Gå til innhold

Stangringer og størrelse


Anbefalte innlegg

Håper noen av dere rutinerte og dyktige stangmontører kan hjelpe meg litt.

Jeg har greid å bestemme meg for å tape sammen en z-axis og da vil jeg ha snakebrand sine ringer, men det har dukket opp et problem.

Dette er de ringene som visstnok skal brukes på en z-axis ifølge de listene jeg har greid å google meg fram til.

Snake Guides 619HC AP 1/0tw x 4

1tw x 1

1x1

2x1

3x1

hos snakebrand har de str 1/0, 1, 2, 3 og 4 som jeg kan velge mellom i tillegg til topper i str fra 3,5 til 5,5.

Det er her det går fullstendig i stå hos meg. Jeg har ingen anelse hva jeg skal velge.

Er det noen der ute som kan hjelpe meg?

EDIT: Ofte er det også lurt å ta med klasse og lengde. #5, 8,6'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sage bruker ringer fra Hopkins and Holloway, og de har en utgave som heter "Thinwire". Disse er tynne og meget lette i godset. Altså en tynnere utgave enn vanlige snakes. http://shofftackle.com/H&H_Lightweight.html

Og det er greia når man bygger på Sage klinger; de har brukt såpass lette ringer i toppdelen at hvis man velger noen som  er tyngre (inkludert Snakebrand) så får du en stang med roligere frekvens. Altså den føles et lite "roligere". Tw ringene har også korte føtter, som gjør at du kan bruke veldig korte surringer.

Så hvis du vil ha en stang som er noenlunde lik fabrikkmodellen så lønner det seg å bruke samme type ringer. Evt enbente Recoils, men det gir også en stang som føles annerledes ut.

Det er grunnen til at jeg aldri gidder å bygge på Sage klinger. Det er lite å gå på når det gjelder valg av ringer. De er for små i utgangspunktet, så ideelt sett burde man "oversize" ett eller to hakk. Og man er begrenset til enten Recoil eller TW pga vekt.

MEEEN: Z-Axis er en forholdsvis stiv og rask stang, så det kan GODT være at Snakebrand Universal ringer gjør den stanga ganske rolig og "lun". Jeg bruker bevisst de ringene på CTS Aff. MX klinger da jeg personlig synes det gir bedre fiskestenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Du trenger 4x1.0, 2x1, 1x2 og 1x3 (antall x størrelse)  + en stripping guide i str 10. Tuppen måler du med skyvelær og finner ut dimensjonen, samme med bunndelen for snellefestet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok jeg for gitt at han skjønte?  ???

Jeg forklarte fenomenet "tw" = Thinwire. Troddet det var et som var problemet?

Og konsekvensen av å ikke bruke de samme ringene...

Anyway...

Sage bruker forøvrig str 12 som stripping guide. http://www.sageflyfish.com/rod-building.html

Det vil jeg anbefale, da 10 er smått. Ikke bry deg om at det står "12t". Vekta på stripping guiden har liten betydning.

På linken finner du også avstandstabell. Modell 586-4 ZX.

Konverter til cm ved å google tallene på lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Beklager Tore, skrev innlegget mens du postet ditt. Fikk en tlf like etterpå og glemte å redigere det :-\

Str 12 synes jeg blir litt i det drøyeste laget estetisk sett, spesielt når man bruker 1/0 ringer. Tom Morgan forsket litt på størrelsen på ringer og han fant ut at det var bedre med trange ringer enn for store, lina vil ikke tape hastighet når den får mindre rom å gå igjennom om du skjønner hva jeg mener. Med en for stor ring, vil den gå fram og tilbake og dermed tape en del hastighet og med det lengde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk... Det var i hovedsak TW som forvirret meg, men dette ble jo veldig klart og tydelig. tip diameter er i følge sage selv 3,5 ser jeg nå så da regner jeg med at det blir 3,5 som blir valget av topp fra Snakebrand.

Ble litt i tvil nå om hvilken str jeg skal ha på stripping guide. Planen min er å hive på en agate fra struble. Heller mot en rød agate 10mm. Tenkte i samme slengen å dra med meg et sigarformet korkhåndtak fra struble. Noen som vet noe om kvaliteten på korken fra struble?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager Tore, skrev innlegget mens du postet ditt. Fikk en tlf like etterpå og glemte å redigere det :-\

Str 12 synes jeg blir litt i det drøyeste laget estetisk sett, spesielt når man bruker 1/0 ringer. Tom Morgan forsket litt på størrelsen på ringer og han fant ut at det var bedre med trange ringer enn for store, lina vil ikke tape hastighet når den får mindre rom å gå igjennom om du skjønner hva jeg mener. Med en for stor ring, vil den gå fram og tilbake og dermed tape en del hastighet og med det lengde

Ja, har hørt om det der, Raymond. Jerry Siem og resten av Sage gjengen er av samme oppfatning. Dog ikke med stripping guide. Det er 10 på ZXL'en min og den gir mer friksjon under trekket. Jeg mener det første "hullet" bør være større.

