Gå til innhold

Gi et navn: Hvilket kast er dette på videoen her?


André_Brµn

Anbefalte innlegg

Hei  :) Kast.

Dette er, for meg i hvert fall, et komplisert fiskekast, som jeg liker å bruke. Noen av dere gjør dette sikkert i blinde på strak arm, bokstavelig talt. Men jeg synes ikke det er helt enkelt å få til utvada i fiskesituasjonen der jeg bruker det og der jeg befinner meg store deler av året. Sikkert lettere på plenen eller på ei brygge, men der er jeg så sjelden.

Og det er et flott fiskekast; for flua lander før fortom, og det går an å bruke på trange plasser, på grunn av den første delen som er vannkastaktig. Her for tilfellet med to fluer (En døgnisklekker og en dun akkurat her).

Det er det mest kompliserte jeg får til av kast i praktiske fiskesituasjoner halvt utvadet tror jeg. Det er ikke alltid jeg får det til på såpass lange distanser selv heller, men altså; Hva ville du ha kalt kastet - fra start til mål?

Foruten "dust kaster stygt" da  ;D

Beats me hva kastet kalles - jeg kaller det bare "kurva snake", men det er sikkert ikke riktig. Jeg har aldri sett det før på noen videoer og jeg har heller aldri sett det live. Bare noe jeg selv har funnet på egentlig. Ser ikke pent ut heller. Men den frie flyten blir fenomenal med det kastet her, og flua flyter først.

Et lite filmklipp (klikk på 720 ellers ser du det ikke (forresten dårlig komprimert her på Youtube)):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kastet har jeg sett mange ganger, perfekt utført av Reidar, som igjen prøver å lære meg det. Veldig bra når du vil endre retningen på snøret uten bak&dødkast. Rett og slett nydelig!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del skjønner ikke en dritt av kastet.

Det eneste jeg ser er stanga,og ikke hvordan flua lander???

Tom.

Sorry, Tom - det ble for dårlig komprimering på YouTube her, og det er min skyld. Man ser rett og slett ikke fluenedlegget med den crappy komprimeringa her. I full kvalitet her på mac'n så ses det helt krystallklart at begge fluene lander. På råklippet så ses alt, men jeg skal prøve å laste det over i bedre kvalitet. Sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg ikke ser er "akkurat" hvordan og hvor flua lander.  Men det spiller da ingen rolle, er ikke noe problem å se hverken stangbevegelse eller snøret her (men nå tørka jeg av skjermen her i går da).

Har også sett detta kastet utført tidligere men har aldri hørt noe navn på det. Mener Staffan "vispa" rundt med stanga og lagde noen sånne bukter oppi Rena. Kanskje han vet hva en kaller dette ?

Kjell Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Backhand nedstrøms snake som utgangspunkt, André.

Bra utført, spesielt med den riggen.

Men du... hvor kommer kurven din inn i bildet? Er du sikker på at du har linket til riktig videosnutt? Har du lagt inn noen bevisst kurvebevegelse i dette kastet? Hvis du har, mistenker jeg at du skaper deg den lille bøyen/kurven der ute gjennom akkurat riktig krafttilsetting (Jfr: for lite tilsatt kraft kontra "overpowering"). Synes ikke du var spesielt forsiktig, så var usikker. Ser ikke resultatet der ute så godt heller. Men er det slik, så er/blir det jo et kurvekast med rette. Skal vi da si backhand nedstrøms snakecurve?  :)

Kan jo også være slik at riggen din med to fluer bremser ned overrullingen og derigjennom forsterker/gir deg kurven.

På Hedmarksk blir det vel bakhænd neriførstrøm kurveslange.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Backhand nedstrøms snake som utgangspunkt, André.

Bra utført, spesielt med den riggen.

Men du... hvor kommer kurven din inn i bildet? Er du sikker på at du har linket til riktig videosnutt? Har du lagt inn noen bevisst kurvebevegelse i dette kastet? Hvis du har, mistenker jeg at du skaper deg den lille bøyen/kurven der ute gjennom akkurat riktig krafttilsetting (Jfr: for lite tilsatt kraft kontra "overpowering"). Synes ikke du var spesielt forsiktig, så var usikker. Ser ikke resultatet der ute så godt heller. Men er det slik, så er/blir det jo et kurvekast med rette. Skal vi da si backhand nedstrøms snakecurve?  :)

Kan jo også være slik at riggen din med to fluer bremser ned overrullingen og derigjennom forsterker/gir deg kurven.

Fint kastet, og ettersom det ikke foreligger noe anerkjent navn ennå, så er vel det ene like godt som det andre - jeg ville bare sagt backhand snake-roll.

I likhet med Jan så klarer jeg ikke umiddelbart å se kurvedelen av kastet, men dersom du sier at den er der så stoler jeg på at det stemmer. Jeg er ikke helt sikker, men det kan også se ut som om du oppnår kurve-presentasjonen med "skrutrekker-teknikken". Vrir du litt "medurs" slik at fortommen slår litt mot venstre i kastet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, hjemme igjen. Kasta litt med Jon Anders, Tundra, skal se det blir lengdekaster av ham og. Satte han på opptrekk av en snudd ED #7, hehe, og mannen trakk jo opp de 23-24 meterne som bare det  :).

Over til tema; jeg må nok si meg litt enig med Kim her, André.

Men det er utfra hva jeg selv er i stand til å iaktta. Hva du faktisk foretar deg i avslutningen av kastet er det bare du som vet, og gjør det jobben slik som du vil, så er det jo det som betyr noe, ikke sant.

Flott fiskeplass forresten!

Ha en fortryllende lørdagskveld!

