Gå til innhold

Macro bilder???


jonnyS

Anbefalte innlegg

Heisann alle dyktige foto folk :)

Kjøpte eit macro objektiv av ein meget dykktig fotograf her på siden " Henning " Og har no begynnt og bruke det :)

Så det eg lure på er hvilke innstilling bør ein bruke for og få det opptimale macro bilde?? Eg føler at det alltid er eit lite område som er uklart uannsett korleis eg stiller på portrettet viss ein kan kalle det det ;D

bilde nedforbi er eit av dei som eg liksom følar at ikkje er heilt opptimalt... Ka gjør eg feil??

Takker for tilbakemelding :)

Mvh JonnyS...

post-1116-13949890789187_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

litt mindre blender....... f-eks blender 16    lag er miljø rundt bindestikka som gjør at lyses sprees ...... aluminiunfolie f.eks....... 10 cm til bakgrunnspapir....... hva med manuell kofusering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en mindre pappeske, innred den med alufolie på innsiden, bortsett fra bakgrunnen (kan med fordel være lys blå). Lag deg en reflektor (f.eks. et lokk til ei bøtte/vindunk etc. og lim på alufolie på ene siden. Rett blitzen mot denne slik at reflektoren kaster lyset mot flua.

Skal se om jeg får lagt ut et bildet av hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en mindre pappeske, innred den med alufolie på innsiden, bortsett fra bakgrunnen (kan med fordel være lys blå). Lag deg en reflektor (f.eks. et lokk til ei bøtte/vindunk etc. og lim på alufolie på ene siden. Rett blitzen mot denne slik at reflektoren kaster lyset mot flua.

Skal se om jeg får lagt ut et bildet av hva jeg mener.

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=14417.0

siden jeg ikke bruker lys på sidene har jeg innredet boksen med alufolie på sidene og bunnen. viktig at alufolien er knørvet og rettet ut igjen før den legges inn, ellers blir det ikke like bra lysrefleksjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd meg på noen bilder i kveld. Samme pokker hva jeg gjør så får jeg enormt gulstikk i bildene.

Er nok lampa jeg bruker som gjør det da denne gir et ganske gult lys.

Bruker G-12.

Er det noe måte å ungå dette på eller er det bare å rigge opp et annet lys? Har prøvd alle former for innstillinger på hvitballanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du blitz?

Da skal det holde med å ha wb på auto.

Men skal du stille wb, så er det mange slike tegn bortover på kamera ditt når du stiller wb. Sol, skyer etc.

Den nest borteste tror jeg det er, er K eller hva det er. Der kan du justere ned det tallet du får opp. Dette er kalvin.

Stiller du lavt, som 2500, blir det blått. Stiller du høyt, som i 7-8 tusen, blir det gult.

Blir bildet gult når du har 2700 k, er det noe som er galt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du blitz?

Da skal det holde med å ha wb på auto.

Men skal du stille wb, så er det mange slike tegn bortover på kamera ditt når du stiller wb. Sol, skyer etc.

Den nest borteste tror jeg det er, er K eller hva det er. Der kan du justere ned det tallet du får opp. Dette er kalvin.

Stiller du lavt, som 2500, blir det blått. Stiller du høyt, som i 7-8 tusen, blir det gult.

Blir bildet gult når du har 2700 k, er det noe som er galt. :)

Har prøvd både med og uten blits. Og alle ferdige innstillinger ;D Egendeffinert fungerer litt anderledes en det du beskriver. Har ikke prøvd det. Burde kansje gjøre det. Ble litt lei....

Vet det skal gå an å ta tålig bra macro med g-12. Godt nok for dere i alle fall ;D

Må bare få det til.

Takk for råd. Kommer snart tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

tar greie macrobilder de i g-serien..... problemet ligger i at man kommer svært nær objektet til forskjell fra systemkamera og macrolinse..... der har man ca 20 cm, da har man plass til å lyssette på en bedre måte.... for nettbruk kan du bruke lengre avstand og beskjære mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du blitz?

Da skal det holde med å ha wb på auto.

Men skal du stille wb, så er det mange slike tegn bortover på kamera ditt når du stiller wb. Sol, skyer etc.

Den nest borteste tror jeg det er, er K eller hva det er. Der kan du justere ned det tallet du får opp. Dette er kalvin.

Stiller du lavt, som 2500, blir det blått. Stiller du høyt, som i 7-8 tusen, blir det gult.

Blir bildet gult når du har 2700 k, er det noe som er galt. :)

ehh..

Tror du blingser litt med Kelvin Henning.. ;)

2700K er gult som høstsolen

6400K blir blått som lyset på glattcella :P

eksempel:

20090731180102828.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forklaring ang Kelvin og hvitbalanse

Korriger meg Andrè hvis noe er feil.

Hvitbalansen i et bilde forteller noe om hva kameraet definerer

som hvitt lys. Fargetemperatur blir uttrykt i (K) Kelvingrader

og brukes for å måle temperaturen/fargen på lyset.

Lys kan variere i fargetemperatur fra 2000 Kelvin (varmt)

til 9500 Kelvin (kaldt). Varmt lys har rød/gult fargestikk, mens

kaldt lys har et blått fargestikk. Det er dette hvitbalansen i ditt

kamera skal kompensere for.

I mange eller de fleste tilfeller vil kameraets automatiske hvitbalanse AWB gi riktig fargetemperatur.

Men i visse situasjoner tar AWB feil og vi har derfor muligheten til å velge mellom flere

ferdig innstilte hvitbalanse oppsett; Dagslys, skygge, overskyet - skumring - solnedgang, blits, Lysstoffrør,glødelampe, og som Henning sier valg av kelvingrader

Bilder tatt innendørs i glødelampebelysning (uten blits): Varmt lys vil påvirke alle

fargene i bildet og vi får gule bilder. Dette fordi kameraet tror lyset inne er som ute.