Men jeg synes generelt at Sage ferskvannsstengene har for små ringer. Det er litt mer rom innvendig i TW enn standard snakes, men allikevel. Og det er verre desto tråkkere lina er. Så jeg tror teorien til Morgan og Siem er høyst teoretisk. Det strider ihvertfall med MIN praktiske erfaring. Ihvertfall på raskere stenger. Men de selger jo stenger i bøtter og spann så jeg vetta pokker...  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Takk takk... Det var i hovedsak TW som forvirret meg, men dette ble jo veldig klart og tydelig. tip diameter er i følge sage selv 3,5 ser jeg nå så da regner jeg med at det blir 3,5 som blir valget av topp fra Snakebrand.

Ble litt i tvil nå om hvilken str jeg skal ha på stripping guide. Planen min er å hive på en agate fra struble. Heller mot en rød agate 10mm. Tenkte i samme slengen å dra med meg et sigarformet korkhåndtak fra struble. Noen som vet noe om kvaliteten på korken fra struble?

For å svare på spm ditt.. Jeg hadde ikke valgt agatering på en karbonkjepp, men det er nå meg. Om du skal ha det, er 10mm mer enn grei nok. Kvaliteten på Struble sine korkhåndtaker er bra, så du kan trygt kjøpe det. Generelt er Struble bra på alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tmags vet nok hva han snakker om når det gjelder vekt og påvirkning av aksjon grunnet lengden av foten på en guide. Det er sikkert masse her som kan måles med instrumenter. Jeg for min del er ikke så utrolig god å kaste at jeg vil merke om guiden er fra Hopkins and Holloway, REC eller Snakebrand. Og særlig ikke på en z-axis.

At lengden på foten kan ha betydning for aksjonen er nok sikkert viktigere å hensynta enn vekten, men hvis du spenner opp stangen i en god kastebue blir den aldri så krapp at det blir en knekk mellom hver guide. Når vi alikevel er inne på vekt. Hva med mengden av epoxy som blir brukt? Trådtykkelse og kanskje??

Jeg har rimelig "faste" størrelser jeg forholder meg til når jeg skal montere guider. På en 9 fot #5 starter jeg med 1/0 og ender med 3. Feks 3 stk 1/0, 3 stk 1, 2 stk 2, 1 stk 3 og stripper på 8 eller 10mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde garantert merket det, Sigve. Greia med Sage er at de har ganske tynne og følsomme tupper. Z-Axis spesielt. 8 av 10 av hjemmebygde Sage stenger jeg har prøvd har vært merkbart tregere i frekvensen. Selv det å bruke en toppring som veier ørlite mer enn originalen vil gi merkbar forskjell. Det er en grunn til at SAge bruker den letteste løsningen.  ;)

Jeg har brukt mye tid på å finne de beste løsningene på CTS klinger. Har til og med montert og fjernet ringer på én og samme klinge for å måle forskjellen.

Det spiller jo ingen rolle hvis man ikke kjenner til orginalen, g vil kopiere aksjonen på denne. Men hvis det er målet er det viktig å bruke samme ringer. Samme vekt og samme type.

1/0 på en dyp og rolig stang, gjerne med engelsk type er helt greit. Men på en rask karbonstang som, hvor det brukes løkker til fortommer osv, kanskje skyteklump så synes jeg det er altfor smått. Og 10 på skyteringen er smått IMO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testet litt rundt dette med løkker i mindre guider. Om en bensler selv eller bruker ferdig løkker (på snøret) har det ikke vært noe problem. Selv har jeg gått vekk fra løkke i løkke og bruker kun løkke på snøre og knyter fortommen i løkken. Glir som en drøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hiver inn et spørsmål her i stedet for å lage en bøling med tråder. Jeg har kjøpt snellefeste og så slo det meg nå at det kanskje er laget for å felles inn i korkhåndtaket. Har lagt ved et par bilder og håper noen kan opplyse meg.

Har jo funka før.

[attachthumb=1][attachthumb=2]

post-2115-13949890269574_thumb.jpg

post-2115-13949890270094_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hallå på deg Ford Prefect.

Først av alt,lenge siden jeg har sett deg på nettet,så kult at du er der. :)

Hvis du vil ha mitt råd,så ta av stripper og toppring fordi jeg tipper at de er større enn

de trenger å være?

Plukk ut de minste ringene du kan finne som fremdeles lar snøret ditt,knuter og skjøter

passere.

Lettest mulige ringer,minst mulig lakk.....Og særlig på en #3. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

De som maatte väre interessert i en utdyping av temaet anbefales aa downloade siste utgave av

PowerFibers, nr. 53, Oktober 2013 (9,3 MB)

http://www.powerfibers.com/index.html

gaa til "Current Issue" (opp paa venstre)

http://www.powerfibers.com/html/current_issue.html

saa scroll litt ned og press paa

"Download the issue here"

Paa side 40-52, "Fly Rod Guide Study"

er det en del interessante maaliner vedrörende vekter.

Hilsen Wolfram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...