Gå til innhold

Stang til #5 cup


Alexander Smerud

Anbefalte innlegg

  • Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Var mange påmeldte. Og folk er flinke synes jeg :)

33 deltagere er veldig bra på årets første stevne!

Da jeg kikket nærmere på resultatlisten, så jeg at hele 19 kastere oppnådde kast på over 30 meter i lengdedelen - det synes jeg vitner om en imponerende bredde!  8) Uten å ha sjekket alle resultatlister, så tror jeg ikke at vi noen gang tidligere har hatt så mange deltagere over 30 meter på et innendørsstevne. Da kan vi også ta med at det i år, for første gang på mange år, kun er tillatt med 1 snøre i konkurransen - SA ED #5. Det er flere av snørene som har vært tillatt tidligere som det er lettere å kaste 30 meter med enn dette snøret!  :o Imponerende!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Utrolig bra!

Men det har blitt som om hoppere skulle dømmes etter en skala fra 0-20 i stil hvor dommerne faktisk gir 0 ved flagring av ski og armer og jamsies nedslag og dermed bruker hele skalaen og ikke fra 15-20 som i dag. Kunne blitt mye rart da gitt. Hvordan tar man igjen 10 poeng i press liksom? 5 meter lenger på hvert av de to kastene når utøverne er på dette nivået er ikke akkurat veldig lett. Men 10 poeng forskjell i press er ikke unormalt.

Alexander måtte for eksempel kaste 25 meter lenger enn Stein i hvert av de to tellende kastene for å komme likt.

Uansett er det moro å se at kastekonkurranser har kommet i vinden (selv om de er innendørs) og blitt populært. Tror forbundet gjør en svært god jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At forbundet gjør en god jobb kan jeg skrive under på.

Klubben vår ble nylig registrert og godkjent av Oslo Idrettskrets og i den forbindelse har vi fått god hjelp av Morgan i Castingforbundet. Han har vært utrolig hjelpsom og svart på alle henvendelser "asap". At Norge igjen skal være vertskap for VM tyder vel også på at forbundet gjør en solid jobb! Tror også det er avgjørende for sporten at man legger opp til konkurranseregler som gjør kastingen mer lik en reel fiskesituasjon, tenker da på dette med at poengene telles fra der fluen blir liggende.

Erik: Tror jeg heller går for å forbedre meg i presisjon enn å kaste 25 m lengre enn Stein  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye bra som Erik sier.Masse flinke folk aaapplaus

Forskjellen mellom et kast på 30m,og 35m er mye,mye

større enn mange aner.

Tom.

heisann...

hvordan øke lengden fra 30m til ca 35m.... e det noen tips om hvordan man kaster langt...

ka bør man se etter når man skal kaste langt...

kurt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan øke lengden fra 30m til ca 35m.... e det noen tips om hvordan man kaster langt...

ka bør man se etter når man skal kaste langt...

kurt....

Siden du har postet spørsmålet i denne tråden så svarer jeg litt spesifikt i forhold til kasting med SA ED #5.

Denne linen har en klump på snaue 21 meter, og er tyngst i fremre del av klumpen.

Her ser du profilen til snøret: http://buy.scientificanglers.com/lines/mastery-fly-lines/expert-distance.html

For å oppnå de store lengdene med denne linen, er du avhengig av å kunne holde mye line i luften, det er tross alt ganske begrenset hvor langt du kan skyte med en WF-line. Jeg holder på omtrent 25-26 meter når jeg skyter i utkastet, d.v.s. at det er 25-26 meter mellom fronten (knuten mellom fortom og line) og der jeg holder med dobbelttrekkhånden.  Jeg kan kanskje holde litt mer i luften, men da blir kastene mine dårligere igjen. En viktig del av treningen blir å trene på å kunne holde mye line i luften. Når du må trene med en lengre kastebevegelse, så blir mye av utfordringen å kunne forlenge kastebevegelsen uten at du vrir. Om du ikke klarer å holde så veldig mye line i luften i starten, så er det ingen grunn til å fortvile, de fleste opplever raskt fremgang når de begynner å trene målrettet på dette.

