Gå til innhold

Nytt fluesnøre fra SA - laget i Norge og med Renaelva som utgangspunkt.


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Unknown User

Terje, ville du gått opp en klasse på snøret? Så på en klasse 5 stang kjøre på med et klasse 6 snøre? Eller blir svaret "helt avhengig av stang"? Skal inn på Urban Angler i morgen og håper de har den der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 127
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Terje Refsahl

Terje, ville du gått opp en klasse på snøret? Så på en klasse 5 stang kjøre på med et klasse 6 snøre? Eller blir svaret "helt avhengig av stang"? Skal inn på Urban Angler i morgen og håper de har den der.

Nei, dette snøre ville jeg ikke ha gått opp en klasse på.

Følg samme snøreklasse som stanga er nå mitt råd.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje, ville du gått opp en klasse på snøret? Så på en klasse 5 stang kjøre på med et klasse 6 snøre? Eller blir svaret "helt avhengig av stang"? Skal inn på Urban Angler i morgen og håper de har den der.

Ta med deg ett til meg i #5 også da Fredrik  ;D Trenger det til bambusen min ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev jo det. Noen av gutta på Flyfishing Europe Norge :D

Grunnen til at det kom nå skyldes nok at det har tatt tid å få produsert snøre men det vil jo være

klart i løpet av et par uker og ikke minst før neste sesong :D

Terje

Kult!  :) De gutta i Flyfishing Europe er bra karer, så jeg både håper og er ganske sikker på at de har kommet opp med noe spennende for vannkast. Jeg elsker vannkast, og det er bra at Loop Stillwater'n får litt reell konkurranse  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Flyrodreel.com:

In the "regular" Mastery series, SA is introducing the Mastery VPT, which is similar to the GPX but more delicate and able to handle single-hand spey casting.  It is primarily targeted at the European market.

Lengre fronttapering og kortere baktapering kanskje?

Og vipps, så har de funnet opp Ultra4 en gang til!   ;D

Edit: Ultra4 har vel lengre fronttapering, men ikke spesielt kort baktapering.   :-\

Terje nå har jeg ikke prøvd lina, og jeg skal selvfølgelig kjøpe en slik til neste sesong. Men selv om du er ganske bastant i meningene dine, så er det svært lite som ikke har vært laget tidligere mht linetaperinger.

Ultra 4 er en favolitt, det samme er GPX, og denne er jeg svært spent på. Men det høres ut som en god kloning av det beste. Og hva er galt med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Fra Flyrodreel.com:

In the "regular" Mastery series, SA is introducing the Mastery VPT, which is similar to the GPX but more delicate and able to handle single-hand spey casting.  It is primarily targeted at the European market.

Lengre fronttapering og kortere baktapering kanskje?

Og vipps, så har de funnet opp Ultra4 en gang til!   ;D

Edit: Ultra4 har vel lengre fronttapering, men ikke spesielt kort baktapering.   :-\

Terje nå har jeg ikke prøvd lina, og jeg skal selvfølgelig kjøpe en slik til neste sesong. Men selv om du er ganske bastant i meningene dine, så er det svært lite som ikke har vært laget tidligere mht linetaperinger.

Ultra 4 er en favolitt, det samme er GPX, og denne er jeg svært spent på. Men det høres ut som en god kloning av det beste. Og hva er galt med det?

Jeg er ikke mer bastant enn at jeg synes denne lina er meget god og det er kun min ærlige oppfatning og den må jeg få lov å ha :D :D

Det er i og for seg ikke noe galt i å mene at det er en kloning av eksisterende liner, men jeg synes det blir litt feil å si at det er en kloning av et annen line når utvikler så vidt jeg vet ikke har hatt disse linene i hodet i det hele tatt men jobbet fra scratch med å utvikle et snøre ut ifra egne preferanser om hvordan en line skal være. Når man i tillegg ikke har fått kastet med lina enda så blir det enda mer merkelig at man går ut å mener det kloning av eksisterende liner uten å vite hvor lik/ulik lina er de nevnte linene.

Selvfølgelig vil en utvikler av en line ha gjort seg mange tanker om hvordan man ønsker at egenskapene til en flueline skal være basert på at man har kastet med mye forskjellig og det kan godt være at denne lina har et snev av linene du nevner, det er det garantert mange liner som har på en eller annen måte.

