Gå til innhold

Hvilket kamera trenger jeg?


Bård H Bjerkeli

Anbefalte innlegg

Avgjørelsen er tatt og det blir kamera (digit.speilr.) en gang over nyttår...!

Jeg trenger tips og spark i retning av hvilket kamera jeg skal velge (skal ha Canon), mine behov/tenkt bruk: "normale" familiesituasjoner, telt/hytte turer i skog og mark og fjell, oppholder meg en del i båt på sjøen så det kan være noe å ta stilling til, etterhvert kommer jeg også til å kjøpe meg ett makroobjektiv. Jeg er ute etter ett godt kamera som jeg er fornøyd med også når mine tekniske ferdigheter har steget om man skjønner hva jeg mener?

Jeg gir heller litt ekstra for ett kamera i dag enn å kjøpe noe halveis jeg må bytte når jeg blir flinkere.

Håper på konstruktive svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste speilreflekskameraene av nyere dato er faktisk veldig, veldig gode og sjelden en reell flaskehals.

De aller fleste bruker for mye på selve kamerahuset og sparer seg til fant på objektiv.

Prioriter gode objektiv først og fremst, hus dernest.  

Kikket på Foto.no sitt bruktmarked og fant følgende:

http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=47&id=164358

I mine øyne et knallbra kjøp, huset og objektivet i seg selv er topp notch.

Bruktprisen for hhv. 5D og EF 50/1.4 ligger på ca 4500/2500kr så en pakkepris på 5500 fremstår som en knallpris...

I tillegg hadde jeg sett etter Canon EF 17-40/4L (Vidvinkel) og Canon EF 70-200/4L (Telezoom) - kjøpt brukt via eksempelvis www.foto.no burde du da komme under 14k og har da en meget kompetent pakke.  Fordelen ved å kjøpe L-optikk brukt er at du får omtrent det samme igjen hvis du selger videre  :D

FWIW:

Jeg kjenner ikke selger eller har andre interesser i hans annonse, ei heller har jeg interesser i Foto.no.

Bruker Foto.no selv når jeg skal ha fotoutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort fortalt så er det eneste reelle godet med 5D kontra f.eks. 60D at du får mye mer lys på sensoren, og at du får mye mer vidvinkel.

Det er utrolig liten forskjell i bildekvalitet dersom du ikke pixelpeeper. (zoomer helt innpå og betrakter bildet på en måte man aldri betrakter fotografier.)

Så jeg anbefaler faktisk 60D + en skikkelig god linse. EF-S 17-55 2.8 IS dersom du ikke har tenkt deg opp på fullformat på mange mange år, ellers EF 24-70 f2.8 som vil være en knakende god linse på fullformat. Dessverre er den ikke særlig vidvinkel på crop kamera (550D, 600D, 60D, 7D) så man bør i tillegg ha en Sigma 10-20mm eller Canon 10-22mm. Da har vi sprengt budsjettet og havnet på rundt 20,000,-  8)

Så 17-55 2.8 IS til 7000 + 60D til 7000, også ønsker du deg en Canon 430II EX til bursdagen av din frue, så har du det du trenger for knakende bra foto en god stund. Etterhvert så kjøper du deg 70-200 f/4 så har du en helt rå zoom også.

En mulighet er jo å starte med ett brukt kamera til 2500,- (Tommy Jacobsen her på forumet skal selge sitt 40D) som du kan leke med i ett års tid og bli kjent med DSLR`enes funksjoner, samtidig som du kjøper en rå linse. Når du da omsider er klar til å utnytte 70D (ja, den er nok "rett rundt hjørnet) så har du allerede kunnskap og optikk på plass. Kameraelektronikken er ferskvare, og derfor lønner det seg ikke å investere tungt i kamera dersom optikken ikke er på plass. Innen du da har råd til skikkelig linse, så er kameraet utrangert igjen. Og da er du nesten like langt som du var for 2 år siden.

