Gå til innhold

Krokvalg til fluer med forlenget kropp


moonfisher

Anbefalte innlegg

Funderer litt om dagen på hvilke kroker som egner seg best til døgnfluer med forlenga kropp.

Jeg har vel for det meste brukt TMC 921 for å få et greit kompromiss mellom utstikk av bakkropp og krokgap. Kjenner at jeg også har lyst til å bruke kurvede kroker som 2487 eller 2488,eller 212y for den saks skyld, men føler det ofte blir så mye krok under flua med disse. Er det noen som har noen tanker eller synspunkter om disse, eller hvem av de som er best? Er det kanskje lettere å få flua til å sitte bra på vannet med disse? Noen andre favoritter??

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt sikker på at jeg forstår det svaret egentlig.

For store fluer som Vulgata/Danica kan en "vanlig" tørrfluekrok vare grei, selv om jeg foretrekker en litt kortere som TMC 921, men på miindre fluer , type str 16 føler jeg at vinninga går opp i spinninga ved å bruke en "vanlig " krok. Noe av poenget må jo være at kroppen går utover og på en måte skjuler krokbøyen.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Bruker stort sett "runde" kroker til fluer med forlengede kropper. Min erfaring er at de holder bedre på fisken og balanserer flua bedre. Dessuten samler de mindre på løv og lignende på høsten. Jeg er forhindret fra å si hvilke runde kroker jeg bruker, men jeg kan jo si at med "runde" så mener jeg kroker som lett kan brukes til "tsjekker"-nymfer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Bruker stort sett "runde" kroker til fluer med forlengede kropper. Min erfaring er at de holder bedre på fisken og balanserer flua bedre. Dessuten samler de mindre på løv og lignende på høsten. Jeg er forhindret fra å si hvilke runde kroker jeg bruker, men jeg kan jo si at med "runde" så mener jeg kroker som lett kan brukes til "tsjekker"-nymfer.

Jeg har samme erfaring som Erik, runde kroker er tingen til fluer med forlengede kropper.

Jeg anbefaler Knapek P barbless kroker da de er knallbra og kroker meget godt.

tmc 2487 og 2488 er også kanonbra men her må man klemme ned mothaken hvilket forøvrig fungerer helt greit på disse siden de er runde.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Ikke helt sikker på at jeg forstår det svaret egentlig.

For store fluer som Vulgata/Danica kan en "vanlig" tørrfluekrok vare grei, selv om jeg foretrekker en litt kortere som TMC 921, men på miindre fluer , type str 16 føler jeg at vinninga går opp i spinninga ved å bruke en "vanlig " krok. Noe av poenget må jo være at kroppen går utover og på en måte skjuler krokbøyen.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Hva er forskjellen mellom 111 og 921?

Hei igjen.

Forskjellen er at TMC 111 er litt kortere og litt videre i krokgapet, og muligens litt lettere i godset. Jeg liker denne veldig godt både når det gjelder krokingsegenskaper og letthet. "Lettheten" veies også fort opp i og med at det er litt kortere krokskaft, altså mindre lengde av krok.

Jeg bandt noen Bibioer her i kveld på TMC 111 for å vise deg.

Her en Bruns Bibio bundet på TMC 111. Ikke sant det er flott det krokgapet samtidig som at selve skaftet er ganske kort? Har tatt mange fisker på denne  :)

6685656371_2fb9a1617c_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Ikke helt sikker på at jeg forstår det svaret egentlig.

For store fluer som Vulgata/Danica kan en "vanlig" tørrfluekrok vare grei, selv om jeg foretrekker en litt kortere som TMC 921, men på miindre fluer , type str 16 føler jeg at vinninga går opp i spinninga ved å bruke en "vanlig " krok. Noe av poenget må jo være at kroppen går utover og på en måte skjuler krokbøyen.

M

det jeg mente var at det funker på ordinære kroker, velge mindre kroker....... fram til nesten 1990 hadde vi nesten bare vanlige kroker å forholde seg til og vi bandt forlenga fluer den gang også........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig bibio, André! Fine farger på beina (og essensiell for imitasjoner av Bibio P. :P), hvor har du fått tak i dem?

