Gå til innhold

Klarer ikke bestemme meg..


steve_nor

Anbefalte innlegg

Hei,

Ny stang er på trappene, men jeg klarer ikke bestemme meg..Og her inne er det jo slik at jeg har lest trådene rundt anbefalinger om nye stenger, og svarene blir ofte de samme (smaken er som baken, man må prøve, osv..) Mao man blir like klok. Dog er det mange gode argumenter for de forskjellige stengene..og mange har jo sine favoritter. Og alt dette er helt jo sikkert riktig!!

Men: Det er ikke alltid man har muligheten til å prøve før man kjøper og dermed kan man ikke få en feeling..og da føler jeg at man må "ta en sjangs". Nå blir det jo ofte snakk om noen tusen, så det å måtte "sjangse" gjør at usikkerheten bare blir ennå større.

Så jeg lurer på hva folk her inne gjør når de skal kjøpe ny stang?, da i de tilfellene hvor man ikke kan prøve først?

Jeg tar mer en gjerne mot anbefalinger med begrunnelse, men om dere klarer helst unngå det som er tidligere beskrevet, så er det fint, får jeg vet at smaken er som baken og at man burde prøve først ;)

Er på jakt etter en god #5..

Bruksområdet vil nok bli allround..alt fra sjø, til elver..

Prisnivå er ikke avgjørende, men igjen...må man sjangse er det jo slik at man prøver å begrense prisnivået..

takk på forhånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan fortelle hvilke stenger du allerede har, og om du liker dem og hva du liker ved dem. Ikke at jeg kan anbefale noe spesielt siden jeg er en fersking, men det kan kanskje være god info for de som kan dette :)

Mitt inntrykk fra forumet er at stenger som Guidelines Fario og Eikres Fluvius er godt likt av mange (samt en hel drøss av andre stenger og da :) )

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du ei brukt stang her på forumet, kan du selge den igjen om du ikke liker den, og uten å tape mye penger på det. Det store tapet tar som regel første eieren som kjøpte stanga ny. Da trenger du ikke være så redd for å gjøre feilkjøp. Mest sannsynlig blir du fornøyd med det du får, tror jeg. Kanskje må du gjøre litt justering på kasteteknikken. Og alle stenger er gøy å kjøre fisk på ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg lurer på hva folk her inne gjør når de skal kjøpe ny stang?, da i de tilfellene hvor man ikke kan prøve først?

Vel... Hva liker du? Rask, medium, slow? Selv liker jeg medium raske og gjerne litt dype som en grunnleggende regel. Jeg har stenger som er treige og...

Uansett.... Levrandørene har en formening om stangen og dens ytelser rask, medium osv... Jeg sier ikke at du treffer blink uansett, men forutsettningene for at du kan like stangen er jo innenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... Hva liker du? Rask, medium, slow?

Ja det var det da....Det er jo ikke lett i si ettersom det er diskusjoner på forumet hva en rask stang faktisk er?

Her er tråden: http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=21399.0

Så når du da spør om jeg liker en rask, medium eller rask stang...så ser det ut at også det er ett definisjonsspørsmål ?

Det skal ikke være lett dette her skjønner jeg..ikke greit å sette seg inn i denne hobbyen :)

Men jeg tror jeg går for medium... ;)

Skal sies at jeg har tittet litt på Loop Evotec MP #5...Er det andre stenger som man kan sammenligne med?

feks: Orvis ZG Helios 9`/#5 - Midflex  VS  Loop Evotec MP #5 ?  Kan de sammenlignes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du et budsjett på feks max 3500kr får du knallgode stenger i Guideline Fario og EikreFly Fluvius . . .

Kan du legge i opp til 6000kr, er feks Sage Zxl ei stang som neppe mange misliker  ;)

Men den er ikke på noen måte bedre enn de to førstnevnte, så jeg vet hva jeg ville valgt  ;)

Finn deg ei stang som ikke er ekstrem hverken den ene eller andre veien, så vil du nok kunne bli god venn med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg kjenner guideline sin LPX så har jo den en aksjonskategori. Og uten at jeg gidder å starte noe lang diskusjon rundt det hele med aksjoner osv. så er det nå en gang sånn at de defineres med aksjonsbegrep fast, medium, slow. Når du spør om hvordan vi handler uprøvd blir dette den eneste begrepet, iallefall jeg, kan forholde meg til sånn aksjonsmessig.

Ellers kan du gjøre som Lars nevner kjøpe ZXL som er en fantastisk stang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere LPXe og LPXe RS stenger som jeg liker godt. Jeg er godt fornøyd med Fluvius 5M, Fario er alt for treg for meg.

Om denne informasjonen kan hjelpe deg har jeg ingen anelse om ;D

Har testet mange snører på Fluviusen, 4Cast #5 er det som passer meg best, SA Supra #5 og Teen LaFontaine Pro #5 funger også godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...