Gå til innhold

Stenger & Snører til Sjøørretfiske


Marius N

Anbefalte innlegg

Ser det stadig vekk kommer spørsmål fra nye og gamle brukere om hva slags "rigger" folk bruker til kyst fiske etter SØ så tenkte at det kanskje kunne være nyttig å lage tråd der vi helt enkelt kort beskriver hvaslags kombo vi bruker samt til hvilket fiske. Har du flere snårer kan man seff skrive inn det:)

Kan jo starte selv

Stangfabrikat-------vektklasse------lengde-------Snørefabrikat-------Synkegrad--------vektklasse/vekt

Loop Opti Coast----- 7'er------9,6ft------Airflo 40+ extreme distance-------F/I------#7

Loop Opti Coast----- 7'er------9,6ft------Airflo 40+ extreme distance-------S/I------#6

Loop Opti Coast----- 7'er------9,6ft------Airflo 40+ distance-------S3------#7

Loop Opti Coast----- 7'er------9,6ft------Guideline 4cast-------F/S5------#7

Har kuttet av klumpene på alle 40+ linene og fester de med "løkke mot løkke" på en I rio coldwater skyteline. God kombo for vanlig kystfiske. Litt i tyngste laget til loppefiske noe lett når det stormer som værst.

Blir jævlig flaut om dette blir den eneste posten :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende konsept at du har kuttet av klumpen, vurderer dette selv.

Jeg har:

Sage xi3 # 6, tibor signature 7/8, rio outbound short int glassline, guideline coastal fast int, airflo 40+ 3, airflo 40+5

Sage xi3 # 8, Sage 2580, guideline coastal fast int, airflo 40+ 3, airflo 40+ 5

Mener disse kombinasjonene dekker det aller meste av mitt sjøfiske, problemet blir jo å drasse med seg alt dette når man skal ut. Bruker ihvertfall minst to liner på en tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sage VT2-----#7-----9'0''------Nautilus fw 7+------ cortland 444 clear camo #7. Fantastisk line men må skaffe meg en åtter. syver er litt i letteste laget ;) 

Også har jeg en til....

Spey infinity-----#7------9'6''--------Nautilus FW/spey epsilon-------Cortland 333 #9 SYNKlll kappet, og scierra coated skyteline ;)

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G.Loomis NRX 9' #7 - SA Stillwater S1 #8 - Nautilus NV G7

G.Loomis CrossCurrent GLX 9' #7 SA Professional Slow int #8 - Nautilus NV G7

Scott X2s 9' #7 Cortland Little Tunny int #7 / SA Professional Full Sink S3 #7 - Hatch 7+ LA

Scott S4s 9' #7 SA Stillwater S1 #8 / SA Professional Full Sink S3 #7 Hatch 7+ LA

Sage Xi2 9' #9 Cortland Little Tunny Int #9 - Hatch 7+ MA (*Danmarksstanga)

Fisker kun etter SØ, HA og multe året rundt  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G.Loomis NRX 9' #7 - SA Stillwater S1 #8 - Nautilus NV G7

G.Loomis CrossCurrent GLX 9' #7 SA Professional Slow int #8 - Nautilus NV G7

Scott X2s 9' #7 Cortland Little Tunny int #7 / SA Professional Full Sink S3 #7 - Hatch 7+ LA

Scott S4s 9' #7 SA Stillwater S1 #8 / SA Professional Full Sink S3 #7 Hatch 7+ LA

Sage Xi2 9' #9 Cortland Little Tunny Int #9 - Hatch 7+ MA (*Danmarksstanga)

Fisker kun etter SØ og HA året rundt  8)

Det får man si Frode, stang og snelleparken er i orden ser jeg ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G.Loomis NRX 9' #7 - SA Stillwater S1 #8 - Nautilus NV G7

G.Loomis CrossCurrent GLX 9' #7 SA Professional Slow int #8 - Nautilus NV G7

Scott X2s 9' #7 Cortland Little Tunny int #7 / SA Professional Full Sink S3 #7 - Hatch 7+ LA

Scott S4s 9' #7 SA Stillwater S1 #8 / SA Professional Full Sink S3 #7 Hatch 7+ LA

Sage Xi2 9' #9 Cortland Little Tunny Int #9 - Hatch 7+ MA (*Danmarksstanga)

Fisker kun etter SØ og HA året rundt  8)

Det får man si Frode, stang og snelleparken er i orden ser jeg ;D

Gått litt over stokk og stein i år... vært dårlig sesong  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klasse 6

Sage TCX 691-4 - Nautilus FWX 5/6 - Tiemco 25 Lbs skyteline med 18 grams klumper i hhv. flyt, int og fast sink.

