Gå til innhold

Nytt fluesnøre fra SA - laget i Norge og med Renaelva som utgangspunkt.


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Det er ikke hver dag man får gleden av å teste ut et nytt fluesnøre hvor mange års fiske i Renaelva er med på å danne utgangspunktet for tilblivelsen av ei ny flueline, men nå er det en realitet :D

Derfor var jeg mildt sagt spent som en liten unge da jeg monterte det nye Scientific Angler VPT på snella for å gjøre de første prøvekastene.

Som ihugga fan av det gamle grønne Guide Line Highwater var jeg veldig spent på om SA VPT ville klare å matche Highwater for det er ikke alle liner som funker like godt både på overhåndskast og vannkast og der har Highwater vært lina for meg de siste sesongene :D

Min lille skepsis ble raskt gjort til skamme, for her var det kjærlighet ved første kast :D

Før jeg går videre med å si litt om hvordan jeg har opplevd denne lina så langt så kommer det noen faktaopplysninger:

- Lina har fått navnet Scientific Angler Mastery VPT (Versitaile Presentation Taper)

- Master coating, med kaldtvanns kjerne for minst mulig minne

- Linas totale lengde er 30 meter

- Klump i #5 er 13,4 meter

- Ferdig løkke foran (funker ypperlig da den bygger lite og er velgjort)

- Fargen på lina er tredelt, hvor tip og bakline er i farge Willow (grålig) mens klumpen er Fire Orange (dempet orange som ikke skriker for mye og samtidig gjør at vi ser den fint).

- Overgangen mellom klump og bakline blir lett synlig da fargen skifter fra Fire orange til Willow. Dette bidrar til at man lett ser hvor klumpen slutter noe som er svært gunstig ved vannkast. Ved at lina har fått Willow farget tip gjør at det blir en camotip, noe som er gunstig med tanke på sky ørret.

- Lina er utviklet av Flyfish Europe (her i Norge) og da spesiellt av en gutta der som jeg foreløpig ikke nevner ved navn :-)

- Det tok to år fra første tapering var tegnet til lina var ferdig.

Da jeg fikk denne lina i hende så må jeg innrømme at jeg tvilte på om den ville kunne matche det gode gamle grønne Highwater, men som jeg sa tidligere så tok jeg feil :-) Her er noen av mine opplevelser med denne lina så langt:

SA VPT er en drøm å kaste med fordi:

- Den lader stanga sykt bra, både på overhåndskast og på vannkast og presenterer veldig lett og fint i begge tilfeller.

- Den funker ypperlig på korte kast hvor man ikke har hele klumpen ute. (Dette er et viktig kriterie for meg og ikke alle fluesnører gjør en god jobb her).

- Coatingen er meget glatt og overraskende myk rett fra eske, noe som gjør at denne lina vil jeg ikke komme til å måtte koke eller farge. Den blir som den er :D

- Den lander veldig lett og fint på vannet og gir dermed svært pene presentasjoner noe som for meg er helt avgjørende for om jeg liker en flueline eller ikke.

- Speykast går som drøm, jeg ble nesten lattermild når jeg kjente hvor sykt bra den spenner opp stanga og skyter ut lina. Denne lina kan man speye langt med, for de som er gode på sånt :-)

- Den slår over laaange fortommer som en lek, noe som for meg er svært viktig når jeg fisker oppstrøms på sky ørret.

- Fluelinas tip slår rett over og knekker ikke mot høyre eller venstre som desverre en del flueliner gjør.

- Den ser ut til å være veldig stum og minnefri.

Så langt må jeg si at jeg er superfornøyd og det ligger veldig godt an til at denne lina blir mitt førstevalg fremover. Denne lina er i særklasse noe av det beste jeg har hatt gleden av å kaste med og at den er utviklet i Norge gjør det ekstra gøy etter mitt syn.

