Gå til innhold

Bonaire, eller annet tropisk fiske ?


Vebjørn'

Anbefalte innlegg

Sjohei  :D  

Blir visst syden tur til våren gitt. Men så er det store spørsmålet hvor det er muligheter for fiske. Vi har planer om å dra til noen av øyene nord for Venezuela; Bonaire, aruba, los roques, o.s.v. Men klarer liksom ikke å bestemme oss fordi det må være både gode fiske og windsurfemuligheter der.

Har allerede innsett at to uker på Los Roques med familien ikke kommer til å bli så morsomt for de som ikke fisker. Mens foreksempel bonaire er knall både for surfing, dykking, badig o.sv. Men er det noe fiskemuligheter der? noen som vet?. Har selvførkelig tatt en google runde men det skal ikke være lett  :P  

Eller er det noen som har noen andre gode forslag til fine reisemål hvor det er muligheter for fiske, surfing, og som er et korselig sted å dra på familieferie så rop ut  :D Åpen for de fleste forslag.

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Los Roques har windsurfing og Kite i verdensklasse , det blåser alltid og er masse grunt vann.

Dykkinga er også bra der.

Bademulighetene er kanskje de beste i verden og det er jævla billig og komme seg ut på små øyer der man kan vare alene(og kan fiske, surfe og snorkle uten å betale for guide)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Los Roques har windsurfing og Kite i verdensklasse , det blåser alltid og er masse grunt vann.

Dykkinga er også bra der.

Bademulighetene er kanskje de beste i verden og det er jævla billig og komme seg ut på små øyer der man kan vare alene(og kan fiske, surfe og snorkle uten å betale for guide)

Klar over det men det virker ikke som det er noe særlig muligheter for leia av surfeutstyr der... Og nå er jo også Bonaire ett av de aller beste stedene å for windsurfing. Vi har vel tenkt at det ikke er noe særlig for minstemann i flokken å finne på på los roques... Men du har vel kanskje vært der ? Og vet bedre...

Fortsatt ingen som har hørt om noen som har vært på bonaire å fisket. Jeg vet det er greit med bonefish der som man kan fiske på egenhånd, og så er det noe permit, og så er det visst også noe tarpon.  :D  Også¨er det jo endel blue marlin og sailfish der da, men de er vel ikke barebare og fange på flue  :-\

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vebjørn!

Jeg har fisket både LR(2ggr) og Bonaire en gang.

Om du vil oppleve skikkelig bonefishing så er Bonaire førstevalget fremfor LR.

LR består mye av streamerfiske på relativt dypt vann, og BF skal man fiske grunt, hvis ikke er hele poenget borte.(jajaja, jeg vet at man kan fiske flats der, men det er svindyrt, og fisken er ikke spesielt stor i forhold til de som jakter baitfish)

På Bonaire har du tilgang på bra områder DIY, du trenger kun en leiebil som er relativt rimelig.

Vi var der i tre uker når guttungen var 1.5 år, og alle tre hadde ett topp opphold! Masse bonefish, ikke super store, men et par decent fish rundt 65cm, noe som må sies å være godkjent. Samt Jacks, cuda, snappers.. Jeg så et par Tarpon. Men fikk ikke kastet på dem. Vet det er plasser der som holder Tarpon hele året. Så også noen Permit, men de ville ikke leke.

Vidsurfing mekka er det jo også, så ta med ei flueline som tåler en liten bris:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vebjørn!

Jeg har fisket både LR(2ggr) og Bonaire en gang.

Om du vil oppleve skikkelig bonefishing så er Bonaire førstevalget fremfor LR.

LR består mye av streamerfiske på relativt dypt vann, og BF skal man fiske grunt, hvis ikke er hele poenget borte.(jajaja, jeg vet at man kan fiske flats der, men det er svindyrt, og fisken er ikke spesielt stor i forhold til de som jakter baitfish)

På Bonaire har du tilgang på bra områder DIY, du trenger kun en leiebil som er relativt rimelig.

Vi var der i tre uker når guttungen var 1.5 år, og alle tre hadde ett topp opphold! Masse bonefish, ikke super store, men et par decent fish rundt 65cm, noe som må sies å være godkjent. Samt Jacks, cuda, snappers.. Jeg så et par Tarpon. Men fikk ikke kastet på dem. Vet det er plasser der som holder Tarpon hele året. Så også noen Permit, men de ville ikke leke.