Vi må da stille inn kameraet til å forstå dette, slik at hvitt forblir hvitt og ikke gult.

Grunnen til at det heter hvitbalanse er at hvitt er så nøytralt at det er lettest å se

farestikk på. Man balanserer lyset etter hvitt. Slik at hvitt forblir hvitt.

Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du blitz?

Da skal det holde med å ha wb på auto.

Men skal du stille wb, så er det mange slike tegn bortover på kamera ditt når du stiller wb. Sol, skyer etc.

Den nest borteste tror jeg det er, er K eller hva det er. Der kan du justere ned det tallet du får opp. Dette er kalvin.

Stiller du lavt, som 2500, blir det blått. Stiller du høyt, som i 7-8 tusen, blir det gult.

Blir bildet gult når du har 2700 k, er det noe som er galt. :)

ehh..

Tror du blingser litt med Kelvin Henning.. ;)

2700K er gult som høstsolen

6400K blir blått som lyset på glattcella :P

eksempel:

20090731180102828.jpg

Ja, antagelig, siden jeg så og si ikke har tatt et eneste bilde med et fotoapparat, samt ikke er noe særlig interesseert.

Ikke har jeg brukt utallige timer med å justere nettopp WB på et kamera heller :)

Joa, jeg vet at høy K er blått lys. Men for å gjøre ting LITT lettere for Ruffen, så forklarte jeg han, at visst han justerte NED K på sitt kamera, så ville han få et blåere/kaldere bilde. Stille en K høyt på kamera, blir det gule saker.

Kan gjerne diskutere dette i det vide å det breie, men det ender opp med at du må gi deg på tap uansett.

Kan selvfølgelig skrive en dyp lang sak her, om emnet, men det blir fort kjedelig, og folk gidder ikke å lese det :)

Så da tar vi kortversjonen.

Vil du ha kaldere/mer blått bilde, setter du LAV K. Vil du har gulere/varmere, stiller du K opp på kamera.

Litt forklaring ang Kelvin og hvitbalanse

Korriger meg Andrè hvis noe er feil.

Hvitbalansen i et bilde forteller noe om hva kameraet definerer

som hvitt lys. Fargetemperatur blir uttrykt i (K) Kelvingrader

og brukes for å måle temperaturen/fargen på lyset.

Lys kan variere i fargetemperatur fra 2000 Kelvin (varmt)

til 9500 Kelvin (kaldt). Varmt lys har rød/gult fargestikk, mens

kaldt lys har et blått fargestikk. Det er dette hvitbalansen i ditt

kamera skal kompensere for.

I mange eller de fleste tilfeller vil kameraets automatiske hvitbalanse AWB gi riktig fargetemperatur.

Men i visse situasjoner tar AWB feil og vi har derfor muligheten til å velge mellom flere

ferdig innstilte hvitbalanse oppsett; Dagslys, skygge, overskyet - skumring - solnedgang, blits, Lysstoffrør,glødelampe, og som Henning sier valg av kelvingrader

Bilder tatt innendørs i glødelampebelysning (uten blits): Varmt lys vil påvirke alle

fargene i bildet og vi får gule bilder. Dette fordi kameraet tror lyset inne er som ute.

Vi må da stille inn kameraet til å forstå dette, slik at hvitt forblir hvitt og ikke gult.

Grunnen til at det heter hvitbalanse er at hvitt er så nøytralt at det er lettest å se

farestikk på. Man balanserer lyset etter hvitt. Slik at hvitt forblir hvitt.

Ola

Jepp Ola :)

En kan MÅLE WB i det gitte lys, og "vise" kamera hva som er hvitt, eller en kan justere dette etter egne ønsker, og "finne frem" til hva som er bra ved å se på testbildet om det er hva du ønsker.

Setter en WB på auto, og en skyter med blitz, på et fluebilde, blir det ofte "godt nok.

Setter en WB på auto, og skyter UTEN blitz, blir det garantert for gult. Her kan en evnt sete NED Kelvin, til feks 2500 etc. Justere rundt dette tallet.

Er det store ønsker, kan jeg demonstrerer litt rundt dette i kveld e,l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha kaldere/mer blått bilde, setter du LAV K. Vil du har gulere/varmere, stiller du K opp på kamera.

Dette er vel fordi man faktisk skal balansere fargetemperaturen? Man har jo ikke en hvitbalanse som er det samme som fargetemperaturen på objektet? Er det varmt lys (2000k) så man høyt opp i hvitbalanse (feks 8000k) i kamera for å få faktisk hvitt lys? Altså balansere? Legg merke til at det er spørsmålstegn bak alt her? :)

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wall of text

Bøyer meg i støvet Henning.. jeg tok feil, høy Kelvin = gult og lav Kelvin = blått

Nå går jeg ut og setter fyr på alt av naturfagbøker jeg har

Du har egentlig ikke så feil,men kameraet er kalibrert for å motvirke din teori. ;D

I og for seg redigeringsprogrammene og.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så rart en blir forvirret når man kommer rekende med han kelvin her og ;D

Eneste jeg viste om kelvin var at 0 kelvin er -273C Det abselutte nullpunkt.

På g12 finner jeg ikke annet en et, kall det et diagram hvor jeg kan justere i en fargeretning. Greit i grunnen.

Men hvis jeg tar egendeffinert og så trykker meny så fortar kameraet en lysmåling står det.

Hva hjelper det meg? Er det liksom da 0 for videre fargejustering? Litt kleint forklart kansje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...