Sorry for OT!

Hei og takk for det, Raymond.

Jeg gir snart ut en fluebindefilm i Ørretbomsserien, og der kommer hele greia forklart detaljert. Er noen godbiter der, så jeg håper det blir bra. Litt komplisert å forklare, men ikke komplisert å binde  :)

Forøvrig enig med Ruffen jeg også at R48 er en fin krok til slike forlengede fluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Hva er forskjellen mellom 111 og 921?

Hei igjen.

Forskjellen er at TMC 111 er litt kortere og litt videre i krokgapet, og muligens litt lettere i godset. Jeg liker denne veldig godt både når det gjelder krokingsegenskaper og letthet. "Lettheten" veies også fort opp i og med at det er litt kortere krokskaft, altså mindre lengde av krok.

Jeg bandt noen Bibioer her i kveld på TMC 111 for å vise deg.

Her en Bruns Bibio bundet på TMC 111. Ikke sant det er flott det krokgapet samtidig som at selve skaftet er ganske kort? Har tatt mange fisker på denne  :)

6685656371_2fb9a1617c_b.jpg

Et spørsmål :) En satans krokbøy på denne. Når du har klemt ned mothaken. Jeg har aldri fisket med denne kroken men lurer på om den holder fisken godt med den enorme åpningen? Det ser så "lett ut" å komme seg fri? Jeg har som sagt aldri testet! Derfor spør jeg.

Vi bør bli flinkere på å annbefale hverandre gode/de beste krokene  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Hva er forskjellen mellom 111 og 921?

Hei igjen.

Forskjellen er at TMC 111 er litt kortere og litt videre i krokgapet, og muligens litt lettere i godset. Jeg liker denne veldig godt både når det gjelder krokingsegenskaper og letthet. "Lettheten" veies også fort opp i og med at det er litt kortere krokskaft, altså mindre lengde av krok.

Jeg bandt noen Bibioer her i kveld på TMC 111 for å vise deg.

Her en Bruns Bibio bundet på TMC 111. Ikke sant det er flott det krokgapet samtidig som at selve skaftet er ganske kort? Har tatt mange fisker på denne  :)

6685656371_2fb9a1617c_b.jpg

Et spørsmål :) En satans krokbøy på denne. Når du har klemt ned mothaken. Jeg har aldri fisket med denne kroken men lurer på om den holder fisken godt med den enorme åpningen? Det ser så "lett ut" å komme seg fri? Jeg har som sagt aldri testet! Derfor spør jeg.

Vi bør bli flinkere på å annbefale hverandre gode/de beste krokene  :)

Hei, Frode  :)

Jeg klarer nok dessverre ikke å forklare fysikken bak det, og hva som påvirker. Såpass vet jeg ikke. Jeg bare konstaterer at noe funker, og noe funker ikke. Men denne kroken funker i hvert fall til forlenga kropper, fordi det er nesten ingen fisker som mistes når de først sitter på. Jeg har ikke noe bedre forklaring på det jeg  :)

Jeg har tenkt at det har kanskje noe med at kort skaft gir bratt inntrenging når det først strammes opp, men nå er jeg på usikker grunn, kjenner jeg. Kanskje noen andre har en god forklaring på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke annet en det jeg spør om. Jeg synes denne ser så "skummel" ut. Men hvis du kan si at det ikke er tilfelle så vet jeg det :)

Mente det jeg skrev. Vi bør bli flinkere til å komme tilbakemeldinger på krokvalg. Basert på erfaring over en hvis tid. Det har mye å si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke annet en det jeg spør om. Jeg synes denne ser så "skummel" ut. Men hvis du kan si at det ikke er tilfelle så vet jeg det :)

Mente det jeg skrev. Vi bør bli flinkere til å komme tilbakemeldinger på krokvalg. Basert på erfaring over en hvis tid. Det har mye å si!

Ja, enig i det, Frode. Her er det mange som sitter med mye erfaring, så det er et godt forslag  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...