Håper disse 50 øre gir noen mening :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Kan legge til at jeg kjøpte 40D brukt for 4000,- samt ett vidvinkelobjektiv inkl. til 2000. Dette utstyret brukte jeg til å lære med i ett års tid før jeg solgte det og tjente faktisk 200kr på handelen  ;D

Når jeg da kjøpte 60D og L optikk så kunne jeg allerede bruke utstyret. Ikke som en verdenskjent fotograf, men såpass godt nok at jeg i det minste fikk utnyttet de små fordelene premiumutstyret gir. Slik at jeg fikk noenlunde utbytte av den tunge investeringen allerede fra dag 1. Siden den gang har jeg selvsagt lært enda mer, og kjøpt enda mer utstyr..........  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Kort fortalt så er det eneste reelle godet med 5D kontra f.eks. 60D at du får mye mer lys på sensoren, og at du får mye mer vidvinkel.

Det er utrolig liten forskjell i bildekvalitet dersom du ikke pixelpeeper. (zoomer helt innpå og betrakter bildet på en måte man aldri betrakter fotografier.)

Så jeg anbefaler faktisk 60D + en skikkelig god linse. EF-S 17-55 2.8 IS dersom du ikke har tenkt deg opp på fullformat på mange mange år, ellers EF 24-70 f2.8 som vil være en knakende god linse på fullformat. Dessverre er den ikke særlig vidvinkel på crop kamera (550D, 600D, 60D, 7D) så man bør i tillegg ha en Sigma 10-20mm eller Canon 10-22mm. Da har vi sprengt budsjettet og havnet på rundt 20,000,-  8)

Så 17-55 2.8 IS til 7000 + 60D til 7000, også ønsker du deg en Canon 430II EX til bursdagen av din frue, så har du det du trenger for knakende bra foto en god stund. Etterhvert så kjøper du deg 70-200 f/4 så har du en helt rå zoom også.

En mulighet er jo å starte med ett brukt kamera til 2500,- (Tommy Jacobsen her på forumet skal selge sitt 40D) som du kan leke med i ett års tid og bli kjent med DSLR`enes funksjoner, samtidig som du kjøper en rå linse. Når du da omsider er klar til å utnytte 70D (ja, den er nok "rett rundt hjørnet) så har du allerede kunnskap og optikk på plass. Kameraelektronikken er ferskvare, og derfor lønner det seg ikke å investere tungt i kamera dersom optikken ikke er på plass. Innen du da har råd til skikkelig linse, så er kameraet utrangert igjen. Og da er du nesten like langt som du var for 2 år siden.

Håper disse 50 øre gir noen mening :-)

Dette stemmer ikke helt det du sier. Har 7D selv, og med 10-22 EF-S objektiv påstår jeg du får vidvinkel nok.. 5D har fullformatbrikke, og er MYE sterkere på ISO enn de du nevner. Det hele er jo et prisspørsmål og trådstarter nevnte ikke prisstak.

PS. Skal du ha noe i den prisen du nevner ville jeg gått for 7D. Kamera blir ikke utrangert på samme måte som feks. mobiltelefoner. Kjenner fotografer som har 20D ennå og påstår at de leverer "skarpere" bilder enn 40-50-60D...

Har hatt 20D selv og bildene er i allefall skarpere på macro enn MYE nyere modeller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

[attachimg=1]

dette selges 6000.- kamera har gått ca 2000 bilder

Hus Canon 550D

Optikk: Sylskarp Canon 17-85 mm 1:4 - 5,6 

Mellomring

Blits: Canon 270 EX

Veske

UV-filter

Alle deksler

Fremstår som nytt

post-0-13949890420315_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer ikke helt det du sier. Har 7D selv, og med 10-22 EF-S objektiv påstår jeg du får vidvinkel nok.. 5D har fullformatbrikke, og er MYE sterkere på ISO enn de du nevner. Det hele er jo et prisspørsmål og trådstarter nevnte ikke prisstak.

PS. Skal du ha noe i den prisen du nevner ville jeg gått for 7D. Kamera blir ikke utrangert på samme måte som feks. mobiltelefoner. Kjenner fotografer som har 20D ennå og påstår at de leverer "skarpere" bilder enn 40-50-60D...

Har hatt 20D selv og bildene er i allefall skarpere på macro enn MYE nyere modeller...

Men Pål da.

