Gå til innhold

Macro bilder???


jonnyS

Anbefalte innlegg

Okey!! Han her Kalvin forivirre den vesle hjærnen min, så dette får du gå igjennom med meg på Fredag Willy " Rodswinger ;) Viss dette berre har med at ein kan stille på om det er " Overskya, sol, blitz bruk osv " Så er det greit, men viss ein også bør kunne stille på andre måter, så hadde det vært flott og fått dette inn med teskjei ;D

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall bra det blir tatt opp for det er lyset jeg synes er mest vrient.

Man lærer litt hele veien her :)

Ps: Jonnys: Jeg fikk noe fint i posten i dag lllove

Glimmrande Ruffen, sendte deg nett pm :) Håper det passer til det du har tenkt det til?? :)

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laga en liten demo nettopp.

Tok bilde av huset med auto WB, og ellers de innstillingene som jeg ville valgt.

Her er resultatet/RAW fila.

6716169973_3c3fcc4da0_b.jpg

Jeg var klar over at dette ble gult før jeg tok bildet, men tok det som en demo.

Jeg stilte kamera inn til å ta bilde på 2500K, i den manuelle WB innstillingen.... der en kan velge hvilken Kelvin bildet skal tas med/kompanseres mot, og her er resultatet.

6716107245_c32608f575_b.jpg

Her har jeg lyst litt i de mørke partiene i tillegg.... men viser hvilken farge som er desidert finest, og viser viktigheten av manuell WB.

Grunnen til at det første er så gult, er i hovudsak at lyktestolpen som står på siden av huset har et irrgult lys, og dette reflekteres over på huset.

Ja... Dette var bare for å vise forskjell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annet ting som også må tenkes på ved justering av hvitbalanse, er at farger ikke er konstante dvs fargen blir bestemt av lyset som belyser eksempelvis huset til Henning. Det er ikke alltid riktig at man skal justere hvitbalansen som om det er dagslys. Det mest riktige etter mitt syn er og justere dette til det faktiske fargen som man ser med det blåtte øyet i opptaksøyeblikket. Et hus som er hvitt i dagslys er jo faktisk ikke hvitt om kvelden med andre lyskilder.

Men når kameraet tar fulstendig feil er det ok med justeringer. Så etter min mening skal man ikke konsekvent få alt som er hvit om dagen, til også å bli hvit under alle andre lyssettinger heller.

Mener nå jeg da ;)

Litt OT men men

Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laga en liten demo nettopp.

Tok bilde av huset med auto WB, og ellers de innstillingene som jeg ville valgt.

Her er resultatet/RAW fila.

6716169973_3c3fcc4da0_b.jpg

Jeg var klar over at dette ble gult før jeg tok bildet, men tok det som en demo.

Jeg stilte kamera inn til å ta bilde på 2500K, i den manuelle WB innstillingen.... der en kan velge hvilken Kelvin bildet skal tas med/kompanseres mot, og her er resultatet.

6716107245_c32608f575_b.jpg

Her har jeg lyst litt i de mørke partiene i tillegg.... men viser hvilken farge som er desidert finest, og fiser viktigheten av manuell WB.

Grunnen til at det første er så gult, er i hovudsak at lyktestolpen som står på siden av huset har et irrgult lys, og dette reflekteres over på huset.

Ja... Dette var bare for å vise forskjell :)

Og dermed så er konklusjonen at eg må lære meg manuell justering på WB`en... Takker for demoen Henning :)

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laga en liten demo nettopp.

Tok bilde av huset med auto WB, og ellers de innstillingene som jeg ville valgt.

Her er resultatet/RAW fila.

6716169973_3c3fcc4da0_b.jpg

Jeg var klar over at dette ble gult før jeg tok bildet, men tok det som en demo.

Jeg stilte kamera inn til å ta bilde på 2500K, i den manuelle WB innstillingen.... der en kan velge hvilken Kelvin bildet skal tas med/kompanseres mot, og her er resultatet.

6716107245_c32608f575_b.jpg

Her har jeg lyst litt i de mørke partiene i tillegg.... men viser hvilken farge som er desidert finest, og fiser viktigheten av manuell WB.

Grunnen til at det første er så gult, er i hovudsak at lyktestolpen som står på siden av huset har et irrgult lys, og dette reflekteres over på huset.

Ja... Dette var bare for å vise forskjell :)

godt at du FISER av viktigheten av manuell WB  8)

måtte bare  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...