Gå til innhold

Sjøørret Fluestang


Catch and Freeze

Anbefalte innlegg

Dette er selvfølgelig en smaksak og som jeg sa så vil noen føle seg tråkket på ;D

Har testet flere RS stenger i flere klasser og jeg synes de er ufølsomme. Hvis man skal sammenligne de med andre rene saltvannstenger som feks Sage Xi2/3 eller Loop sin Opticoast som også er stive stenger er det som natt og dag GL sine stenger har langt fra noe personlig preg, ja de er stive og lette å kaste med men det er det. De er ikke fiskestenger slik JEG definerer det. De to andre er stive men har fortsatt "feel" samtidig som de er kastemaskiner. Jeg kvitta meg med min OptiCoast da jeg merket at jeg ikke trengte denne typestang for mitt fiske. men som sagt er dette en smaksak

Dog en morsom refleksjon at GL brukere forsvarer stengene sine med "nebb og klør" i veldig mange sammenhenger.. Men bevares GL har mange gode stenger - reaction ppparty Rart ikke enhåndsstengene blir diskutert mere her inne!

Føler meg ikke tråkka på, men for å opplyse de som ikke kjenner stengene så godt hadde det vært en stor fordel om folk skrev hvilken eller hvilke LPXe RS stenger de sikter til siden det finnes 3 serier med store forskjeller seg i mellom og også rimelig store forskjeller mellom klassene innenfor en serie. Nå er ikke GL mine favoritter i enhånds, det er det nanostengene til Hardy som er, men hadde Reaction 9' #6 vært tilgjengelig med saltvannsrigging hadde jeg sannsynligvis hatt ei slik til sjøørreten. Når det gjelder tohånds har ikke jeg prøvd noe som kan måle seg med Reaction, har ei 13'7" 9-10 som er min absolutte favoritt.

Når du skriver om personlig preg, er det en variant av sjelen til stanga som ble diskutert her for en tid tilbake? For meg er ei stang et verktøy som bare skal funke, jo mindre jeg tenker over stanga og i stedet konsentrerer meg om fisket, jo bedre pleier resultatet å bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pættis .

Du skriver Pættis " og #7 jeg har er gull med et tungt #7 snøre, fast modellen " . Hva mener du med fast modellen av Lecie og vil du på det sterkeste anbefalle denne både på rolige og vindfulle dager, er den langtkastende og er det da en modell på 10" da Pættis . Ville du ha valgt #6 eller #7, tenker da kun å bruke den i sjøen . Hvilke snører bruker du på din ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pættis .

Du skriver Pættis " og #7 jeg har er gull med et tungt #7 snøre, fast modellen " . Hva mener du med fast modellen av Lecie og vil du på det sterkeste anbefalle denne både på rolige og vindfulle dager, er den langtkastende og er det da en modell på 10" da Pættis . Ville du ha valgt #6 eller #7, tenker da kun å bruke den i sjøen . Hvilke snører bruker du på din ?

min lecie står og støver ned desverre, jeg går med en scott a2 og e2 hvor begge er 10 fot #6 i saltvann. men til min lecie 9,6 fot fast bruker jeg et rio outbound flyt intermidiate i #7 og et loop evotec 100 i flyt intermidiate i #8 og det går så det suser! men liker igrunn noe roligere og dypere stenger så scott stenge er klare favoriter. i mine øyne (hender også for den saks skyld!) passer scott stengene til følsomt fiske med lopper og reker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Pættis, men hvordan er denne Scott stanga ved vind noe vi så og si alltid møter ved kysten i en eller annen styrke . Mine beste fiskedager fangstmessig har jeg opplevd på vindharde dager og da gjerne hard sydvest hvor det danner seg fine strømbelter.

Min gamle G.Loomis stanga 10" klasse 8 har vært noenlunde bra på disse dagene og denne stanga er heller ikke blant de raskeste og jeg liker en medium action, men den er noe overkill til dette fisket . Du har sikkert flere stenger avhengig av værforholdene og hvilke imitasjonsfluer du fisker med . Scott har også flere varianter .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lakseglede!

