formidles  :o Det er nå hva jeg tenker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada kunne kjøpt meg vadere i norge jeg også. . . men i usa fikk jeg kjøpt meg vadere og snelle til prisen av bare det vadebuksa koster i norge. . . :-)

Turen kosta litt vel... ;D

eller var det på nett?  :-X

Det var på nett dette  :D glemte forresten og nevne att jeg fikk simms guide jakka også tilegg, snelle og jakke attpå kan man si for den prisen vadebuksa koster i norge  :D og da er det ngen tvil....

Var kjerringa det som var i usa...da ble det smithbriller  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir dog en liten digresjon, men likevell en tanke jeg føler er verdt å dele med alle.

Jeg vil først og fremst si at jeg er student, lever på 10 000 kr i mnd for å dekke alle mine kostnader og vil tro at jeg er av de på dette forumet som har minst å rutte med.

Det er for meg en merkelig tanke dette med å kjøpe fiskeutstyr i USA og andre lavkost land, sammenliknet med Norge. I USA tjener en gjennomsnittlig arbeider annslagsvis 220 000 kr, i Norge ligger gjennomsnittslønnen for alle lønnsmottakere på 440 000 kr. Selvfølgelig her vil mange si at bolig er dyrt i Norge, mat er dyrt osv osv, men summa sumarum sitter en gjennomsnittlig nordmann igjen med mer enn en gjennomsnittlig amerikaner.

I USA ligger en G4 pro bukse på 529 dollarsh, ca 3000 kr. Legger vi på 300 kr frakt pluss mva= ca 4000 kr. I Norge koster samme bukse i overkant av 5000.

Dersom man synes 1000+ er en stor forskjell på et slikt produkt burde man tenke seg litt mer om. For å få optimal bruk av en slik bukse i 4-5000 kr klassen er det en forrutsetning at man har rett størrelse, derfor det finnes 24 forskjellige størrelser. Velger du feil størrelse foringer du buksas levetid grunnet unødvendig slitasje og alternativet vil dermed være gunstigere rent økonomisk. Hva om det er noe feil med en søm på buksa ? Du må sende den tilbake til USA, det koster 300 kr, retur 300 kr. Det er 600 kr. I tillegg til dette får man ikke mulighet til å prøve buksa, med mindre man er så frekk at man prøver produktet hos en norsk forhandler ( her ser du med en gang at det er noe feil dersom det er synlig). Hva om det er enda værre og du skal på en ukestur og finner ut at buksa lekker uka før du skal ut å dra. Opplevde selv dette i år og fikk låne bukse av Bjørnar hos Jarle og Bjørnar i Lillestrøm den uka jeg skulle nordover, hvordan løser man det når man kjøper utstyret i USA ?

Et annet viktig poeng er følgende: Dersom du går til din lokale forhandler å sier at du skal kjøpe nye vadere, og har vurdert å kjøpe de i fra USA skal du ikke se bort i fra at han slår av noen kroner slik at forskjellen ikke bli så stor alikevell. Hvertfall ikke dersom du er en stamkunde, noe mange av dere som handler alt stæsjet på nett ikke får anledning til å oppleve ;)

Så kommer den berømte "rosinen i pølsa", norsk kjøpslov! Vi i Norge er så priveligerte at vi er dekket i hue og ræva hva kommer til forbrukerkjøp, og de retslige forholdene rundt dette.

Dersom man er opptatt av å spare penger på fisket sitt er det flere andre tilltak som vil være mye mer innbringende i den forstand. F.eks vil det være galskap å kjøpe fiskerett i noen norske lakselver! Tjuvfiske vil være eneste som kan forsvares, forutsatt at man ikke blir tatt. Det vil f.eks være meget mye mer økonomisk forsvarlig å kun binde en type fluer, da materialkostnaden vil kunne holdes nede og ved å f.eks kun fiske med fluer som består av flyrite nr 5 og brunt hækkel, da vil man komme langt med en nakke og 4 poser dubbing pr sessong. Dersom du bestemmer deg for å kun fiske med krok strl 12, markkrok selvfølgelig da de er noe billigere viss du kjøper 250 stk av gangen i fra Japan, vil nok besparelsen her alene komme opp i flere tusen på kort tid.

Det jeg skal frem til er at når du har kommet dit som fluefisker at du vurderer å kjøpe deg vadebukse som koster fra 500 dollar og oppover i USA så har du mest sannsynlig svidd av så mange tusen på "unødvendige" fiskerelaterte eller andre ting at det å forsvare det med at det er billigere faller på sin egen urimelighet.( Her finnes det selvfølgelig unntakt, men disse stiller i samme levekostklasse som Kiwi Bob og Tibetanske Munker).

Dette innlegget er ikke ment som noen form for personangrep, heller for å få litt klarhet i hvordan folk tenker.

Er det altså slik at dere som handler i fra USA gjør det konsekvent, og er like nøye med å holde kostnadene nede på alle andre områder i privatøkonomien ?

Nå er jeg av den typen som setter pris på service og er interessert i å betale for det!

Support your local dealer, det kan lønne seg i lengden ;)

Du har selvfølgelig mange gode poenger  :)

Men hver gang vi snakker utenlandshandel så kommer dette frem, tenk om det noe galt med produktet og du må sende det tilbake og ditt og datt....greit nok, ser den !  ;)

men her snakker vi kanskje G4 vadebukse, toppmodellen til simms og topp kvalitet, så forventer jeg att den buksa holder seg tett rett og slett(eller er tett når jeg tar den på), og fungerer slik den skal, så derfor er jeg villig til og ta den risikoen lett, skulle det vise seg att det skulle være noe feil med vadebuksa,så har jeg en reservebukse jeg kan bruke den tiden det tar og få en ny bukse  :)

Og jeg har rett og slett ikke den goden att jeg har den lokale fluefiskesjappa rett nedi gata heller....

Har noen kamerater som har den lokale sjappa og de får jævlig gode tilbud, så det må helt klart være en god fortjeneste på dette....stamkunde eller ei, dårlig butikk av og selge dette til innkjøpspris ville jeg tro...

og sende en vadebukse til USA koster heller ik 300kr, og jeg tar det som en selvfølge att sjappa i USA betaler frakten hjem igjen..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...