Jeg har vært redaktør for et tipshefte for fluekasting for de som ønsker å starte med fluekastekonkurranser, som gis ut av Norges Castingforbund. Her finner du mange tips om hvordan trene, valg av utstyr, konkurranseforberedelser m.m. Dette heftet kan du få tilsendt gratis om du kontakter norges Castingforbund (http://www.castingforbundet.no/  )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan øke lengden fra 30m til ca 35m.... e det noen tips om hvordan man kaster langt...

ka bør man se etter når man skal kaste langt...

kurt....

Siden du har postet spørsmålet i denne tråden så svarer jeg litt spesifikt i forhold til kasting med SA ED #5.

Denne linen har en klump på snaue 21 meter, og er tyngst i fremre del av klumpen.

Her ser du profilen til snøret: http://buy.scientificanglers.com/lines/mastery-fly-lines/expert-distance.html

For å oppnå de store lengdene med denne linen, er du avhengig av å kunne holde mye line i luften, det er tross alt ganske begrenset hvor langt du kan skyte med en WF-line. Jeg holder på omtrent 25-26 meter når jeg skyter i utkastet, d.v.s. at det er 25-26 meter mellom fronten (knuten mellom fortom og line) og der jeg holder med dobbelttrekkhånden.  Jeg kan kanskje holde litt mer i luften, men da blir kastene mine dårligere igjen. En viktig del av treningen blir å trene på å kunne holde mye line i luften. Når du må trene med en lengre kastebevegelse, så blir mye av utfordringen å kunne forlenge kastebevegelsen uten at du vrir. Om du ikke klarer å holde så veldig mye line i luften i starten, så er det ingen grunn til å fortvile, de fleste opplever raskt fremgang når de begynner å trene målrettet på dette.

Jeg har vært redaktør for et tipshefte for fluekasting for de som ønsker å starte med fluekastekonkurranser, som gis ut av Norges Castingforbund. Her finner du mange tips om hvordan trene, valg av utstyr, konkurranseforberedelser m.m. Dette heftet kan du få tilsendt gratis om du kontakter norges Castingforbund (http://www.castingforbundet.no/  )

 

okei... :) takker :)

skal sende en mail til norges castingforbund å få taki det hefte....

skal se om man ikke kommer sæ til lillehammer for å se når 5.cup skal være dær..

kurt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan øke lengden fra 30m til ca 35m.... e det noen tips om hvordan man kaster langt...

ka bør man se etter når man skal kaste langt...

kurt....

Siden du har postet spørsmålet i denne tråden så svarer jeg litt spesifikt i forhold til kasting med SA ED #5.

Denne linen har en klump på snaue 21 meter, og er tyngst i fremre del av klumpen.

Her ser du profilen til snøret: http://buy.scientificanglers.com/lines/mastery-fly-lines/expert-distance.html

For å oppnå de store lengdene med denne linen, er du avhengig av å kunne holde mye line i luften, det er tross alt ganske begrenset hvor langt du kan skyte med en WF-line. Jeg holder på omtrent 25-26 meter når jeg skyter i utkastet, d.v.s. at det er 25-26 meter mellom fronten (knuten mellom fortom og line) og der jeg holder med dobbelttrekkhånden.  Jeg kan kanskje holde litt mer i luften, men da blir kastene mine dårligere igjen. En viktig del av treningen blir å trene på å kunne holde mye line i luften. Når du må trene med en lengre kastebevegelse, så blir mye av utfordringen å kunne forlenge kastebevegelsen uten at du vrir. Om du ikke klarer å holde så veldig mye line i luften i starten, så er det ingen grunn til å fortvile, de fleste opplever raskt fremgang når de begynner å trene målrettet på dette.

Jeg har vært redaktør for et tipshefte for fluekasting for de som ønsker å starte med fluekastekonkurranser, som gis ut av Norges Castingforbund. Her finner du mange tips om hvordan trene, valg av utstyr, konkurranseforberedelser m.m. Dette heftet kan du få tilsendt gratis om du kontakter norges Castingforbund (http://www.castingforbundet.no/  )

 

heisann tom...

veldig bra hefte, fikk det i dag...  :) mye nyttig lesning dær....

kurt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...