Jeg tror du vil bli veldig fornøyd med en G`Loomis Native Run 9`6`` #7.

Det er i alle fall jeg, og denne stanga passer glimrende til Guideline Coastal #7 (slow intermediate), Airflo 40+ synk3, og et Cortland 444 camo synk1.

Hvis du følger med litt på kjøp og salg på nettet, har du gode muligheter til å få denne stanga pent brukt til en pen pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hå

Artig å lese at det er så mye forsjellige meninger om de samme stengene ;D

Min oppfatning er at alle de nevnte stengene er gode med rett snøre på. Trur også at det er mye forsjellige kastenivåer på de forsjellige brukerene her inne og da passer ikke alle stengene til enkelte brukere. selv så bruker jeg en LTS 9,6 fot # 5 veldig mye og en Scott S3 9,6fot #6 når det blåser mye. Bruker for det meste klump på disse. og det funker som bare det. skit fiske og lykke til med stangvalg fffish fffish

Mener at riktig snøre er viktigere en stanga!!

Mvh Robin Olaussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hå

Artig å lese at det er så mye forsjellige meninger om de samme stengene ;D

Min oppfatning er at alle de nevnte stengene er gode med rett snøre på. Trur også at det er mye forsjellige kastenivåer på de forsjellige brukerene her inne og da passer ikke alle stengene til enkelte brukere. selv så bruker jeg en LTS 9,6 fot # 5 veldig mye og en Scott S3 9,6fot #6 når det blåser mye. Bruker for det meste klump på disse. og det funker som bare det. skit fiske og lykke til med stangvalg fffish fffish

Mener at riktig snøre er viktigere en stanga!!

Mvh Robin Olaussen

her er jeg 100% enig med deg robin, mange stenger er "ubruklige" uten riktig snøre for riktig stang (og mann for den saks skyld!)

lakseglede: jeg liker fiskestenger, ikke casting stenger for å si det slik. fisker mye i hard vind selv da vestfold og larvik er rimelig utsatt for hard vestavind men det går fint med #6. a2 er mye mer delikat og med mye tynnere klinge en e2 stanga så ved bleike er det a2 som gjelder for min del (dyp og rolig stang som du føler hver eneste bevegelse godt ned i korken) mens ved hard vind bruker jeg e2 (stivere og mer rygg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Dere !

Takk alle råd og hjelp på veien til nytt kpl flueutstyr . Det ligger nå ann til en LTS X1 10" klasse 6 ny modell og Loop Multi 3/6 snelle .

Vil også gå til anskaffelse av Guideline 3d flyt/hoover/intermidiate KLUMP og LTS skyteline og Scientific anglers backing . Jeg kjenner ikke denne klumpen og dens egenskaper i bla kaldt vann og driv gjennom vind . Er det noen som kan kommentere denne kombinasjonen før jeg trykker " bestill knappen " i kveld så er jeg takknemmelig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke prøvd den, men hva Rio Scandinavian seatrout? Bra klump bare husk at intermediate utgaven er et hoover snøre. Funker utmerket i kaldt vann og har bra coating.

Hva mener du med et hoover snøre og er dette snøret ( klumpen ) blant favorittene av klumpsnørene . Jeg ser også at Guideline har kommet med et nytt "Guideline Coastal RTG SI klump " , er dette kjent ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har brukt Fenwick skytekluper, ser at de er " clear " i intermediate . De er på tilbud og de selges nå for 199,- ( jævlig bra pris ihvertfall ) . Erfaringer..........???

Hvor har du sett disse til den prisen?  :o :o

Om det er Fenwick Techna Aircutter på 39 fot i intermediate clear, så er det de beste klumpene jeg har bruk så lenge jeg har fisket med klump.

De er litt lengre enn alle andre enhåndsklumper jeg vet om. Jeg synes den ekstra lengden gir mer stabilitet på lengre kast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...