Gå til innhold

Nytt fluesnøre fra SA - laget i Norge og med Renaelva som utgangspunkt.


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

  • Svar 127
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Uten tvil, Terje.  Det å bruke tid på å teste ulike snører og snøreklasser på stenger, burde fått mye mer fokus enn det trolig har idag.

Spørsmålet er bare hvordan få til disse testene uten å måtte kjøpe halve butikken..Du er avhengig av å være djupt inni et stort miljø for så å satse på at dine fiske kolleger har andre typer snøre enn du sjøl..Dette er ikke tilfelle for meg, men kanskje det er slik for dere som har store miljøer i nærheten !?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Uten tvil, Terje.  Det å bruke tid på å teste ulike snører og snøreklasser på stenger, burde fått mye mer fokus enn det trolig har idag.

Der er vi helt enig, Roger :D

Fluesnører har mer å si enn man skulle tro :-)

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Uten tvil, Terje.  Det å bruke tid på å teste ulike snører og snøreklasser på stenger, burde fått mye mer fokus enn det trolig har idag.

Spørsmålet er bare hvordan få til disse testene uten å måtte kjøpe halve butikken..Du er avhengig av å være djupt inni et stort miljø for så å satse på at dine fiske kolleger har andre typer snøre enn du sjøl..Dette er ikke tilfelle for meg, men kanskje det er slik for dere som har store miljøer i nærheten !?

Det forstår jeg godt kan være vanskelig.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten tvil, Terje.  Det å bruke tid på å teste ulike snører og snøreklasser på stenger, burde fått mye mer fokus enn det trolig har idag.

Spørsmålet er bare hvordan få til disse testene uten å måtte kjøpe halve butikken..Du er avhengig av å være djupt inni et stort miljø for så å satse på at dine fiske kolleger har andre typer snøre enn du sjøl..Dette er ikke tilfelle for meg, men kanskje det er slik for dere som har store miljøer i nærheten !?

Det forstår jeg godt kan være vanskelig.

Terje

Produsenter bør generelt bli flinkere til å oppgi klumpvekter og ikke bare klumplengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tror rett å slett eg må ta kontakt med disse fluefiske forhandlerne her i haugesund for å hørre om det ikk er mulig å få til en test kveld..det kan jo bare gagne de vel det med tanke på markedsføring !

Hvis dere går sammen en gjeng, forening eller lign. og viser interesse for dette, bør det absolutt være mulig å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tror rett å slett eg må ta kontakt med disse fluefiske forhandlerne her i haugesund for å hørre om det ikk er mulig å få til en test kveld..det kan jo bare gagne de vel det med tanke på markedsføring !

Hvis dere går sammen en gjeng, forening eller lign. og viser interesse for dette, bør det absolutt være mulig å få til.

eg tok kontakt med Baardsen butikken i hgsd i dag, å de sku vurdere det i neste uke :) Får bare håpe d slår igjennom :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roger, Terje eller en annen som eier detta snøret…dere har vel ikke tilfeldigvis fått veid det? (uff, nå begynner jeg med detta måle/veiegreiene jeg også) ;D Lurte på om jeg skulle skaffe meg et slik til kommende sesong.  Burde jeg kjøpe klasse 6? (skal matches med en paradigm 5)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nyeste alt om fiske som ramlet net i posten i dag, har Terje Bomann-Larsen gitt 4'er snøret full score 10 av 10, mens 5'er snøret har fått 9 av 10.

#4 klumpvekt snaue 11 gram, mens #5 veier 3 gram mer. Det står at 5'er snøret har 70 cm lengre klump og hele forlengelsen ligger i fronttaperingen. Level spiss oppgitt på esken til 50 cm men er i virkeligheten ett par desimeter lengre. Den lange spissen på 5'er snøret ble ett problem med tanke på å overføre kraft til fortommen og burde kappes. Lina ble perfekt når han kappet 40 cm av spissen. Dette var grunnen til at han gav poengsummen 9 av 10, fordi han måtte gjøre den jobben selv.

Det var ellers stor forskjell på 4 og 5 til å være samme snøreserie. Største han hadde vært borti før. Klumpen var omtrent av samme tykkelse, 3 gram tyngre som nevnt på #5 og tydeligere tapering (som gjorde det lettere å sette trange bukter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig info, Stian! :) Men at det var den største forskjellen han hadde vært borti innen snøre fra samma serie veit jeg ikke om var fullt så heftig. Jeg liker at snora er klar til bruk rett ut av pakka, uten videre fundering og kapping. Vel, vel..skal ha meg et sånn uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

I nyeste alt om fiske som ramlet net i posten i dag, har Terje Bomann-Larsen gitt 4'er snøret full score 10 av 10, mens 5'er snøret har fått 9 av 10.

#4 klumpvekt snaue 11 gram, mens #5 veier 3 gram mer. Det står at 5'er snøret har 70 cm lengre klump og hele forlengelsen ligger i fronttaperingen. Level spiss oppgitt på esken til 50 cm men er i virkeligheten ett par desimeter lengre. Den lange spissen på 5'er snøret ble ett problem med tanke på å overføre kraft til fortommen og burde kappes. Lina ble perfekt når han kappet 40 cm av spissen. Dette var grunnen til at han gav poengsummen 9 av 10, fordi han måtte gjøre den jobben selv.

Det var ellers stor forskjell på 4 og 5 til å være samme snøreserie. Største han hadde vært borti før. Klumpen var omtrent av samme tykkelse, 3 gram tyngre som nevnt på #5 og tydeligere tapering (som gjorde det lettere å sette trange bukter).

Merkelige greier. Jeg har jo snøret i #5 og ser absolutt ingen grunn til å kappe en millimeter av spissen :rolleyes: ::) ..... slår jo over perfekt og presenterer flua delikat og presist.

