Gå til innhold

Endre størrelse på bilde i Aperture


Gisle Helgesen

Anbefalte innlegg

Flere programmer har en type batch process som du kan velge nedskalering, skarping etc. og kjøre hele mapper med bilder til ønsket størrelse. Dette kan gjøres med raw bilder uten at disse trengs åpnes først. Men har ingen anelse på om dette kan gjøres aperture.

Hvis det var dette du tengte på da Gisle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du egentlig du vil Gisle? Vil du endre størrelsen på originalfila? Det strider i så fall mot alt Aperture er designet for - nemlig 100% ikke-destruktiv redigering.

Jeg sliter litt med å forstå hva målet er, for å si det på den måten. Hadde jeg hatt en bedre ide om hva du ville oppnå kunne jeg sikkert hjulpet.

Edit: har lest det en gang til nå. Er det sånn å forstå at du vil redusere størrelsen på fila for å spare plass på disken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor? Hvis du gjør dette med originalfila i PS eller Preview er fila ødelagt for alltid, i forhold til å beholde den som original. Hvis du har lagret originalfila et annet sted kan du f.eks jobbe meed referenced files i stedet for å ha alle råfilene i Aperture-biblioteket. Da er det bare preview-fila (jpg) som blir liggende lokalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer seff ikke til og endre på orginalfila, er kun på jakt etter og lage en kopi i den størrelsen jeg vil ha, på færest mulig antall klikk, ække værre en det.

Har så vidt åpna programmet så kjenner ikke til mulighetene, ei heller laget meg noen arbeidsflyt på behandling av Raw filer. har kun importert et par jpg filer jeg har lekt litt med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla

Noen som bruker Aperture her inne og kan fortelle meg om det er mulig og resize bilder uten og eksporere bildet? Finner ingen funksjon for dette og har ikke funnet noen fornuftig svar på nettet uten om og eksportere bildet til div forhånds definerte dimensjoner. :-\

Gisle

Gisle - du vil vel verken 1) beskjære eller 2) komprimere, men 3) endre faktisk størrelse på bildet, om jeg har skjønt det riktig?

Resten av infoen er ikke til deg, Gisle, men alle andre som vil delta i diskusjonen og som lurer på forskjellen:

- Beskjære = å forandre utsnitt

- Komprimere = (i praksis - ja, jeg er en praktisk mann) å gjøre om et 12-14 bits .raw-bilde til et visningsbart .jpg-bilde i best mulig standard.

- Endre faktisk størrelse = å gjøre om et stort bilde til et lite bilde når det kommer til antall pixler, som passer til web/ din, min og de fleste andre sin skjerm, om man er litt mottakerbevisst.

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla

Noen som bruker Aperture her inne og kan fortelle meg om det er mulig og resize bilder uten og eksporere bildet? Finner ingen funksjon for dette og har ikke funnet noen fornuftig svar på nettet uten om og eksportere bildet til div forhånds definerte dimensjoner. :-\

Gisle

Gisle - du vil vel verken 1) beskjære eller 2) komprimere, men 3) endre faktisk størrelse på bildet, om jeg har skjønt det riktig?

korektemundo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha!

Det er ikke noe problem å få til det du vil. Men det kan ta litt tid å forklare hvordan du bør gjøre det. Aperture er et program som tvinger deg til å tenke litt annerledes enn du er vant til med en konvensjonell arbeidsflyt. Hver gang du skal bruke et bilde til noe skal det bildet ut av APerture. Enten som en kesport eller som en utskrift.

Du kan lage deg din egen export preset - det er lett, bare velg edit nederst på lista - så setter du inn de parameterene du vil ha f.eks maks høyde 600, maks bredde 850, grad av komprimering, vannmerke, fargerom etc.

Da er det bare et høyreklikk på bildet (eller alle de bildene du har valgt), velg export, export version, velg hvordan du vil bildet skal eksporteres og hvor det skal havne. Bingo. Når du er vant til det tar det noen få sekunder. Hvis du er helt i startgropa med Aperture kan en del ting virke litt uvant. Ring meg gjerne hvis det er ting du lurer på. Jeg bruker Aperture nesten daglig, og er så fornøyd med det at jeg er helt sikker på at det forlenger livet mitt en hel del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla

Noen som bruker Aperture her inne og kan fortelle meg om det er mulig og resize bilder uten og eksporere bildet? Finner ingen funksjon for dette og har ikke funnet noen fornuftig svar på nettet uten om og eksportere bildet til div forhånds definerte dimensjoner. :-\

Gisle

Gisle - du vil vel verken 1) beskjære eller 2) komprimere, men 3) endre faktisk størrelse på bildet, om jeg har skjønt det riktig?

korektemundo :)

Hvorfor ikke gjøre det rett fra DPP ? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...