Gå til innhold

Bildetråden 2012


Gisle Helgesen

Anbefalte innlegg

  • Svar 1,1k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Endelig har jeg fått den nye faste 35mm'ern i hus. Måtte prøve den med en gang. :)

8150358760_c46a294181_z.jpg

Grattis med nytt objektiv  <<l Pepsi Maximus er virkelig ei pen katte. Har gjort litt research, dem blir jo dritsvære. 6-8 kilo? :o Håper naboen din har ei lita, hissig sofabikkje ala "chiuahua" eller lignende  ;D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt fantastisk Skarpen!  <<l

Hvor mange eksponeringer ender du opp med å ta for å fange dette? Bare lurer da jeg har prøvd meg selv... da med langt dårligere reultat og 100 vis av bilder på brikka  :rolleyes:

"Låser" du på ett punkt hvor du observerer at det er steady vakende fisk - min opplevelse var at jeg "bommet" med ca en meter hver J!@#%la gang den ørreten vaket og med "jaktende" kamera ble det litt mye panorering i bildet samt ca 1 sek for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy søren hvor flink du er skarpen. Ja dere andre og. Å våge seg inn her med et bilde er galskap men jeg gjør det likevel.

Dette bilde gjør i alle fall meg glad. Ikke noe bra teknisk eller noe slikt men jeg synes det utstråler ekte glede.

[attachimg=1]

post-2611-13949893533996_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt fantastisk Skarpen!  <<l

Hvor mange eksponeringer ender du opp med å ta for å fange dette? Bare lurer da jeg har prøvd meg selv... da med langt dårligere reultat og 100 vis av bilder på brikka  :rolleyes:

"Låser" du på ett punkt hvor du observerer at det er steady vakende fisk - min opplevelse var at jeg "bommet" med ca en meter hver J!@#%la gang den ørreten vaket og med "jaktende" kamera ble det litt mye panorering i bildet samt ca 1 sek for sent.

Du finner en steady fisk. Ser når noe "mat" kommer i banen til fisken, holder fokuspunkt på fisken og fyrer av gårde når maten er der fisken er.

Finne fisk og komme nær er 80% av jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt fantastisk Skarpen!  <<l

Hvor mange eksponeringer ender du opp med å ta for å fange dette? Bare lurer da jeg har prøvd meg selv... da med langt dårligere reultat og 100 vis av bilder på brikka  :rolleyes:

"Låser" du på ett punkt hvor du observerer at det er steady vakende fisk - min opplevelse var at jeg "bommet" med ca en meter hver J!@#%la gang den ørreten vaket og med "jaktende" kamera ble det litt mye panorering i bildet samt ca 1 sek for sent.

Takk for det Frode.

Oppskriften på gode vakbilder er nok i hovedsak.

Minimum 2-400mm objektiv med stor blender, følgefokus/ett pungtfokus og en god posjon tålmodighet.

Skal man treffe blink, bør du nok finne en fisk som du kan spotte i elva.

Når du ser fisken er på tur opp mot overflaten er det bare og kjøre på med maks bilder pr sekund.

Med litt flaks treffer du med 1 av 100 bilder :D

Har prøvd litt i stillevann også, men det er nesten helt umulig.

Finn ei elv med klart vann, da er sjangsen størst til og få til noe brukbart.

Hadde min livs opplevelse i ei krystallklar elv i valdres for et par år siden, men da hadde jeg desverre bare ei 200mm linse og kom langt fra nærme nok, sjøl om fiskene sto kun 4 meter fra meg og vaket.

Med 400mm her kunne det blitt årets bilder for min del ;)

200mm valdres

vak5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner en steady fisk. Ser når noe "mat" kommer i banen til fisken, holder fokuspunkt på fisken og fyrer av gårde når maten er der fisken er.

Finne fisk og komme nær er 80% av jobben.

Veeel, ikke helt så enkelt :P

Nr 1. så er det til tider vanskelig å finne en steady fisk.

Nr 2. er å finne en steady fisk som er nært nok.

Nr 3. er et det må være akuratt passe mye sol (lyset er det vanskeligste med hele greia, du skal ha nok lys til at du klarer 1/1000 dels sekund lukkertid mens du retter kameraet mot en mørk vannhinne og lyset må være "mykt" nok til at døgnflua ikke blir utbrent)

Nr 4. er å finne en steady fisk nær land mens det er nok sol.

Nr 5. er å finne en steady fisk nær land mens det er sol og vindstille

Nr 6. er å finne igjen døgnflua i søkeren, foran deg er et titalls meter vann og i søkeren ser du ca 13cm overflate.

Nr 7. er å treffe med fokus, 960mm brennvidde F5,6 og avstand til fisken 3,5m = 0.019 mm med fokus :o

Nr 8. er å klare å la være å fiske.

Nr 9. er å snike seg innpå fisken, vi sakker om å stå en stanglengde fra en steady fisk, helst oppreist ;D

Nr 10. er å trykke ned avtrekkeren i det rette øyeblikket, selv om man klarer 8 bilder i sekundet så har man ikke mer enn 16 bilder å få blinkskuddet på (før kameraet begynner å buffre) i 9 av 10 tilfeller skyter man seg ferdig før døgnflua er spist :'(.

Nr 11. er å la være å tenke på hvor mye det vaker alle andre steder i elva mens du står dønn i ro og venter på at det skal klekke igjen.

Det er vanskelig å ta disse bildene og det er det som gjør det morro, i årets sesong var det perfekte forhold for vakbilder i 2 timer, 2 timer hvor det ikke klekket for mye men akuratt nok til at jeg fikk skutt 800 bilder, det var akuratt passe mye sol og hestene som vanligvis er svært plagsomme hjalp meg å komme i possisjon, av disse 800 bildene var 68 av dem greie og 14 av dem veldig bra.

602606_10150899075240895_1726666690_n.jpg

Man trenger ikke dyrt glass og flott kamera, det er bare å knø opp isoen og komme nært nok så får men helt greie bilder med en billig 300mm også, det er ikke utstyret som er den største utfordringen med disse bildene.

Ps. det beste er å følge døgnflua med objektivet, følger man fisken så treffer man  skjeldent med fokus på døgnflua.

[move]http://www.facebook.com/RosseboFoto[/move]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig god "how to" Øystein kjente meg ekstremt godt igjen på nr 8. og 11.  ;D

Får ut og teste litt tele da, så langt syntes jeg kontrasten på de rimligste har en tendens til å bli litt slapp på 2-300mm, men som du sier - her skal man tett på. Har ikke brukt mye tid på dette segmentet - var eg. i markedet for en ny macro, men mulig man må skrive om lista til "julenissen," for dette så gøy ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en litt komisk opplevelse akkurat nå!  :o

Sto inne bak stuevinduet og lekte litt med lysmåling da det var så kaldt ute, før jeg skulle ut og ta noen bilder av månen/ refleksjonen på sjøen. Midt i en test eksponeringen fyker et stjerneskudd forbi.. typisk!!! Frihånd, bak møkkete glass* (*les små unger i huset) og ISO3200 - tror ikke den sjansen kommer igjen med det første  :'( Hadde vært så gull å fått med seg ferdig rigget på tripod ute; men men... måtte bare legge den ut!  :P

8159287035_435f2aa64e_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...