Så jeg mener man må teste sjøl for så å gjøre seg opp en mening etter at man har testet. Jeg synes denne lina er suveren, mens andre igjen vil kanskje si noe annet. Værre er det ikke :D

Jeg mener også at markedet for liner som både har gode overhåndsegenskaper og gode vannkast egenskaper faktisk ikke er så bredt i dag, så jeg er ikke helt enig i at det er svært lite som er ikke er laget før med tanke på linetaperinger. Svært mange liner i dag funker helt greit på overhodekast men svikter på vannkast, mens andre igjen er svært gode på vannkast men svikter på overhodekast og presentasjon..... men igjen så er det kun min mening og min opplevelse og den er i denne samenheng svært subjektiv :D

Jeg har iallefall funnet en fantastisk god line i SA VPT som funker meget godt til mitt fiske og da er jeg igrunn svært fornøyd ;D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken line man foretrekker, sånn rent profilmessig avhenger av hva slags fiske man bedriver og hvor god kaster man er. Dette er tydeligvis en line med en profil som passer Terje midt i blinken. Jeg kan med rimelig stor sikkerhet si at det ikke er noe snøre for MEG. Fronttaperingen vil være for lang. Og sånn kan vi holde på til det uendelige.  ;D

Det er ikke noe hokus pokus å konstruere liner. Taperinger, klumplengde, tykkelse og stivhet (kjerne + coating) mikses sammen til man har ønsket effekt. Og det som gir fordeler på ett punkt vil gi ulemper på andre egenskaper. Snører som er gode på vannkast har mye masse bak på klumpen, og ofte kort baktapering. Slike snører har lav toleranse for overheng, og egner seg derfor ganske dårlig til laaaange overhodekast. Snører som er "minnefrie" i forholsvis kaldt vann vil bli FOR myke og nesten klissete i varmt vann (og varmt vær). Presentasjonssnører med lang fronttapering egner seg dårlig i motvind og er også ikke særlig egnet til tyngre fluer. Osv osv.

Gode allroundsnører ligger "midt på treet" på de fleste punkter. De som bedriver mye én type fiske kan med fordel finne et snøre som er skreddersydd for det DE driver med. Som f.eks. Terje her har gjort, og som jeg har gjort med Rio Grand. Hvis ikke så er det fortsatt greiest med et "vanlig" allround snøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Hvilken line man foretrekker, sånn rent profilmessig avhenger av hva slags fiske man bedriver og hvor god kaster man er. Dette er tydeligvis en line med en profil som passer Terje midt i blinken. Jeg kan med rimelig stor sikkerhet si at det ikke er noe snøre for MEG. Fronttaperingen vil være for lang. Og sånn kan vi holde på til det uendelige.  ;D

Det er ikke noe hokus pokus å konstruere liner. Taperinger, klumplengde, tykkelse og stivhet (kjerne + coating) mikses sammen til man har ønsket effekt. Og det som gir fordeler på ett punkt vil gi ulemper på andre egenskaper. Snører som er gode på vannkast har mye masse bak på klumpen, og ofte kort baktapering. Slike snører har lav toleranse for overheng, og egner seg derfor ganske dårlig til laaaange overhodekast. Snører som er "minnefrie" i forholsvis kaldt vann vil bli FOR myke og nesten klissete i varmt vann (og varmt vær). Presentasjonssnører med lang fronttapering egner seg dårlig i motvind og er også ikke særlig egnet til tyngre fluer. Osv osv.

Gode allroundsnører ligger "midt på treet" på de fleste punkter. De som bedriver mye én type fiske kan med fordel finne et snøre som er skreddersydd for det DE driver med. Som f.eks. Terje her har gjort, og som jeg har gjort med Rio Grand. Hvis ikke så er det fortsatt greiest med et "vanlig" allround snøre.

Fin utgreiing av diverse snøretyper.

Det blir ofte sånn at man liker og anbefaler et snøre uten å kunne begrunne hvorfor.

Et snøre som er bra for en kaster kan være mindre bra for en annen, avhengig av fiskemetode, ferdighetsnivå etc.