For oss som ikke er spesiellt begeistret for kortklumpa liner som har alt for mye vekt i front av taperingen kan jeg ikke skjønne annet enn at SA VPT er en innertier av et fluesnøre og blant det beste som noensinne er laget :D

Forskjellen mellom denne lina og det grønne highwater vil jeg ikke på noen som helst måte karakterisere som enorm, MEN utifra det jeg har rukket å teste så synes jeg den lader stanga bedre samtidig som den beholder den stille presentasjonen. Den er også hakket vassere på vannkast, det vil si at den spenner opp raskere uten å bråke noe mer når den lander av den grunn og det er for meg svært svært viktig. Den virker også å være mykere i coatingen enn hva Highwater er rett fra eske etter min vurdering. Dette bidrar til at SA VPT ligger godt an til å bli fast innventar på flere av mine fluesneller :D

Alt i alt en av de hyggeligste og mest spennende fluelinene jeg har hatt gleden av å kaste med, så jeg tar av meg hatten for gutta (gutten :D) hos Flyfish Europe for en meget godt utført jobb. Det er ikke enkelt å lage en line som funker like godt på overhåndskast som på vannkast. De fleste liner funker greit på overhåndskast men svikter når det kommer til vannkast. Flueliner som gjør begge deler og gjør det godt er det ikke alt for mange av så her kommer SA VPT som sendt fra oven :D

SA VPT er ventet i norske butikker i løpet av et par uker, så løp og kjøp sier nå jeg :-)

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 127
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Terje Refsahl

Litt nyfrelst stemning Terje. Uansett denne skal jeg kjøpe

Det kan du godt si, men det er en grunn til det :D

Den fungerer akkurat sånn jeg vil at et fluesnøre skal fungere :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Fåes dette i statene nå??

Sigve og Super:

Aner ikke om det er å få i statene nå, men vil tro det vil være å skaffe i de norske butikkene som selger SA i løpet av kort tid.

Det vil også havne på det amerikanske markedet om ikke lenge vil jeg tro.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

En argentinsk forhandler av SA

Jeg kan med 100% sikkerhet si at argentineren tar feil :D

Terje

Det var synd, synes gpx er ei flott line ;D

Da tror jeg du vil bli positivt overraska over den nye VPT :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Flyrodreel.com:

In the "regular" Mastery series, SA is introducing the Mastery VPT, which is similar to the GPX but more delicate and able to handle single-hand spey casting.  It is primarily targeted at the European market.

Lengre fronttapering og kortere baktapering kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Flyrodreel.com:

In the "regular" Mastery series, SA is introducing the Mastery VPT, which is similar to the GPX but more delicate and able to handle single-hand spey casting.  It is primarily targeted at the European market.

Lengre fronttapering og kortere baktapering kanskje?

Høres sånn ut.. ikke at jeg har prøvd eller sett den. Vil denne da ha noenlunde samme vekt som gpx tror du(terje)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Flyrodreel.com:

In the "regular" Mastery series, SA is introducing the Mastery VPT, which is similar to the GPX but more delicate and able to handle single-hand spey casting.  It is primarily targeted at the European market.

Lengre fronttapering og kortere baktapering kanskje?

Og vipps, så har de funnet opp Ultra4 en gang til!   ;D

Edit: Ultra4 har vel lengre fronttapering, men ikke spesielt kort baktapering.  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Fra Flyrodreel.com:

In the "regular" Mastery series, SA is introducing the Mastery VPT, which is similar to the GPX but more delicate and able to handle single-hand spey casting.  It is primarily targeted at the European market.

Lengre fronttapering og kortere baktapering kanskje?

Og vipps, så har de funnet opp Ultra4 en gang til!   ;D

Edit: Ultra4 har vel lengre fronttapering, men ikke spesielt kort baktapering.   :-\

Det er nok ikke ultra 4 som er utgangspunkt for VPT, det har jeg fra sikre kilder :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo ut som ett spennede produkt ifra SA.

Men siden kildene til utviklinge er kjent, hvorfor kan vi ikke få vite hvem som har utvikla dette?

Og det var da en merkelig tid å lansere ett fluesnøre som er ment for europa da sesongen er på slutten?

Må vel kjøpe ett #4 og #5 snøre og teste galskapen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Ser jo ut som ett spennede produkt ifra SA.

Men siden kildene til utviklinge er kjent, hvorfor kan vi ikke få vite hvem som har utvikla dette?

Og det var da en merkelig tid å lansere ett fluesnøre som er ment for europa da sesongen er på slutten?

Må vel kjøpe ett #4 og #5 snøre og teste galskapen

Jeg skrev jo det. Noen av gutta på Flyfishing Europe Norge :D

Grunnen til at det kom nå skyldes nok at det har tatt tid å få produsert snøre men det vil jo være

klart i løpet av et par uker og ikke minst før neste sesong :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...