Gå til innhold

Stangdel sitter fast - Har jeg forsøkt alt?


Lars Vegas

Anbefalte innlegg

Jepp,

Omsider har jeg klart å sette fast bunndel og neste ledd. Var så sløv at etter en regnfull fisketur forleden dag så delte jeg bare stangen i to og lot den stå å tørke litt i kjelleren. Resultatet sier seg selv og nå får jeg pokkern ikke frahverandre de to nederste delene. Har prøvd "alt":

- Gummihansker for bedre grep = glapp likevel og traff guideringen = bøyd... Pokker!

- Stang bak knærne og presse ut med lårene. Ikke sjans!

- Satt korkhåndtaket mellom beina og dratt hva remmer og tøy kan på den andre delen

- Isspray kun på hannholk. Null resultat + isspray på hele leddet. Nada...

Konklusjon: Må trolig bestille ny stangdel og skjære av den delen som sitter fast. No big deal, men litt "hassel" så sitter noen med en genial quickfix så rop ut. Er det noe jeg ikke har forsøkt? Er en ting jeg kommer på og det er at jeg får hjelp av en til å dra + teipe på hver side av leddet for bedre grep. Noen annet?

Som nevnt er ene guideringen bøyd med påfølgende krakilering i lakken på festet. Ergo så ligger stangdelen tynt an og blir skiftet før eller siden, men hadde vært veldig praktisk å få fra hverandre stangen likevel.

NB: Del alltid stangen etter hver tur ;) (skal nevnes at stangen er så godt som ny, og derfor er holkene litt tighte enda også...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være tricky det der,noen ganger går det og kjøle ned andre ganger varme.Husker jeg og Trond syrstad

hadde 2 stk hardy 18 foterer som ble sendt hele fra alta hvor alle skjøtene satt fast.Prøvde alt men ingen ting hjalp bortsett fra "rå"styrke,klarte og nappe de fra hverandre til slutt.presiserer rett frem dragning.

Lykke til... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk karer :)

@Staffan: Skal definitivt få en omgang på holkene

@Magne: Forsøkt med isbiter. Også 5 min. under kaldt rennende vann etc. Tror issprayen kjøler det ned mer og i tillegg gjort på 5 sekunder :) Men takk uansett ;)

@Glenn: Er redd du stikker av med 10 poeng. Frykter nok at det er kun ren kraft som må til. Men må få tak i et par hender til, kombinert med både føning og is så håper jeg de går frahverandre. Er noe så grassalt de sitter også. Da jeg plasserte korken mellom beina og dro til så var det hakket før hele korken ble dratt av...

Setter stor pris på alle tips og at dere tar dere tid så jeg bukker og neier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal absolutt prøve den metoden Staffan.

Skulle det ikke gå så får jeg heller ta Glenn-metoden. Konse på å holde delene rett og dra til man ser mannen med ljåen. Er stygt rett sistnevnte ikke er til å komme utenom. Sitter så hardt at man skulle tro det ikke var en skjøt der  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hendt at jeg har laget meg håndtakfeste av tape på begge stangdelene som sitter i hverandre. Godt feste er greit når en skal prøve å få dem fra hverandre. Sammen med enten , bak knea metoden, i frysern metoden, varmt vann metoden, eller en kombinasjon av disse har det alltid gått bra. Men å ha et grep som ikke glir er ofte avgjørende.

Kanskje jeg bare har vært heldig.

Håper du lykke Lars!

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hendt at jeg har laget meg håndtakfeste av tape på begge stangdelene som sitter i hverandre. Godt feste er greit når en skal prøve å få dem fra hverandre. Sammen med enten , bak knea metoden, i frysern metoden, varmt vann metoden, eller en kombinasjon av disse har det alltid gått bra. Men å ha et grep som ikke glir er ofte avgjørende.

Kanskje jeg bare har vært heldig.

Håper du lykke Lars!

bjorni

Håndtak av dobbeltsidig kvalitetstape! Så er det på med gummihansker og vri som faen. Eneste som har funket på mine.

Går en god halvtime på å få vekk lim fra stangen etterpå, men absolutt verdt det :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeltsidig tape skal faktisk testes også. Gummihansker, gummi grytekluter etc. har jeg forsøkt..

Evt. legge et lag med trikkertape først og deretter dobbeltsidig tape over det igjen. Kombinert med andre forslag her så er det i allefall et visst håp for at det kan gå. Tester ut det som er i morgen, så får vi håpe det løs(n)er seg  ;)

Takk Spenolsen & Co! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Tony: WD40 testet. Marinerte holken. Aint working  :P

@ tob: Vet ikke om fuktigheten finner veien ut. Har stått varmt lagret nå i rundt 2 uker... Får da være måte på hvor lang tid jeg skal vente  ;D Men det er nok kombinasjonen fuktighet og temperaturskifte som er årsaken. Eller rettere sagt ei nepe som ikke gadd demontere hele stangen etter en fuktig fisketur. Har jo gått greit tidligere... cheeeeezesss :-X Man lærer så lenge man lever  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig du har rett, men dette var etter 3. turen med stangen, og de to foregående turene varte vel rundt en halvtime. Mulig det har sneket seg inn litt saltvann, men regnet godt så jeg satt en knapp på fuktighet, kombinert med ny stang og temperaturforskjellen. Har opplevd at stengdeler har satt seg godt på turer tidligere på vidda hvor stenger plasseres uten demontering over noen dager. Men regnvann har mye skit i seg.. Itte vet je  ;D

Nå har jeg i allefall mange gode ledepunkter og tips, så jeg skal frem med både et par ekstra hender, dobbeltsidig teip, føner, isspray og fandens oldemor i morgen, så da får vi håpe at den rakkern slipper. Kommer med en liten rapp utover dagen i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Lars.

Har hatt utallige problemer via Aktiv,Nordic,Guideline av denne sorten da stenger har blitt liggende i våte trekk og tuber.De fleste kjerring råd funker ikke.

Det som vi har hatt best erfaring med er rett og slett rykk og napp.Bruk krefter prøv og være forsiktig med ringer.

En tar tak i stanga der det er godt med "gods" og den andre napper til skikkelig.Rett linje.

N.B Tar ikke ansvar men dette er kun en veileding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter pris på det Glenn. Som nevnt tror jeg ditt forslag er det eneste som fungerer. Men risikoen er høyst til stede, så jeg prøver de andre rådene først. En ring har allerede fått en smell, så går stangdelen så er det "bare" 385,- for ny del levert på døren. Regner uansett med at det blir utfallet, men er jo lov til å prøve å forhindre det... Bare ikke bunndelen ryker. Men har tenkt meg ut en lur løsning på å få tjoret fast ene delen så det bare er å rappe til, men alt annet prøves først. Deretter får reodor felgen frie tøyler  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...