Derfor blir det litt rart når det stilles spørsmål som "hvilken line passer nystangen min...."  For meg er det litt som å spørre "hvor stor er en fisk"  (Kanskje ikke heeelt det samme, men litt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hvilken line man foretrekker, sånn rent profilmessig avhenger av hva slags fiske man bedriver og hvor god kaster man er. Dette er tydeligvis en line med en profil som passer Terje midt i blinken. Jeg kan med rimelig stor sikkerhet si at det ikke er noe snøre for MEG. Fronttaperingen vil være for lang. Og sånn kan vi holde på til det uendelige.  ;D

Det er ikke noe hokus pokus å konstruere liner. Taperinger, klumplengde, tykkelse og stivhet (kjerne + coating) mikses sammen til man har ønsket effekt. Og det som gir fordeler på ett punkt vil gi ulemper på andre egenskaper. Snører som er gode på vannkast har mye masse bak på klumpen, og ofte kort baktapering. Slike snører har lav toleranse for overheng, og egner seg derfor ganske dårlig til laaaange overhodekast. Snører som er "minnefrie" i forholsvis kaldt vann vil bli FOR myke og nesten klissete i varmt vann (og varmt vær). Presentasjonssnører med lang fronttapering egner seg dårlig i motvind og er også ikke særlig egnet til tyngre fluer. Osv osv.

Gode allroundsnører ligger "midt på treet" på de fleste punkter. De som bedriver mye én type fiske kan med fordel finne et snøre som er skreddersydd for det DE driver med. Som f.eks. Terje her har gjort, og som jeg har gjort med Rio Grand. Hvis ikke så er det fortsatt greiest med et "vanlig" allround snøre.

Fin utgreiing av diverse snøretyper.

Det blir ofte sånn at man liker og anbefaler et snøre uten å kunne begrunne hvorfor.

Et snøre som er bra for en kaster kan være mindre bra for en annen, avhengig av fiskemetode, ferdighetsnivå etc.

Derfor blir det litt rart når det stilles spørsmål som "hvilken line passer nystangen min...."  For meg er det litt som å spørre "hvor stor er en fisk"   (Kanskje ikke heeelt det samme, men litt...)

hmmm, og jeg som synes jeg hadde begrunna valget av SA VPT lina rimelig godt i mitt åpningsinnlegg. Hva mer burde jeg hatt med, Fredrik? ? ? ?

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Du har det, Terje. Vannkast + over hodet, presentasjon, coating, bl.a.

Ikke rart du blir fornøyd når du kan krysse av de punktene.  ;)

Ikke sant :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hørte et rykte om at SA VPT er ankommet lager i Norge i dag, og at det vil være å finne i butikkene

i løpet noen få dager.

Regner meg at både Villmarksbutikken på Jessheim, Jarle og Bjørnar, Nordisk med flere vil ha lina

i butikken ASAP :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testa line, og den er "grei".

Dette var den korte versjonen av svaret mitt.

Sakens kjerne er følgende.

Terje har blitt utrolig god på vannkast. Da helst med line med lang klump, og "riktig" bruk av teknikk og stang/utstyr.

Denne linen som tråden handler om, passer perfekt til Terjes måte å kaste på. Både over hodet, og vannkast.

Det som er litt "unormalt", er at Terje er best på vannkast på liner som er mest egnet for over hodet :) Dvs, denne linen med en klump på 13.5 meter, synest JEG Er for lang klump på. Men Terje kaster som en gud med dette. Da vannkast og over hodet.

Jeg kaster greit over hodet (til meg å være.) med denne linen, og den virker god.

Men til mine litt mer agresive vannkast, som trenger en helt egen teknikk ( :D ), så liker jeg bedre liner som har kortere klump.

Jeg har endt opp med stillwater, da denne ligger sånn "midt på treet" når det gjelder det meste.

Så linen som anbefales her, har god coating, bra på minne og er glatt og fin.

Den kommer ikke til å bli en Henningline, da jeg vil ha kortere klumper til mine fiskesituasjoner.

Smaken er som baken, og alle kan ikke line en line like godt som alle andre.

Den grønne highwateren er det mange som snakker om. Og har som favoritt.

Denne liker ikke jeg (med flere), nettopp pga den lange klumpen.

Skulle gjerne ha kastet slik som Terje og Preben, men der er jeg ikke, så derfor må jeg har utstyr etter hvor jeg ligger  i fluefiskeverden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...