1) Du får 14mm L optikk til fullformat. De to mm`erne der har mye å si ! Du får ikke L optikk til crop. Jeg nevnte den linsen i setupen da, men da er vi også oppe i 20,000,- med 60D, en walkaround og vidvinkel...

2) 7D er overkill for det han skal holde på med. Trenger ikke lynrask bildetakt for å sikre gode familiebilder eller generell turfotografi. Jeg klarer meg med 5D`s rundt 4 bilder i sekundet til de oppgavene.

3) Det er poengløst å ofre en god linse for å sikre seg 7D når behovet for skuddtakt ikke er tilstede.

4) Kameraer blir utrangert. Du kan ikke filme med 20D. Du kan ikke croppe så mye at det gjør noe heller. LCD skjermen er liten og ikke så bra som på nyere kameraer. 20D er like bra nå som når det ble lansert. Men det kommer hele tiden nye dingser som forbedrer arbeidsflyten.

7D er ett dyre og fuglekamera. 60D koster 3-4000 mindre samtidig som den har nøyaktig samme bildebrikke samt nyere og mer ergonomisk layout. Bla. en vippskjerm som gjør det MYE mer behagelig enn du tror å ta bilder i ukurante posisjoner. Høyt over deg, eller langt ned mot bakken. Live view og vipp = go to town uten sår nakke  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Hæ? Får du ikke L objektiver til "crop" kamera av typen feks. 7D ??

Jada, det er en viss forskjell fra 14mm til 16mm, men hvor vesentlig den er får hver enkelt fotograf avgjøre.

Jeg foreslo tidligere 5D pga. fullformat og bedre ISO egenskaper.

Spørsmålet i tråden dreide seg ikke om video eller ikke. Det jeg ville frem til er at billedkvaliteten ikke nødvendigvis blir bedre for hver eneste modell som kommer. Klart du kan croppe mer på bilder med høye pixeltall, men det croppede bildet blir jo da bare ennå dårligere i samme størrelse hvis kvaliteten på bildet opprinnelig var dårligere enn et eldre kamera med dårligere pixeltall.

Jeg kjenner flere fotografer med spesialfelt innenfor fugle og dyrefotografering (proff fotografer). De ville ikke hatt min 7D pælma etter seg engang :) Men for all del, jeg liker det til fluefiske/-action. Men jeg mener fortsatt at mitt gamle 20D tok "bedre" macro bilder

7D koster 3-4000 mer enn 60D? Tror ikke det. 7D Japan foto: 9980,- og 60D 7999,- (Handler du fra utlandet er forskjellen større, jeg vet det)

Samma pokker, objektiver med høy kvalitet og fotografen er viktigere for et bilde enn selve kamerahuset uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærer noe i hvert eneste innlegg i denne tråden!

Om jeg skulle ende opp med å kjøpe meg ett brukt kamera, som f.eks. 550d som er nevnt av Staffan lenger opp i tråden, når begynner det å bety noe hvor mange bilder det er tatt med kamera tidligere. Er 2000 bilder lite eller er det mye...? Sånn helt objektivt :rolleyes:

Hva er største forskjellene på 550d og 60d?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2000 bilder er mange bilder for for en kompis av meg, for meg er det som nytt. Jeg har en 5D mark 2 som nå er 3 år gammel, den har 30.000 klicks på baken :-).

For meg er den største forskjellen på xxx og xx fra canon ergonomien og kanskje spesielt hjulet bak på x og xx kameraene.

Hva slags macrobilder tror du at du kommer til å ta? Som eksempel, skal du  bilder av blomster eller en sky  øyenstikker litt fra deg.

Du kommer i mål med alle kameraene som er nevnt, men om du er litt over gjenomsnittet aktiv så er ergonomi viktig. Både kona og jeg tar mye bilder så vi har endt opp med både "fullformat" og 1.6 crop fra Canon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Canon 550D har vel en bruksstipulering til 100 000 bilder +/-  hvilket er mye..... har hørt at speilmekanismen ryker først...... kamera i f.eks 40 / 50 / 60 serien går mye lengre....... men de fleste vil være dritlei kamera før den mengden eksponeringer er nådd.