Vidsurfing mekka er det jo også, så ta med ei flueline som tåler en liten bris:-)

Herlig, Johan  :D

Det er gull info! Tusen takk.

Du får en PM i nærmeste fremtid tenker jeg ;)

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Da er det bestemt at vi skal innom noen dager på curacao også. Jeg vet at der gode muligheter for å fiske tarpon der i lagunene bare man skaffer seg en båt. Men er det noen som har vært der ? Eller vet om noen som har fisket der?

Blir mest sansynlig 10 dager bonaire og 6 dager curacao...

Eller er det noen som har noen andre tips jeg bør ta med meg ? Første gang på tropisk fiske  :D

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de siste dagene sett litt på dette stedet, og det blir sånn ca. kr 16-17000 for 10 overnattinger inkl. fly og leiebil - hvis man er to som deler på rom/bilutgifter.

Er det èn (gjerne flere  :)) som blir med?

Da jeg synes det er kjedelig å dra alene.

For min del passer det best mellom 20.2 og 10.3.

http://www.lizardinnbonaire.com

hadde i går - ledige rom for overnevnte tidsrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kommet i kontakt med èn som leier ut rom, bil og som er fiskeguide.

Pris for 10 overnattinger inkl. bil, og 4 t guiding første dag (mer trenger vi vel ikke ;)) – er USD 1500,-.

Er vi to som deler på dette – blir det USD 750,- (ca. kr 4500,-)

Og det må da vel være en fordelaktig pris?

Antar at han også kan plotte inn noen aktuelle fiskeplasser på et kart for oss – så vi slipper å lete altfor mye i blinde :).

Flybilletter var i går kr 10300,- fra Oslo.

Altså – ca. kr 15000,- for hele pakken.

Utdrag fra hans mail:

We got your email forwarded from the travel agent.

I am a Bonefish guide for over 37 years and my wife has two apartments for rent, they are fully furnished with everything in it and on it one mile from town.

About fishing we do only 1/2 days, this is all wading and always in the mornings. A 4 hour trip from 7.30 am till noon.

Best fishing is maximum 2 people. We charge $250 for 1 person and $300 for 2 persons.

Let me know when you are planning to come to Bonaire, reservations for room and fishing need to be made at least 1 month or more ahead of time.

Bonaire is known for Bone fishing not so much for Tarpon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har selvsagt "lest meg opp" på hvilke fluer som skal brukes - og bestilte kroker etc.

Og startet bindingen.

Nå er ikke fluebinding min største interesse - men stort sett så binder jeg mine egne fluer.

Denne gangen - syntes jeg det ble for mye arbeid på kort tid, og bestilte fra USA det jeg trenger.

Og helt sikkert:

Det jeg ikke trenger!!!!!

Det ble ca. 100 fluer i div. farger/størrelser.

Jeg har fått masse tips - både fra lokal guide og andre som har vært der - og tro det eller ei:

Det er faktisk ulik info jeg har mottatt.

Og da ble det sinnsykt mange fluer å binde - og jeg fant ut at import var tingen.

Noen mener at fortommen skal være fluorkarbon - mens noen ikke mener det.

Ja - hva skal en stakkars matros - tro på!!!

Det jeg faktisk har tenkt å prøve meg på - er mine enkeltkrokede ørret-/laksefluer.

Samt mine klumpsnører, og "ordinære" fortommer.

Men selvsagt har jeg alle SA Bonefish/Tarpon-snører fra #8-11

For det måtte jeg ha - sa noen.

Andre mente ikke det.

Men snøreprisen er jo bare en liten del av turen - så hvorfor "spare" noen kroner - hvis det blir feil sparing????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Da har jeg bestilt tur igjen.

Fra Kr-sund t/r inkl. hotellovernatting i Amsterdam på vei sørover (direkteflygning hjemover) - ble prisen kun kr 14000,- for kona og meg (det var prisen for èn sist vi reiste), og da var det bare å slå til <<l.

Utvider turen til 15 dager denne gangen.

Bolig/leiebil koster kr 11000,-.

Kr 25 000,- for en to-ukers tur for to, synes jeg er meget overkommelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...