Gå til innhold

Skal du spise salmalax i helgen? Krydd med denne da!


Gjest Unknown User

Anbefalte innlegg

  • Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Unknown User

Hvis du ikke gidder å lese så kan du se et innslag her http://www.tv2.no/nyheter/magasinet/don-kjemper-mot-norsk-lakseoppdrett-3688619.html

Og dette er skremmende saker for å si det mildt. De resursene som norske lakseoppdrettsbedriftene legger i dette er sykt! Visste dere at 92 % av lakseoppdrettene langs kysten i Canada er norske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe vi sjelden ser i norsk media, selv om de hele tiden er ute etter å finne feil med Norge og politikerne. Hvorfor er ikke dette mer interessant å fremheve? Er det fordi den norske mann driter i det? Hadde mange engasjert seg hadde det garantert vært mer fokus om det i media! Dette er jo en ypperlig ting å få vist frem om "perfekte norge". Vi som aldri gjør en flue fortred og hjelper alt og alle...

Men, men... Kjøper vi noen klimakvoter for dette også er vel alt bare fryd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Don er fra April ansatt i Norges Miljøvernforbund og vil fungere som en spydspiss for forbundet rettet mot oppdrettsnæringen. Husk at Canada er nermest for en totalitær stat å regne og det er ikek tilfeldig at Don blir saksøkt her. Don kommer til å komme styrket ut av denne saken slik det ser ut nå og vinner han tror jeg norsk oppdrettsnæring har et STORT problem. For her står ytringsfriheten mye sterkere. Meld dere inn i salmonaresacred gruppa på fb. Støtt Don på gofundme.com. Og husk! Friends dont feed friends farmed salmon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest noen innlegg og synspunkter, også fra broderfolket. Er det en samrøre og misforståelser om hvem som driver fiskeoppdrett i utlandet og at norske myndigheter har ansvar for hva som skjer der?

Har den norske stat interesser/eierandel i fiske oppdrett? Hvis så, med over 50 % aksjemajoritet i et eller flere selskap?

Og hvis så, ville det blitt bedre om aksjene hadde blitt solgt til private aktører?

Selv skal jeg spise kalkun i morgen, med herlig italiensk rødvin til. Er ganske sikker på at kalkunen er skutt i Rondane. Villfugl oppvokst på lyng og bær :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv skal jeg spise kalkun i morgen, med herlig italiensk rødvin til. Er ganske sikker på at kalkunen er skutt i Rondane. Villfugl oppvokst på lyng og bær :D

;D  merker jeg en undertone her? Det er stor forskjell på lakseoppdrett i havet og konsekvensene av dette, kontra kalkunfarmer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv skal jeg spise kalkun i morgen, med herlig italiensk rødvin til. Er ganske sikker på at kalkunen er skutt i Rondane. Villfugl oppvokst på lyng og bær :D

;D  merker jeg en undertone her? Det er stor forskjell på lakseoppdrett i havet og konsekvensene av dette, kontra kalkunfarmer!

Den skjønte jeg ikke :) Skrev jeg for mye? Mener trådstarter vil vi skal få dårlig samvittighet av å spise oppdretts laks: Skulle ha svart: Det har jeg ikke. Spiser også torsk, selv om vi har blitt oppfordret til ikke å gjøre det pga. lite i Østersjøen, fiskebåter dumper mye av fangstene, Findus arbeidere i Kina jobber overtid utover norsk arbeidsmiljølov bla bla.

Veldig fint at det drives miljøarbeid !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser masse salmalaks, og sushi generelt. Salma med soya og sesamfrø + kald pils er nydelig. Men det er det som er faen; man kan ikke kose seg med hverken mat, klær eller noe materielt uten at det ligger snusk, kriminalitet og miljøødeleggelse i bunn. Gjelder eksempelvis bomullstrøyer, bananer, ris, laks, kylling, kaffe, tobakk, fluebindingsmaterialer og masse jeg ikke kommer på sånn i farta. Egentlig er det bare å krype til køys og håpe at hele jævla planeten eksploderer, brått og uventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er det bare å krype til køys og håpe at hele jævla planeten eksploderer, brått og uventet.

Eller så kan man alternativt velge å si som Rousseau: "As soon as any man says of the affairs of the State "What does it matter to me?" the State may be given up for lost."

;) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser masse salmalaks, og sushi generelt. Salma med soya og sesamfrø + kald pils er nydelig. Men det er det som er faen; man kan ikke kose seg med hverken mat, klær eller noe materielt uten at det ligger snusk, kriminalitet og miljøødeleggelse i bunn. Gjelder eksempelvis bomullstrøyer, bananer, ris, laks, kylling, kaffe, tobakk, fluebindingsmaterialer og masse jeg ikke kommer på sånn i farta. Egentlig er det bare å krype til køys og håpe at hele jævla planeten eksploderer, brått og uventet.

Men Jørn - du som er litt bevisst: Hva har det med at det "er nydelig" å gjøre i denne sammenhengen  :)

Utgangspunktet for for/mot lakseoppdrett handler jo ikke om vi liker fiskesmaken eller ikke, men litt andre ting  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Herr Brun. Bare så lei av at så mye av det jeg liker ikke er bra, at jeg burde gjort noe annet, spist noe annet, ... Noen små stykker salmalaks på lørdag kan vel ikke skade? Eller er det jeg som er den lille tua?

Neida, jeg tror ikke du verken er den lille tua, eller på den lille tua i det hele tatt, jeg, Jørn  :) Du er en resonnerende fornuftig kar. Når det er sagt, så er det vel de små stykkene med "salmalaks" på lørdagskvelden, for alle, som nettopp utgjør 'det store hele' problemet kanskje  :) Alt i alt?