"Back up" - Orvis 690-4 TLS evt Clearwater 906-2 - Loop 1,5 W

Klasse 7

Sage TCX 709-4 - Nautilus FWX 7/8 - Tiemco/Sufix 25 Lbs skyteline med 20 grams klumper i hhv. flyt, int og sink.

"Back up" - Orvis TLS 709-2 - Fenwick IronFeather 997-2 - Loop 2

Klasse 8

Vision Gt Four SW 908-4 - Danielsson L5W 6nine - Guideline 25 Lbs skyteliner med 22 grams klumper i hhv. flyt, int og sink.

"Back up" - Sage SP 968-2 - Loop 2W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loomis Gl3 #5, med Loop Original og en SA line i flyt, men bruker ikke ofte denne, nesten bare til nattfiske.

Sage XI2 #6, med Nautilus FWX, SA Striped Bass eller Cortland Clear Camo.

Sage XI2 #7, med Nautilus NV G-7, SA Striped Bass, Cortland, eller HMT Synk 4.

Tfo #8, med Danielsson Original, skyteklump.

Lommis GL4 #9, med Slate Viper, SA Stillwater eller skyteklump.

Jeg overliner stort sett alltid, og ihvertfall på Cortland og Striped Bass..

Bruker også mye glassliner, særlig i klart vann og rolig sjø.

Bruker Scierras ferdig taperte fortommer på 12 fot, som ofte skjøtes litt lenger.

Ikke på hurtigsynk, da er det ofte levelfortom på maks 1m og 80 alt etter sikt i vannet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GL lecie 9f6 fast #7---lamson guru 3 med loop evotec 100 flyt intermidiate--rio outbond flyt intermidiate--rio outbound hoover--hmt synk 3

Scott a2 10 fot medium fast #6---lamson guru 3 med loop evotec 100 flyt intermidiate--lts ultimate flyt sinktip

Scott e2 10 fot #6---lamson radius 3,5 med cortland clear camo intermidiate, rio out bound f/i short (10m klump)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et triks for en fersking å overline for å få mer fart på lina. Har dobbelt trekket inne, men sliter med å få nok fart i lina. Bruker Guideline LPX klasse 8 med coastal slow int mid kl 8 og rio outbound intermediate med sink tip kl 8. Har også coastal fast int mediate som jeg ved en feil fikk i kl 7, det funker ikke i det hele tatt til 8 er stanga. Vil det være en god ide å skifte til en syver stang ? Fisker en del tørt med kl 5, det går kjempefint. Får imidlertid problemer når jeg skal i sjøen med 8 er stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet at en del her inne mener det skal være enklere å kaste når en overliner, personlig mener jeg det ikke er det.  for man må føle etter punktene når lina spenner opp stanga, dette skjer veldig raskt og kastet vil kolapse mye raskere når man overliner. men når det er sagt går du med en kaste maskin (har selv en utgave i #7) som bærer tunge snører godt. ville nok valgt å gå med en #7 eller #6 i sjøen, mange kast pr tur, håndledd og skuldre blir belastet mye jo tyngre stenger en bruker, spesielt om du sliter med stanga/kastinga.. sikkert mange meninger om dette her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg er en fersking på fluefiske, og tenkte det sikkert er noen her inne som kan svare på hviket fluesnøre som kan passe sammen med en scierra matuka #8, tenkte synk 1 eller 2 , blir vel først og fremst til litt ruskeværfiske. Har en #6 som jeg bruker til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en fersking på fluefiske, og tenkte det sikkert er noen her inne som kan svare på hviket fluesnøre som kan passe sammen med en scierra matuka #8, tenkte synk 1 eller 2 , blir vel først og fremst til litt ruskeværfiske. Har en #6 som jeg bruker til vanlig.

dette innlegget hører vel mer hjemme i tråden kalt utstyrsprat men svarer her  8)

her er det nok mange meninger men personlig ville jeg valgt en litt tung line da været fort kan tilsi stanga i #8 som du selv sier. med slikt vær følger også litt bølger så en GL fast intermidiate ville nok vært et godt valg til denne stanga. #8 på snøret også. men... en del sierra stenger er klassifisert noe høyt, har hatt et par og jeg mener at på de så har #7 igrunn vært #6... sjekk ut klump vekt før du kjøper line, overliner du på en så tung line/stang kan man fort være ute og sykler i hardt vær 8) smaksak 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...