Har venner som har digre kamera som blir brukt, men også venner som mest bruker fullformatkamera å gå rundt å "prale" med med allt det store fine glasset....... Derfor selger jeg goddritten som ikke blir brukt.  :rolleyes:8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål: Normalpris på 7D er 12,000,- som du ser her http://www.prisjakt.no/product.php?p=479161 så er det 4 butikker med kampanje nå. Jeg kjøpte mitt 60D for 6000,- for ett år siden. http://www.prisjakt.no/product.php?p=697573 Her får du 60D for under 7000,-. Altså 3000,- mindre enn 7D som jeg sa.

Du kan selvfølgelig bruke EF objektiver på EF-S standarden Pål, men da blir det x 1,6 crop, så 14mm L blir jo 14x1,6=22mm. Ingen EF-S linser bærer L betegnelsen, så hvis man vil ha proffglass mister man jo brennvidde. Jeg tok det med i forbifarten, og ikke som bærende argument for seg selv :-)

Men da bruker vennene dine proffkameraet til 30,000,-? Jeg ser ikke for meg at de skyter fugler i flukt med 5D. Til slik bruk er det alt for tregt, synes jeg. Fullformat er fantastisk ja, men svært dyrt hvis du ikke har utbytte av fordelene det gir. Jeg har 5D mkII og 60D selv.

Bård B: Grep er veldig viktig. 1000D er som barnekamera å regne. 600D er jentekamera mens 50D hadde mannehåndstørrelse. 60D ble litt mindre ved lansering, og er nå en mellomting mellom 600D og 7D/5D. Jeg bruker hansker og votter i str. L og har ingen problemer med å bruke 60D da, så det er ikke store forskjeller. Det har to hjul for stilling av blender og shutter (veldig bra for arbeidsflyten) og vippbar skjerm som gjør skyting i vanskelige vinkler mer behagelig.

Benytt deg gjerne av bruktmarkedet nå på det første utstyret ditt. Jeg kjøpte alt mitt brukt til å begynne med, og solgte det brukt når jeg var lei av det. Etterhvert som jeg begynte å samle opp utstyr som skulle være med i "fullformatpakken" min som "utvokst" fotograf så kjøpte jeg nytt med 5 års reklamasjonsrett og garanti på at det har vært fint behandlet (meg selv).

Du kan også kjøpe deg batterigrep. Spesielt på portrettfotografi hvor kameraet snus sidelengs gir dette vesentlig forbedret grep. Koster 20-30 dollar på ebay. Ingen grunn til å kjøpe originalt til 1500,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canon oppgir levetid på lukkermekanismen til 50.000-300.000 eksponeringer for kamerahusene sine avhengig av hus/modell (entrykamera 50k, proffhus 200-300k)

2000 eksponeringer vil i praksis være lik = tilnærmet ubrukt lukkermekanisme.

Støtter Martin sitt forslag i å kjøpe brukt (gjerne via eks. Foto.no pga høy seriøsitet kontra Finn.no)

Om du velger cropkamera eller fullformat er en smak/brukssak som er vanskelig for oss å ta stilling til.  Det samme gjelder ergonomi på huset, beste rådet der er å besøke en butikk og prøve de i hendene.

Makroobjektiv for insekter etc = Canon EF100/2.8 (ca 3.000kr brukt)

Canon sin 60mm Macro er god men har for litt kort arbeidsavstand ifht flyktige insekter

Nevner igjen annonsen på Foto.no som jeg refererte til tidligere, 5Dmk1 + 50mm/1.4 til 5500kr er knallbillig og en meeeeget kompetent pakke.  Du vil trolig få samme pris for det igjen om et år skulle du finne på å selge/bytte om på ting  :rolleyes: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Pål: Normalpris på 7D er 12,000,- som du ser her http://www.prisjakt.no/product.php?p=479161 så er det 4 butikker med kampanje nå. Jeg kjøpte mitt 60D for 6000,- for ett år siden. http://www.prisjakt.no/product.php?p=697573 Her får du 60D for under 7000,-. Altså 3000,- mindre enn 7D som jeg sa.