For å heve det langt over ubetydelige meg og deg i denne store sammenhengen;

Det var en god reklame for styggmange år siden som lød følgende:

"If you're not a part of the solution, you're a part of the problem".

Den ble tatt av lufta etter kun få dager.

Så kom den på tv igjen, i forfinet, mer allment spiselig og politisk korrekt form:

"Be a part of the solution..."

Men når vi snakker om lakseoppdrett, så var vel egentlig versjon én den mest korrekte?

Sånn egentlig. For ingen spiser oppdrettslaks hver dag, 3 ganger om dagen. Men "det lille" alle spiser en dag i uka, gjør lakseoppdrett til big business.  Alt i alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men slutt dere andre da, vær så snill. Salmalaks med sesamfrø betyr mye for meg. Sushi og sashimi også. MYE! Bruker nesten 20.000 kroner i året på sushi og champis, kona og jeg, sist på Art of Sushi. Helt fantastisk. Vi frydet oss, smilte og lo (og etterpå hadde vi Sæks, men det har ikke så mye med saken å gjøre, bare nevner det). Det er livet vårt, det vi unner oss. Om jeg en dag får dødsdommen, så skal jeg gå på sushirestaurant etterpå, og bare nyte. La meg får fortsette. Det betyr så mye. Vær så snill!  

P.s. Slutter han å kalle meg fornuftig nå mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å heve det langt over ubetydelige meg og deg i denne store sammenhengen;

Det var en god reklame for styggmange år siden som lød følgende:

"If you're not a part of the solution, you're a part of the problem".

Siden vi snakker så mye om kommunikasjon på fluefiskesiden for tiden så kan jeg informere om at det er et utsagn av den kjente familieterapeuten Steve De shazer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Om barn i Kina jobber, driter jeg en lang mars i. Det gjorde dem her også for 100 år siden. Hører aldri gamlingene klage på det. De messer bare om lange skoleveier, dyp snø og dårlig hjemmelaget brennevin. Så, så ille er det nok ikke å være barnearbeider  ;D

Mener du Virkelig det du skriver her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdrettsnæringen er den nye tobakkindustrien. "Alle" vet det er skadelig, men ressursene er enorme bak sceneteppet. Sier jo litt når man presterer å få inn en fiskeriminister med betydelige eierandeler i lakseoppdrett. Nei, kakker heller en fisk eller 5 og dessuten er villfisk vesentlig bedre på alle måter i mine øyne (ok da, bortsett fra at den ikke er ferdig filetert og beinløs ;)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har på følelsen, og håper at Don kommer til Norge uansett om han vinner i Canada eller ikke.

Gleder meg stort til den dagen. Det vi mangler i Norge, er en samlingsfigur som kan stå i bresjen i kampen mot oppdrettsnæringen.

Til dere som spiser oppdrettslaks, visste dere at den inneholder over 30 ganger høyere nivå av bromerte flammehemmere enn det EU anbefaler?

Det er rett og slett helt ufattelig at norske myndigheter ikke gjør det de kan for at denne næringen skal bli stueren. Med lukkede oppdrettsanlegg som hindrer forurensing og spredning av lakselus, andre måter å produsere mat til oppdrettfisk (ikke ta annen fisk i havet som kvernes til pelletser), vil man ha kommet langt på vei.

Det er bare pengene det står på. Norske styresmakter i tospann med oppdrettsnæringen viser dessverre helt tydelig hva som prioriteres høyest av miljøet og pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Jeg hadde håpet at du skjønte at det var et retorisk spørsmål og ikke at du skulle forsvare deg. Du svarer ikke på mitt spørsmål om ditt idiotiske utsagn om at barnearbeide nok ikke er så ille. Vet du hva FNs Barnekonvensjon innebærer og hvorfor den finnes?

At en gang si at barnearbeid nok ikke er så ille, og le litt til utsagnet, er like ille som å si at det var ok å slakte jøder holocaust. De begge oppstår under ikkedemokratier i ulike former, men oftest under diktaturer, der menneskelige rettigheter blir fullstendig utradert. Og vise at man støtter en slik grusomhet og at man tilhører en gruppe som ikke er så veldig opplyst er skremmende. Dette handler ikke om at jeg selv hver dag jobber med barns rettigheter, uten en allmenn oppfatning om hva som er rett eller galt. Det handler heller ikke om "at man ikke Gidder" å engasjere seg i all verdens urettferdigheter, det handler om at man er fullstendig respektløs ovenfor andre mennesker og er med på å spre en farlig likgyldighet. Jeg håper at du er mann nok o innse det og slette ditt innlegg. Jeg må si at jeg er litt forbauset over at moderator ikke har gjort det og håper at det er for at de ikke har sett det. Hvis du ønsker å diskutere emnet videre på en konstruktiv nivå så kan vi ta det på PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da selvfølgelig ikke noe problem med å slette innlegg som noen føler er helt på trynet. Men behovet for å forvare meg er jo tilstede når jeg føler meg missforstått. Driter SELVSAGT ikke i barnearbeid og tanken på det er vel ekstra ille etter at jeg selv ble far til 2. Har også vært i Auschwitz og sett den værste siden av mennesket.

Hadde ingen som helst mening å spre likegyldighet rundt barnearbeid. Ei heller om andre alvorlige temaer. Syntes det er bra at du sier ifra. Da ser jeg hvordan mine uttalelser kan oppfattes "fra andre siden" Innleggene er derfor slettet.

Mvh. Stian Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...