Gå til innhold

Sperring av strandsone - opprettet sak i Bærum kommune


Nils Kvisgaard

Anbefalte innlegg

hehe ;)

Kan forsåvidt bare ta turen innom Autostrada og prøvekjøre en Ferrari, ta på nickers og ta med en unge fra den lokale barnehagen og si at "far og sønn/datter" (alt etter hva du får knabba med deg) skal på tur, men er forhindret av en djevelsk gjerdebygger. Knerten du har fått med deg er sikkert vettskremt og skriker for fulle lunger i tillegg så da får man med empatielementet når de tar bilde  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe ;)

Kan forsåvidt bare ta turen innom Autostrada og prøvekjøre en Ferrari, ta på nickers og ta med en unge fra den lokale barnehagen og si at "far og sønn/datter" (alt etter hva du får knabba med deg) skal på tur, men er forhindret av en djevelsk gjerdebygger. Knerten du har fått med deg er sikkert vettskremt og skriker for fulle lunger i tillegg så da får man med empatielementet når de tar bilde  :D

Det funker i hvert fall ikke med Ford Mondeo ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har selvfølgelig min fulle støtte og. ;)

Det med uvitende saksbehandler skjønte jeg og,men blir litt provosert av sånt.....sånn generellt.Dårlige saksbehandlere finnes sikkert i alle komuner,og noen ganger koster dem faktisk penger.

For vanlige folk,mener jeg.

Og tid.Ikke minst. :-\

Og......nei nå må jeg gi meg. ;D

Lykke til ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av gutta osm kan svare her?  ;D

Bra jobba. Det værste jeg veit er folk som er fly forbanna. Det går ann å si ifra på en ordentlig måte.

Men er det ikke slik at fra juni(juli?) 2012, kommer det en ny lov som sier at alle skal ha tilgang til utmark. I dette tilfellet betyr jo det at man er nødt til å gå gjennom privat eindom for å komme ut til tuppen. som er utmark etter hva jeg har forstått. Mener jeg leste det her på forumet et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du takker for all støtte Nils, og da lurer jeg på om noen har jobbet sammen med deg eller bare sendt en mail, gjerne i etterkant. Har jo vært mange innom på fluefiske.net

Hadde nok vært mye lettere hvis  folk som synes en sak er viktig hadde tatt kontakt og spurt om det er noe de kan gjøre. Mye enklere selv med bare to stk. To blir til tre,tre blir til.....osv..

Håper flere enn jeg har blitt inspirert av det Nils har fått til.

Friluftsfjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo ikke vært så mye jeg har syslet med da, Sarepta. Har fått støtte fra forumet, og det har holdt i massevis. Oslofjordens Friluftsråd har som sagt også vært inne i bildet, men direkte hjelp trenger man ikke på små prosjekter som dette. 

Og det er ikke sikkert jeg har fått til noen verdens ting. Gjenstår å se hva utfallet av saken blir. Sendte mail til saksbehandleren i går og spurte om hvor lang tid hun trodde det ville ta, men ikke fått svar ennå.

Nei, hvis en skal snakke om på pågangsmot, så kommer nok jeg langt ned på listen  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

eg har vore borti ein del liknande saker og det har som regel ført til fjerning av stengsel, så stå på . Det er imidlertid ein lang prosess når det gjeld denne typen saker, fordi hissgproppen som satte opp gjerdet kan anke kommunen sitt vedtak, og dette tek tid. Med dei strenge føringane som gjeld i Oslofjorden så bør dette vera greit å fjerna. Men gjerde eller ei, trør du i hagen til eigar visst du går inn her eller er det utmark? I så fal gjeld friluftsloven om fri ferdsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går en sti ned til sjøen mellom husene. Porten til stien er merket "privat", men jeg kan ikke skjønne annet enn at dette er utmark. Stien er avgrenset på begge sider med gjerde og hekk.

Den porten med "privat" på er det fri ferdsel til. Hele stranda på baksiden er til fritt bruk. Men klatrer du over gjedet så går man på utmark/svadberg på nesiden av eiendommen, godt skjult bak hekk og det hele, så jeg kan nødig se at han har hjemmel til å stenge ferdselen. Lyshuset er tilsynelatende heller ikke godkjent, men han klarer nok/komme til å trenere dette i en lang periode. Får bare håpe på positivt utfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I friluftslova heiter det at du kan ferdast så lenge du er i utmark og ikkje er "til utilbørlig fortrengsel for eigar". Er ein del høgsterettsdommer på dette og her er det vist til at det skal vera heilt konkrete og utvetydige eigarinteresser som vert fortrengt for dette slår inn. Strandområders særlige betydning for rekreasjon og friluftsliv gjer at grunneiere som bygger i strandsonen, må akseptera at terskelen for "utilbørlig fortrengsel" er høgare. Ut frå flytfoto er det litt vanskeleg å sei men ut frå beskrivelsen så kan eg vanskeleg tenka meg at den stien ikkje er opne for ferdsel, uavhengig om det heng 40 privat skilt her.

Viktig å vera klar over at brygger, slipp naust, badehus etc etc ikkje gjer strandområdet til innmark heller, så lysthuset kan for så vidt berre stå, men vil jo verka privatiserande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Badehuset har stått der i uminnelige tider. Om det er oppgradert de senere årene vet jeg ikke, men at det har stått der lenge er helt sikkert. Det kommer nok aldri til å rives.

Ok. Takk for opplysningen. Spurte om det på fluefiske.net, men ingen som visste det der. En journalist i Dagsavisen mente det var ulovlig, og det var derfor jeg stilte spørsmål om det i brevet til Bærum kommune.

Hovedsaken er at gjerdet blir fjernet, og at det forhåpentligvis blir satt opp en trapp eller steiner. Er jo lov å drømme litt  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...