Du kan selvfølgelig bruke EF objektiver på EF-S standarden Pål, men da blir det x 1,6 crop, så 14mm L blir jo 14x1,6=22mm. Ingen EF-S linser bærer L betegnelsen, så hvis man vil ha proffglass mister man jo brennvidde. Jeg tok det med i forbifarten, og ikke som bærende argument for seg selv :-)

Men da bruker vennene dine proffkameraet til 30,000,-? Jeg ser ikke for meg at de skyter fugler i flukt med 5D. Til slik bruk er det alt for tregt, synes jeg. Fullformat er fantastisk ja, men svært dyrt hvis du ikke har utbytte av fordelene det gir. Jeg har 5D mkII og 60D selv.

Bård B: Grep er veldig viktig. 1000D er som barnekamera å regne. 600D er jentekamera mens 50D hadde mannehåndstørrelse. 60D ble litt mindre ved lansering, og er nå en mellomting mellom 600D og 7D/5D. Jeg bruker hansker og votter i str. L og har ingen problemer med å bruke 60D da, så det er ikke store forskjeller. Det har to hjul for stilling av blender og shutter (veldig bra for arbeidsflyten) og vippbar skjerm som gjør skyting i vanskelige vinkler mer behagelig.

Benytt deg gjerne av bruktmarkedet nå på det første utstyret ditt. Jeg kjøpte alt mitt brukt til å begynne med, og solgte det brukt når jeg var lei av det. Etterhvert som jeg begynte å samle opp utstyr som skulle være med i "fullformatpakken" min som "utvokst" fotograf så kjøpte jeg nytt med 5 års reklamasjonsrett og garanti på at det har vært fint behandlet (meg selv).

Du kan også kjøpe deg batterigrep. Spesielt på portrettfotografi hvor kameraet snus sidelengs gir dette vesentlig forbedret grep. Koster 20-30 dollar på ebay. Ingen grunn til å kjøpe originalt til 1500,-.

EF- EF-S ? Du snakka om "L".. Og jadda, vet godt hva som er crop faktoren på de forskjellige kamera. OG jeg bare "støttet" evt. nye speilrefleksbrukere i at brukt er helt TOPP:

12000, for 7D normalpris? NEPPE.... Jeg pruta mitt til under 10k rett etter det kom på markedet (Japan Foto)

http://www.japanphoto.no/product/systemkamera/speilreflekskamera/canon/canon-eos-7d-kamerahus/

og drøyt 9k med frakt og mva. her:   http://www.bhphotovideo.com/c/search?Ntt=7D&N=0&InitialSearch=yes

Eller 60D for drøyt 6000k,- ink. frakt/mva. og da er korrekt prisforskjellen 3-4000.  http://www.bhphotovideo.com/c/product/732047-REG/Canon_4460B003_EOS_60D_DSLR_Camera.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har tatt i en 60D så vil jeg tro det at 60D har bedre grep, men det er bare du som kan fortelle deg noe om det. Jeg har hatt 20D, 40D (i en kort periode når vår 20D ble stjålet) og har 5D MarkII og 7D. Den skjermen til 60D så snerten ut, ellers er 7D et fantastisk verktøy til å ta bilder med. 5D Mark II har uovertruffen kvalitet, men er et dårligere verktøy enn 5D. Jeg har lånt XXX serien av venner og selv for mine pygmehender så er de kameraene for små uten grep.

Kjøper du 60D så vil 60mm macro objektivet være flott til fluene, men du vil slite med innsekter som er litt unna vil jeg tro. Jeg sitter å tenker på å handle inn en 100mm macro med IS. En 100mm på en 60D kan være akkurat det du trenger for småkrypene også og forhåpentligvis ikke være for lang for fluene.

Fordelen med 60D er at da kan du bruke alle objektevene som begynner med EF, og det er MANGE.

Hvis jeg ikke hadde noe glass fra før av og landet på en 60D i dag ville jeg kjøpt Canon 15-85 objektivet for alle de "vanlige" bildene. Når det gjelder Macro så mener jeg bestemt at absolutt alle macroobjektiver jeg har brukt av kjente merker veldig bra. Har du kronene så er Canon sin EF 100mm Macro med IS tingen.