Kan det tenkes at Terje Bomann Larsen har fått en feilvare og at det derfor var såpass store forskjeller?

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nyeste alt om fiske som ramlet net i posten i dag, har Terje Bomann-Larsen gitt 4'er snøret full score 10 av 10, mens 5'er snøret har fått 9 av 10.

#4 klumpvekt snaue 11 gram, mens #5 veier 3 gram mer. Det står at 5'er snøret har 70 cm lengre klump og hele forlengelsen ligger i fronttaperingen. Level spiss oppgitt på esken til 50 cm men er i virkeligheten ett par desimeter lengre. Den lange spissen på 5'er snøret ble ett problem med tanke på å overføre kraft til fortommen og burde kappes. Lina ble perfekt når han kappet 40 cm av spissen. Dette var grunnen til at han gav poengsummen 9 av 10, fordi han måtte gjøre den jobben selv.

Det var ellers stor forskjell på 4 og 5 til å være samme snøreserie. Største han hadde vært borti før. Klumpen var omtrent av samme tykkelse, 3 gram tyngre som nevnt på #5 og tydeligere tapering (som gjorde det lettere å sette trange bukter).

Nei, dette hørtes veldig rart ut i mine ører. Synes også 5ern er et kanonsnøre og at fortommen retter seg veldig pent og rett. 4ern er også genial.

Olav H: Om du bør ha et 6er snøre på Paradigmen din, tør jeg ikke svare på. Det er du nødt til å prøve først. Paradigmen er også dyp og rolig, så det kan tenkes at den passer fint på stanga. Kommer også an på hvor dyp du liker den. Hvis du har Paradigmen i 905, kan jeg bekrefte at 5ern fungerer ypperlig :) Det har jeg nemlig testet og funnet svært tilfredstillende! Nevnte stang er også på vei til meg nu.... og jeg gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Nytt fluesnøre fra SA - laget i Norge og med Renaelva som utgangspunkt.

Reagerer på dette "LAGET I NORGE" ..... er det noen som vet hvor det er laget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Nytt fluesnøre fra SA - laget i Norge og med Renaelva som utgangspunkt.

Reagerer på dette "LAGET I NORGE" ..... er det noen som vet hvor det er laget?

Ikke vær flisespikker nå Staffan :D, du skjønner garantert at det skulle ha vært "utviklet" i Norge. At jeg skrev laget i Norge er selvfølgelig noe misvisende men det skjønte du egentlig :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Du fisker med spagetti Terje. Høy linehastighet, trange snørebukter, med påfølgende problemer med lang spiss som ikke vil rulle over og få flue til å lande foran fortom, er vel ikke det største problemet  ;D;)

Kvalitets spagetti, Stian :D :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Nytt fluesnøre fra SA - laget i Norge og med Renaelva som utgangspunkt.

Reagerer på dette "LAGET I NORGE" ..... er det noen som vet hvor det er laget?

Ikke vær flisespikker nå Staffan :D, du skjønner garantert at det skulle ha vært "utviklet" i Norge. At jeg skrev laget i Norge er selvfølgelig noe misvisende men det skjønte du egentlig :D

Terje

jeg gjorde ikke det terje...... en plastfabrikk kan gjøre en slik jobb, men så det for unaturlig..... hvilket plastmateriale er det brukt i lina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fisker med spagetti Terje. Høy linehastighet, trange snørebukter, med påfølgende problemer med lang spiss som ikke vil rulle over og få flue til å lande foran fortom, er vel ikke det største problemet  ;D;)

Kvalitets spagetti, Stian :D :D

Terje

;D ja, misunnelsesverdig den spagettien du har en tendens til å få tak i Terje  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Nytt fluesnøre fra SA - laget i Norge og med Renaelva som utgangspunkt.

Reagerer på dette "LAGET I NORGE" ..... er det noen som vet hvor det er laget?

Ikke vær flisespikker nå Staffan :D, du skjønner garantert at det skulle ha vært "utviklet" i Norge. At jeg skrev laget i Norge er selvfølgelig noe misvisende men det skjønte du egentlig :D

Terje

jeg gjorde ikke det terje...... en plastfabrikk kan gjøre en slik jobb, men så det for unaturlig..... hvilket plastmateriale er det brukt i lina?

Ingen anelse hva slags plastmateriale det er. Det eneste jeg vet er at vedkommende som lagde lina brukte Rena som utgangspunkt når han utvikla lina og at det faktisk har blitt ei veldig god flueline som er god på både overhåndskast og kast som starter fra vannet. Det er igrunn mer enn godt nok for meg å vite ;D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Du fisker med spagetti Terje. Høy linehastighet, trange snørebukter, med påfølgende problemer med lang spiss som ikke vil rulle over og få flue til å lande foran fortom, er vel ikke det største problemet  ;D;)

Kvalitets spagetti, Stian :D :D

Terje

;D ja, misunnelsesverdig den spagettien du har en tendens til å få tak i Terje  :)

Jaja mennsann :D

Du kan allerede glede deg til å få prøve den den nye "bånnspagettien" jeg har kjøpt i høst :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høre på en tester inet blad blir bare helt feil. ...... Selvfølgelig.

Terje kaster som en gud med denne lina. Kanskje noe av det peneste jeg har sett.

Jeg for min del synest den er midt på treet. Stian kan mene den er drit og petter elske den.

Det er en selvfølge at linen må testes hos hver enkelt for at tilbakemeldingen skal bety koe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stian kan mene den er drit

Feil formulert Henning. Jeg mener ikke en drit. Skriver bare litt fra det Bomann-Larsen skrev. Har ikke prøvd den selv  ;)

Brukte bare navnet som et døme. Burde. Sagt ola normann:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...