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Tjobing.

Det kastet bruker jeg endel fordi det muligens er det morsomste kastet jeg kan. Det ser nesten magisk ut, men er bemerkelsesverdig enkelt når bevegelsen sitter.

Uansett, jeg har alltid tenkt på det som en backhand snakeroll. 

Fint utført Andy, og morsom at du tar en pen fisk også !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, hjemme igjen. Kasta litt med Jon Anders, Tundra, skal se det blir lengdekaster av ham og. Satte han på opptrekk av en snudd ED #7, hehe, og mannen trakk jo opp de 23-24 meterne som bare det  :).

Cool  8) Hils Jon Anders så mye fra meg - knakende trivelig kar det. Er dere kompiser? Jeg hadde en del kontakt med ham før.

Over til tema; jeg må nok si meg litt enig med Kim her, André.

Men det er utfra hva jeg selv er i stand til å iaktta. Hva du faktisk foretar deg i avslutningen av kastet er det bare du som vet, og gjør det jobben slik som du vil, så er det jo det som betyr noe, ikke sant.

Flott fiskeplass forresten!

Ha en fortryllende lørdagskveld!

Jan.

Ja, dette har antagelig både du og Kim mer greie på enn meg  :)

Men jeg gjør dette kastet helt anerledes enn en vanlig SnakeRoll på slutten av bevegelsen. Ikke helt 20 i stil a la Kjetil Mathisen, men heller ikke slapt håndledd a la juksekurve heller. Vet ikke jeg. Er nå ikke så farlig heller for det er bare et fiskekast jeg bruker av og til. Men det som betyr noe for meg er at flua kommer først og fortom etter. Blir jo litt samme resultat som om man kaster i 90 gr. vinkel og reachmender. Uansett, moro med kast da  :)

God helg til deg også, Jan  :)

A

Og lander virkelig flua før fortommen her? :)

Tom.

Ja, til de grader, Tom  :) Begge fluene - på rekke og rad rett i strømkanten, nøyaktig der de skal.

Man kan sikkert si mye galt om kastinga mi, men presentasjonen, ja, den er jeg supernøye på  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

reverse snake! har aldri hat problemer med det normale snake kastet men det der.... seriøst, det har gitt meg litt hodepine siden jeg så det første gang! (om det kan kalles snake når utgangspunktet i kastet er likt, mitt kast gir anker feste en god bit ut fra kroppen og "skytes" ut som et vannkast..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrè er sinnsykt dyktig på disse kastene.

Under årets Flyteringtreff på Vassjø så hadde jeg og Andrè en treningsøkt utpå kvelden(før det ble for mye flydium)og jeg kan vel si at jeg fikk det ganske greit til,selvfølgelig langt fra nivået hans da :P.

Vi snakker da om "baklengs snakeroll".

Prøvde så på dette noe senere utpå sesongen og da var det faen ikke mye tryggt å være undertegnede :o.

Uansett hva jeg gjorde så streifet den forbanna flua nesetippen min!!!

Vanlig snakeroll er ikke noe problem,men den baklengse varianten er blitt rene risikosporten.....

Det er jo snart 3 måneder siden sist jeg var på fisketur,så det kan jo hende det hadde gått bedre nå da men :rolleyes:........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrè er sinnsykt dyktig på disse kastene.

Under årets Flyteringtreff på Vassjø så hadde jeg og Andrè en treningsøkt utpå kvelden(før det ble for mye flydium)og jeg kan vel si at jeg fikk det ganske greit til,selvfølgelig langt fra nivået hans da :P.

Vi snakker da om "baklengs snakeroll".

Prøvde så på dette noe senere utpå sesongen og da var det faen ikke mye tryggt å være undertegnede :o.

Uansett hva jeg gjorde så streifet den forbanna flua nesetippen min!!!

Vanlig snakeroll er ikke noe problem,men den baklengse varianten er blitt rene risikosporten.....

Det er jo snart 3 måneder siden sist jeg var på fisketur,så det kan jo hende det hadde gått bedre nå da men :rolleyes:........

Hallo, Rune - ja, det var en veldig trivelig kveld det  :) Moro å kaste og ha det moro  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Backhand nedstrøms snake som utgangspunkt, André.

Bra utført, spesielt med den riggen.

Men du... hvor kommer kurven din inn i bildet? Er du sikker på at du har linket til riktig videosnutt? Har du lagt inn noen bevisst kurvebevegelse i dette kastet? Hvis du har, mistenker jeg at du skaper deg den lille bøyen/kurven der ute gjennom akkurat riktig krafttilsetting (Jfr: for lite tilsatt kraft kontra "overpowering"). Synes ikke du var spesielt forsiktig, så var usikker. Ser ikke resultatet der ute så godt heller. Men er det slik, så er/blir det jo et kurvekast med rette. Skal vi da si backhand nedstrøms snakecurve?  :)

Kan jo også være slik at riggen din med to fluer bremser ned overrullingen og derigjennom forsterker/gir deg kurven.

Fint kastet, og ettersom det ikke foreligger noe anerkjent navn ennå, så er vel det ene like godt som det andre - jeg ville bare sagt backhand snake-roll.

Helt enig med deg, Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Backhand snakeroll med skru, men ser heller ikke helt den kurven. Du får vise det til sommeren Andrè eller finne en plass å filme ovenfra.

Backhand snakeroll er ihvertfall et kult kast, men sleit litt med å få det inn etter at du viste oss det for et par år sidne i Rena. Backhand kasting kommer ikke helt naturlig for meg, på tohånds har jeg alltid heller brukt venstrehåndskasting i stedet for backhand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...