Jeg ville heller ha brukt pengene på glass en hus. Glasset jeg har kjøpt kommer jeg til å bruke *lenge*, husene bytter jeg ut av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12000, for 7D normalpris? NEPPE.... Jeg pruta mitt til under 10k rett etter det kom på markedet (Japan Foto)

http://www.japanphoto.no/product/systemkamera/speilreflekskamera/canon/canon-eos-7d-kamerahus/

og drøyt 9k med frakt og mva. her:   http://www.bhphotovideo.com/c/search?Ntt=7D&N=0&InitialSearch=yes

Ikke alle har dine prateskillz da, så pruting bør vi eksludere fra "markedspris". Det blir for individuelt :-) Mange har også egne avtaler, kamerater som jobber på butikkene og får til innkjøpspris etc.

Ang. Bhphoto så tror jeg du bommer litt. Når jeg tar 1449 dollar ganger fersk dollarkurs på 6kr ganger 1,25 for 25% moms fortollet inn i landet så får jeg nesten 11,000,-. Da kommer 200kr i tollgebyr + frakt i tillegg. Altså er det billigere og MYE bedre å kjøpe i Norge, for her får man også norsk lov med på kjøpet. 5 års forbrukerkjøpslov med gratis reklamasjoner ved svakheter i produktet. OH YEAH!  ;D

Dersom du ser på statistikken på www.prisjakt.no så avsløres det at normalprisen på 7D har ligget rundt 12,000,- veldig lenge.

http://www.prisjakt.no/bilder/graph_price.php?p=479161

Dette er billigste tilbyders pris til enhver tid, og det er f.eks. Pixmania. En butikk jeg skyr som pesten pga. manglende respekt for norsk lov, forbrukerservice m.m. Du kan se kampanjene og tilbudene når de har kommet :-) De fleste butikkene ligger over laveste pris dog, så normalpris = ca. 12,000,-.

Kan du ikke bare stole på at jeg har rett Pål? Så kan vi heller hjelpe TS med å finne drømmekameraet og linsene som dekker behovet :)

Kubiskisk: Hvordan føler du 5D er ett bedre kamera enn 5D mkII? Og hvilket kamera tenker du 60D har ett bedre grep enn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Ikke noe problemer med det :) Men minner om at Japan foto har (hadde i allefall) prisgaranti. Handler helst i Norge jeg å, og dollaren er alt for høy pr. dd uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin_g: Skriveleif, mente at 7D er et bedre verktøy enn 5D Mark II. 7D har et langt mere konfigurerbart fokussystem og også flere og bedre knapper. Dog må jeg innrømme at jeg bruker 5D mest av de to. Mulig det kommer av at kona alltid rapper 7Den først :-)

Jeg mener at alle XXD har et bedre grep enn alle XXXD. XXD er rett og slett større og det passer meg bedre. Men dette må jo hver og en finne ut av selv, det er bare min mening og erfaring. Grepet på 5D Mark II og 7D er også forskjellig, her liker jeg 5D Mark II best, det på 7D er litt "kantete".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden sist har det nå endt opp med at jeg inntil videre får låne ett canon eos 300d til å lære meg grunnleggende foto teknikk. Det jeg da lurer på er om jeg nå kan kjøpe objektiver å bruke på 300d som jeg igjen kan bruke på f.eks canon eos5d den dagen det blir kjøp av eget kamera...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden sist har det nå endt opp med at jeg inntil videre får låne ett canon eos 300d til å lære meg grunnleggende foto teknikk. Det jeg da lurer på er om jeg nå kan kjøpe objektiver å bruke på 300d som jeg igjen kan bruke på f.eks canon eos5d den dagen det blir kjøp av eget kamera...?

Det synes jeg er en god prioritering.

For det første er den beste investeringen du kan gjøre nemlig i god optikk, både når det gjelder andrehåndsverdi og bildekvalitet.

For det andre er 5d et kanonbra kamerahus, og i tillegg fullformat (viktig å huske på når du handler glass), så det høres helt toppers ut med den prioriteringen.

André  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...